Μια από τις πιο κρίσιμες στιγμές για το ευρώ και τη μελλοντική του πορεία καταγράφεται αύριο, Τρίτη, στην Επιτροπή Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων (ECON) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όπου θα διεξαχθεί η ψηφοφορία για τη νέα νομοθεσία που αφορά την εισαγωγή του ψηφιακού ευρώ.
Η πρόταση αυτή αποτελεί το μεγαλύτερο χρηματοοικονομικό εγχείρημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά τη δημιουργία του κοινού νομίσματος, καθώς φιλοδοξεί να προσφέρει ένα νέο εργαλείο πληρωμών, πλήρως διασφαλισμένο από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Εισηγητής - διαπραγματευτής εκ μέρους των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S&D) είναι ο Νίκος Παπανδρέου. Όπως αναφέρει η επίσημη ενημέρωση του S&D, «έχει αγωνιστεί με νύχια και με δόντια για να αξιοποιήσει πλήρως το δυναμικό αυτού του έργου και να διασφαλίσει ότι θα λειτουργεί στην πραγματική οικονομία - στον φούρνο, στο φαρμακείο, στη μικρή μπουτίκ και στο πάγκο της αγοράς».
Ενόψει της κρίσιμης ψηφοφορίας, ο Έλληνας ευρωβουλευτής δήλωσε: «Βρισκόμαστε ένα βήμα πριν από μια μεγάλη κατάκτηση για το ευρωπαϊκό οικοδόμημα. Το κοινό μας νόμισμα θα αποκτήσει και ψηφιακή μορφή δίνοντας όχι μόνο ευκολία στις καθημερινές μας συναλλαγές αλλά κάτι ακόμα πιο σημαντικό, που είναι η ανεξαρτησία από ξένα συστήματα πληρωμών. Η Ευρωπαϊκή κυριαρχία θα ενισχυθεί έναντι τρίτων χωρών, ενώ όλες οι διαδικασίες θα είναι εγγυημένες από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα».
Ο Νίκος Παπανδρέου υπογράμμισε επίσης ότι με την έναρξη της χρήσης του ψηφιακού ευρώ, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές και έμποροι θα ωφεληθούν από σημαντικές μειώσεις στις χρεώσεις των συναλλαγών τους. «Ελπίζω πως η αυριανή ψηφοφορία θα δικαιώσει τις άοκνες και πολυετείς προσπάθειές μας ενάντια σε κέντρα που δεν επιθυμούσαν τη δημιουργία του ψηφιακού ευρώ. Την Τρίτη ενισχύουμε τη νομισματική ανεξαρτησία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και βάζουμε φραγμό στην εξάρτηση από συστήματα τρίτων που μπορούν να επηρεάσουν τη ζωή μας».