Την ανάγκη λήψης ακόμη γενναιότερων μέτρων εκ μέρους της Πολιτείας, για την αντιμετώπιση του προβλήματος της υπογεννητικότητας στην Ελλάδα υπογραμμίζει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος με αφορμή τις πρόσφατες εξαγγελίες για τη μείωση του ΦΠΑ από 24% σε 13% σε κάποιες κατηγορίες βρεφικών ειδών. Ειδικότερα, με κοινή επιστολή προς τους υπουργούς Οικονομικών κ. Σταϊκούρα, Ανάπτυξης κ. Γεωργιάδη και Εργασίας, κ. Χατζηδάκη, ο ΣΕΠΕΕ σε συνεργασία με τους συνδέσμους κατασκευαστών ΕΛΣΕΒΒΥΕ και υπόδησης ΣΚΕΕ, ζητούν την ένταξη στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13% και των βρεφικών και παιδικών ενδυμάτων και υποδημάτων, από το 24% που είναι σήμερα.
Όπως σημειώνει στο BD ο γενικός γραμματέας του ΣΕΠΕΕ, κ. Θεόφιλος Ασλανίδης, πρόκειται για κατηγορίες προϊόντων τα οποία αποτελούν ανελαστικές δαπάνες και επιβαρύνουν σημαντικά τους ετήσιους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Ο ίδιος σημειώνει ότι αφορά σε μία αγορά με συνολικές ετήσιες πωλήσεις στην χώρα μας που αγγίζουν τα 650 εκατ. ευρώ, καθώς για τις ηλικίες αυτές, που αναπτύσσονται με γοργούς ρυθμούς, τα νέα νοικοκυριά πραγματοποιούν πολύ συχνά αγορές υποδημάτων και ενδυμάτων, προκειμένου να καλύψουν τις ταχύτατα μεταβαλλόμενες ανάγκες των μικρών παιδιών.
Με αυτό το δεδομένο, εάν το συγκεκριμένο αίτημα γίνει δεκτό από τα αρμόδια υπουργεία, συνεπάγεται ετήσιες απώλειες για το Δημόσιο -από την μείωση του ΦΠΑ- της τάξεως των 75 εκατ. ευρώ περίπου, ποσό αρκετά σημαντικό για τα δημόσια ταμεία. Σύμφωνα εντούτοις με τον κ. Ασλανίδη, η παρέμβαση που έχει ήδη γίνει με την μετάταξη βρεφικών κυρίως ειδών στον χαμηλότερο συντελεστή, αν και πολύ χρήσιμη, είναι ατελής εάν δεν συμπεριληφθούν και τα παιδικά ενδύματα και υποδήματα.
Περαιτέρω, ο ΣΕΠΕΕ υπογραμμίζει ότι ένα τέτοιο μέτρο κοινωνικής πολιτικής θα εξασφαλίσει ισχυρή και με ουσιαστικό τρόπο στήριξη των νέων νοικοκυριών, αποτελώντας παράλληλα σοβαρό κίνητρο για την αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας. Παράλληλα βέβαια θα αποτελέσει μία τονωτική ένεση για την αγορά των παιδικών προϊόντων, συμβάλλοντας στην ανάκαμψη και την ανάπτυξη όλης της αλυσίδας παραγωγής, διακίνησης και εμπορίας.
Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας παγκοσμίως, ο κ. Ασλανίδης επισημαίνει ότι οι ελληνικές εισαγωγικές επιχειρήσεις ενδυμάτων και υποδημάτων βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση τους τελευταίους μήνες, δεδομένης της εκτίναξης του κόστους τόσο στις πρώτες ύλες όσο και στα μεταφορικά. Συνέπεια αυτών αποτελεί ο πολύ συντηρητικός σχεδιασμός των επόμενων κινήσεων τους, καθώς ακόμη και η διαμόρφωση των τελικών τιμών των προϊόντων συνιστά ένα ρίσκο που κανείς δεν γνωρίζει εάν θα δικαιώσει ή θα επιβαρύνει τον επιχειρηματία. Σε σχέση με την αγοραστική κίνηση, ο ίδιος σημειώνει ότι διαπιστώνεται ένα “ψυχολογικό φρενάρισμα” τις τελευταίες ημέρες στους τζίρους των εμπορικών καταστημάτων, εκτιμώντας ότι απαιτείται εκ νέου προσαρμογή των καταναλωτών στα νέα μέτρα, όπως είχε γίνει και πέρσι με τις μεθόδους click away και click in shop, για τις οποίες απαιτήθηκε χρόνος προσαρμογής.