Στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου για τον Προϋπολογισμό του 2026, κυβερνητικά στελέχη απάντησαν σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με τις δημοσιονομικές προβλέψεις, τη διαχείριση των δαπανών και τα περιθώρια για νέα μέτρα.
Όπως επισημάνθηκε, για το 2026 δεν διαφαίνεται διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος για πρόσθετες δαπάνες ή φοροελαφρύνσεις, με την όποια δυνατότητα παρέμβασης να μετατίθεται για το 2027. Οι υφιστάμενες εκτιμήσεις βασίζονται στα τρέχοντα στοιχεία και τις προβολές, ενώ υπογραμμίστηκε ότι η κυβέρνηση ακολουθεί αυστηρά το πλαίσιο των ευρωπαϊκών δημοσιονομικών κανόνων.
Αναφορικά με ενδεχόμενες αλλαγές στα μεγέθη σε σχέση με το προσχέδιο του προϋπολογισμού, τονίστηκε ότι οι διαφοροποιήσεις είναι οριακές και αφορούν κυρίως επικαιροποιήσεις βάσει των τελευταίων στοιχείων εσόδων.
Στο πεδίο της δημοσιονομικής διαχείρισης, σημειώθηκε ότι το χρέος της χώρας ακολουθεί πορεία αποκλιμάκωσης, με σαφή στόχο να πάψει η Ελλάδα να είναι η πιο χρεωμένη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε όρους χρέους προς ΑΕΠ. Ωστόσο, η επίτευξη αυτού του στόχου εξαρτάται και από τις επιδόσεις άλλων χωρών της ΕΕ.
Σχετικά με ενδεχόμενη απώλεια δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης, διευκρινίστηκε πως τα ευρωπαϊκά έσοδα υπολογίζονται αφαιρετικά στον στόχο δαπανών. Αν δεν εισπραχθούν τα ευρωπαϊκά κονδύλια, οι αντίστοιχες δαπάνες δεν πραγματοποιούνται ή καλύπτονται από εθνικούς πόρους.
Για τα έσοδα του 2025, επισημάνθηκε ότι έχουν ήδη ποσοστικοποιηθεί και συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ τυχόν νέα μέτρα ή έσοδα που θα προκύψουν εντός του 2026 θα προσμετρηθούν στη συνέχεια.
Στη συζήτηση αναφέρθηκε και η δημοσιότητα γύρω από το ενδεχόμενο υποψηφιότητας Έλληνα αξιωματούχου για τη θέση του Προέδρου του Eurogroup. Υπογραμμίστηκε ότι η συζήτηση είναι εξαιρετικά πρόωρη, ωστόσο η αναφορά της Ελλάδας ως υποψήφιας χώρας αντανακλά τη βελτίωση της αξιοπιστίας της χώρας στην ΕΕ.
Επιπλέον, τονίστηκε ο σημαντικός ρόλος του Eurogroup και οι μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται σε επίπεδο Ευρωζώνης, όπως η Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων και η Τραπεζική Ένωση.
Σε ερώτηση για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, διευκρινίστηκε ότι το 2025 και το 2026 προβλέπεται σημαντική αύξηση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ), με τα ποσά να καλύπτουν τις ανάγκες των Δήμων και των Περιφερειών. Επιπλέον, αυξάνεται το πλεόνασμα των ΟΤΑ, ενώ έχουν ληφθεί μέτρα για την πλήρη κάλυψη συγκεκριμένων δαπανών, όπως το τέλος ταφής και οι έκτακτες ενισχύσεις.
Όσον αφορά τη διάρθρωση των δαπανών, περίπου τα 2/3 του προϋπολογισμού αφορούν κοινωνικές δαπάνες και μισθούς του Δημοσίου. Αναγνωρίστηκε ότι το δημογραφικό αποτελεί σημαντική πρόκληση για τη διατηρήσιμη ανάπτυξη, ενώ επισημάνθηκε η ανάγκη ενίσχυσης των επενδύσεων και των εξαγωγών ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Στο σκέλος των μέτρων στήριξης, αναφέρθηκε ότι οι φορολογικές παρεμβάσεις και η αύξηση του κατώτατου μισθού αναμένεται να μειώσουν τα ποσοστά φτώχειας, ιδιαίτερα σε νέους και οικογένειες με παιδιά.
Για το βιομηχανικό ρεύμα, προβλέπεται σχετική δαπάνη από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, με κατανομή των δικαιωμάτων ρύπων και συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων. Η τελική διάρθρωση των κονδυλίων αποτελεί ευθύνη του αρμόδιου υπουργείου.
Τέλος, όσον αφορά τις ευρωπαϊκές συνεισφορές, σημειώθηκε ότι ο προϋπολογισμός του 2026 περιλαμβάνει αυξημένες αποδόσεις της Ελλάδας προς την ΕΕ, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες ευρωπαϊκές υποχρεώσεις, όπως η χρηματοδότηση για την Ουκρανία, χωρίς άμεση δημοσιονομική επιβάρυνση από ορισμένες επιλογές που εξετάζονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο.