ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
tourismos-aerodromia
Φώτο: Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Μετά το 2023 θα επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα ο τουρισμός

Στην εκδήλωση Tourism of Tommorow 2021 ο Δρ Χρήστος Καμπόλης υπογράμμισε πως ανάμεσα στα πλεονεκτήματα του ελληνικού τουρισμού είναι η διαθεσιμότητα ανθρωπίνου δυναμικού υψηλής εξειδίκευσης.

Την πεποίθηση ότι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της οικονομίας της Ελλάδας τής προσφέρουν ένα πολύ καλό μονοπάτι, για να βρει τους τρόπους να κάνει τον τουρισμό να ακμάσει στο εγγύς μέλλον και μακροπρόθεσμα, εξέφρασε ο Δρ Χρήστος Καμπόλης, επικεφαλής οικονομολόγος στο Κέντρο Παγκόσμιας Ανταγωνιστικότητας του IMD World Competitiveness Center και κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση «Tourism of Tomorrow 2021» του American College of Thessaloniki (ΑCT).

Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της «AQ Strategy», Γιάννης Τσάκαλος, εξέφρασε την εκτίμηση πως ο ελληνικός τουρισμός θα αποδειχθεί αρκετά ανθεκτικός απέναντι στο πλήγμα της πανδημίας, με προοπτική να προσεγγίσει τις επιδόσεις - ρεκόρ του 2019 από το τέλος του 2023 και σταδιακά προς το 2024. «Εν αναμονή των εξελίξεων, για το δύσκολο 2021 η πρόβλεψη είναι, όπως είπε, ότι τα μεγέθη του τουρισμού θα κινηθούν στο 40%-50% των αντίστοιχων του 2019» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Καμπόλης ανέφερε πως «πάντα σκεφτόμαστε την Ελλάδα στο γεωγραφικό της πλαίσιο, ως μια χώρα των Βαλκανίων. Ωστόσο, από οικονομική άποψη είναι στον στενό πυρήνα της Ευρώπης, μία από τις μόλις οκτώ οικονομίες της με πληθυσμό περίπου 10 εκατ. ανθρώπων, πλούσια από άποψη κατά κεφαλήν ΑΕΠ, που έχει υιοθετήσει το ευρώ και είναι στην ΕΕ από το 1981. Αυτά τα χαρακτηριστικά προσφέρουν ένα πολύ καλό μονοπάτι, για να βρούμε τον τρόπο να κάνουμε τον τουρισμό να ανθίσει, γιατί ας μην ξεχνάμε ότι τα έσοδα από αυτόν αντιπροσωπεύουν το 10% του ΑΕΠ της Ελλάδας. Πρόκειται για μια ισχυρή βιομηχανία, που πρέπει να τη διαφυλάξουμε και να την κάνουμε να ακμάσει».

Τα ισχυρά στοιχεία της Ελλάδας

Κατά τον δρα Καμπόλη, στα ισχυρά σημεία της Ελλάδας περιλαμβάνονται:

  • Η ευκολία ίδρυσης επιχείρησης («τα πηγαίνει φανταστικά καλά και είναι ένατη μεταξύ 63 χωρών στη λίστα της Παγκόσμιας Τράπεζας και μεταξύ των Ευρωπαίων εταίρων της πίσω μόνο από την Ολλανδία»)
  • Η προσαρμοστικότητα της κυβέρνησης σε αλλαγές στην οικονομία («αυτό είναι ένα σημαντικό σημείο αισιοδοξίας, εν μέσω μιας πανδημίας»)
  • Η διαθεσιμότητα ανθρώπινου δυναμικού υψηλής εξειδίκευσης («στους εξειδικευμένους μηχανικούς η Ελλάδα βρίσκεται στην 26η θέση μεταξύ 63 χωρών, ενώ γενικά στο εξειδικευμένο δυναμικό βλέπουμε ακριβώς την ίδια τάση, κάτι που σημαίνει ότι η τουριστική βιομηχανία, ιδίως αν θέλει να εφαρμόσει υψηλή ποιότητα, έχει έναν πολύ καλό συνεργάτη στο εξειδικευμένο δυναμικό της Ελλάδας»)
  • Οι καλές επιδόσεις στο επίπεδο του φόβου αποτυχίας στα άτομα ηλικίας 18-64 ετών που έχουν την ιδέα να ξεκινήσουν μια επιχείρηση, μια startup («φαίνεται πως οι Ελληνες δεν φοβούνται ιδιαίτερα και προχωρούν, κάτι πολύ καλό»).
  • H εξωστρέφεια της οικονομίας («ένας άλλος δείκτης είναι πόσο ανοιχτή είναι η οικονομία, κάτι που φαίνεται στον λόγο του εμπορίου προς το ΑΕΠ, και εδώ η Ελλάδα τα πηγαίνει αρκετά καλά. Μεταξύ των 63 χωρών που μελετάμε είναι κάπου στη μέση, στην τελευταία κατάταξη είναι 38η»).

Αντίθετα, τα σημεία στα οποία η Ελλάδα χρειάζεται να τα πάει καλύτερα είναι μεταξύ άλλων, κατά τον δρα Καμπόλη, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, η κυβερνοασφάλεια, η αποφυγή της πειρατείας λογισμικού (σε αυτόν τον δείκτη βρίσκεται στην 52η θέση μεταξύ των 63 χωρών) και η χρήση των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα Μεγάλα Δεδομένα και τα Analytics.

Ο δρ Καμπόλης, που υπενθύμισε ακόμα τις εκτιμήσεις των διεθνών οργανισμών για την ανάπτυξη του ΑΕΠ το 2020, αλλά και τα επόμενα χρόνια και παρουσίασε διαχρονικά στοιχεία για την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, αναφέρθηκε και στα σημεία αισιοδοξίας που αφήνουν για τον τουρισμό οι δείκτες του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (WTO). «Ο WTO έχει έναν ωραίο recovery tracker («ιχνηλάτη» ανάκαμψης), ο οποίος αφήνει περιθώρια για αισιοδοξία, αφού βλέπουμε όλα τα μέτρα (δείκτες) να βελτιώνονται και ιδίως το συναίσθημα ότι τα ταξίδια θα επανακάμψουν είναι πολύ υψηλό παγκοσμίως. Και στην Ανατολική Ευρώπη βλέπουμε ακριβώς το ίδιο. Η περιοχή των μεσογειακών κρατών βλέπει μια αύξηση, τον τελευταίο μήνα περίπου, στα διάφορα στοιχεία που είναι δείκτες για τον τουρισμό» τόνισε.

Αλλαγές που αποτελούν εξέλιξη, αλλά όχι επανάσταση (evolution, not revolution) φέρνει στον τομέα του τουρισμού η πανδημία, σύμφωνα με τον Αντρέας Σκρίβεν, επικεφαλής εταίρο, στον τομέα φιλοξενίας και ελεύθερου χρόνου (Hospitality & Leisure) της Deloitte. «Το να προσπαθείς να προβλέψεις το μέλλον είναι πιο απαιτητικό από συνήθως, καθώς η βιομηχανία μας δεν έχει ζήσει κάτι αντίστοιχου αντίκτυπου με την πανδημία, ούτε σε ταχύτητα, ούτε σε κλίμακα, ούτε σε σοβαρότητα. Αναπόφευκτα αυτό θα έχει αντίκτυπο, αλλά καθώς σκεφτόμαστε το μέλλον του τουρισμού, πρέπει να έχουμε υπόψη μας πως δεν καθορίζονται όλα όσα θα συμβούν στο μέλλον από την κατάσταση που ζούμε αυτήν τη στιγμή. Θα υπάρξουν αλλαγές, κάποιες που προϋπήρχαν θα συνεχιστούν και η πανδημία τις επιτάχυνε και άλλες τις έφερε η Covid-19 για να μείνουν μόνιμα μαζί μας, αλλά αυτή η τελευταία κατηγορία θεωρώ πως αποτελεί εξέλιξη, όχι επανάσταση» σημείωσε.

Οι πρώιμες ενδείξεις για τις κυρίαρχες αγορές για την Ελλάδα

Οι πρώιμες ενδείξεις για τις κυρίαρχες αγορές και για τον ελληνικό τουρισμό (Γερμανία, Αγγλία, Ιταλία, Γαλλία) σχηματίζουν, κατά τον κ.Σκρίβεν, μια αρκετά ρευστή εικόνα, με περιορισμένη όρεξη για αεροπορικά ταξίδια στους επόμενους τρεις μήνες και επιφυλακτικότητα, γενικά, για την ασφάλεια της διαμονής σε ξενοδοχεία. Το ποσοστό των ατόμων που σκέφτονται να κάνουν διεθνή πτήση για διασκέδαση το επόμενο τρίμηνο παραμένει κάτω από το 20% στις περισσότερες αγορές. Ωστόσο, σημείωσε, το συναίσθημα αργά - αργά βελτιώνεται, οι δείκτες απομακρύνονται από τα χαμηλά επίπεδα που είδαμε το περασμένο διάστημα και μπαίνουμε σε πιο θετική τροχιά στις περισσότερες χώρες.

Ως προς το πόσο θα κρατήσει η αναταραχή από την Covid-19 στον τομέα του τουρισμού, ο κ.Σκρίβεν επικαλέστηκε μελέτες σύμφωνα με τις οποίες η πλειονότητα εκτιμά πως αυτό θα διαρκέσει εώς το 2022, ενώ η επιστροφή στο «business as usual» (δουλειά ως συνήθως) προβλέπεται από το 2023 και μετά. Στην επιτάχυνση των αλλαγών, που ήδη κόμιζε στον χώρο των επιχειρηματικών ταξιδιών και συνεδρίων ο ψηφιακός μετασχηματισμός, οδήγησε η πανδημία, σύμφωνα με τον Ματίας Σούλτσε, διευθύνοντα σύμβουλο του Γερμανικού Γραφείου Συνεδρίων (GCB).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

diakopes-tourismos-skyexpress-ethniki
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα 49 επαγγέλματα που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του τουρισμού

Η Ελλάδα εμφανίζει υψηλά ποσοστά απασχόλησης στο τουριστικό οικοσύστημα, με το συνολικό ανθρώπινο δυναμικό να ξεπερνάει το 1 εκατ. ενώ αναμένεται περαιτέρω αύξηση των θέσεων απασχόλησης στον τομέα των καταλυμάτων και της εστίασης
Tourism, Tourismos, Greece, Ellada, Xalki, Chalki
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πάνω από 1,2 εκατ. οι κενές θέσεις εργασίας στον ευρωπαϊκό τουρισμό

Παρά το γεγονός ότι υπάρχει σημαντική ζήτηση οι εργαζόμενοι δεν επιστρέφουν στον κλάδο καθώς βρίσκουν καλύτερες εργασιακές συνθήκες και αποδοχές σε άλλα επαγγέλματα, με έναν στους πέντε να επιθυμεί καλύτερα ωράρια.
Apasxolisi, Ergasia, Job, Employment
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παραμένει σε θετική πορεία το ισοζύγιο απασχόλησης στην Ελλάδα

Συνολικά από τις αρχές του 2022 οι αναγγελίες προσλήψεων ανήλθαν στις 2.707.204 και οι αποχωρήσεις έφτασαν τις 2.643.224. Τον Νοέμβριο το ισοζύγιο ήταν αρνητικό κατά 83.627 θέσεις με εστίαση και καταλύματα να έχουν τις περισσότερες απολύσεις.