«Βόμβα» στο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης να δώσει τέλος στην κυκλοφορία συμβατικών οχημάτων έως το 2035 φαίνεται ότι βάζει η Γερμανία, που επιχειρεί να αλλάξει την ατζέντα προσθέτοντας ένα «παραθυράκι». Να παραμείνουν τα οχήματα εσωτερικής καύσης, με την προϋπόθεση ότι μπορούν να κάνουν χρήση εναλλακτικών καυσίμων, όπως για παράδειγμα το υδρογόνο.
Αύριο, τα κράτη – μέλη καλούνται να επικυρώσουν ή όχι την συμφωνία για για τον τερματισμό της παραγωγής βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων που είχαν φέρει τον Οκτώβριο του 2022 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Κομισιόν. Ήδη, η Ιταλία έχει δηλώσει ότι δε θα στηρίξει μία τέτοια συμφωνία που θα αποτελέσει «πληγή» για την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας ενώ και η Βουλγαρία και η Πολωνία φαίνεται πως δε θα στηρίξουν την απόφαση.
Κομβικό ρόλο θα παίξει η στάση της Γερμανίας που αναμένεται ότι δεν θα συμμετάσχει στην ψηφοφορία. Έτσι, δεν πρόκειται να σχηματιστεί η ειδική πλειοψηφία που απαιτείται και προϋποθέτει το 55% των χωρών της ΕΕ που εκπροσωπούν το 65% του πληθυσμού της ΕΕ ενώ στην μειοψηφία αποκλεισμού πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 4 χώρες.
Διαβεβαιώσεις δίνονται, την ίδια ώρα, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι θα μπορούν να συνεχίσουν να παράγονται οχήματα εσωτερικής καύσης που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά «πράσινα» καύσιμα χωρίς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Μάλιστα, την αναφορά αυτή έκανε και ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας Volker Wissing καθιστώντας ξεκάθαρες τις προθέσεις της χώρας που θέλει να διασφαλίσει τη συνέχιση της παραγωγής και πώλησης συμβατικών οχημάτων και μετά το 2035.
Πρόκειται για μία συζήτηση που πηγαίνει αρκετούς μήνες πίσω. Ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο μετά από σχετικές διαπραγματεύσεις είχε ενταχθεί στον νόμο μία ρήτρα ότι η Κομισιόν θα πρέπει να εκπονήσει ειδική έκθεση έως το 2026 προκειμένου να ξεκαθαριστεί εάν τα εναλλακτικά καύσιμα μπορούν να συμβάλουν στον στόχο για μηδενικές εκπομπές στις μεταφορές. Τώρα η Γερμανία ζητάει αυτό να τεθεί ρητά και στην κοινοτική οδηγία, ώστε να γίνει νομικά δεσμευτική η δυνατότητα χρήσης κινητήρων εσωτερικής καύσης με εναλλακτικά καύσιμα.
Η Γερμανία να πιέζει προκειμένου να διασφαλίσει τη συνέχιση της χρήσης των συμβατικών οχημάτων έχοντας απέναντί της, ωστόσο, τον επίτροπο για το κλίμα, Φρανς Τίμερμανς που έχει ταχθεί δημόσια κατά των καυσίμων αυτών στις μεταφορές υποστηρίζοντας πως καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες «πράσινης» ενέργειας για την παραγωγή τους. Επιπρόσθετα, μία τέτοια απόφαση θα έπρεπε να περάσει και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όπου αναμένεται να αντιμετωπίσει επίσης, νέα εμπόδια.
Η συζήτηση στην Ευρώπη, ανεξάρτητα από τον πώς θα καταλήξει, αναμένεται ότι θα επηρεάσει και την πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης. Ο νέος κλιματικός νόμος, που πέρασε το καλοκαίρι, προβλέπει ότι θα ταξινομούνται μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων από την 1η Ιανουαρίου 2030, αλλά συνδέει την ημερομηνία με αυτό που θα προβλέπει τελικά το ενωσιακό δίκαιο. Έτσι, αν η κοινοτική οδηγία προβλέπει κατάργηση των συμβατικών οχημάτων το 2035, αντίστοιχα θα προσαρμοστεί και ο ελληνικός νόμος. Επιπλέον, αν περάσουν οι γερμανικές προτάσεις, θα ανοίξει και στην Ελλάδα παράθυρο για ταξινόμηση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης με καύσιμο το υδρογόνο.
Στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ που παρουσιάστηκε πρόσφατα αλλά ακόμα δεν έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση προβλέπεται στόχος το 2030 το ένα τρίτο των νέων οχημάτων να είναι ήδη ηλεκτρικά και έως το 2025 να αντιπροσωπεύουν ποσοστό 5% στις νέες ταξινομήσεις. Πρόκειται, σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, για έναν στόχο όχι δύσκολο να επιτευχθεί, καθώς ήδη από τον Δεκέμβριο του 2022 το 12% των νέων ταξινομήσεων ήταν ηλεκτρικά και υβριδικά και περίπου το 6% αμιγώς ηλεκτρικά. Μάλιστα, σε ετήσια βάση έφθαναν το 6% με 7% οι σχετικές ταξινομήσεις.