ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
data-kiniti-mobile-dedomena-kostos
Φώτο: Shutterstock

Ζαλίζει η αύξηση χρήσης mobile data: Άλμα κατά 1.500% από το 2015

Στο 92,5% φτάνει η διείσδυση της χρήσης mobile data για περιήγηση στο διαδίκτυο. Κλειδί για την αύξηση της χρήσης η πτώση των τιμών το 2021.Τα έσοδα από δεδομένα ανήλθαν σε 566 εκατ. ευρώ και ξεπερνούν το ένα τρίτο των συνολικών.

Με τα δίκτυα κινητής στην Ελλάδα να έχουν πραγματοποιήσει αντίθετη πορεία σε σχέση με τα επίγεια και να βρίσκονται στο τοπ 30 της εταιρείας μετρήσεων Ookla, οι πάροχοι βλέπουν τη χρήση των mobile data να εκτοξεύεται και να αναδεικνύονται σε «χρυσωρυχείο» μέσα από τις προσφορές και τα συνδυαστικά πακέτα που δίνουν στους χρήστες.

«Κλειδί» για την εκτόξευση της χρήσης δεδομένων, αποτέλεσε το γεγονός πως οι πάροχοι, το 2021, καθώς βρέθηκαν υπό την πίεση της κυβέρνησης, μείωσαν τις τιμές των data, που πάντως παραμένουν από τις ακριβότερες στην Ευρώπη). Την ίδια στιγμή, όμως, οι πάροχοι έχουν καταφέρει να αυξήσουν τα έσοδα τους από τη χρήση των mobile data χάρη στα επιπρόσθετα πακέτα που προσφέρουν συνδυαστικά στους χρήστες.

Με συνδυαστικά πακέτα και προσφορές μπαίνουν στο διαδίκτυο οι χρήστες

Όπως αναφέρει η ΕΕΤΤ σε σχετική της έκθεση για την αγορά, το σύνολο των ενεργών συνδρομητών κινητών τηλεπικοινωνιών που έκαναν χρήση υπηρεσιών δεδομένων στο Διαδίκτυο στα τέλη του 2021 ανήλθε σε 9.875.405, καταγράφοντας πληθυσμιακή διείσδυση 92,5%. Αριθμοί σαφώς ενισχυμένοι έναντι των 9.231.228 ατόμων στα τέλη του 2020, με την πληθυσμιακή κάλυψη να φτάνει το 86%.

Από αυτούς, οι 436.952 έκαναν χρήση καρτών για πρόσβαση στο διαδίκτυο (datacards) και οι 8.576.404 είτε προμηθεύτηκαν πακέτο δεδομένων διαδικτύου επιπρόσθετα σε πακέτο κινητής τηλεφωνίας (add-on) είτε έκαναν χρήση υπηρεσιών δεδομένων διαδικτύου μέσω προγραμμάτων κινητής που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν πρόσβαση στο διαδίκτυο με ενιαία χρέωση (bundle).

Οι υπόλοιποι 862.049 έκαναν χρήση υπηρεσιών δεδομένων μέσω προγραμμάτων κινητής που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο (χρέωση ανά μονάδα).

Μεταξύ 2015 και 2021, η χρήση δεδομένων έχει εκτοξευθεί σε ποσοστό που ξεπερνά το 1.500%. Εντυπωσιακή είναι η άνοδος που έχει σημειωθεί σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα καθώς από τα 238.914 TB που ήταν το 2019, ο αριθμός αυτός έχει εκτοξευτεί στα 641.414 TB το 2021 με την αύξηση να φτάνει το 168%.

Μια πορεία που αναμένεται να συνεχιστεί ανοδικά και την φετινή χρονιά σύμφωνα με στελέχη του κλάδου τηλεπικοινωνιών, καθώς «ο ανταγωνισμός είναι ορατό πλέον ότι εντείνεται. Το είδαμε και με την αύξηση των πακέτων unlimited και των προσφορών από τις εταιρείες».

Πάντως, γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τον καταναλωτή να κάνει συγκρίσεις ανατρέχοντας στα βασικά πακέτα των παρόχων, καθώς ο κανόνας της αγοράς λέει ότι οι πάροχοι κυρίως στηρίζονται σε πρόσθετα προϊόντα. H Cosmote βασίστηκε κυρίως στα πρόσθετα προϊόντα της σε ποσοστό 52%, ενώ η Nova σε ποσοστό 94%ο ΟΤΕ με 74% και Wind με 65% στηρίχθηκαν κυρίως στα βασικά προϊόντα τους. Από την πλευρά της η Vodafone είχε περίπου την ίδια αναλογία πρόσθετων και βασικών προϊόντων.

Αναγκαία η ύπαρξη συνδυαστικών πακέτων

Τις ανάγκες διαμόρφωσης πολλαπλών συνδυαστικών, διαφοροποιημένων-προσαρμοσμένων λύσεων είχε καταδείξει επίσης το Παρατηρητήριο Τιμών που καταχωρούν τα στοιχεία οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, και το γεγονός πως στο σύνολο των εμπορικά διαθέσιμων προϊόντων της εγχώριας αγοράς, το 39% διατέθηκε ως προσφορά ή είχε τον χαρακτήρα πρόσθετου προϊόντος.

Επίσης στο σύνολο της αγοράς, το 47% των προϊόντων που προσφέρουν οι πάροχοι αφορά τις κινητές επικοινωνίες ενώ το 53% αφορά σταθερές επικοινωνίες, με το ποσοστό αυτό να έχει σημειώσει μεγάλη από το 2016 έως το 2019 εξαιτίας και των συνδυαστικών προγραμμάτων που περιλαμβάνουν συνδρομητική τηλεόραση.

Επιπλέον, η αναλογία πρόσθετων-βασικών ήταν υψηλότερη στο συμβόλαιο κινητής σε σχέση με τη σταθερή τηλεφωνία. Αξίζει να σημειωθεί ότι συγκριτικά με το 2020, η αναλογία πρόσθετων-βασικών παρέμεινε σταθερή στην περίπτωση του συμβολαίου κινητής, ενώ παρουσίασε μείωση στην περίπτωση της σταθερής τηλεφωνίας.

Σημαντική ένεση στα έσοδα των παρόχων τα mobile data

Τα έσοδα από τις υπηρεσίες δεδομένων κινητής τηλεφωνίας αποτελούν πλέον ένα σημαντικό κομμάτι του τζίρου των τηλεπικοινωνιακών παρόχων, καθώς από τα 1,6 δισ. ευρώ  που ήταν τα συνολικά έσοδα των παρόχων το 2021 από τη λιανική αγορά κινητής, τα 566 εκατ. ευρώ, δηλαδή παραπάνω από το ένα τρίτο, προήλθαν από τις υπηρεσίες δεδομένων.

Συγκεκριμένα, από τα 566,86 εκατ. ευρώ που ήταν τα συνολικά έσοδα των παρόχων το 2021 από τη χρήση δεδομένων, το 28% αντιστοιχούσε σε έσοδα από επιπρόσθετα πακέτα και προσφορές, με το συνολικό ποσό να φτάνει τα 156,76 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών, εκτός από την εκτίναξη της χρήσης δεδομένων έχει οδηγήσει τις τιμές σε ιστορικά χαμηλά, υποχωρώντας κατακόρυφα σε σχέση με τα επίπεδα του 2015.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ το 2015 τα έσοδα των παρόχων ανά GB έφταναν τα 8,3 ευρώ, ενώ το 2021 το ποσό αυτό είχε περιοριστεί στα 0,98 ευρώ ανά GB.

Το 2020 η κίνηση στα δεδομένα αυξήθηκε κατά 68% σε σχέση με το 2019, ενώ τα έσοδα σημείωσαν αύξηση μόνο 17% και ανήλθαν στα 508 εκατ. ευρώ, καθώς οι εταιρείες έριξαν τις χρεώσεις. Για το 2021 ο αριθμός αυτός είναι ακόμα χαμηλότερος με την χρήση να σημειώνει άνοδο κατά 48% την ίδια στιγμή που τα έσοδα όπου ανήλθαν στα 566,8 εκατ. ευρώ ενισχύθηκαν μόλις κατά 11,7%.

Την ίδια στιγμή τα αντίστοιχα νούμερα για το 2022 αναμένεται να είναι ακόμα πιο ανεβασμένα για την χρήση των mobile data ενώ η τιμή τους ανά GB θα υποχωρήσει περισσότερο, καθώς οι πάροχοι προσφέρουν πλέον όλο και περισσότερα προγράμματα unlimited ενώ παράλληλα προσφέρουν συστηματικά δωρεάν δεδομένα ανά περιόδους στους χρήστες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

papastergiou, παπαστεργιου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα «γκρεμιστούν» οι χρεώσεις για γρήγορο ίντερνετ με οπτική ίνα

Σε τιμές... χαλκού για συνδέσεις οπτικής ίνας οδηγούν οι επιδοτήσεις 180 εκατ. και ο ανταγωνισμός στη χονδρική με την είσοδο της ΔΕΗ. Παπαστεργίου στο BD: «Θέλουμε οι πάροχοι να βοηθήσουν στην απορρόφηση των vouchers».