Μπορεί οι Έλληνες καταναλωτές να δυσκολεύονται με την ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ, όμως αγοράζουν περισσότερα και πιο ακριβά κινητά, με την ελληνική αγορά να δείχνει σημάδια αντοχής και να ακολουθεί την παγκόσμια στροφή σε πιο υψηλής τιμολογιακής κλίμακας smartphones. Η αγορά των smartphones, μετά το δύσκολο 2023, ετοιμάζεται να βρεθεί και πάλι σε ανοδική πορεία με τους καταναλωτές να ετοιμάζονται να περάσουν στο νέο κύκλο συσκευών μετά από αυτές που αποκτήθηκαν την περίοδο της πανδημίας, ενώ και η Τεχνητή Νοημοσύνη δίνει νέα ώθηση στις πωλήσεις.
Παρά το γεγονός ότι το 2023 απεδείχθη ακόμη μια δύσκολη χρονιά για την αγορά των smartphone παγκοσμίως που επικράτησαν αρνητικά πρόσημα, οι πωλήσεις συσκευών στην Ελλάδα αυξήθηκαν τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, με τις καταναλωτικές τάσεις που επικρατούν να αναδεικνύουν τη χώρα μας ως ελκυστικό προορισμό για τις περισσότερες «ναυαρχίδες» των κατασκευαστών.
Καθώς τα smartphones εξελίσσονται σε πολύτιμα εργαλεία για πολίτες και επιχειρήσεις, οι χρήστες στρέφονται σε πιο εξελιγμένα, και πιο ακριβά κινητά. «Οι Έλληνες χρήστες είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν πλέον περισσότερα χρήματα για ένα smartphone», είχε υπογραμμίσει στο BD ο Country Manager της Realme Greece Μπάμπης Δημόπουλος. Ο κ. Δημόπουλος ανέφερε πως ο Έλληνας καταναλωτής έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια και καθώς εξοικειώνεται περισσότερο με την τεχνολογία, αυξάνει και τις απαιτήσεις του από μια συσκευή, ενώ επισήμανε το γεγονός πως στην Ελλάδα ο κύκλος ζωής μιας συσκευής παραμένει κάτω από 4 χρόνια παρά του ότι στην ευρύτερη περιοχή της εταιρείας η χρήση των κινητών έχει ξεπεράσει το όριο των τεσσάρων ετών.
Ειδικότερα, στην Ελλάδα το 2023 οι καταναλωτές ξόδεψαν περισσότερα από 826 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 17% έναντι του 2022 όπου οι πωλήσεις είχαν ανέλθει στα 706 εκατ. ευρώ, ενώ σε επίπεδο όγκου πουλήθηκαν 1,98 εκατ. συσκευές σημειώνοντας άνοδο 4% έναντι του 2022 που ήταν λίγο πάνω από τα 1,9 εκατ. smartphones.
Στην ελληνική αγορά κυριαρχούν Samsung, Apple και Xiaomi που είχαν περίπου το 95% της αξίας των πωλήσεων και το 90% των συσκευών που πουλήθηκαν το 2023. Σε επίπεδο όγκου πωλήσεων την πρωτιά κατέκτησε η Samsung με μερίδιο 41% που υποχώρησε ελαφρώς από το 2022 που ήταν 43%, ενώ στη δεύτερη θέση ήταν η Xiaomi που ανέβασε το ποσοστό της στο 29% από 28% που ήταν το 2022. Στην τρίτη θέση ήταν η Apple με το μερίδιο της να αυξάνεται στο 16% από 13% το 2022, ενώ στην τέταρτη θέση ήρθε η realme με ποσοστό περίπου 5%, ενώ ακολουθούν TCL και Motorola που διπλασίασε το μερίδιο της έναντι της περασμένης χρονιάς.
Αντιθέτως σε επίπεδο αξίας η Apple βρέθηκε στην πρώτη θέση με το μερίδιο αγοράς της να φτάνει το 40% και να είναι ενισχυμένο έναντι του 36% το 2022 ενώ η Samsung υποχώρησε στη δεύτερη θέση καθώς το ποσοστό της μειώθηκε στο 38% από 40% το 2022.
Θετικές οι προοπτικές για τη διεθνή αγορά το 2024
Έπειτα από μια χρονιά που έκλεισε με πτώση των πωλήσεων κατά 8% έναντι του 2022, ο επικείμενος κύκλος ανανέωσης των συσκευών που αγοράστηκαν την περίοδο της πανδημίας αναμένεται να οδηγήσει σε ανοδική πορεία την αγορά smartphone το 2024, με τον ανταγωνισμό να εντείνεται, ενώ οι καταναλωτές στρέφονται περισσότερο στα μοντέλα υψηλής αξίας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της IDC (WorldwideQuarterlyMobilePhoneTracker), το 2023 αναμένεται να σημειωθεί αύξηση 2,8% έναντι του 2023 και θα διατεθούν περισσότερα από 1,2 δισ. smartphones παγκοσμίως, με την τάση να παραμένει ήπια ανοδική μέχρι το 2028. Σημαντικό μερίδιο αγοράς διεκδικούν πλέον και τα foldable smartphone που το 2024 αναμένεται να φτάσουν τις 25 εκατ. αποστολές σημειώνοντας αύξηση 37% σε ετήσια βάση.
Ο ανταγωνισμός που ήταν έντονος τα τελευταία χρόνια, αναμένεται να ενταθεί περισσότερο το 2024, καθώς όπως σημειώνει η Canalys, «η OPPO, η vivo και η realme στοχεύουν να ανακτήσουν μερίδιο αγοράς μετά την επίλυση των διαφορών τους για διπλώματα ευρεσιτεχνίας με τη Nokia», ενώ τονίζει ότι για να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία που δίνει φέτος η αγορά, «οι κατασκευαστές πρέπει να εφαρμόσουν μια ολιστική προσέγγιση δίνοντας έμφαση στην καινοτομία, την αξιοπιστία, τα logistics υποστήριξης, τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς και ένα σαφές μήνυμα του brand».
Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη έχει βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος στις συζητήσεις για τις επόμενες καινοτομίες που έρχονται στον κλάδο, και όπως αναφέρει η μελέτη της Canalys, πρόκειται να δώσει ώθηση στην αγορά, σημειώνοντας πως «η ΤΝ θα συνεχίσει να εξελίσσεται συνεχώς στο οικοσύστημα των smartphones, αλλά - επί του παρόντος - λειτουργεί ως βασικό χαρακτηριστικό, που βασίζεται στην Ε&Α και είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της μακροπρόθεσμης ανταγωνιστικότητας», υπογραμμίζοντας πως οι εταιρείες θα πρέπει να εκπαιδεύσουν τους καταναλωτές σχετικά «με την μεγιστοποίηση της ισχύος των χαρακτηριστικών τεχνητής νοημοσύνης στη συσκευή για να επιτύχουν ισχυρές αποδόσεις στις επενδύσεις τους».
Από την πλευρά της η IDC εκτιμά ότι το 2024 τα νέας γενιάς AI smartphones θα φτάσουν τις 170 εκατ. μονάδες αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 15% της συνολικής αγοράς και ξεπερνώντας ακόμη και τους υπολογιστές τεχνητής νοημοσύνης, ενώ η ανοδική τους πορεία θα συνεχιστεί ακόμα πιο έντονα τα επόμενα χρόνια, σημειώνοντας πως «ενώ η τεχνητή νοημοσύνη θα επηρεάσει όλες τις συσκευές, τα smartphones θα είναι η συσκευή, που οδηγεί την επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης σε κάθε σπίτι».