Περνώντας με απόλυτη επιτυχία το κρίσιμο τεστ των ημερών του Πάσχα (Καθολικών και Ορθοδόξων), που για όλα τα τουριστικά brands διεθνώς ήταν ένα κομβικό σημείο που θα σηματοδοτούσε σε μεγάλο βαθμό την πορεία του τουρισμού φέτος, η τουριστική βιομηχανία της χώρας ανοίγει με μεγάλες προσδοκίες τα «φτερά» της, με όλα τα συμφραζόμενα να παραπέμπουν ακόμη και σε νέα ρεκόρ σε εισπράξεις.
Η αισιοδοξία είναι διάχυτη σε όλους τους επαγγελματίες του κλάδου, οι οποίοι αναθεωρούν προς τα πάνω τις εκτιμήσεις τους, έστω και αν ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος του αστάθμητου παράγοντα, είτε από την πανδημία, είτε από τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Οι πληρότητες τις ημέρες του Πάσχα στην Ελλάδα άγγιξαν το 80-90% σε πάρα πολλές περιοχές όπως Σαντορίνη, Μύκονο, Ηράκλειο κ.α., ενώ υπήρξαν και μέρη με 100% πληρότητα.
Οι κύριοι παράγοντες που οδηγούν σε αισιοδοξία για πιθανό «μπουμ» στον τουρισμό φέτος, ακόμη και υψηλότερο της χρονιάς – ρεκόρ του 2019 είναι αρκετοί:
- Η σεζόν ξεκίνησε νωρίτερα από κάθε άλλη εποχή, οι αεροπορικές θέσεις που προσφέρουν εγχώριες αλλά κυρίως ξένες εταιρείες είναι περισσότερες από ποτέ, οι κλίνες στην Αθήνα αλλά και σε νησιά ποτέ δεν ήταν περισσότερες και πιο εκσυγχρονισμένες, η διάθεση για ταξίδια σε όλο τον πλανήτη ποτέ δεν ήταν μεγαλύτερη, ενώ υπάρχει και διαθέσιμο εισόδημα ύστερα από δύο χρόνια lockdown. Παράλληλα, έχουν καταργηθεί περιορισμοί που είχαν εφαρμοστεί την περίοδο της πανδημίας.
Μολονότι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία φρέναρε τις κρατήσεις τις πρώτες εβδομάδες, εντούτοις εξ αρχής δεν καταγράφηκαν ακυρώσεις, στοιχείο που μαρτυρά την ανθεκτικότητα του κλάδου – ειδικά φέτος – ύστερα από δύο χρόνια πανδημίας και «κλειδώματος».
Ο κλάδος που κράτησε όρθια τη χώρα καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, φέρνοντας 135 δισ. ευρώ εισπράξεις και «χτίζοντας» μια… μαγιά επισκεπτών 250 εκατ. πολιτών, ετοιμάζεται να σηκώσει εκ νέου το ΑΕΠ της χώρας και να βάλει ανάχωμα στα προβλήματα από την ενεργειακή κρίση. Αν πάει καλά ο τουρισμός φέτος, δύναται να δώσει σημαντική ώθηση στο ΑΕΠ, αλλάζοντας και τα οικονομικά δεδομένα της χώρας.
Η φετινή χρονιά είναι καθαρή από lockdown, ενώ από πέρυσι είχε διαφανεί το ισχυρό momentum επιστροφής του ελληνικού τουρισμού. Μολονότι πέρυσι το πρώτο 4μηνο του 2021 ήταν με lockdown και ο Μάιος ήταν μήνας προσαρμογής, στην ουσία η σεζόν ξεκίνησε από τον Ιούνιο και μετά, οπότε με ένα εξαιρετικό 3ο τρίμηνο, η χώρα έφτασε στα 10,6 δισ. ευρώ έσοδα, ήτοι σχεδόν στο 60% των εισπράξεων του 2019.
Φέτος, οι αρχικοί σχεδιασμοί και οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο για βασικό σενάριο εισπράξεων στο 80% του 2019, ήτοι περίπου στα 14-15 δισ. ευρώ. Όσο περνούν οι εβδομάδες όμως, κορυφαίοι tour operators, θεσμικοί παράγοντες του κλάδου, οικονομικοί αναλυτές και τραπεζίτες, αρχίζουν και βλέπουν σημαντικά υψηλότερα τον πήχη, ακόμη και πιο πάνω από το έτος – ρεκόρ.
Ανάγκη τα ταξίδια παρά τον πόλεμο
Παρά τον πόλεμο στο κατώφλι της Ευρώπης, παρά τις ανατιμήσεις, το ενεργειακό κόστος και όλα τα υπόλοιπα δεινά, έρευνες δείχνουν ότι η «πείνα» για ταξίδια για τους Ευρωπαίους και τους Αμερικανούς πολίτες, είναι ισχυρότερη από κάθε άλλη στην ανθρώπινη ιστορία.
Η κρίση της πανδημίας, έφερε τεράστιες κοινωνικοοικονομικές ανακατατάξεις, άλλαξε πολλά στην ψυχολογία των πολιτών σε όλο τον κόσμο, αναθεώρησε νόρμες και σταθερές δεκαετιών. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι την τελευταία διετία και κυρίως το 2021 παρατηρήθηκε το φαινόμενο της μαζικής παραίτησης στελεχών και εργαζομένων από εργασίες και υπηρεσίες που δεν τους ήταν ευχάριστες.
Για πρώτη φορά στις ανθρώπινες κοινωνίες άλλαξαν οι προτεραιότητες στη «ζυγαριά» της εργασιακής ασφάλειας χωρίς έμπνευση και ψυχική ταύτιση και στην επίτευξη προσωπικής ολοκλήρωσης και ευτυχίας, όπως την ορίζει ο καθένας. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, ο τουρισμός, τα ταξίδια, η αναψυχή και η ευζωία έλαβαν σαφώς αναβαθμισμένη προτεραιότητα και αυτός είναι ένας από τους λόγους που οδηγούν τους leaders του κλάδου παγκόσμια, στην εκτίμηση ότι ο τουρισμός είναι μια βιομηχανία ευζωίας, που διαρκώς θα κερδίζει έδαφος.
Αυτός είναι και ο λόγος που σε όλα τα ισχυρά διεθνή τουριστικά brands – και φυσικά και στην Ελλάδα– βλέπουμε πρωτοφανή φρενίτιδα για τουριστικές επενδύσεις, με τα κορυφαία στον κόσμο ονόματα του κλάδου της φιλοξενίας να δαπανούν τεράστια κεφάλαια.
Οι επενδύσεις που λαμβάνουν χώρα στην Αθήνα είναι πολύ μεγάλες, καθώς όλα τα κορυφαία brands παγκοσμίως κυνηγούν ευκαιρίες και ακίνητα, βλέποντας το momentum που έχει η τουριστική βιομηχανία στη χώρα μας. Σύμφωνα με υπολογισμούς, έως το 2023 στην ελληνική πρωτεύουσα θα έχουν προστεθεί άλλα 5.000 δωμάτια ξενοδοχείων σε σύγκριση με το 2019, με την πόλη να γίνεται (και) αυτόνομος προορισμός, είτε ως city break, είναι ως κόμβος μετάβασης στη νησιωτική Ελλάδα.
Καλή αρχή
Όπως τόνισε χθες ο υπουργός τουρισμού Βασίλης Κικίλιας (μιλώντας στο Open), «ο τουρισμός πήγε εξαιρετικά καλά τις ημέρες του Πάσχα σε όλη την Ελλάδα και πάνω από 325.000 αυτοκίνητα έφυγαν από την Αθήνα αυτές τις μέρες, με τις πληρότητες να ξεπερνούν το 85% - 90% με μεγάλη παρουσία των ξένων επισκεπτών».
Χαρακτήρισε πολύ αισιόδοξη την εικόνα της χώρας, συμπληρώνοντας πως «ο τουρισμός είναι η λαϊκή οικονομία της χώρας και τα χρήματα από τον τουρισμό περνούν απευθείας στην πραγματική οικονομία, στηρίζοντας το διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Τα έσοδα από τον τουρισμό περνούν κάθετα και οριζόντια, άμεσα, χωρίς μεσάζοντες και καθυστερήσεις σε όλους: στον επιχειρηματία της εστίασης, τον εργαζόμενο στον τουρισμό, τον ιδιοκτήτη ενοικιαζόμενων δωματίων, την εφοδιαστική αλυσίδα, τον μεταφορέα, τον ιδιοκτήτη ενός μίνι μάρκετ, τον αγρότη», τόνισε ο κ. Κικίλιας.
Σημειώνεται ότι σήμερα είναι προγραμματισμένη συνάντηση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, με τον υπουργό Τουρισμού Β. Κικίλια.
Εκτιμήσεις παραγόντων και τραπεζιτών
Οι προβλέψεις για τα τουριστικά έσοδα του 2022 είναι πλέον ιδιαίτερα αισιόδοξες, καθώς προεξοφλείται ότι θα ανέλθουν κοντά στα επίπεδα - ρεκόρ του 2019 ή ακόμη και θα τα ξεπεράσουν. Στην πρόσφατη συνάντηση με δημοσιογράφους, ο επικεφαλής της Τράπεζας Πειραιώς Χρήστος Μεγάλου εκτίμησε πως ο τουρισμός φέτος θα αποφέρει 18-19 δισ. έσοδα, ενώ η Alpha Bank προεξοφλεί ότι η φετινή τουριστική σεζόν θα φτάσει στα επίπεδα-ρεκόρ του 2019.
Ο επίτιμος πρόεδρος του ΣΕΤΕ και επικεφαλής του ομίλου πολυτελών ξενοδοχείων Sani/Ikos Ανδρέας Ανδρεάδης εκτιμά πως μετά το σοκ των πρώτων εβδομάδων του πολέμου που η ζήτηση έπεσε, πλέον από τα τέλη Μαρτίου έχει αυξηθεί και τώρα είναι εξαιρετική». Τόνισε ότι οι τουρίστες δεν ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν σε μακρινούς προορισμούς, προτιμώντας να παραμείνουν στην Ευρώπη, ενώ η ζήτηση για την Ελλάδα «ανακάμπτει εντυπωσιακά και διαφαίνονται τουριστικά έσοδα στα επίπεδα του 2019, κάτι που αν επιτευχθεί θα είναι μεγάλη επιτυχία της χώρας».