ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Shutterstock

Αντιδρούν οι ιδιοκτήτες περιπτέρων στη χρήση POS για προϊόντα καπνού

Οι ιδιοκτήτες περιπτέρων σημειώνουν πως στο 70%-80% του τζίρου τους επιβάλλεται τόσο η τιμής αγοράς όσο και πώλησης, υπογραμμίζοντας ότι με τη χρήση POS η ελάχιστη κερδοφορία τους θα μειωθεί περαιτέρω κατά 40%.

Την αντίδραση των ιδιοκτητών περιπτέρων έχει ξεσηκώσει η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας για την υποχρεωτικότητα των POS στις συναλλαγές με τους καταναλωτές. Οι ιδιοκτήτες περιπτέρων προειδοποιούν ότι θα υπάρξει νέο κύμα λουκέτων και ζητούν να υπάρξει θεσμοθέτηση ποσοστών κέρδους επί της λιανικής τιμής των καπνικών προϊόντων.

Συγκεκριμένα, οι ιδιοκτήτες περιπτέρων αναφέρουν πως με την υποχρεωτική χρήση μηχανημάτων POS θα υποχρεωθούν σε περεταίρω συρρίκνωση της κερδοφορίας τους, καθώς κινδυνεύει να χαθεί έως και το 40%. Οι ιδιοκτήτες στέκονται ιδιαίτερα στο ζήτημα πώλησης των καπνικών προϊόντων όπου η προμήθεια τους είναι μικρότερη από 4% και με τη χρήση POS αυτό το ποσοστό θα εκμηδενιστεί.

Η ανακοίνωση της ένωσης περιπτεριούχων

Στο απαντητικό σας έγγραφο με Α.Π.: 151047 ΕΞ 2023 ΥΠΟΙΚ. 13/10/2023, καθώς και στο επισυναπτόμενο της Τράπεζας Ελλάδος με αριθμό Α.Π. 230487/26/06/2023, μας επισημάνατε, πως η συνολική επιβάρυνση του εμπόρου από την χρήση μηχανημάτων πληρωμών σε σημεία πώλησης, διαμορφώνεται με επιχειρηματικά κριτήρια και στα πλαίσια της ανοιχτής αγοράς με ελεύθερο ανταγωνισμό, με την διαστρωμάτωση όπως ορθά περιγράφεται.

Εμείς ως κλάδος, δεν ανήκουμε στην ίδια ανοιχτή αγορά στα πλαίσια του ελεύθερου ανταγωνισμού, όταν και με επίκληση στην ανοιχτή αγορά το προνόμιο πώλησης καπνικών προϊόντων, απελευθερώθηκε και πλέον μπορεί ο οποιοσδήποτε να πουλά καπνικά προϊόντα;

Όλα τα παραπάνω, επιβεβαιώνουν την συνύπαρξή μας σε μια ανοιχτή αγορά και στα πλαίσια του ελεύθερου ανταγωνισμού. Παρά ταύτα, δεν βλέπουμε μέχρι και σήμερα να εφαρμόζονται όλοι οι κανόνες της ανοιχτής αγοράς, όταν δεν μπορούμε και εμείς ως κλάδος να διαμορφώσουμε την βιωσιμότητά μας με επιχειρηματικά κριτήρια!!!

 Πολύ περισσότερο όταν στο 70% - 80% του τζίρου μας, μας επιβάλλεται τόσο η τιμή αγοράς, όσο και η τιμή πώλησης (βλέπετε καπνικά προϊόντα), γεγονός που απαγορεύεται από τον ΝΟΜΟ ΥΠ ΄ ΑΡΙΘΜ. 39591 (ΦΕΚ Α΄93/20.4.2011) Προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού. Ούτε είδαμε καμία παρέμβαση του Υπουργού Οικονομικών, ή της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όπως προβλέπεται από το άρθρο 11 του ίδιου νόμου!!!

Τόσο ο Υπουργός Οικονομικών ή η Επιτροπή Ανταγωνισμού καλούνται να παρέμβουν, ώστε και εμείς ως κλάδος να λειτουργούμε με επιχειρηματικά κριτήρια, διαμορφώνοντας ελευθέρα την κερδοφορία μας, ή να νομοθετηθεί  ελάχιστο ποσοστό κέρδους επί της λιανικής τιμής, όπως ισχύει σε άλλες αντίστοιχες Ευρωπαϊκές χώρες, όπως Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία, με θεσμοθέτηση ποσοστών κέρδους επί την λιανικής τιμής των καπνικών προϊόντων σε 10%, 8,74% και 8,5% αντίστοιχα.

Επιτακτικότερη είναι η ανάγκη παρέμβασης του Υπουργού Οικονομικών σήμερα, όταν με την επιβαλλόμενη ελαχιστότατη κερδοφορία μας από την πώληση καπνικών προϊόντων, οδηγήθηκε σε λουκέτο πάνω από το 50% των περιπτέρων και τώρα με την υποχρεωτική χρήση μηχανημάτων ηλεκτρονικής πληρωμής (POS) θα υποχρεωθούμε σε περεταίρω συρρίκνωση της ήδη ελάχιστης επιβαλλόμενης κερδοφορίας μας, με την επίσης επιβαλλόμενη συνολική επιβάρυνση προμήθειας των τραπεζών, η οποία θα φτάνει το 40% των κερδών μας!!!

Το πραγματικό πρόβλημα αποτυπώνεται στον παρακάτω πίνακα, όταν με την χρήση pos,  θα απωλέσουμε το 35% έως 40% του ήδη ελάχιστου επιβαλλόμενου κέρδους μας!!!

Επιπλέον, στη σύμβαση που έχουμε με τον Ο.Α.Σ.Α. για την επαναφόρτιση αστικών εισιτηρίων, μας έχει παρασχεθεί μέσο ηλεκτρονικής πληρωμής (pos) όπου για την όποια τραπεζική προμήθεια των συναλλαγών επιβαρύνεται ο Ο.Α.Σ.Α. και όχι εμείς, όταν το ποσοστό μας είναι 4% της αξίας συναλλαγής!!!       

Στα καπνικά προϊόντα που η προμήθεια μας είναι μικρότερη από το 4% όπως φαίνεται και στον παραπάνω πίνακα, θα υποχρεωθούμε στην εκμηδένιση της υποτυπώδους κερδοφορίας μας;

Πέραν όλων των παραπάνω, σύμφωνα με την ΟΔΗΓΙΑ 2011/83/ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 25ης Οκτωβρίου 2011 σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών, την τροποποίηση της οδηγίας 93/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου και της οδηγίας 1999/44/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και την κατάργηση της οδηγίας 85/577/ΕΟΚ του Συμβουλίου και της οδηγίας 97/7/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, Άρθρο 19 Έξοδα για χρήση μέσων πληρωμής «Τα κράτη μέλη απαγορεύουν στους εμπόρους να χρεώνουν στους καταναλωτές για τη χρήση ενός συγκεκριμένου μέσου πληρωμής δαπάνη υπερβαίνουσα το κόστος χρήσης αυτού του μέσου από τον έμπορο».

Επίσης στην παράγραφο 10 της αιτιολογικής σκέψης του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2015/751 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 29ης Απριλίου 2015 σχετικά με τις διατραπεζικές προμήθειες για πράξεις πληρωμών με κάρτες, μεταξύ άλλων αναφέρει: «Οι διατραπεζικές προμήθειες αποτελούν βασικό μέρος των προμηθειών που επιβάλλονται στους εμπόρους από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών αποδοχής κάρτας για κάθε πράξη πληρωμής με κάρτα. Οι έμποροι, με τη σειρά τους, ενσωματώνουν το εν λόγω κόστος σχετικά με την κάρτα, όπως και κάθε άλλο κόστος για αυτούς, στις γενικές τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών».

Τα παραπάνω ενσωματώθηκαν στην Ελληνική νομοθεσία με την Κοινή Υπουργική Απόφαση Ζ1-891/2013 - ΦΕΚ 2144/Β/30-8-2013 Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία 2011/83/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Οκτωβρίου 2011, σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών, την τροποποίηση της οδηγίας 93/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου, όπως τελευταία τροποποιήθηκε από το Νόμο 5039/2023.

Δηλαδή, σύμφωνα με τα αμέσως παραπάνω που είναι σύμφωνα με τους κανόνες της ανοιχτή αγοράς με ελεύθερο ανταγωνισμό, έχουμε το δικαίωμα να ενσωματώσουμε το όποιο κόστος χρήσης μηχανημάτων ηλεκτρονικών πληρωμών, στις τιμές πώλησης των προϊόντων που εμπορευόμαστε!!!

Το ερώτημα που γεννάται είναι, πως θα  γίνει η ενσωμάτωση του εν λόγω κόστους από μέρος μας σε επιβαλλόμενες και ταυτόχρονα ανώτερες τιμές λιανικής πώλησης, (και πάντα σε Ευρωπαϊκές Οδηγίες καθώς και στον Τελωνιακό Κώδικα που γίνεται λόγος για φορολογικούς σκοπούς και όχι για εμπορικούς) όπως τα καπνικά προϊόντα;

Πιστεύουμε να αφουγκραστείτε την "κραυγή αγωνίας ενός κλάδου για επιβίωση"  και να δώσετε λύση σε υπαρκτά, καυτά προβλήματα που ταλανίζουν την τελευταία δεκαετία τον κλάδο μας. Σε διαφορετική περίπτωση είναι μαθηματικά βέβαιο πως οδηγούμαστε και το εναπομείναν 50% σε λουκέτo!!!

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Agores, Pliromi, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πτώση 2,8% του όγκου πωλήσεων λιανικού εμπορίου τον φετινό Ιούλιο

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο τζίρος σημείωσε διψήφια πτώση σε τρόφιμα, ποτά,καπνό και έπιπλα-ηλεκτρικά είδη και οικιακό εξοπλισμό, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι πωλήσεις μόνο σε σούπερ μάρκετ και φαρμακεία.
Agores, Pliromi, Karta, Cards, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενισχυμένος κατά 6,6% στα 4,25 δισ. ο τζίρος του εμπορίου τον Ιούλιο

Το λιανικό εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων σε ειδικευμένα καταστήματα που ενισχύθηκε κατά 15,6% και το χονδρικό εμπόριο μερών και εξαρτημάτων μηχανοκίνητων οχημάτων με άνοδο 14,5% οδήγησαν την άνοδο του τζίρου.
Agores, Pliromi, Karta, Cards, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απαραίτητο το οικοσύστημα του εμπορίου στον αναπτυξιακό σχεδιασμό

Με αφορμή την Ημέρα Ελληνικού Εμπορίου, οι εκπρόσωποι του κλάδου υπογραμμίζουν ότι απαιτούνται από την πολιτεία να υπάρξουν στοχευμένες και κυρίως ευέλικτες πολιτικές για την εξέλιξη του εμπορίου στη χώρα.