Τις προτάσεις του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) καταθέτει ο πρόεδρός του κ. Γιάννης Ρέτσος σε επιστολή που απέστειλε προς τον υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα, τον υπουργό Εργασίας Κ. Χατζηδάκη, τον υπουργό αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θ. Σκυλακάκη, τον υπουργό Τουρισμού Χ. Θεοχάρη και άλλους αρμόδιους.
Ο κ. Ρέτσος στην επιστολή του προτείνει μία σειρά παρεμβάσεων οι οποίες αφορούν τα μέτρα στήριξης που έχουν, ήδη, ανακοινωθεί από τα συναρμόδια υπουργεία και παράλληλα επισημαίνει πώς καθότι «δεν διαφαίνεται έναρξη τουριστικής δραστηριότητας πριν από τα μέσα Μαΐου, κρίνουμε πλέον πως ο τομέας που έχασε το 78% του εισοδήματός του την χρονιά που μας πέρασε, θα χρειαστεί μορφές στήριξης για όλο το 2021».
Στην επιστολή του, ο κ. Ρέτσος εξειδικεύει κάποια μέτρα μέσα από εστιασμένες προτάσεις, ενώ σημειώνει πως δεδομένου ότι δημοσιονομικές αντοχές του Κράτους έχουν φτάσει στα όριά τους από το τεράστιο οικονομικό πακέτο στήριξης εδώ και ένα χρόνο, οποιαδήποτε νέα μέτρα στήριξης θα πρέπει να είναι απόλυτα στοχευμένα και με υψηλούς κόφτες, ενώ θα πρέπει να βασίζονται σε ποσοστά απομείωσης τζίρου.
Η επιστολή με τις προτάσεις μέτρων, αναφέρει αναλυτικά:
«Ο ΣΕΤΕ, ήδη από τον Δεκέμβριο του 2020, είχε δημόσια τονίσει ότι λόγω των συνεπειών της πανδημίας, αλλά και της διαφαινόμενης συνέχισής της παγκοσμίως, ο τουρισμός θα χρειαζόταν μεγάλη σε διάρκεια στήριξη, σίγουρα για όλο το πρώτο εξάμηνο του 2021. Ήδη είμαστε στο τέλος του πρώτου τριμήνου, σε καθολικό lockdown, με παρόμοιες συνθήκες στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη.
Επειδή δεν διαφαίνεται έναρξη τουριστικής δραστηριότητας πριν από τα μέσα Μαΐου, κρίνουμε πλέον πως ο τομέας που έχασε το 78% του εισοδήματός του την χρονιά που μας πέρασε, θα χρειαστεί μορφές στήριξης για όλο το 2021. Από την άλλη, έχουμε πλήρη κατανόηση ότι οι δημοσιονομικές αντοχές του Κράτους έχουν φτάσει στα όριά τους και το τεράστιο οικονομικό πακέτο που έχει διοχετευτεί στην αγορά από τον Μάρτιο του 2020 έως σήμερα, εγκυμονεί κινδύνους δημοσιονομικής εκτροπής.
Για τον λόγο αυτό, πάλι εγκαίρως, είχαμε δημόσια τονίσει και το επαναλαμβάνουμε και τώρα, πως κάθε μελλοντική στήριξη ή συνέχιση υφιστάμενης από τον Απρίλιο και μετά, θα πρέπει να είναι απόλυτα στοχευμένη, με υψηλούς κόφτες που θα πρέπει να βασίζονται σε ποσοστά απομείωσης τζίρου (που μπορεί να φτάνουν και το 50%) και μεγάλες χρονικές περιόδους σύγκρισης, οι οποίες κατά την άποψή μας πρέπει να είναι το διάστημα Απριλίου-Δεκεμβρίου 2020 συγκριτικά με το ίδιο διάστημα του 2019.
Μόνο έτσι μπορούμε να ελπίζουμε ότι ο δυναμικός τομέας του τουρισμού, ο οποίος έχει στηριχθεί έως σήμερα, θα διασφαλίσει τα αναγκαία εργαλεία επανεκκίνησης που θα του επιτρέψουν να ξεκινήσει την πορεία του προς την επάνοδο στα προ πανδημίας επίπεδα, προς όφελος κοινωνίας και οικονομίας.
Με τα δεδομένα αυτά, τα σημαντικότερα μέτρα που κρίνουμε ότι έχουν βοηθήσει τον τουρισμό και μπορούν να συνεχίσουν να τον βοηθούν, είναι τα εξής:
- Αναστολές: Θα πρέπει να συνεχιστούν για τους ΚΑΔ τουρισμού - μεταφορών, σίγουρα για τον Απρίλιο και τον Μάιο, με κόφτες όμως, όπως αναλύσαμε πιο πάνω.
- ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ: Το πρόγραμμα αυτό, που βοήθησε στη μείωση του κόστους των επιχειρήσεων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα αμοιβή για τον εργαζόμενο μεγαλύτερη από τον πραγματικό χρόνο απασχόλησής του, πρέπει να συνεχιστεί για τον τουρισμό και τις μεταφορές όλο το 2021, πάλι όμως με υψηλούς κόφτες απώλειας εσόδων του 2020, σε σύγκριση με το 2019.
- Επιδότηση εργοδοτικών εισφορών: Το πολύ πετυχημένο μέτρο που ίσχυσε για τις εποχικές τουριστικές επιχειρήσεις το Q3 2020 και για τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας από τον Σεπτέμβριο 2020 έως και το τέλος Μαρτίου 2021, είχε πολύ θετική επίπτωση στη διατήρηση θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης, εξοικονομώντας από το Κράτος χρήματα από αναστολές και ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα κανονικούς μισθούς για τους εργαζόμενους. Εδώ να θυμίσουμε, ότι από τον Νοέμβριο του 2020 έως και σήμερα, το σύνολο των τουριστικών επιχειρήσεων 12μηνης λειτουργίας, χωρίς να είναι κλειστό με κρατική εντολή, ουσιαστικά δεν λειτουργεί, αφού ισχύει η απαγόρευση μετακίνησης από νομό σε νομό και η 7ήμερη καραντίνα για κάθε είσοδο ταξιδιώτη από το εξωτερικό. Κρίνουμε λοιπόν, πως το μέτρο αυτό πρέπει να καλύψει και τα τουριστικά γραφεία-λεωφορεία, αλλά και τις μεταφορές, ειδικά μόλις σταματήσει το μέτρο των αναστολών, πάλι με υψηλούς κόφτες απώλειας εσόδων, μέχρι το τέλος του 2021.
- Επιδότηση παγίων δαπανών: Από αυτά που γνωρίζουμε και τις πλήρεις προτάσεις που έχουμε καταθέσει, φαίνεται καταρχάς εξαιρετικό στη σχεδίασή του μέτρο, στοχευμένο, που απευθύνεται στις επιχειρήσεις που ρίσκαραν να λειτουργήσουν μέσα στο 2020, παράγοντας τελικά ζημιές. Θεωρούμε πως το ποσό των 500 εκατ. ευρώ που έχει ανακοινωθεί για το συγκεκριμένο μέτρο -που σημειωτέον αφορά όλη την οικονομία και όχι μόνο τον τουρισμό- δεν θα είναι επαρκές. Και επειδή μαγικός τρόπος εξοικονόμησης χρημάτων δεν υπάρχει, εξετάστε την περίπτωση μεταφοράς κονδυλίων από το οριζόντιο μέτρο της Επιστρεπταίας 7, σε αυτό το νέο εργαλείο, που και ουσιαστικό είναι και απόλυτα στοχευμένο, βασισμένο σε πραγματικές δαπάνες και πραγματικές ζημιές.
- Ενοίκια: Με δεδομένα αφενός, αυτό που αναλύσαμε πιο πάνω για την απραγία του τουρισμού τους τελευταίους πέντε μήνες και αφετέρου, το γεγονός ότι λόγω της εξέλιξης της πανδημίας, ο Απρίλιος φαίνεται και αυτός χαμένος τουριστικά, τα μισθώματα Απριλίου για τον τουρισμό, ή πρέπει και αυτά να είναι μηδέν, ή για το 3μηνο Απριλίου-Μαΐου-Ιουνίου, να επανέλθει η μείωση του -40% για τις επιχειρήσεις του τουρισμού.
Θα είμαστε στη διάθεσή σας για αναλυτική συζήτηση και εξειδίκευση των προτάσεών μας.
Με εκτίμηση, Γιάννης Ρέτσος Πρόεδρος ΔΣ»