Μια μικρή τραπεζική επανάσταση βρίσκεται σε εξέλιξη στα κινητά τηλέφωνα των καταναλωτών, ιδιαίτερα των νέων, που είναι και οι πλέον εξοικειωμένοι με την ψηφιακή τεχνολογία. Ο ρυθμός αύξησης των συναλλαγών στο mobile banking έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο και πλέον, όπως λένε τραπεζικά στελέχη, οδηγούμαστε με ταχύτητα στο σημείο όπου θα έχει μεγαλύτερη αξία για μια τράπεζα η ποιότητα της εφαρμογής συναλλαγών mobile banking από την έκταση και τη λειτουργικότητα του δικτύου καταστημάτων.
Στοιχεία που έδωσε πρόσφατα η γενική γραμματέας της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Χαρούλα Απαλαγάκη, μιλώντας στο 9ο Digital Banking Forum, αποτυπώνουν την εξαιρετικά γρήγορη αύξηση των τραπεζικών συναλλαγών μέσω κινητών. Καθώς οι συναλλαγές μέσω των ηλεκτρονικών υπολογιστών έχουν περάσει σε στάδιο σχετικής ωριμότητας, ο ρυθμός αύξησης στις συναλλαγές mobile banking είναι πλέον πολύ ταχύτερος:
- Οι εγχρήματες συναλλαγές μέσω κινητού, αυξήθηκαν πέρυσι κατά 45% και ανήλθαν σε 104 εκατομμύρι, ενώ ακόμη μεγαλύτερη ήταν η αύξηση της αξίας τους, που έφθασε στα 27 δισ. ευρώ, με ένα άλμα 59% σε ετήσια βάση.
- Οι συναλλαγές στο internet banking είναι, βέβαια, πολύ περισσότερες, όμως ο ρυθμός αύξησης τους έχει υποχωρήσει σημαντικά, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Συνολικά το 2021 έγιναν 215 εκατομμύρια συναλλαγές, με ετήσια αύξηση 9,8%, ενώ η αξία τους αυξήθηκε κατά 21,23%.
- Ο Γιάννης Παπατσίρος, σύμβουλος της ΔΙΑΣ (ΔΙΑΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Α.Ε), ανέφερε στο ίδιο συνέδριο ότι μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω κινητών συσκευών θα ελέγχει το 73% των συνολικών πωλήσεων στο ηλεκτρονικό εμπόριο παγκοσμίως.
Όπως επισήμανε πρόσφατα η διευθύνουσα σύμβουλος της ΔΙΑΣ, Σταυρούλα Καμπουρίδου οι εξελίξεις στο τοπίο των πληρωμών σε διεθνές επίπεδο είναι συνταρακτικές και αποτυπώνονται όπως είναι φυσικό και στις συναλλακτικές συνήθειες των Ελλήνων. Ιδιαίτερη προτίμηση δείχνουν, πλέον, οι καταναλωτές στα ψηφιακά πορτοφόλια, ενώ απομακρύνονται σταδιακά από τις αντικαταβολές και τα μετρητά.
Οι καταναλωτές, τόνισε η κ. Καμπουρίδου, χρησιμοποιούν ολοένα περισσότερο τα κινητά τηλέφωνα για να κάνουν ηλεκτρονικές συναλλαγές, όπως αγορές, σε σύγκριση με τις συναλλαγές μέσω σταθερού υπολογιστή (desktop) που φθίνουν αισθητά τα τελευταία έτη.
Το 2021, το πλήθος των συναλλαγών e-commerce που πραγματοποιήθηκαν διεθνώς πλησίασε για πρώτη φορά τα επίπεδα των συναλλαγών μέσω POS στα φυσικά καταστήματα και το 2025 προβλέπεται ότι θα φτάσει το 59% του συνόλου διεθνώς, με τη χρήση του έξυπνου κινητού τηλεφώνου (smartphone) να ξεπερνά τη χρήση του desktop στις ηλεκτρονικές αγορές.
Οι τράπεζες κάνουν συστηματικές προσπάθειες τα τελευταία χρόνια, πιεζόμενες και από τον ανταγωνισμό από τις neobanks, να βελτιώσουν την εμπειρία χρήστη στις εφαρμογές τους για κινητά, ενώ παράλληλα έχουν ενισχύσει τις προδιαγραφές ασφάλειας στις συναλλαγές, ώστε να αποτρέπονται οι απάτες και να ενθαρρύνεται η χρήση του κινητού από τους πελάτες.
Η Γενιά Ζ οδηγεί τις εξελίξεις
Η σταδιακή μεταφορά των περισσότερων συναλλαγών στα κινητά, δηλαδή τις συσκευές που είναι κατ' εξοχήν δημοφιλέστερες για τους νεότερους πελάτες των τραπεζών, φαίνεται ότι είναι μια διαδικασία που εξελίσσεται δυναμικά, όσο περισσότερο η λεγόμενη Γενιά Ζ, δηλαδή όσοι γεννήθηκαν μετά το 1996, εισέρχεται στις τραπεζικές συναλλαγές.
Παλαιότερη έρευνα της Raddon έδειξε ότι το 85% των Αμερικανών millennial (γεννηθέντες μεταξύ 1981 και 1996) χρησιμοποιούν το mobile banking, ενώ προέβλεψε ότι αντίστοιχο ποσοστό για τη Γενιά Ζ θα διαμορφωθεί σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα, φθάνοντας στα όρια της καθολικής αποδοχής του κινητού ως μέσου για τις τραπεζικές συναλλαγές.
Ο κύριος λόγος της μεγάλης αποδοχής του mobile banking από τις «ψηφιακές γενιές» είναι η ευκολία, σύμφωνα με την ίδια έρευνα. Για τους μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους, ευκολία πρόσβασης σημαίνει να υπάρχει σε κοντινή απόσταση ένα τραπεζικό κατάστημα, ενώ για τους πιο νέους σημαίνει μια καλή εφαρμογή για mobile banking.
Οι νέοι ηλικίας κάτω των 25 έχουν εγκαταλείψει ήδη τη χρήση των μετρητών στις καθημερινές συναλλαγές τους. Παλαιότερη έρευνα της Bain & Company είχε θέσει σε καταναλωτές σε 17 χώρες το ερώτημα τι θα δυσκολεύονταν περισσότερο να αποχωριστούν για μια ημέρα, το κινητό ή το πορτοφόλι τους. Σε 15 από τις 17 χώρες, όσοι είχαν ηλικία κάτω των 25 απάντησαν σε ποσοστά που ξεπερνούσαν το 70% ότι θα προτιμούσαν να αποχωριστούν το πορτοφόλι για μια ημέρα, παρά το κινητό τους.