Δεύτερη πιο ακριβή ανάμεσα στα κράτη – μέλη της ευρωζώνης είναι η Ελλάδα στην τιμή της βενζίνης, με τους φόρους να αποδεικνύονται το «βαρίδι» στη διαμόρφωση της τιμής.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα τελευταία εβδομαδιαία (31.01.22) στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κατάσταση της αγοράς καυσίμων, η χώρα μας έρχεται δεύτερη στη λίστα με τους πλέον ακριβούς της ευρωζώνης στις τιμές μετά τους φόρους, με τη μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να διαμορφώνεται στο 1,824 ευρώ το λίτρο. Το diesel κίνησης βρίσκεται στα 1,566 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο θέρμανσης στα 1,228 ευρώ το λίτρο.
Πιο ακριβή από εμάς στην αμόλυβδη είναι μόνο η Ολλανδία με 2,010 ευρώ το λίτρο, ενώ η μέση τιμή για τη ζώνη του ευρώ διαμορφώνεται στα 1,745.48 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη βενζίνη, 1,606.11 ευρώ το λίτρο για το το diesel κίνησης και 1,005.34 ευρώ το λίτρο για το πετρέλαιο θέρμανσης. Η διαφορά της ελληνικής τιμής πετρελαίου θέρμανσης από τη μέση τιμή της ευρωζώνης φθάνει το 22% και προκαλεί έντονο προβληματισμό.
Πάντως, η τιμή προ φόρων για την αμόλυβδη διαμορφώνεται στα 756.86 ευρώ το λίτρο και είναι αρκετά χαμηλότερη από τη μέση τιμή στην ευρωζώνη, που φθάνει τα 793.31 ευρώ το λίτρο, αποδεικνύοντας τον σημαντικό ρόλο των φόρων (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και ΦΠΑ) που αποτελούν το 60% της τελικής τιμής που φθάνει στον καταναλωτή.
Στις 2 Φεβρουαρίου, την Τετάρτη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης η μέση τιμή της αμόλυβδης στη χώρα άγγιξε τα 1,837 ευρώ, μία ανάσα πριν το ιστορικό υψηλό του Αυγούστου 2012 στα 1,838 ευρώ. Σε ορισμένες περιοχές της χώρας, όπως στις Κυκλάδες, η μέση τιμή ξεπέρασε τα 2 ευρώ το λίτρο φθάνοντας τα 2.038 ευρώ.
Το «ράλι» των αυξήσεων των τιμών φαίνεται και στις πρώτες εκτιμήσεις της Κομισιόν για τον Ιανουάριο για τον πληθωρισμό που δείχνουν άλμα στο 5,5%, την μεγαλύτερη αύξηση στην ευρωζώνη. Οι ανατιμήσεις αυτές φθάνουν στο +41% για το πετρέλαιο θέρμανσης, στο +30% για την αμόλυβδη και στο +35% για το πετρέλαιο κίνησης.
Πηγές της αγοράς κάνουν λόγο για αυξήσεις της μέσης τιμής της αμόλυβδης σε επίπεδα άνω των 2 ευρώ το λίτρο ενώ η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων με επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομικών, ζητάει την μείωση του ΕΦΚ των καυσίμων. Όπως σημειώνει, τα δημόσια έσοδα από τον ΦΠΑ είναι σημαντικά αυξημένα, εξαιτίας της εξαιρετικά υψηλής τιμής των καυσίμων, με αποτέλεσμα σε σύγκριση με πέρυσι, η αύξηση των κρατικών εσόδων να αγγίζει τα 10 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο.
«Γνωρίζετε πολύ καλά, ότι το αυξημένο κόστος μεταφοράς επιβαρύνει επιπλέον τόσο τις τιμές των προϊόντων, όσο και των υπηρεσιών, αυξάνοντας τον πληθωρισμό», σημειώνεται στην επιστολή και τονίζεται πως για την αύξηση των κρατικών εσόδων, «πρέπει επιτέλους να ληφθούν μέτρα για τον περιορισμό της παραβατικότητας, που θα αποφέρει μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία του κράτους, κάτι που τονίζουν όλοι οι παράγοντες της αγοράς, μηδενός εξαιρουμένου». Η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι τα τελευταία χρόνια η παραβατικότητα έχει αυξηθεί και τα όποια μέτρα έχουν ληφθεί εκ του αποτελέσματος κρίνονται επιεικώς αναποτελεσματικά.
Πολιτική κόντρα για τη δήλωση Σκυλακάκη
«Φωτιές» άναψε αναφορά του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θεόδωρου Σκυλακάκη αναφορικά με τις αυξήσεις στα καύσιμα και τις πολιτικές για τη συγκράτηση των τιμών και την προστασία των νοικοκυριών. Ο κ. Σκυλακάκης, μιλώντας για τις τιμές της βενζίνης, ανέφερε ότι είναι «βαρύς ο φόρος στα καύσιμα, τεράστιος» συμπληρώνοντας ότι «το κυριότερο όμως είναι ότι ο φόρος στα καύσιμα είναι ένας αντιστρόφως προοδευτικός φόρος. Δηλαδή τα καύσιμα τα πιο φτωχά νοικοκυριά τα χρησιμοποιούν πολύ λιγότερο γιατί δεν έχουν αυτοκίνητο, ο βαρύς φόρος στα καύσιμα είναι στη βενζίνη».
Πιο αναλυτικά είπε: «Ο φόρος στα καύσιμα είναι ένας αντιστρόφως προοδευτικός φόρος, η μείωση του θα ήταν ένας αντίστροφος φόρος δηλαδή τα πιο φτωχά νοικοκυριά τα καύσιμα τα χρησιμοποιούν πολύ πιο λίγο γιατί δεν έχουν αυτοκίνητο, ο βαρύς φόρος στα καύσιμα είναι στη βενζίνη, αυτοί δε που έχουν δύο ή τρία αυτοκίνητα που δεν τους λες και τους φτωχούς της κοινωνίας θα ωφεληθούν περισσότερο, οπότε να κάνουμε μια μείωση φόρου που θα ωφελεί κατά κύριο λόγο τους πιο πλούσιους και θα αφήνει απροστάτευτους τους πιο φτωχότερους φαίνεται παράλογο ιδίως όταν έχουμε κάνει διπλασιασμό του επιδόματος θέρμανσης».
Με ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νάσος Ηλιόπουλος, σχολίασε ότι «ο Σκυλακάκης μας ενημέρωσε ότι δεν μειώνουν τους φόρους στα καύσιμα, γιατί δεν θέλουν να ευνοήσουν τους πλούσιους. Αυτούς που "τιμώρησαν" με την κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας».
«Την ίδια ημέρα που ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών ανακοινώνουν πως υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για φοροαπαλλαγές στη μεγάλη ακίνητη περιουσία, χωρίς μάλιστα να έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό του 2022, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Σκυλακάκης δηλώνει πως είναι αντιλαϊκό μέτρο η προσωρινή μείωση των φόρων στα καύσιμα, διότι "τα φτωχά νοικοκυριά δεν έχουν αυτοκίνητο". Οι προτεραιότητές τους είναι ξεκάθαρες» σχολίασε με ανακοίνωσή του το Κίνημα Αλλαγής.