Τα εκπαιδευτικά ρομπότ Beebot και DuckyCode έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους σε νηπιαγωγεία της Κομοτηνής, της Αγίας Παρασκευής Θεσσαλονίκης και της Καλλικράτειας Χαλκιδικής, προσελκύοντας το ενδιαφέρον των παιδιών για συμμετοχή σε καινοτόμες δραστηριότητες. Με τη στήριξη των εκπαιδευτικών, τα νήπια εργάστηκαν ομαδικά, προγραμματίζοντας τα ρομπότ ώστε να εκτελούν συγκεκριμένες κινήσεις, ενώ στη συνέχεια ακολουθούσαν τις εντολές τους μέσω μουσικής και χορού.
Οι δράσεις αυτές εντάσσονται στο ερευνητικό πρόγραμμα «Απτές διεπαφές στο Νηπιαγωγείο και Εκπαιδευτικά Ρομπότ» (TINKER: Tangible Interfaces in Kindergarten and Educational Robots), που υλοποιείται στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το ΕΛΙΔΕΚ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο της δράσης Βασικής Έρευνας, με πιλοτική εφαρμογή σε δημόσια νηπιαγωγεία της Ροδόπης, της Ανατολικής Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής.
Ο αν. καθηγητής Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών και Ρομποτικής του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, Θεοδόσιος Σαπουνίδης, τόνισε πως τα παιδιά ηλικίας 4-6 ετών μπορούν να αναπτύξουν δεξιότητες μέσω της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Συγκεκριμένα, καλλιεργούνται η Κινητική Δημιουργικότητα, οι δεξιότητες 4Cs (Επικοινωνία, Συνεργασία, Κριτική Σκέψη, Δημιουργικότητα) και η υπολογιστική σκέψη, μέσα από διαδραστικές μεθόδους που συνδυάζουν τεχνολογία και βιωματική μάθηση.
«Ο σκοπός δεν είναι να αντικαταστήσουμε τον άνθρωπο, αλλά να δώσουμε στον άνθρωπο τα εργαλεία για να ανταγωνιστεί όλα αυτά που έχουν τα παιδιά σήμερα μέσα από την τεχνολογία, όπως τα κινητά τηλέφωνα. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν δραστηριότητες τόσο ελκυστικές όσο ένα κινητό και μέσα από αυτές τις διαδικασίες τα παιδιά μπορούν να μάθουν πράγματα, από πολύ απλά μέχρι πολύ σύνθετα, όπως το να μιλάμε, να κοινωνικοποιούμαστε και να συνεργαζόμαστε με άλλους», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σαπουνίδης.
Η ερευνητική ομάδα, αποτελούμενη από τις υποψήφιες διδακτόρισσες Σοφία Ράπτη και Σουλτάνα Τσιγγίδου σε συνεργασία με τη Δρ Δέσποινα Ούρδα και υπό την επίβλεψη του κ. Σαπουνίδη, σχεδίασε ένα πρόγραμμα διδασκαλίας με 24 διαφορετικές δραστηριότητες, θέτοντας το παιδί στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας. Κατά την υλοποίηση, αξιοποιήθηκαν δύο τύποι εκπαιδευτικών ρομπότ τόσο σε μικρές ομάδες όσο και σε ολόκληρη την τάξη. Το πρόγραμμα αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2025, ενώ την ερχόμενη Τετάρτη θα παρουσιαστεί διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας ΖΟΟΜ.
Σημειώνεται ότι το εκπαιδευτικό ρομπότ BeeBot έχει ενταχθεί σχεδόν σε όλα τα ελληνικά νηπιαγωγεία, ενώ το DuckyCode αποτελεί προϊόν της spin-off εταιρείας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, προσφέροντας μια υβριδική πλατφόρμα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και προγραμματισμού.
Πηγή: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης