Έναν μήνα μετά την ανακοίνωση της Apple ότι εγκαταλείπει μετά από 10 χρόνια την προσπάθεια για να μπει στην αυτοκινητοβιομηχανία, ένας ανταγωνιστής της στην αγορά smartphone κατάφερε να την προσπεράσει, πατώντας το γκάζι με το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο που θέλει να τον φέρει στην πρώτη πεντάδα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η Xiaomi που αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο παίκτη στην αγορά των smartphones, επιταχύνοντας την τελευταία διετία ετοιμάζεται να βγάλει τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητά της στην αγορά που αναμένεται να προσελκύσουν ένα σημαντικό αριθμό αγοραστών. Η εταιρεία παρουσίασε τα νέα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Πεκίνο και, όπως αναφέρει, 10.000 άνθρωποι παρήγγειλαν το SU7 μέσα στα πρώτα 4 λεπτά της κυκλοφορίας του, ενώ μέσα σε 27 λεπτά, δέχτηκε 50.000 παραγγελίες.
Η εταιρεία παρουσίασε το Xiaomi SU7 που είναι διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις με διαφορετικό κινητήρα και εξοπλισμό. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου μοντέλου είναι ότι η τιμή πώλησης που βρίσκεται στα περίπου 27.700 ευρώ, είναι χαμηλότερη από το κόστος παραγωγής με αποτέλεσμα να «βάζει μέσα» την κινεζική εταιρεία.
Υπάρχει επίσης το Xiaomi SU7 Pro, με αυτονομία έως και 830 χιλιόμετρα και την τιμή του να ξεκινάει από τα 31.545 ευρώ, ενώ ναυαρχίδα της νέας προσπάθειας της Xiaomi αποτελεί η έκδοση Max Performance που προσφέρει τελική ταχύτητα στα 265 χλμ ανά ώρα και αυτονομία έως και 800 χιλιόμετρα.
Σύμφωνα με την Xiaomi, οι παραδόσεις των SU7 Standard και SU7 Pro θα ξεκινήσουν στα τέλη Απριλίου, ενώ οι πελάτες που προτίμησαν την έκδοση SU7 Max Performance θα πάρουν στα χέρια τους τα δικά τους οχήματα από τα τέλη Μαΐου κι έπειτα.
«Αν ήμουν ο Τιμ Κουκ, δεν θα το είχα κάνει ποτέ αυτό», δήλωσε πρόσφατα ο Lei Jun, δισεκατομμυριούχος ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Xiaomi, σχετικά με την απόφαση της Apple να απορρίψει το Project Titan. Ο ίδιος έχει αποκαλέσει το έργο της Xiaomi για το αυτοκίνητο ως το τελευταίο επιχειρηματικό του εγχείρημα, αλλά το πρώτο της μοντέλο λανσάρεται εν μέσω ενός βίαιου πολέμου μείωσης των τιμών στην Κίνα και μιας πληθώρας επιλογών για τους καταναλωτές που θα μπορούσε να δυσκολέψει την πρόοδο.
Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Xiaomi, έχει δεσμευτεί να επενδύσει 10 δισ. δολάρια στο πρόγραμμά της για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσα σε μια δεκαετία, με στόχο να γίνει μία από τις πέντε μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο μέσα στα επόμενα 15 με 20 χρόνια. «Η Xiaomi Auto επιδιώκει την άνοδο της αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας» έχει τονίσει ο Lei.
Την ίδια στιγμή, σε ΗΠΑ και Ευρώπη, καθώς επιβραδύνονται οι ανοδικές τάσεις της εγχώριας ζήτησης, αυξάνεται ο φόβος πως το μαζικό κύμα των κινεζικών εξαγωγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να ανατρέψει τις ισορροπίες, εγείροντας παράλληλα ανησυχίες για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και την εθνική ασφάλεια.
Οι προκλήσεις και τα πλεονεκτήματα της Xiaomi
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πλέον περίπου το 33% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Κίνα, με τους αναλυτές να εκτιμούν πως θα υπάρξει μια περίοδος ενοποίησης των διαφορετικού τύπου αυτοκινήτων, που θα επηρεάσει τόσο τις παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες όσο και τις δεκάδες νεοεισερχόμενες εταιρείες στην αγορά.
Η Xiaomi αντιμετωπίζει προκλήσεις από πιο παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Tesla, η BMW, η BYD και η Zeekr της Geely, οι οποίες έχουν προβεί σε μειώσεις τιμών, ενώ επίσης αποτελεί από τους καθυστερημένους στο «πάρτι» που έχει στηθεί στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σημειώνεται ότι η κινεζική κυβέρνηση έχει αντιδράσει στην αυξανόμενη πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα αυστηροποιώντας την αδειοδότηση εταιρειών καθώς έχει ενταθεί ο πόλεμος τιμών.
Τα αυτοκίνητα της Xiaomi διαθέτουν ένα λειτουργικό σύστημα που συνδέονται με τις οικιακές συσκευές, επιτρέποντας στους χρήστες να ελέγχουν όλους τους τύπους συσκευών ενώ βρίσκονται στο δρόμο.
«Μια εταιρεία που διαθέτει ένα προϊόν smartphone και ένα αναπτυγμένο από την ίδια λειτουργικό σύστημα απολαμβάνει αναμφισβήτητα ένα πλεονέκτημα έναντι των παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών όσον αφορά τη συνδεσιμότητα των αυτοκινήτων», σημειώνουν οι αναλυτές που επισημαίνουν ότι ο ιδρυτής της Xiaomi έχει περιγράψει την πελατειακή βάση της εταιρείας ως μια τεχνολογικά ενημερωμένη «ελίτ» με επιλεκτικά γούστα.
Ωστόσο πολλοί σημειώνουν την αναντιστοιχία της πελατειακής βάσης της Xiaomi με εκείνη που απαιτείται για μια επιτυχημένη τεχνολογική αυτοκινητοβιομηχανία. Η κινεζική εταιρεία από την ίδρυσή της το 2010 μέχρι σήμερα αν και έχει μπει στην κατηγορία των high end smartphones θεωρείται ως μια φθηνή και ικανοποιητική λύση που δεν κοντράρει τους δυο κολοσσούς Apple και Samsung.
Πώς η κινεζική εταιρεία προσπέρασε την Apple
Η απόφαση της Apple να τερματίσει το σχέδιο EV ήρθε μετά την αντιμετώπιση αρκετών προβλημάτων παραγωγής που ώθησαν την εταιρεία να εξετάσει ένα λιγότερο φιλόδοξο σχέδιο για τα αυτόνομα οχήματά της, έχοντας ήδη διακινδυνεύσει την καθυστέρηση του λανσαρίσματος τουλάχιστον μέχρι το 2028.
Το Bloomberg ανέφερε ότι το 2020, η Apple έθεσε σε λειτουργία ένα πρωτότυπο αυτόνομο μίνι βαν με το παρατσούκλι "Bread Loaf" («φρατζόλα ψωμιού») σε μια πίστα δοκιμών στην Αριζόνα. Αλλά με πολλή περισσότερη δουλειά να απαιτείται, γινόταν όλο και πιο δύσκολο για την Apple να δικαιολογήσει τις δαπάνες ύψους περίπου 1 δισ. δολαρίων ετησίως για το πρόγραμμα αυτοκινήτων.
Στην Xiaomi χρειάστηκαν μόλις τρία χρόνια για να υλοποιήσει το πρώτο της αυτοκίνητο, με την κινεζική εταιρεία να πατάει γκάζι αντανακλώντας την επιταχυμένη ανάπτυξη που καταγράφει η βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα, καθώς οι τεχνολογικές εταιρείες να θέλουν να πάρουν μερίδιο από την κερδοφόρα πίτα. Υπενθυμίζουμε πως και η Huawei με τη μάρκα Aito, βρίσκεται στο παιχνίδι, και μοντέλο M7 είναι το τέταρτο σε πωλήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Κίνα μέχρι στιγμής φέτος.
Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι «οι κινεζικές εταιρείες δεν φοβούνται να δοκιμάσουν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει... ενώ όμιλοι όπως η Apple είναι πολύ μεγάλοι για να πάρουν γρήγορες αποφάσεις».
Επιπλέον η Xiaomi αν και δεν έχει την εμπειρία στον τομέα αυτοκινήτων, έχει το πλεονέκτημα της τεχνογνωσίας στην εφοδιαστική αλυσίδα έχοντας πολλαπλές εμπορικές συμμαχίες. Κάτι που αποδεικνύεται και από την μεγάλη αυτονομία που έχουν τα οχήματά της χάρις στις συνεργασίες με CATL και BYD αλλά και της Inovance.
Οι δυο εταιρείες βρέθηκαν να επιχειρούν το νέο τους βήμα ενώ έχει ξεσπάσει ένας πόλεμος τιμών στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με την Apple να παίρνει την απόφαση για αποχώρηση καθώς δεν ήθελε να συμμετάσχει σε αυτή την εμπορική και γεωπολιτική σύγκρουση. Με τις τιμές να υποχωρούν υπό το βάρος του ανταγωνισμού, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων μετατρέπεται σε μια αγορά που δεν θα ταιριάζει στην Apple, η οποία επιδιώκει υψηλά ποσοστά κέρδους.
Επίσης η Apple έδειξε ότι είναι ευάλωτη στην πίεση που δημιουργείται από την γεωπολιτική ένταση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, με τις πωλήσεις των iPhone να αντανακλούν μέρος του προβλήματος που θα έβρισκε μπροστά του ο τεχνολογικός κολοσσός.