«Φουσκωμένος» είναι ο μπλε φάκελος που παρέλαβε από τα χέρια του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ο νέος υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, καθώς τα θέματα που «τρέχουν» είναι πολλά και ιδιαίτερα σημαντικά.
Με τα ελληνοτουρκικά να παραμένουν πάντα ψηλά στην ατζέντα, ο Νίκος Δένδιας θα ταξιδέψει με τον πρωθυπουργό στις 11 και 12 Ιουλίου στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στο Βίλνιους της Λιθουανίας. Σε μια περίοδο ιδιαίτερα σημαντική για τη βορειοατλαντική συμμαχία, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία μαίνεται, ο Έλληνας ΥΕΘΑ θα έχει μια πρώτη επαφή με τον Τούρκο ομόλογό του Γιασάρ Γκιουλέρ, αφού ο Έλληνας πρωθυπουργός αναμένεται να συναντηθεί με τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Ο νέος υπουργός, ο οποίος όμως έχει προϋπηρεσία στο υπουργείο, καθώς έχει υπηρετήσει σε αυτό, θα κληθεί να προχωρήσει και πολύ σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα τα οποία είναι κυριολεκτικά στην αναμονή.
Οι κορβέτες του ΠΝ και τα F-35
Πρώτο, το πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο δυστυχώς έχει καθυστερήσει αφού από την μία πλευρά άλλα προγράμματα είχαν προτεραιότητα και από την άλλη η αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας άφησαν κυριολεκτικά πίσω τις κορβέτες που έχει τόσο πολύ ανάγκη ο στόλος.
Ωστόσο, βέβαια, αυτό έδωσε την δυνατότητα στους δύο διεκδικητές του προγράμματος Naval Group και Fincantieri να κάνουν πολύ καλύτερες προσφορές από τις αρχικές.
Επίσης, ένα θέμα που είναι στα σκαριά και έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία είναι η απόκτηση από την Ελλάδα 20+20 αεροσκαφών F-35 για την Πολεμική Αεροπορία. Το αεροσκάφος game changer θα βάλει την Πολεμική Αεροπορία στην 5η γενιά μαχητικών και τη χώρα στο κλαμπ των χωρών του ΝΑΤΟ που το έχουν στη φαρέτρα τους, τη στιγμή που η Τουρκία είναι αποκλεισμένη λόγω της αγοράς των ρωσικών S-400.
Το Κογκρέσο έχει δώσει το πράσινο «φως» και αυτό που μένει είναι η άφιξη της επίσημης αμερικανικής απάντησης (LOA) στην Αθήνα, η οποία θα περιλαμβάνει το κόστος, τη διαμόρφωση αλλά και τα χρονοδιαγράμματα για τα F-35.
Αυτά τα δύο προγράμματα αναμένεται να ξεπεράσουν τα 5 δισ. ευρώ (2 δισ. οι κορβέτες και πάνω από 3 δισ. τα F-35) σε μια πιο «σφιχτή» δημοσιονομικά χρονιά σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, για τον λόγο αυτό και η αναζήτηση τρόπων χρηματοδότησης (προγράμματα FMF) είναι ένα από τα καίρια ζητήματα.
«Καυτό» είναι και το θέμα των μεταγωγικών αεροσκαφών C-130, τα οποία έχουν περιορισμένες έως μηδενικές διαθεσιμότητες, ενώ ακόμα κανείς δεν γνωρίζει πως θα καλυφθούν οι μεταγωγικές ανάγκες όχι μόνο των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά όλης της χώρας, καθώς τα συγκεκριμένα αεροσκάφη εκτός από τις προγραμματισμένες πτήσεις εκπαίδευσης και μεταφορών προσωπικού καλύπτουν ακόμα και αεροδιακομιδές ασθενών από τα νησιά του Αιγαίου.
Αμυντική βιομηχανία
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο για τη νέα κυβέρνηση, κάτι που αποτελεί και δέσμευση από την προηγούμενη θητεία της είναι η αναβάθμιση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και κυρίως της ιδιωτικής. Υποθέτουμε ότι για τον λόγο αυτό άλλωστε και το νέο υπουργικό σχήμα έχει δύο υφυπουργούς, καθώς ο ρόλος του ενός από τους δύο θα είναι ιδιαίτερα αναβαθμισμένος αφού θα έχει και αυτό το χαρτοφυλάκιο να αναλάβει.
Τα τελευταία χρόνια μάλιστα υπάρχουν πολλές ελληνικές εταιρείες που είτε συνεργάζονται με ξένες παράγοντας τμήματα αμυντικών έργων είτε παράγουν οι ίδιες προϊόντα που έχουν κερδίσει το ενδιαφέρον των ξένων. Τέτοιος είναι ο τομέας των μη επανδρωμένων (UAV) που μπορεί η κρατική βιομηχανία να μην έχει καταφέρει να παράξει (Αρχύτας), ωστόσο ιδιωτικές εταιρείες έχουν πολύ ενδιαφέροντα προϊόντα τα οποία χρησιμοποιούνται τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Από την πλευρά της αμυντικής βιομηχανίας αυτό που ζητούν είναι να προβλέπεται η συμμετοχή της στα μεγάλα αμυντικά προγράμματα που τρέχει η χώρα ώστε να αποκτούν την απαιτούμενη τεχνογνωσία και να μπαίνουν στη συνέχεια στην εφοδιαστική αλυσίδα.