Από την 1η Ιανουαρίου του 2024 το IRIS έχει μπει πλέον και στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων που προσθέτουν, μετά τη σχετική νομοθετική πρωτοβουλία του υπ. Οικονομικών, ακόμα ένα τρόπο πληρωμής για τους καταναλωτές. Οι χρεώσεις της υπηρεσίας άμεσων πληρωμών ανταγωνίζονται ευθέως εκείνες των POS, ενώ και η διαδικασία για την ενεργοποίηση της υπηρεσίας αποδεικνύεται πολύ απλή.
Ειδικότερα, κάτω από το όριο του 1% είναι τελικά οι προμήθειες του IRIS για επαγγελματίες. Για τις συναλλαγές με POS οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται με προμήθειες από 0,80% έως και 1,25%, ενώ υπάρχουν και τα κόστη συντήρησης του εξοπλισμού. Το ανώτερο όριο για τις άμεσες πληρωμές υπενθυμίζεται ότι είναι 500 ευρώ. Τραπεζικά στελέχη αναφέρουν στο BD πως «έπρεπε να γίνει κάτι καλύτερο και πιο ανταγωνιστικό. Η υπηρεσία IRIS έχει το χάντικαπ πως δεν είναι ακόμα γνωστή σαν τρόπος πληρωμής όπως είναι η κάρτα, που έχει δημιουργήσει ένα πολύ μεγάλο όγκο πληρωτών».
Σημειώνουν πως το IRIS ξεκινά τώρα και δεν έχει μεγάλο όγκο πληρωτών, γι' αυτό και οι προμήθειες έπρεπε να είναι χαμηλές, τόσο για να είναι δίκαιο για τους εμπόρους, αλλά και για να το μάθουν οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές. Τα ίδια στελέχη επισημαίνουν πως οι επιχειρηματίες δεν θα χρειαστεί να κατεβάσουν κάποια νέα εφαρμογή, ή να ακολουθήσουν κάποια πολύπλοκη διαδικασία, ενώ η πίστωση του λογαριασμού τους είναι άμεση.
Με τις προμήθειες του IRIS να είναι χαμηλότερες από αυτές των POS, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και μικρές επιχειρήσεις προσθέτουν ένα φθηνό μέσο αποδοχής ηλεκτρονικών πληρωμών. Εξάλλου το IRIS είναι μια εφαρμογή που λειτουργεί μέσω του κινητού τηλεφώνου και δεν απαιτεί την αγορά πρόσθετης συσκευής ή κάποια μηνιαία συνδρομή.
Η υπηρεσία IRIS για επιχειρήσεις και επαγγελματίες, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ήταν να γίνει υποχρεωτική στα τέλη του 2024, ωστόσο το πλάνο προχώρησε κατά ένα χρόνο μπροστά, δίνοντας στις επιχειρήσεις μια περίοδο προσαρμογής μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024. Παράλληλα, με συστήματα άμεσων πληρωμών όπως το IRIS όπου οι συναλλαγές πραγματοποιούνται άμεσα και τα ποσά πιστώνονται κατευθείαν στον επαγγελματικό λογαριασμό της επιχείρησης, η κυβέρνηση αποκτά έναν ακόμη μηχανισμό για την καταγραφή φορολογητέας ύλης.
Όπως είχε αναφέρει ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, «οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούμενοι υποχρεούνται να συνδέσουν τον επαγγελματικό τους λογαριασμό με σύστημα άμεσων πληρωμών, όπως επίσης να δέχονται άμεση πληρωμή από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο τους το ζητήσει. Επίσης, τα φυσικά πρόσωπα που συναλλάσσονται με άλλο φυσικό πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες (ελεύθερο επαγγελματία ή αυτοαπασχολούμενο) δικαιούνται να ζητήσουν να γίνει η πληρωμή μέσω συστήματος άμεσων πληρωμών».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΙΑΣ, στο σύστημα IRIS Payments υπήρχαν, πριν καταστεί υποχρεωτική η χρήση του από τους επαγγελματίες, μόλις 155.962 εγγεγραμμένα επαγγελματικά ΑΦΜ, ενώ τους 2.195.899 έφταναν οι εγγεγραμμένοι χρήστες. «Είναι λίγες οι επιχειρήσεις που έχουν ενεργοποιήσει την υπηρεσία, ωστόσο είναι σίγουρο πως θα υπάρξει αυξημένο ενδιαφέρον το επόμενο διάστημα, ενώ θα το μαθαίνουν παράλληλα και οι καταναλωτές και θα δημιουργείται όγκος πληρωτών».
Πώς θα ενεργοποιείται η υπηρεσία και ποιες είναι οι χρεώσεις
Η ενεργοποίηση της υπηρεσίας γίνεται με πολύ απλά βήματα μέσα από το mobile app της κάθε τράπεζας. Το μόνο που χρειάζεται είναι να είναι συνδεδεμένος στο e-banking ο επιχειρηματικός λογαριασμός και στη συνέχεια ο επιχειρηματίας μπορεί να κάνει τις αντίστοιχες κινήσεις μέσα στην εφαρμογή, συνδέοντας και τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου του. Στη συνέχει θα εμφανιστεί ένα QR Code, το οποίο θα είναι ο κωδικός του λογαριασμού της επιχείρησης, και το οποίο ο επιχειρηματίας θα μπορεί να κατεβάσει.
Από εκεί θα μπορεί να το χρησιμοποιήσει όπως του είναι αρεστό. Μπορεί να το εκτυπώσει σε αυτοκόλλητο ή κάποια κάρτα και να το τοποθετήσει εντός της επιχείρησής του, ώστε να το δει ο καταναλωτής και να πληρώσει απευθείας εκεί τον επιχειρηματία, χρησιμοποιώντας το κινητό του τηλέφωνο.
Οι καταναλωτές, εφόσον έχουν ενεργοποιήσει την υπηρεσία IRIS στο mobile banking θα μπορούν να κάνουν τις πληρωμές τους μέσα σε δευτερόλεπτα, πληκτρολογώντας τον ΑΦΜ ή το κινητό τηλέφωνο του επαγγελματία, στοιχεία τα οποία μπορούν για λόγους διευκόλυνσης, όπως προαναφέρθηκε, να παρέχονται υπό μορφή QR Code προς σάρωση. Η αναγραφή του QR Code για πληρωμές IRIS θα αποτυπώνεται στο σώμα της απόδειξης που εκδίδεται ώστε η έκδοσή της να προηγείται της πληρωμής.
Τι χρεώνουν οι τράπεζες
Οι τράπεζες έχουν ήδη σχετικές σελίδες που καθοδηγούν τους επιχειρηματίες για το πώς θα ενεργοποιήσουν την υπηρεσία, ενώ έχουν δημοσιευτεί και τα τιμολόγια για την υπηρεσία IRIS Business.
- Στη Eurobank η χρέωση για τον επιχειρηματία παραμένει ανέξοδη μέχρι και το τέλος του Ιανουαρίου 2024 ενώ από την 1η Φεβρουαρίου οι χρεώσεις θα είναι μίνιμουμ 0,10 ευρώ έως 2,5 ευρώ το ανώτερο, με την προμήθεια της τράπεζας να φτάνει το 0,5%.
- Η Εθνική Τράπεζα διαφοροποιεί τις χρεώσεις της, καθώς για συναλλαγές έως 5 ευρώ η χρέωση της υπηρεσίας IRIS για τον επιχειρηματία είναι 0,01 ευρώ, ενώ για συναλλαγές που ξεπερνούν τα 5 ευρώ, η προμήθεια φτάνει το 0,3%.
- Η Τράπεζα Πειραιώς ήταν η μόνη τράπεζα που ήδη έχει τιμολογήσει τις σχετικές συναλλαγές, από το 2023, έχοντας καθιερώσει χρέωση 1% στις συναλλαγές μέσω IRIS για επιχειρηματίες με το μέγιστο ποσό να είναι τα 5 ευρώ.
- Από την πλευρά της η Alpha Bank ακόμα δεν έχει τιμολογήσει την υπηρεσία για τους επιχειρηματίες.
Πρέπει να σημειωθεί ότι στο τραπέζι έχει πέσει και η ιδέα της διεύρυνσης των δυνατοτήτων του IRIS Payments με την αύξηση του ημερήσιου ορίου συναλλαγών πάνω από τα 500 ευρώ.