ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: ΑΠΕ

Αντιπαράθεση στη Βουλή για τα πιστοποιητικά των κολεγίων

Τα πιστοποιητικά των κολεγίων στο επίκεντρο αντιπαράθεσης της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας και της αξιωματικής αντιπολίτευσης στο νομοσχέδιο για την αξιολόγηση και χρηματοδότηση των ΑΕΙ για έρευνα (2)

Η διάταξη που δίνει τη δυνατότητα να προσλαμβάνονται στη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια δημόσια εκπαίδευση, εκπαιδευτικοί με πιστοποιητικά αποφοίτησης κολεγίων, βρέθηκε στο επίκεντρο έντονης λεκτικής αντιπαράθεσης μεταξύ της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως και του πρώην υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη. Αφορμή υπήρξε η συζήτηση που ξεκίνησε στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, επί του νομοσχεδίου με τίτλο «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις».

Ο κ. Φίλης ζήτησε την απόσυρση της διάταξης για τα πιστοποιητικά κολεγίων, κάνοντας λόγο για τορπίλη στους διορισμούς των εκπαιδευτικών, με πιστοποιητικά κολεγίων που είναι μικρού κύρους. Άμεση ήταν η αντίδραση της κ. Κεραμέως, που κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ για υποκρισία, τονίζοντας ότι αυτά που σήμερα καταγγέλλει η αξιωματική αντιπολίτευση τα εφάρμοσε πλήρως όταν ήταν κυβέρνηση, διορίζοντας εκπαιδευτικούς με πιστοποιητικά κολεγίων.

«Αυτό που κάνει το υπουργείο Παιδείας σήμερα με τη νομοθετική ρύθμιση, είναι αυτό που προβλεπόταν και ίσχυε, πριν ο ΣΥΡΙΖΑ προχωρήσει στην κατάργηση της κοινοτικής οδηγίας για τη δυνατότητα συμμετοχής υποψηφίων, κατόχων αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων. Αποδεικνύει το σεβασμό της χώρας στο δίκαιο της Ε.Ε., ως προς την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας του προσωπικού της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.Το υπουργείο υποβάλλει το σχέδιο νόμου για να αποτραπεί το ενδεχόμενο παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο», τόνισε η κ. Κεραμέως.

Όπως είπε η υπουργός Παιδείας, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2019, και λίγο πριν τις εκλογές, τροποποίησε το πλαίσιο που ίσχυε για τον διορισμό ή πρόσληψη εκπαιδευτικών μέσω των διαδικασιών του ΑΣΕΠ, προκαλώντας την αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία απείλησε με παραπομπή την Ελλάδα γιατί δεν προέβλεπε την ισότιμη αναγνώριση των πτυχίων.

Ακόμα, η κ. Κεραμέως διάβασε και κατέθεσε πίνακες 2018-2019 με προσλήψεις εκπαιδευτικών στη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με πτυχία από κολέγια, τονίζοντας ότι η προκήρυξη έγινε από τον τότε υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου. «Τέσσερα χρόνια εξουσίας ο ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοσε κανονικότατα όλες τις ρυθμίσεις για τα κολέγια», ανέφερε η κ. Κεραμέως.

«Αν ίσχυε αυτό τότε γιατί σήμερα φέρνετε νόμο;» αντέτεινε ο κ. Φίλης και κατηγόρησε την υπουργό Παιδείας για ανακρίβειες και ότι ψεύδεται. «Πάρτε πίσω τη διάταξη αν έχετε δημοκρατική συνείδηση και να γίνει διάλογος», επέμεινε ο κ. Φίλης.

«Είναι εντυπωσιακό αυτό, να κατακεραυνώνετε σε όλους τους τόνους αυτό που εσείς φέρατε. Εφαρμόσατε όλες τις ρυθμίσεις για τα κολέγια, με υπογραφή του κ. Γαβρόγλου μέχρι το 2018, και ξαφνικά το 2019 προεκλογικά κόπτεστε και το καταργήσατε», σχολίασε η κ. Κεραμέως.

Από την πλευρά τους, τα κόμματα της αντιπολίτευσης άσκησαν κριτική στη κυβέρνηση, κυρίως σε ότι αφορά την ίδρυση Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά και τη σύνδεση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων για την έρευνα με την αξιολόγηση, αμφισβητώντας τους στόχους για καλύτερα, αξιόπιστα και ανταγωνιστικά ΑΕΙ.

Η υπουργός Παιδείας, απαντώντας στη κριτική του ΣΥΙΖΑ, τόνισε ότι η αξιωματική αντιπολίτευση δεν μπορεί να κατηγορεί τη σημερινή κυβέρνηση για περικοπές στον προϋπολογισμό των πανεπιστημίων, γιατί αύξησε τη τακτική χρηματοδότηση τους για το 2020 κατά 113 εκατ. ευρώ.

«Εγώ πιστεύω στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, εσείς προεξοφλείτε ότι δεν θα πιάσουν τα κριτήρια αξιολόγησης», σημείωσε η κ. Κεραμέως. Απαντώντας και στις κατηγορίες του περί περιορισμού του αυτοδιοίκητου των ανωτάτων ιδρυμάτων, η κ. Κεραμέως αντέτεινε ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ είχε νομοθετήσει ένα υπερ-ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο πλέον καταργείται για να επιστρέψουν οι αρμοδιότητες εκεί που ανήκουν: στα ελληνικά πανεπιστήμια».

Μίλησε ακόμα για αναπομπές μη αρεστών εκλεγμένων καθηγητών πανεπιστημίων, στις οποίες είχε προχωρήσει ο πρώην υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ δεν πιστεύει στην παρεμβατικότητα στα ελληνικά πανεπιστήμια.

Διέψευσε ότι θα έρθουν τροπολογίες για περιορισμό φοιτητών στα ΑΕΙ, κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ ότι ίδρυε πανεπιστημιακά τμήματα ακόμα και με βουλευτικές τροπολογίες και πρόσθεσε ότι «εμείς δρούμε θεσμικά».

Όπως είπε η υπουργός Παιδείας, η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων για την έρευνα, με βάση την αξιολόγησή τους, είναι ένα σύστημα που εφαρμόζουν οι ευρωπαϊκές χώρες.

Η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, έχουν στόχο τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα, την αξιοκρατία με κριτήρια ποιότητας, την αποκέντρωση εξουσιών, και την διαμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας.

«Επιδιώκουμε την απελευθέρωση της έρευνας και την δημιουργία ευέλικτου και ευπροσάρμοστου πλαισίου λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών Έρευνας», είπε. Σχολιάζοντας τις αιτιάσεις, ότι με την επίσκεψη και τις επαφές που είχε στην Αμερική δείχνει να απαξιώνει τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, αντέτεινε ότι ήδη είχε επισκεφθεί και είχε συνεργασία με ξένα πανεπιστήμια σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, με στόχο να καταστεί η Ελλάδα διεθνές κέντρο εκπαίδευσης και πόλος έλξης ξένων φοιτητών.

«Θα στηρίξουμε τα ελληνικά πανεπιστήμια για να συμμετέχουν σε διεθνή προγράμματα. Δική μας δουλειά είναι να δημιουργήσουμε διαύλους επικοινωνίας, και από κει και πέρα είναι δουλειά των πανεπιστημίων αν θα το κάνουν», είπε και πρόσθεσε: «Πήγα στην Αμερική για να τους πείσω, πόσο σημαντικό είναι να στείλουν Αμερικανούς φοιτητές στη χώρα μας και να πληρώνουν δίδακτρα οι ξένοι και όχι οι Έλληνες φοιτητές».

Η κ. Κεραμέως, μίλησε ακόμα για αναστολή και όχι κατάργηση των 37 νέων πανεπιστημιακών τμημάτων, ενώ απαντώντας στις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ περί αποκλεισμών εκπαιδευτικών, ανέφερε ότι δεν μπορεί να το λέει αυτό η κυβέρνηση που επέφερε δύο καταστροφικά πλήγματα, καταργώντας την επιπλέον μοριοδότηση σε δυσπρόσιτα σχολεία και την ποινική ρήτρα για όποιον εκπαιδευτικό δεν εμφανίζεται να αναλάβει καθήκοντα.

«Για εμάς, προτεραιότητα είναι η δίκαιη μεταχείριση στην εκπαίδευση», σημείωσε.

Απαντώντας επίσης στη κριτική του ΣΥΡΙΖΑ για την απόφαση της κυβέρνησης να επιδοτηθεί με το κονδύλι ύψους 2 εκ. ευρώ η Θεολογική Σχολή της Βοστώνης, η κ. Κεραμέως τόνισε ότι «κανένα κονδύλι δεν προβλέπεται από το υπουργείο Παιδείας αλλά είναι αρμοδιότητας του υπουργείου Εξωτερικών».

Στην αντίδραση του πρώην υπουργού Παιδείας και βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη, που έκανε λόγο για «ανήκουστα πράγματα να δίνονται τα λεφτά αυτά από τα μυστικά κονδύλια του υπουργείου Εξωτερικών», η υπουργός Παιδείας αντέτεινε ότι η αξιωματική αντιπολίτευση δεν αντιλαμβάνεται τη διατήρηση του εθνικού καθήκοντος των ομογενών.

Για την γιορτή των Τριών Ιεραρχών, διευκρίνισε ότι θα γίνονται το πρωί οι εορτασμοί και στη συνέχεια τα μαθήματα κανονικά.

Νωρίτερα, ο πρώην υπουργός Παιδείας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης, είχε υποστηρίξει ότι «η κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει πανεπιστήμια – ανώνυμες εταιρίες», και ότι «η αξιολόγηση είναι τιμωρητική για τα ανώτατα ιδρύματα», ενώ χαρακτήρισε τορπίλη στην εκπαίδευση τους διορισμούς εκπαιδευτικών με πιστοποιητικά κολεγίων. τα οποία, όπως είπε είναι μικρού κύρους – και ζήτησε την απόσυρση της διάταξης.

«Η νομιμοποίηση των κολεγίων τορπιλίζει τους διορισμούς. Πήγατε δύο φορές στις ΗΠΑ. Πείτε μας με ποιους συζητήσατε. Γράφτηκαν επικίνδυνα πράγματα για τη λειτουργία των ελληνικών πανεπιστημίων. Φοβάμαι ότι τα κολέγια έρχονται γρήγορα εδώ, γιατί επιλέξατε προνομιακή συνεννόηση και συνεργασία με αμερικανικούς φορείς και υποβιβάζετε τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Αν υπάρχει δημοκρατική αντίληψη, να αποσύρετε τη διάταξη για τα κολέγια», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Φίλης.

Παράλληλα επέκρινε την απόφαση της κυβέρνησης να επιδοτήσει τη Θεολογική Σχολή της Βοστώνης, τονίζοντας ότι «δεν έχει καμία νομοθετική εξουσιοδότηση να μοιράσει εκατομμύρια σε ένα κολέγιο που ελέγχεται από τις αμερικανικές αρχές για αδιαφάνεια και διαφθορά».

Έντονη κριτική άσκησε και η πρώην αναπληρωτής υπουργός Παιδείας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου, που υποστήριξε ότι με την Εθνική Αρχή, δημιουργείται ένα όργανο πάνω από τα πανεπιστήμια, καταργώντας την αυτονομία και το αυτοδιοίκητό τους.

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης, υπογράμμισε ότι το 80-20 που καθιερώνεται στη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων για την έρευνα, δείχνει το σεβασμό της πολιτείας απέναντι τους και δεν τα τιμωρεί.

«Δεν συγκρίνουμε μήλα με πορτοκάλια. Εμείς θέλουμε να γίνουν καλύτερα και όχι να πάνε προς τα κάτω απαξιώνοντας τα», σημείωσε ο κ. Διγαλάκης και κατέληξε:

«Απελευθερώνουμε την έρευνα, σταματάμε την απώλεια ερευνητικών πόρων. Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο, επιδιώκεται η αποφυγή των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων του υφιστάμενου πλαισίου και επιτυγχάνεται μεγαλύτερη ευελιξία στη λειτουργία των ΕΛΚΕ αυξάνοντας ταυτόχρονα τη λογοδοσία και τη διαφάνεια».

Η εισηγήτρια του ΚΙΝΑΛ, Χαρά Κεφαλίδου, χαρακτήρισε άτολμο, αποσπασματικό, και διαδικαστικού χαρακτήρα το νομοσχέδιο, από το οποίο, όπως είπε, «απουσιάζει η στρατηγική ολοκληρωμένης προσέγγισης, και συνολικής άποψης, έχει επιπτώσεις και αδικεί και την όποια προσπάθεια».

Η κ. Κεφαλίδου, αναγνώρισε πάντως ότι είναι «ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο, που στοχεύει, στην αποκατάσταση της διαφάνειας, στην ενίσχυση της αυτονομίας και λογοδοσίας των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και επιχειρεί να συνδέσει τα αποτελέσματα της αξιολόγησης με τμήμα της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων».

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Μερόπη Τζούφη, υποστήριξε ότι το υπουργείο Παιδείας, με αποσπασματικές ρυθμίσεις προσπαθεί να παρουσιάσει ένα νομοσχέδιο ως εξαιρετικό, χωρίς να έχει τίποτα καινοτόμο, ενώ αντίθετα κινείται σε συντηρητική κατεύθυνση.

Μίλησε ακόμα για συρρίκνωση του ακαδημαϊκού χάρτη, για προσπάθεια να ποδοπατηθεί το συνταγματικά κατοχυρωμένο αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων αλλά και για αποδυνάμωση των περιφερειακών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.

«Τα περισσότερα ζητούν την διατήρηση των περσινών ποσοστών χρηματοδότησής τους και σε καμία περίπτωση δεν θέλουν μείωση κατά 20%. Καταστρατηγείται η έννοια του πανεπιστημίου με την ασαφή διαδικασία της αξιολόγησης και το μοντέλο χρηματοδότησής τους. Αυτή η πολιτική είναι τιμωρητική», υποστήριξε ακόμα η κ. Τζούφη.

Ο εισηγητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, εκτίμησε ότι το νομοσχέδιο είναι προπομπός του επικείμενου και πιο αντιδραστικού νόμου πλαισίου για τα ΑΕΙ.

Παράλληλα κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «μετά την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου που είχε στόχο να επιβληθεί ‘σιγή νεκροταφείου’ για να προωθηθεί η επιχειρηματική λειτουργία των ιδρυμάτων» η ΝΔ συγκροτεί την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, με βασική αποστολή την αξιολόγηση των ιδρυμάτων, «και κυρίως τη σύνδεση της αξιολόγησης με την κρατική χρηματοδότηση με κριτήρια της αγοράς». Με τον τρόπο αυτό, «τα πανεπιστημιακά τμήματα που δεν θα αξιολογούνται θετικά, θα αποκλείονται από την πενιχρή κρατική χρηματοδότηση και θα οδηγούνται σε υποβάθμιση και σε κλείσιμο». Έτσι, τα ιδρύματα για να αξιολογούνται θετικά «θα μετακυλίουν το κόστος στους φοιτητές, θα ξεπουλούν υποδομές και θα παραχωρούν τη λειτουργία σε ιδιώτες χορηγούς και πάσης φύσεως επενδυτές», συμπλήρωσε.

Ο κ. Δελής υποστήριξε ακόμα, ότι «στην ουσία πρόκειται για την απαλλαγή του κράτους από την υποχρέωση της ουσιαστικής χρηματοδότησης τους, πέραν της τυπικής, και την ευθύνη του για προσλήψεις προσωπικού, νέων υποδομών και διασφάλισης των προγραμμάτων σπουδών, έτσι ώστε τα πανεπιστήμια ελεύθερα να αναζητούν επενδυτές».

Ο εισηγητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Μπούμπας, τόνισε ότι «τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν μεγάλες πληγές και χρειάζονται ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο για την ενίσχυση τους ώστε να γίνουν ανταγωνιστικά στη διεθνή αγορά» ενώ εξέφρασε επιφυλάξεις ως προς την ίδρυση της Εθνικής Ανώτατης Εκπαδευτικής Αρχής.

Παράλληλα, πρότεινε την θέσπιση διακομματικής επιτροπής για την χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, επεσήμανε ότι πρέπει να σχετίζονται με την αγορά εργασίας, ενώ υποστήριξε ότι γεννά ερωτηματικά το μοντέλο 80 - 20 που καθιερώνει η κυβέρνηση.

«Το υπουργείο Παιδείας πρέπει να προσέξει να μην αδικηθούν πανεπιστήμια που όλα αυτά τα χρόνια έδωσαν καινοτόμες ιδέες», σημείωσε ο εισηγητής της Ελληνικής Λύσης.

Από την πλευρά του ο εισηγητής του ΜεΡΑ25 Κλέων Γρηγοριάδης έκανε λόγο, «για νομοσχέδιο που απηχεί τη συντηρητική λογική της κυβέρνησης και έχει τη λογική του επιχειρηματικού μοντέλου».

«Εκτός του ότι έχει αποτύχει αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο που υιοθετεί η ΝΔ για τα δημόσια πανεπιστήμια, υπονομεύει και την αυτονομία και το αυτοδιοίκητό τους», ανέφερε ο κ. Γρηγοριάδης ενώ υποστήριξε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να προλειάνει το έδαφος για την απόσυρση της κρατικής χρηματοδότησης και να τα παραδώσει στις ανεξέλεγκτες δυνάμεις της αγοράς.

«Η ενίσχυση της έρευνας και της διανόησης περιορίζονται σε σημείο που ευτελίζεται ο πανεπιστημιακός θεσμός», είπε. Τέλος, αναφερόμενος στη διάταξη για τα πιστοποιητικά κολεγίων, υποστήριξε ότι «ουσιαστικά καταργείται από την πίσω πόρτα το άρθρο 16 του συντάγματος».

Η συζήτηση του νομοσχεδίου θα συνεχιστεί αύριο το πρωί με τις τοποθετήσεις εξωκοινοβουλευτικών φορέων, ενώ το απόγευμα θα ολοκληρωθεί σε Α΄ ανάγνωση επί της αρχής και επί των άρθρων του.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια με 159 ψήφους

Επί της αρχής του νομοσχεδίου και επί 299 ψηφισάντων βουλευτών, 159 βουλευτές (158 της ΝΔ και ο ανεξάρτητος Χ. Κατσιβαρδάς) ψήφισαν υπέρ του νομοσχεδίου, 129 βουλευτές καταψήφισαν, ενώ 11 βουλευτές δήλωσαν «παρών».
pierrakakis, texnologia, psifiakis diakyvernisis, 5G
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δεκτό από την επιτροπή το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια

Στην καταληκτική του τοποθέτηση, ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης επέκρινε την αντιπολίτευση για διάθεση ιδεολογικής διαμάχης «λες και είμαι στα αμφιθέατρα της ΑΣΟΕΕ το 2001..».
pierrakakis, texnologia, psifiakis diakyvernisis, 5G
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κ. Πιερρακάκης: Η μεταρρύθμιση στην παιδεία πρέπει να ακουμπήσει τα πάντα

Σκοπός του νέου νόμου είναι η συνολική αναβάθμιση όσον αφορά στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με στόχο να αποτελέσει πρώτη και αξιόπιστη επιλογή για πολλές νέες και νέους.