Η Τουρκία υποχρεούται να κοινοποιεί στην Επιτροπή τις επιδοτήσεις που προτίθεται να χορηγήσει σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, διευκρινίζει η Αντιπρόεδρος της Κομισιόν κ. M. Vestager απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Ευρωβουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Μαρία Σπυράκη σχετικά με την πρόθεση της τουρκικής κυβέρνησης να επιδοτήσει επένδυση 1 δις. ευρώ της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen στην Τουρκία.
Όπως επισημαίνει η κ. Vestager η Επιτροπή αφενός δεν έχει ενημερωθεί από την Τουρκία για τυχόν επιδότηση που προτίθεται να χορηγήσει στη Volkswagen και, αφετέρου, δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμη η απόφαση της Volkswagen να κατασκευάσει εργοστάσιο στην Τουρκία. Ως εκ τούτου, προσθέτει, «οι υπηρεσίες της Επιτροπής θα επιδιώξουν πρώτα να διαπιστώσουν τα πραγματικά περιστατικά και, εφόσον χρειαστεί, να ζητήσουν περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με το θέμα από τους Τούρκους ομολόγους».
Σε κάθε περίπτωση τονίζει, τον Δεκέμβριο του 2016, η Επιτροπή ενέκρινε πρόταση για τον εκσυγχρονισμό της τελωνειακής ένωσης ΕΕ-Τουρκίας. Ο εν λόγω εκσυγχρονισμός θα επικαιροποιήσει, μεταξύ άλλων, τις διατάξεις περί κρατικών ενισχύσεων. Ωστόσο, οι σχετικές προετοιμασίες έχουν επί του παρόντος ανασταλεί, καθώς το Συμβούλιο, στα συμπεράσματά του της 18ης Ιουνίου 2019, κατέληξε στο συμπέρασμα[1] ότι δεν προβλέπονται επί του παρόντος περαιτέρω εργασίες για τον εκσυγχρονισμό της τελωνειακής ένωσης.
Στην ερώτηση της η κ. Σπυράκη οι επιδοτήσεις ευρωπαϊκών επενδύσεων από κυβερνήσεις τρίτων χωρών ουσιαστικά δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό στα εργοστάσια σε ευρωπαϊκό έδαφος και τις θέσεις εργασίας στην ΕΕ. Ειδικά εάν πρόκειται για κυβερνήσεις χωρών που βρίσκονται σε ενταξιακή διαδικασία και σε καθεστώς τελωνειακής ένωσης, όπως συμβαίνει με την Τουρκία, η ευρωβουλευτής υποστηρίζει ότι το ζήτημα χρήζει διερεύνησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.