Η ανάληψη του Twitter από τον Έλον Μασκ έχει πυροδοτήσει ένα ντόμινο αντιδράσεων, τοποθετώντας έτσι μια βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια μιας από τις πλέον επιτυχημένες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Δεν είναι μόνο η απόρριψη από πολλούς χρήστες των αλλαγών που έχει φέρει, αλλά έχει δημιουργηθεί και ένα κύμα από φιλόδοξες πλατφόρμες που θέλουν να εκμεταλλευτούν το μομέντουμ και να χτυπήσουν το Twitter, αξιοποιώντας τις γνωστές, πλέον, αδυναμίες του.
Μια εβδομάδα αφότου ο Έλον Μασκ ανέλαβε το Twitter, και καθώς το πρώτο κύμα εργαζομένων ενημερωνόταν πως έχασε την δουλειά του, ο Alphonzo "Phonz" Terrell βρέθηκε στο Twitter Spaces (σ.σ. διαδικτυακές εκπομπές με θέμα το Twitter) και κάλεσε τους συναδέλφους του να τον ακολουθήσουν. Το «Tweep Therapy», όπως ονομάστηκε το Space που δημιούργησε, προσέλκυσε χιλιάδες ακροατές και διήρκεσε μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες, καθώς δεκάδες απολυμένοι εργαζόμενοι μοιράστηκαν τις αγαπημένες τους αναμνήσεις από την εταιρεία που μόλις τους είχε δείξει την πόρτα της εξόδου.
Για τον Terrell, αυτή η εκπομπή δεν ήταν απλώς ένας επικήδειος για το Twitter. Ήταν μια στιγμή διαύγειας, καθώς διαπίστωσε ότι υπήρχε ξαφνικά χώρος για κάτι άλλο. «Δεν μπορώ να το εξηγήσω. Είναι περίεργο», δήλωσε, ενώ σημείωσε ότι «πήγε πολύ καλύτερα απ' ό,τι περίμενα».
Ο Terrell, πρώην παγκόσμιος επικεφαλής του Social & Editorial της πλατφόρμας, έχει πάνω από μια δεκαετία εμπειρίας ως διευθυντής μάρκετινγκ, διευθύνοντας καμπάνιες για εταιρείες όπως το HBO και το Showtime πριν από το Twitter, ενώ θεωρείται από τους ειδικούς που μπορούν να εντοπίσουν τον σφυγμό του τι πραγματικά θέλουν οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Μετά την εκπομπή στο Twitter Spaces κατάλαβε πως δεν ήθελε να ξεκουραστεί - ήθελε να χτίσει. «Βγαίνοντας κατευθείαν από εκεί, έλεγα: Ω, ήρθε η ώρα. Ήρθε η ώρα να χτίσουμε, είτε λάβουμε υποστήριξη είτε όχι».
Η νέα πλατφόρμα που φιλοδοξεί να κοντράρει το Twitter
Λίγες εβδομάδες αργότερα ο Alphonzo Terrell ανακοίνωσε το δικό του κοινωνικό δίκτυο, το Spill, ένα δίκτυο που θυμίζει πολύ το Twitter και το οποίο ίδρυσε μαζί άλλο ένα πρώην στέλεχος της πλατφόρμας, τον Devaris Brown.
Η Spill απασχολεί σήμερα λιγότερους από 10 υπαλλήλους και έχει τρεις στρατηγικούς συμβούλους, μεταξύ των οποίων ο πρώην επικεφαλής σχεδιασμού του Twitter, Dantley Davis, ο δημιουργός του #OscarsSoWhite και υποστηρικτής της DEI April Reign και ο ακτιβιστής για τα πολιτικά δικαιώματα, DeRay Mckesson.
Όπως και το Twitter, το Spill θα έχει μια ζωντανή ροή ειδήσεων όπου οι χρήστες θα μπορούν να δημοσιεύουν «διαρροές» (spills), που παραπέμπει στη φράση «spill the tea» (μοιράσου τα νέα). Το Spill κατασκευάζει επίσης μια λειτουργία που ονομάζεται «πάρτι τσαγιού» (tea parties), όπου οι χρήστες μπορούν να φιλοξενήσουν τόσο online όσο και IRL εκδηλώσεις, και στη συνέχεια να πάρουν μπόνους εντός της εφαρμογής για να τα εφαρμόσουν σε πράγματα όπως η ενίσχυση των αναρτήσεων τους - αυτά τα μπόνους θα είναι επίσης προς πώληση.
Ο Τερέλ λέει ότι το Spill θα επικεντρωθεί στην πρόληψη της κατάχρησης από την αρχή και θα δώσει προτεραιότητα στους δημιουργούς -ιδιαίτερα στους μαύρους δημιουργούς και σε άλλους από υποεκπροσωπούμενες ομάδες- συμπεριλαμβανομένης της βοήθειας για να βγάλουν χρήματα. «Πολλές από τις κοινωνικές πλατφόρμες που θεωρούμε δεδομένες υπάρχουν εδώ και καιρό», είπε, σημειώνοντας πως «είμαστε έτοιμοι για κάτι νέο».
Το Spill σχεδιάζει να ενσωματώσει την τεχνολογία blockchain για να πιστώνει και να πληρώνει τους δημιουργούς που ξεκινούν τάσεις και εκτεταμένες συζητήσεις, αν και ο ιδρυτής του είναι κατηγορηματικός ότι το Spill δεν είναι ένα έργο κρυπτογράφησης και δεν θα πληρώνει σε κρυπτογράφηση. Αντίθετα, πρόκειται απλώς για ένα ακόμη τεχνολογικό εργαλείο που θα λειτουργεί.
Η πολιτισμική διαφορά του Spill
Ως μαύρος ιδρυτής ενός νέου μέσου κοινωνικής δικτύωσης, ο Terrell έχει παρατηρήσει τον τρόπο με τον οποίο οι πολιτιστικές συνεισφορές των μαύρων αντιγράφονται ή επισκιάζονται, ενώ οι λευκοί δημιουργοί λαμβάνουν τα εύσημα για τη δημιουργία memes με τα οποία δεν είχαν καμία σχέση.
Στις παραδοσιακές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, οι μαύροι έχουν δημιουργήσει τις δικές τους κοινότητες, όπως το Black Twitter. Το Spill ελπίζει να αποτελέσει ένα σπίτι για τους μαύρους χρήστες από την αρχή, αφού οι ίδιοι οι άνθρωποι που δημιουργούν την εφαρμογή είναι μέρος αυτής της κοινότητας.
Ο Terrell έχει συμβουλευτεί τους μαύρους δημιουργούς σχετικά με το τι αναζητούν στο Spill, ενώ ο CTO DeVaris Brown δημιουργεί ένα μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης για τον συντονισμό που ενσωματώνει στο DNA του τις γλωσσικές εκφράσεις των μαύρων. Ιστορικά, μελέτες έχουν δείξει ότι τα tweets που γράφτηκαν σε AAVE (Αφροαμερικανική δημοτική αγγλική γλώσσα) είχαν 2,2 φορές περισσότερες πιθανότητες να επισημανθούν λανθασμένα ως προσβλητικά. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι περισσότεροι μηχανισμοί Τεχνητής Νοημοσύνης δεν μπορούν να καταλάβουν το πολιτισμικό πλαίσιο στο οποίο χρησιμοποιείται μια έκφραση, ειδικά αν οι άνθρωποι πίσω από τον αλγόριθμο δεν καταλαβαίνουν ούτε αυτοί.
Επενδυτικό ενδιαφέρον για τη νέα πλατφόρμα
Η Spill έχει συγκεντρώσει ήδη 2,75 εκατ. δολάρια σε pre seed γύρο χρηματοδότησης, με την εταιρεία να αναφέρει πως θα αρχίσει να επεκτείνει την ομάδα της. Επικεφαλής της επένδυσης είναι η MaC Venture Capital και το Kapor Center, με τη συμμετοχή της Sunset Ventures. Όπως αναφέρει το TechCrunch, οι μαύροι ιδρυτές παραμένουν δυσανάλογα παραγνωρισμένοι στο επιχειρηματικό κεφάλαιο, συγκεντρώνοντας μόλις το 1% των κεφαλαίων το 2022.
«Γνωρίζαμε ότι είχαμε να αντιμετωπίσουμε αρκετά προβλήματα», δήλωσε ο Τερέλ. Αλλά όταν ο ιδρυτής της πλατφόρμας παρουσίασε το Spill στο Kapor Center, ένα ταμείο που εργάζεται ειδικά για να καλύψει τα κενά πρόσβασης για διαφορετικούς ιδρυτές, οι επενδυτές αποφάσισαν να συνεισφέρουν μέσα σε 10 λεπτά από την παρουσίαση.
«Είμαστε ενθουσιασμένοι που η Spill στοχεύει να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις που δημιουργούνται από τις υπάρχουσες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων και να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία για τη δημιουργία πιο ποικιλόμορφων, δίκαιων και χωρίς αποκλεισμούς διαδικτυακών κοινοτήτων», δήλωσε η Allison Scott, διευθύνουσα σύμβουλος του Kapor Center.
Οι νέοι αντίπαλοι για το Twitter
Η ιδέα ότι κάτι νέο μπορεί να είναι απαραίτητο στον χώρο των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης έχει κερδίσει έδαφος τους τελευταίους μήνες χάρη στην εξαγορά του Twitter από τον Μασκ.
Πολλοί χρήστες του Twitter έχουν απωθηθεί από την προσέγγιση του νέου διευθύνοντος συμβούλου, συμπεριλαμβανομένης της διάλυσης των παραδοσιακών κανόνων εμπιστοσύνης και ασφάλειας και της πιο πρόσφατης εμμονής του να βεβαιωθεί ότι όλοι βλέπουν τα tweets του. Άλλα δίκτυα, όπως το Mastodon, έχουν δει μια άνοδο στους χρήστες, καθώς οι άνθρωποι αναζητούν έναν εναλλακτικό τρόπο κοινωνικής δικτύωσης.
Ο Τερέλ δεν είναι ο μόνος πρώην υπάλληλος του Twitter που βλέπει ένα άνοιγμα στην αγορά. Η Sarah Oh, η οποία εργαζόταν σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο Twitter πριν απολυθεί την ίδια ημέρα με τον Terrell, έχει επίσης συνιδρύσει μια νέα πλατφόρμα, που ονομάζεται T2.
Όπως το Twitter, το T2 έχει μια ροή αναρτήσεων που οι χρήστες μπορούν να σχολιάζουν, να μοιράζονται και να τους αρέσει. Αλλά η ιδρύτρια της πλατφόρμας λέει ότι η εταιρεία έχει μάθει από πολλά από τα λάθη του Twitter και σχεδιάζει να ενσωματώσει περισσότερα εργαλεία εμπιστοσύνης και ασφάλειας στην υπηρεσία από την αρχή, ώστε να προσπαθήσει να αποφύγει την κατάχρηση που ταλαιπώρησε το Twitter για χρόνια.
«Το πλεονέκτημα του να έρχεσαι καθυστερημένος είναι ότι έχουμε τόσα πολλά από τα οποία μπορούμε να αντλήσουμε. Δεν είναι σαν να προσπαθούμε να σκεφτούμε και να προβλέψουμε προβλήματα χωρίς να έχουμε όραμα για το πώς αυτά [φαίνονται και] αισθάνονται» σημειώνει χαρακτηριστικά.
Φυσικά, η επιτυχία ενός νέου κοινωνικού δικτύου είναι πολύ πιο εύκολο να ειπωθεί παρά να γίνει. Οι startup κοινωνικής δικτύωσης σπάνια επιτυγχάνουν τα δικτυακά αποτελέσματα που είναι απαραίτητα για να επιβιώσουν - δηλαδή, αγωνίζονται να προσθέσουν γρήγορα αρκετούς χρήστες, ώστε οι άνθρωποι να βρουν φίλους και συναδέλφους να τους περιμένουν όταν εγγραφούν.
Αλλά δεδομένης της τρέχουσας απογοήτευσης από το Twitter, το παράθυρο ευκαιρίας μπορεί να είναι ανοιχτό πολύ περισσότερο από ό,τι συνήθως. Ήδη το T2 έχει μια λίστα αναμονής με περισσότερα από 10.000 άτομα, ενώ η αντίστοιχη λίστα του Spill έχει φτάσει σχεδόν τις 70.000.
«Θέλουμε να δημιουργήσουμε αυτή την εμπειρία που προσέφερε το Twitter», πρόσθεσε η Sarah Oh, «και ακούμε από τους ανθρώπους ότι δεν μπορούν να βρουν αυτή την εμπειρία αυτή τη στιγμή».