Η επανεκκίνηση του τουρισμού μέσα στο 2021 έφερε και χαμόγελα αισιοδοξίας σε ό,τι αφορά τις ταξιδιωτικές αγορές, με την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και την χώρα μας να συγκαταλέγονται στις πιο δυναμικές από πλευράς αγοραστικής κίνησης στην κατηγορία του travel retail.
Ήδη, μεγάλες εταιρείες καλλυντικών, ειδών προσωπικής περιποίησης αλλά και αλκοολούχων ειδών έσπευσαν να επαναλανσάρουν ειδικά ταξιδιωτικά σετ με τα προϊόντα τους, απευθυνόμενες εκ νέου στους ενθουσιώδεις τουρίστες που γέμισαν λιμάνια και αεροδρόμια τους τελευταίους μήνες.
Χαρακτηριστικά είναι τα οικονομικά αποτελέσματα του κολοσσού στην αγορά αφορολογήτων ειδών Dufry για το πρώτο εξάμηνο του 2021, περίοδος κατά την οποία ξεκίνησε η σταδιακή άρση των περιορισμών στα ταξίδια, ελέω πανδημίας, με αποτέλεσμα τον σημαντικό περιορισμό των απωλειών σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020.
Βεβαίως, τα μεγέθη του παραμένουν σημαντικά μειωμένα σε σχέση με το 2019, ωστόσο καταγράφουν σαφή θετική δυναμική διόρθωσης. Μάλιστα, πέραν του εξαμήνου, οι πωλήσεις του φετινού Ιουλίου της Dufry εκτιμάται ότι άγγιξαν το 50% συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, με την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής να καταγράφει απώλειες μόλις κατά 32% συγκριτικά με το 2019, χάριν στην ενίσχυση των τουριστικών ροών.
Συνολικά στο πρώτο εξάμηνο, η Ελλάδα μαζί με την Τουρκία, την Αίγυπτο αλλά και κάποιες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, παρουσίασαν τις πιο θετικές επιδόσεις, προϊδεάζοντας για ακόμη καλύτερες συνθήκες κατά το δεύτερο εξάμηνο, οπότε και εκτιμάται ότι θα αυξηθούν τα ενδοηπειρωτικά ταξίδια στην Ευρώπη. Εστιάζοντας ιδιαίτερα στην συνετή διαχείριση της ρευστότητας αλλά και την εξοικονόμηση πόρων, η Dufry είχε συνολικές πωλήσεις ύψους 1,18 δισ. ελβετικών φράγκων το πρώτο εξάμηνο φέτος, μειωμένες κατά 25% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, ενώ οι καθαρές ζημιές περιορίστηκαν κατά 234% συγκριτικά με πέρσι, διαμορφούμενες σε 348 εκατ φράγκα.
Παρά την δύσκολη συγκυρία, ο ελβετικός όμιλος προχώρησε στην αύξηση των καταστημάτων που λειτουργεί κατά 5,3% το υπό εξέταση διάστημα, βλέποντας ήδη βελτιωμένες επιδόσεις σε σημεία όπως κεντρικά ξενοδοχεία, σιδηροδρομικοί σταθμοί και συνοριακά καταστήματα, ως αποτέλεσμα της επανέναρξης αρχικά των περιφερειακών μετακινήσεων, σε αντίθεση με τα αεροδρόμια που παρέμειναν εν πολλοίς άδεια τους πρώτους μήνες του 2021.
Μεταξύ των σημαντικών νέων ανοιγμάτων του ομίλου μέσα στο τρέχον έτος, συγκαταλέγονται τα καταστήματα Dufry στην Αθήνα, την Θεσσαλονίκη, την Κω και την Σαντορίνη, με το συνολικό εμβαδόν των νέων σημείων του διεθνώς να αγγίζει τα 5.387 τμ. Επίσης, διαπιστώθηκε αύξηση της κατά κεφαλήν δαπάνης σε σχέση με το 2019 καθώς και διατήρηση του περιθωρίου κέρδους στα επίπεδα του 60,3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Ιούνιο λειτουργούσαν περί τα 1.600 καταστήματα διεθνώς, συνεισφέροντας το 75% των πωλήσεων, ενώ στα τέλη Αυγούστου το ποσοστό αυτό αναμένεται να αγγίξει το 85%.
Εντοπίζοντας την σαφή βελτίωση των συνθηκών σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις, εταιρείες όπως οι Ray Ban, Montblanc, Paco Rabanne, Le Labo, Nuxe, αλλά και οι Nestle και Macallan, μεταξύ άλλων, προχώρησαν στην διάθεση travel exclusive προϊόντων, μετά από μήνες απιοχής, εκτιμώντας ότι, ειδικά μετά τις συνθήκες εγκλεισμού που βίωσε ο πλανήτης τους τελευταίους 18 μήνες, οι ταξιδιώτες θα είναι πιο ενθουσιώδεις και αυθόρμητοι από ποτε στις αγορές τους.
Μάλιστα, παρατηρείται και σαφής μεταστροφή σε πιο πολυτελή και μοναδικά είδη, τα οποία ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει μόνο στα καταστήματα duty free, σε αντίθεση με το παρελθόν που η τάση ήταν η διάθεση ειδών σε προσφορά. Πλέον, στην εποχή των online αγορών, οι εταιρείες επαναπροσορμόζουν την στρατηγική τους σε ό,τι αφορά το travel retail, στοχεύοντας περισσότερο στο συναίσθημα παρά στην λογική του πελάτη/ταξιδιώτη.