Στο Συνεδριακό Πολιτιστικό Κέντρο Δημητσάνας πραγματοποιήθηκε ο πρώτος σταθμός της νέας πρωτοβουλίας «Διάλογοι για την Ορεινότητα», με τη συμμετοχή του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ, Θανάση Κοντογεώργη. Η εκδήλωση, που αποτελεί νέο θεσμό διαλόγου για το μέλλον των ορεινών περιοχών, διοργανώθηκε από τη νεοσύστατη Ειδική Γραμματεία Ορεινών Περιοχών της Προεδρίας της Κυβέρνησης, συγκεντρώνοντας εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης, της επιχειρηματικότητας και της κοινωνίας των πολιτών από όλη την Πελοπόννησο.
Στην κεντρική του ομιλία, ο κ. Κοντογεώργης παρουσίασε την Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη «Περιφέρεια 2030». Τόνισε το όραμα της κυβέρνησης για μια Ελλάδα ίσων ευκαιριών, ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας, επισημαίνοντας τη βαθιά ιστορική και εθνική σημασία της ελληνικής περιφέρειας. Όπως σημείωσε, η μεταπολεμική Ελλάδα οικοδομήθηκε από την ύπαιθρο και το πάθος των ανθρώπων της για πρόοδο.
«Σήμερα, η προσπάθειά μας επικεντρώνεται στο να χτίσουμε το μέλλον της Ελλάδας στην περιφέρεια και όχι από την περιφέρεια», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κοντογεώργης. Πρόσθεσε ότι «στρατηγικός μας στόχος είναι το μέρισμα της ανάπτυξης να κατανέμεται δίκαια, αναλογικά και ισότιμα σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας», υπογραμμίζοντας πως η ανάπτυξη της περιφέρειας αποτελεί προϋπόθεση βιωσιμότητας για τη χώρα.
Στοχευμένες πολιτικές και αξιολόγηση αποτελεσματικότητας
Αναφερόμενος στα εργαλεία υλοποίησης της στρατηγικής, ο υφυπουργός στάθηκε στην ανάγκη δημιουργίας μηχανισμών αξιολόγησης, ώστε να μετρώνται με ακρίβεια τα αποτελέσματα των πολιτικών και η χρήση των διαθέσιμων πόρων. Παράλληλα, υπογράμμισε τη σημασία της ενεργού συμμετοχής της Ελλάδας στη συζήτηση για τον επόμενο ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, στο πλαίσιο των πολιτικών συνοχής.
Όπως εξήγησε, «για πρώτη φορά εισάγεται ένα ενιαίο σχέδιο ανάπτυξης που ενσωματώνει οργανικά τον κυβερνητικό σχεδιασμό, τις προτεραιότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης και το ιδιαίτερο τοπικό αφήγημα κάθε περιοχής». Τόνισε ακόμη ότι οι αποφάσεις δεν μπορούν να λαμβάνονται «από ένα γραφείο στην Αθήνα», αλλά μέσα από ζωντανή διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, αξιοποιώντας τόσο τους ευρωπαϊκούς πόρους όσο και το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ).
Η νέα Ειδική Γραμματεία Ορεινών Περιοχών
Για την ανάπτυξη των ορεινών περιοχών, ο κ. Κοντογεώργης εξήρε την ίδρυση της Ειδικής Γραμματείας Ορεινών Περιοχών και ευχήθηκε καλή επιτυχία στον νέο Ειδικό Γραμματέα, Δημήτρη Κυριαζή. Όπως ανέφερε, η νέα δομή θα συντονίζει τα συναρμόδια υπουργεία, διασφαλίζοντας στοχευμένες πολιτικές και ειδικές μέριμνες για την ορεινότητα και την αναζωογόνηση της υπαίθρου.
Το σχέδιο δράσης της Γραμματείας βασίζεται σε δώδεκα πυλώνες που καλύπτουν κρίσιμους τομείς, όπως στέγαση, εργασία, επιχειρηματικότητα, υγεία, παιδεία, πρωτογενή παραγωγή, περιβάλλον, χωροταξία, ενέργεια, τουρισμό και πολιτισμό. Παράλληλα, περιλαμβάνει συντονισμό χρηματοδοτήσεων και ενεργοποίηση νέων πόρων, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη των ορεινών όγκων και την προσέλκυση πληθυσμού.
«Γιατί το μέλλον της Ελλάδας χτίζεται στην περιφέρεια», κατέληξε ο κ. Κοντογεώργης, επισημαίνοντας τη σημασία της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για μια ισόρροπη και βιώσιμη ανάπτυξη.