Αρκετά βελτιωμένη είναι η εικόνα για το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών τόσο για τον Αύγουστο όσο και στο 8μηνο, λόγω της συνεχιζόμενης πολύ καλής πορείας του τουρισμού αλλά και της μεγαλύτερης μείωσης των εισαγωγών έναντι αυτής των εξαγωγών, βάσει των στοιχείων που δημοσιοποίηση η Τράπεζα της Ελλάδος.
Για το 8μηνο το έλλειμμα υποχώρησε στα 6,9 δισ. ευρώ, με τις εξαγωγές να υποχωρούν 5,7% και τις εισαγωγές να αποδυναμώνονται κατά 10,1%, ενώ ισχυρή ήταν η πορεία για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο, με τις αφίξεις να έχουν ενισχυθεί κατά 18,4% και τις εισπράξεις κατά 15,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Πιο αναλυτικά:
- Τον Αύγουστο του 2023, το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αυξήθηκε σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022, κυρίως λόγω της βελτίωσης στο ισοζύγιο υπηρεσιών και, σε μικρότερο βαθμό, στα ισοζύγια αγαθών και δευτερογενών εισοδημάτων, ενώ το ισοζύγιο πρωτογενών εισοδημάτων επιδεινώθηκε.
- Την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2023, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών μειώθηκε σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2022, λόγω της βελτίωσης των ισοζυγίων αγαθών, υπηρεσιών και δευτερογενών εισοδημάτων, η οποία ως ένα βαθμό αντισταθμίστηκε από την επιδείνωση του ισοζυγίου πρωτογενών εισοδημάτων.
Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών
Τον Αύγουστο του 2023, το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών παρουσίασε μικρή αύξηση κατά 20,0 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον Αύγουστο του 2022 και διαμορφώθηκε σε 497,7 εκατ. ευρώ.
Η μικρή μείωση του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών οφείλεται στη μεγαλύτερη μείωση των εισαγωγών έναντι των εξαγωγών, σε απόλυτους όρους. Οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 24,5% σε τρέχουσες τιμές ( 18,0% σε σταθερές τιμές) και οι εισαγωγές μειώθηκαν κατά 15,1% σε τρέχουσες τιμές (-2,5% σε σταθερές τιμές). Ειδικότερα, οι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα παρουσίασαν μείωση κατά 12,7% σε τρέχουσες τιμές (-14,3% σε σταθερές τιμές), ενώ οι εισαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα αυξήθηκαν κατά 1,6% σε τρέχουσες τιμές (1,4% σε σταθερές τιμές).
Η αύξηση του πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών οφείλεται στη βελτίωση του ταξιδιωτικού ισοζυγίου και, σε μικρότερο βαθμό, του ισοζυγίου λοιπών υπηρεσιών, ενώ τo ισοζύγιο μεταφορών επιδεινώθηκε. Οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 10,4% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 5,2% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2022.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου πρωτογενών εισοδημάτων αυξήθηκε σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022, κυρίως λόγω της αύξησης των καθαρών πληρωμών για τόκους, μερίσματα και κέρδη, αλλά και της μείωσης των καθαρών εισπράξεων από λοιπά πρωτογενή εισοδήματα. Το έλλειμμα του ισοζυγίου δευτερογενών εισοδημάτων μειώθηκε, σε σχέση με τον Αύγουστο του 2022, λόγω της μείωσης των καθαρών πληρωμών στον τομέα της γενικής κυβέρνησης, η οποία αντισταθμίστηκε εν μέρει από την αύξηση των καθαρών πληρωμών στους λοιπούς, εκτός της γενικής κυβέρνησης, τομείς της οικονομίας.
Την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2023, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών μειώθηκε κατά 4,2 δισεκ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και διαμορφώθηκε σε 6,9 δισεκ. ευρώ.
Η μείωση του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών οφείλεται στη μεγαλύτερη μείωση των εισαγωγών έναντι των εξαγωγών. Οι εξαγωγές παρουσίασαν μείωση κατά 5,7% σε τρέχουσες τιμές (-1,1% σε σταθερές τιμές), ενώ οι εισαγωγές κατέγραψαν μείωση κατά 10,1% σε τρέχουσες τιμές (-3,2% σε σταθερές τιμές). Ειδικότερα, σε τρέχουσες τιμές οι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα παρουσίασαν αύξηση κατά 1,6%, ενώ οι αντίστοιχες εισαγωγές μείωση κατά 2,1% ( 3,3% και -4,1% σε σταθερές τιμές αντίστοιχα).
Η βελτίωση του πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών οφείλεται στη βελτίωση πρωτίστως του ταξιδιωτικού ισοζυγίου και δευτερευόντως του ισοζυγίου λοιπών υπηρεσιών, η οποία αντισταθμίστηκε εν μέρει από την επιδείνωση του ισοζυγίου μεταφορών.
Οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 18,4% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 15,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου πρωτογενών εισοδημάτων επιδεινώθηκε έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2022, λόγω της αύξησης των καθαρών πληρωμών για τόκους, μερίσματα και κέρδη, που αντισταθμίστηκε ως ένα βαθμό από την άνοδο των καθαρών εισπράξεων από λοιπά πρωτογενή εισοδήματα. Το πλεόνασμα του ισοζυγίου δευτερογενών εισοδημάτων αυξήθηκε σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022, λόγω της αύξησης των καθαρών εισπράξεων κυρίως στον τομέα της γενικής κυβέρνησης και, σε μικρότερο βαθμό, των λοιπών, εκτός γενικής κυβέρνησης, τομέων.
Ισοζύγιο Κεφαλαίων
Τον Αύγουστο του 2023, το πλεόνασμα του ισοζυγίου κεφαλαίων μειώθηκε περίπου κατά το ήμισυ σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022 και διαμορφώθηκε στα 101,6 εκατ. ευρώ, λόγω της καταγραφής καθαρών πληρωμών, έναντι καθαρών εισπράξεων, στους λοιπούς, εκτός της γενικής κυβέρνησης, τομείς της οικονομίας.
Την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2023, το πλεόνασμα του ισοζυγίου κεφαλαίων μειώθηκε σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022 και διαμορφώθηκε σε 2,0 δισεκ. ευρώ, κυρίως λόγω της μείωσης των καθαρών εισπράξεων στον τομέα της γενικής κυβέρνησης.
Συνολικό Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών και Κεφαλαίων
Τον Αύγουστο του 2023, το πλεόνασμα του συνολικού ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών και κεφαλαίων (το οποίο αντιστοιχεί στις ανάγκες της οικονομίας για χρηματοδότηση από το εξωτερικό) μειώθηκε και διαμορφώθηκε σε 599,3 εκατ. ευρώ.
Την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2023, το έλλειμμα του συνολικού ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών και κεφαλαίων μειώθηκε σημαντικά σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και διαμορφώθηκε σε 4,9 δισεκ. ευρώ.
Ισοζύγιο Χρηματοοικονομικών Συναλλαγών
Τον Αύγουστο του 2023, στην κατηγορία των άμεσων επενδύσεων, οι απαιτήσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού κατέγραψαν αύξηση κατά 96,7 εκατ. ευρώ, ενώ οι υποχρεώσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού αυξήθηκαν κατά 365,0 εκατ. ευρώ, χωρίς αξιοσημείωτες συναλλαγές.
Στις επενδύσεις χαρτοφυλακίου, η αύξηση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού αντανακλά σχεδόν εξ ολοκλήρου την αύξηση κατά 338,0 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεών τους σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του εξωτερικού. Η μείωση των υποχρεώσεών τους οφείλεται κυρίως στη μείωση κατά 173,0 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε ελληνικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια.
Στην κατηγορία των λοιπών επενδύσεων καταγράφηκε αύξηση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού, κυρίως λόγω της στατιστικής προσαρμογής που συνδέεται με την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 727,0 εκατ. ευρώ) και, σε μικρότερο βαθμό, της αύξησης κατά 168,0 εκατ. ευρώ της χορήγησης δανείων σε μη κατοίκους, οι οποίες αντισταθμίστηκαν εν μέρει από τη μείωση κατά 392,0 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε καταθέσεις και repos στο εξωτερικό. Η μείωση των υποχρεώσεών τους αντανακλά κυρίως τη μείωση κατά 798,0 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε καταθέσεις και repos στην Ελλάδα (περιλαμβάνεται και ο λογαριασμός TARGET) και δευτερευόντως τη μείωση κατά 355,9 εκατ. ευρώ των δανειακών υποχρεώσεών τους προς μη κατοίκους, οι οποίες αντισταθμίστηκαν σε κάποιο βαθμό από τη στατιστική προσαρμογή που συνδέεται με την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 727,0 εκατ. ευρώ).
Την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2023, στην κατηγορία των άμεσων επενδύσεων, οι απαιτήσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού σημείωσαν αύξηση κατά 620,0 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού, που αντιστοιχούν σε άμεσες επενδύσεις μη κατοίκων στην Ελλάδα, κατέγραψαν αύξηση κατά 3,5 δισεκ. ευρώ.
Στις επενδύσεις χαρτοφυλακίου, η αύξηση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού οφείλεται κυρίως στην άνοδο κατά 5,4 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του εξωτερικού. Η αύξηση των υποχρεώσεών τους αντανακλά κυρίως την αύξηση κατά 5,1 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε ελληνικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια, που αντισταθμίστηκε μερικώς από τη μείωση κατά 296,0 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεών τους σε ελληνικές μετοχές.
Στην κατηγορία των λοιπών επενδύσεων, η μείωση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού οφείλεται στη μείωση κατά 4,8 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε καταθέσεις και repos στο εξωτερικό και, σε μικρότερο βαθμό, στη μείωση κατά 174,4 εκατ. ευρώ της χορήγησης δανείων σε μη κατοίκους από εγχώρια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οι οποίες αντισταθμίστηκαν μερικώς από τη στατιστική προσαρμογή που συνδέεται με την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 3,1 δισεκ. ευρώ). Η μείωση των υποχρεώσεών τους αντανακλά τη μείωση κατά 2,5 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε καταθέσεις και repos στην Ελλάδα (περιλαμβάνεται και ο λογαριασμός TARGET), καθώς και τη μείωση κατά 1,1 δισεκ. ευρώ των δανειακών υποχρεώσεών τους προς μη κατοίκους, οι οποίες αντισταθμίστηκαν στο μεγαλύτερο βαθμό από τη στατιστική προσαρμογή που συνδέεται με την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 3,1 δισεκ. ευρώ).
Στο τέλος Αυγούστου του 2023, τα συναλλαγματικά διαθέσιμα της χώρας διαμορφώθηκαν σε 12,2 δισεκ. ευρώ, έναντι 11,1 δισεκ. ευρώ στο τέλος Αυγούστου του 2022.
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΠΛΗΡΩΜΩΝ (εκατ. ευρώ)
Ιανουάριος-Αύγουστος | ||||
2021 | 2022 | 2023 | ||
I | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ( Ι.Α + Ι.Β + Ι.Γ + Ι.Δ ) | -5.807,0 | -11.047,8 | -6.847,0 |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ( I.Α + I.B) | -7.738,5 | -10.904,1 | -5.494,3 | |
Ι.A | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ ( I.Α.1 - I.Α.2) | -15.700,1 | -25.040,0 | -20.989,7 |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ καυσίμων | -3.056,8 | -7.539,8 | -4.724,8 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ χωρίς καύσιμα | -12.643,3 | -17.500,2 | -16.264,9 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ πλοίων | -36,6 | -107,8 | -59,6 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ χωρίς πλοία | -15.663,6 | -24.932,2 | -20.930,2 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ χωρίς καύσιμα και πλοία | -12.606,8 | -17.392,4 | -16.205,4 | |
I.A.1 | Εξαγωγές αγαθών | 24.524,4 | 35.203,8 | 33.195,5 |
Καύσιμα | 6.072,0 | 11.562,8 | 9.186,5 | |
Πλοία (πωλήσεις) | 67,8 | 79,3 | 158,1 | |
Αγαθά χωρίς καύσιμα και πλοία | 18.384,6 | 23.561,7 | 23.850,9 | |
I.A.2 | Εισαγωγές αγαθών | 40.224,6 | 60.243,8 | 54.185,2 |
Καύσιμα | 9.128,8 | 19.102,6 | 13.911,3 | |
Πλοία (αγορές) | 104,4 | 187,1 | 217,7 | |
Αγαθά χωρίς καύσιμα και πλοία | 30.991,4 | 40.954,2 | 40.056,3 | |
Ι.Β | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ( I.Β.1 - I.Β.2) | 7.961,7 | 14.135,9 | 15.495,4 |
I.B.1 | Εισπράξεις | 21.672,4 | 32.144,6 | 33.240,7 |
Ταξιδιωτικό | 6.638,2 | 12.719,5 | 14.663,3 | |
Μεταφορές | 11.379,4 | 15.293,0 | 13.688,1 | |
Λοιπές υπηρεσίες | 3.654,8 | 4.132,2 | 4.889,3 | |
I.B.2 | Πληρωμές | 13.710,7 | 18.008,7 | 17.745,3 |
Ταξιδιωτικό | 592,1 | 1.249,1 | 1.618,3 | |
Μεταφορές | 9.131,8 | 12.414,4 | 11.573,4 | |
Λοιπές υπηρεσίες | 3.986,9 | 4.345,2 | 4.553,6 | |
Ι.Γ | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΠΡΩΤΟΓΕΝΩΝ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ (I.Γ.1 - I.Γ.2) | 740,6 | -353,6 | -2.547,0 |
I.Γ.1 | Εισπράξεις | 4.986,5 | 5.219,2 | 6.676,8 |
Από εργασία (αμοιβές,μισθοί) | 130,5 | 148,3 | 141,6 | |
Από επενδύσεις (τόκοι,μερίσματα,κέρδη) | 2.002,9 | 2.498,9 | 3.779,2 | |
Λοιπά πρωτογενή εισοδήματα | 2.853,1 | 2.572,1 | 2.755,9 | |
I.Γ.2 | Πληρωμές | 4.245,9 | 5.572,8 | 9.223,8 |
Από εργασία (αμοιβές,μισθοί) | 833,6 | 996,9 | 881,4 | |
Από επενδύσεις (τόκοι,μερίσματα,κέρδη) | 3.048,8 | 4.061,8 | 7.977,4 | |
Λοιπά πρωτογενή εισοδήματα | 363,6 | 514,2 | 365,1 | |
Ι.Δ | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΩΝ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ (I.Δ.1 - I.Δ.2) | 1.191,0 | 209,9 | 1.194,4 |
I.Δ.1 | Εισπράξεις | 3.705,6 | 3.510,9 | 3.931,9 |
Γενική κυβέρνηση | 2.745,4 | 2.342,4 | 2.294,6 | |
Λοιποί τομείς | 960,2 | 1.168,5 | 1.637,3 | |
I.Δ.2 | Πληρωμές | 2.514,6 | 3.301,0 | 2.737,6 |
Γενική κυβέρνηση | 1.544,0 | 2.229,3 | 1.527,3 | |
Λοιποί τομείς | 970,7 | 1.071,6 | 1.210,2 | |
ΙΙ | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ (II.1 - II.2) | 3.034,8 | 2.221,2 | 1.953,4 |
II.1 | Εισπράξεις | 3.717,3 | 2.690,9 | 2.278,8 |
Γενική κυβέρνηση | 3.347,5 | 1.976,8 | 1.765,8 | |
Λοιποί τομείς | 369,8 | 714,1 | 512,9 | |
II.2 | Πληρωμές | 682,5 | 469,7 | 325,4 |
Γενική κυβέρνηση | 3,0 | 4,7 | 4,8 | |
Λοιποί τομείς | 679,4 | 464,9 | 320,6 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ΚΑΙ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ ( Ι + ΙΙ) | -2.772,2 | -8.826,6 | -4.893,6 | |
ΙII | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ( ΙII.Α+III.Β+ΙII.Γ+III.Δ ) | -2.069,0 | -6.813,1 | -2.919,1 |
ΙII.Α | ΑΜΕΣΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ * | -3.012,9 | -4.289,7 | -2.868,2 |
Απαιτήσεις | 848,7 | 1.318,6 | 620,0 | |
Υποχρεώσεις | 3.861,6 | 5.608,2 | 3.488,2 | |
ΙII.Β | ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΟΥ * | 14.926,8 | 9.214,5 | 672,3 |
Απαιτήσεις | 17.248,1 | 10.212,3 | 5.498,4 | |
Υποχρεώσεις | 2.321,3 | 997,8 | 4.826,1 | |
ΙII.Γ | ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ * | -16.355,1 | -9.372,7 | -1.336,7 |
Απαιτήσεις | 3.526,2 | -1.737,8 | -1.868,4 | |
Υποχρεώσεις | 19.881,3 | 7.634,9 | -531,7 | |
(Δάνεια γενικής κυβέρνησης) | 234,2 | -1.613,1 | -188,2 | |
III.Δ | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ * * | 2.372,2 | -2.365,2 | 613,6 |
IV | ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΤΕΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ( Ι + ΙΙ - III + IV=0) | 703,1 | 2.013,5 | 1.974,6 |
ΥΨΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ * * * |