Η αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στην εκπαίδευση και ειδικά στη διδασκαλία της επιχειρηματικότητας βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς συνεδρίου «ENTREPED2025», που πραγματοποιείται για τέταρτη συνεχή χρονιά στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, μαθητές δημοτικού συμμετείχαν σε εργαστήρια όπου, με τη βοήθεια της ΤΝ και υπό την καθοδήγηση εκπαιδευτικών, κλήθηκαν να διαμορφώσουν δικές τους επιχειρηματικές ιδέες, ακολουθώντας τη μεθοδολογία lean startup.
Η διαδικασία αξιοποιεί τη σωκρατική μέθοδο, με την ΤΝ να υποβάλλει ερωτήσεις αντί να δίνει έτοιμες απαντήσεις, ενθαρρύνοντας έτσι τη δημιουργική σκέψη των παιδιών. Όπως επισημαίνει ο Νικόλαος Τσονιώτης, εταίρος της «Ideas Forward», «δεν μπορούμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να χρησιμοποιούν έτοιμες απαντήσεις της ΤΝ, γιατί έτσι αδρανεί η σκέψη». Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καταλυτικός, καθώς αναλαμβάνει να διαμορφώσει κατάλληλα prompts προς τα γλωσσικά μοντέλα, ώστε να προάγεται η ενεργή συμμετοχή των μαθητών στη διαδικασία σύλληψης και ανάπτυξης ιδεών.
Υπάρχουν πέντε στάδια σωκρατικής καθοδήγησης: η εκκίνηση της ανακάλυψης, η ανακάλυψη του προβλήματος, η κατανόηση του πελάτη, η δόμηση υποθέσεων και η δοκιμή με σκοπό τη μάθηση και την ανάπτυξη προϊόντος. Κάθε στάδιο απαιτεί διαφορετικά prompts και ερωτήσεις, προσαρμοσμένες στην ηλικία και το επίπεδο των μαθητών, με στόχο την ενεργή διερεύνηση και κατανόηση της επιχειρηματικής διαδικασίας.
Η είσοδος της ΤΝ στη διδασκαλία της επιχειρηματικότητας συνοδεύεται από προκλήσεις, όπως η ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και η ορθή παιδαγωγική και ηθική αξιοποίηση των εργαλείων αυτών. Όπως τονίζει ο κ. Τσονιώτης, «η ΤΝ πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σαν εργαλείο και όχι ως αυτόνομος παράγοντας διδασκαλίας».
Επιχειρηματικότητα και αξίες στην εκπαίδευση
Η δρ Μαρία Κουκλατζίδου, εκπαιδευτικός με πολυετή εμπειρία, αναφέρει πως οι εκπαιδευτικοί συχνά αντιμετωπίζουν την ΤΝ και την επιχειρηματικότητα ως κάτι νέο ή δύσκολο. Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι βασικές αρχές επιχειρηματικότητας εφαρμόζονται ήδη στην εκπαίδευση, καθώς οι εκπαιδευτικοί επιδιώκουν να δημιουργήσουν αξία για τους μαθητές τους. Η επιχειρηματικότητα, όπως σημειώνει, «δεν είναι το εύκολο χρήμα, αλλά η δημιουργία αξίας για τους άλλους, μέσα από κοινωνικά, εκπαιδευτικά και πολιτιστικά προγράμματα».
Η καθηγήτρια Κατερίνα Σαρρή, διευθύντρια του Εργαστηρίου Επιχειρηματικότητας του ΠΑΜΑΚ και concept founder του συνεδρίου, επισημαίνει ότι στόχος είναι οι φοιτητές και οι εκπαιδευτικοί να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες με κριτική σκέψη και σωστή καθοδήγηση. Το συνέδριο περιλαμβάνει εισηγήσεις και εργαστήρια που φέρνουν τους συμμετέχοντες σε επαφή με σύγχρονα εργαλεία, χωρίς ωραιοποίηση ή δαιμονοποίηση της τεχνολογίας. «Η ΤΝ είναι φίλος μας, είναι ένα χρήσιμο εργαλείο, αρκεί να την αξιοποιήσουμε σωστά», καταλήγει η κα Σαρρή.