Οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής θα κρίνουν φέτος την πορεία των τουριστικών αφίξεων στην Ελλάδα, με τις μηχανές της τουριστικής βιομηχανίες να "ζεσταίνονται" από τα τέλη της άνοιξης προκειμένου το δεύτερο εξάμηνο του έτους να είναι έτοιμες για την εκκίνηση της νέας τουριστικής περιόδου, όπως τονίζουν παράγοντες και φορείς του κλάδου με δηλώσεις τους στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εκφράζοντας ταυτόχρονα την ελπίδα πως το 2021 θα είναι μια καλύτερη χρονιά από την προηγούμενη για τον ελληνικό τουρισμό.
Κύριο μέλημα του υπουργείου Τουρισμού αυτή την περίοδο, όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αρμόδιος υπουργός Χάρης Θεοχάρης, είναι «το πώς θα ανοίξουμε τον τουρισμό». «Στόχος μας -όπως και πέρσι- είναι η οργάνωση ενός ασφαλούς πλαισίου ανοίγματος τόσο για τους φιλοξενούμενους και τους εργαζόμενους όσο και για τους κατοίκους των τουριστικών περιοχών», επισημαίνει ο υπουργός Τουρισμού.
Μεταφέροντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ την εκτίμηση του για την εξέλιξη της νέας τουριστικής χρονιάς, ο κ. Θεοχάρης τονίζει: «H αίσθησή μου είναι ότι το 2021 θα είναι καλύτερο από το 2020. Φέτος έχουμε εμβόλια και rapid test, εργαλεία πολύ σημαντικά. Αυτό που θέλω να διευκρινίσω είναι ότι όλοι οι επισκέπτες είναι ευπρόσδεκτοι στη χώρα μας, με κάποιες διευκολύνσεις για όσους θα έχουν εμβολιαστεί. Και με χαρά βλέπω ότι όσο περνούν οι μέρες όλο και περισσότερες χώρες υιοθετούν την πρότασή μας -π.χ. Δανία, Σουηδία- ενώ θεωρώ εξαιρετικά σημαντική την αλλαγή στάσης του Ηνωμένου Βασιλείου».
ΣΕΤΕ: Η «μάχη» θα δοθεί το δεύτερο εξάμηνο του έτους
Από την πλευρά του πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Ρέτσος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ξεκαθαρίζει ότι η "μάχη" θα δοθεί το δεύτερο εξάμηνο του έτους και αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να γίνει καμία πρόβλεψη, για το πώς θα εξελιχθεί το 2021 για τον ελληνικό τουρισμό. Με τους εμβολιασμούς σε όλη την Ευρώπη να είναι σε εξέλιξη, ο κ. Ρέτσος ελπίζει ότι «τον Απρίλιο-Μάιο, αυτοί να έχουν μπει σε μια σειρά και από εκείνο το χρονικό σημείο, να εκτιμηθεί και η πορεία της τουριστικής χρονιάς το 2021 για την Ελλάδα». Προς επίρρωση των παραπάνω, ο κ. Ρέτσος υπενθύμισε πρόσφατη έρευνα του Eurocontrol που κάνει λόγο για χαμένο κατά 100% το πρώτο τρίμηνο του έτους, αλλά και το μεγαλύτερο μέρος του δευτέρου τριμήνου, για την τουριστική βιομηχανία. Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, η Ελλάδα έχει κρατήσει το ισχυρό της brand και θα είναι από τους "παίκτες" που θα πρωταγωνιστήσουν όταν εκκινήσει η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία.
«Η περυσινή μας χρονιά άφησε καλό αποτύπωμα στις διεθνείς αγορές, όσον αφορά το άνοιγμα του τουρισμού, κι αυτό θα επιχειρηθεί να κεφαλαιοποιηθεί, αλλά είναι ακόμα πολύ νωρίς», συμπλήρωσε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, Κωνσταντίνα Σβήνου, υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «με τα μέχρι τώρα δεδομένα, η τουριστική σεζόν δεν θα ανοίξει νωρίτερα του Ιουνίου. Παράλληλα αναφέρει πως στα συστήματα κρατήσεων των ξενοδοχείων υπάρχουν μόνο ακυρώσεις εκδηλώσεων, γάμων κ.λπ. και καμία κράτηση δεν υφίσταται για τη νέα σαιζόν αυτό το διάστημα». Από τα μέσα Μαρτίου αναμένεται να πραγματοποιηθούν οι πρώτες κρατήσεις των ξένων επισκεπτών για την Ελλάδα εκτιμά η κυρία Σβήνου, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «φέτος θα είναι η χρονιά που οι κρατήσεις θα πραγματοποιηθούν την τελευταία στιγμή (Last Minute Bookings)».
Την ίδια "παγωμένη" εικόνα εμφανίζουν αυτή την περίοδο και οι κρατήσεις στα τουριστικά γραφεία της χώρας με τον πρόεδρο της ομοσπονδίας των "εν Ελλάδι τουριστικών γραφείων", Fedhatta, Λύσσανδρο Τσιλίδη, να δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι σε σχέση με πέρυσι, εφέτος δεν υπάρχει καμία κίνηση. Πέρυσι τέτοια εποχή υπήρχαν προκρατήσεις, προκαταβολές, vouchers, παρά τη θολή εικόνα που επικρατούσε για το άνοιγμα του τουρισμού. Μπορεί η φετινή χρονιά να ομοιάζει με την περυσινή, στο σκέλος της αβεβαιότητας, ωστόσο εκτιμά με τη σειρά του ότι στα τέλη Μαΐου θα αποτυπωθούν οι πρώτες ενδείξεις για την εξέλιξη της.
Στο μεταξύ, η όποια αχτίδα αισιοδοξίας, παρά την υφιστάμενη θολή εικόνα στο μέτωπο των κρατήσεων, προκύπτει από την καλή ροή των εμβολιασμών σε Ισραήλ, Κύπρο και Μάλτα, όπως σημειώνει ο κ. Τσιλίδης. «Αν αξιοποιηθούν αυτές οι χώρες θα αρχίσουμε να χτίζουμε μια εικόνα», υπογράμμισε ο κ. Τσιλίδης και υπενθύμισε ότι το Ισραήλ στέλνει Ελλάδα 1,5 εκατ. τουρίστες.
Παράλληλα η κυρία Σβήνου εστιάζει στο γεγονός ότι στην Μεγάλη Βρετανία οι εμβολιασμοί προχωράνε με γοργό ρυθμό, δίνοντας έτσι αισιοδοξία και στην τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας, αφού από εκεί μπορεί να εξασφαλιστεί ένα καλό ποσοστό για το 2021, όπως επισημαίνει.
Σε κάθε περίπτωση η πρόεδρος του ΙΤΕΠ εστιάζει και στο θετικό κλίμα που υπάρχει για την Ελλάδα σε διεθνές επίπεδο. «Αυτό που κερδίσαμε το 2020 αναφορικά με το άνοιγμα του τουρισμού έχει αποτυπωθεί στους δυνητικούς επισκέπτες της χώρας και σε συνδυασμό με τους εμβολιασμούς σε διεθνές αλλά σε εγχώριο επίπεδο μπορεί να δώσει την αισιοδοξία που αναζητάει η τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας». Στο σημείο αυτό ο πρόεδρος της Fedhatta εστιάζει στη γρήγορη τέλεση των εμβολιασμών και στο εγχώριο μέτωπο εξηγώντας ότι μόνο με τον τρόπο αυτό θα κινηθεί το 2021 και ο εγχώριος τουρισμός.
Με τη σειρά του, και ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου Νίκος Χαλκιαδάκης προσθέτει ένα ακόμα λιθαράκι αισιοδοξίας για το 2021 και σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι στην Κρήτη εφέτος θα ανοίξουν όλα τα ξενοδοχεία, προσδοκώντας ασφαλώς η έντονη ζήτηση που θα υπάρξει για την Ελλάδα να αποτυπωθεί και σε κρατήσεις για τους ελληνικούς προορισμούς. Ο κ. Χαλκιαδάκης αναφέρει στο σημείο αυτό ότι οι διεθνείς οργανωτές ταξιδιών "φορτώνουν" τις πτήσεις τους από τον Ιούνιο και μετά. Την ίδια στιγμή απευθύνει έκκληση στους επιχειρηματίες του κλάδου, να μην υπακούσουν στα κελεύσματα για μειωμένες τιμές στα τουριστικά πακέτα και να μην προβούν σε μειώσεις τιμών. «Οι σωστοί ξενοδόχοι δεν ρίχνουν τις τιμές» αναφέρει χαρακτηριστικά και συνιστά στους συναδέλφους του να κάνουν υπομονή μέχρι τις 15 Μαρτίου.
Παραμένοντας στο μέτωπο των τιμών, η κυρία Σβήνου σημειώνει ότι τα οικονομικά αποτελέσματα θα είναι χαμηλότερα για τα ξενοδοχεία το 2021, εξηγώντας ότι ήδη πολλές ξενοδοχειακές μονάδες έχουν επεκτείνει τα εκπτωτικά τους προγράμματα, για κρατήσεις που γίνονται νωρίς. Μάλιστα, εξηγεί ότι συνήθως τέτοια προγράμματα τα ξενοδοχεία τα προσέφεραν στο παρελθόν με εκπτώσεις 20% έως τα τέλη Φεβρουαρίου, ενώ φέτος υπάρχει επέκταση των εκπτώσεων στα τέλη Μαρτίου και αρχές Απριλίου. Την ίδια στιγμή υπενθυμίζει ότι οι διεθνείς οργανωτές ταξιδιών (tour operators) δεν προχωρούν σε προκαταβολές για τις επερχόμενες κρατήσεις, αφού δεν υπάρχουν ακόμα κρατήσεις στα συστήματα τους.
Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος ορμώμενος από το γεγονός ότι οι κλάδοι της οικονομίας θα χρειαστούν περεταίρω στήριξη για πολύ καιρό ακόμα, επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι είναι επιτακτική ανάγκη, οι κλάδοι να στηρίζονται με τα πραγματικά τους αριθμητικά δεδομένα, όπως αυτά απεικονίζονται στα ποσοστά απώλειας τζίρου σε μεγάλο χρονικό διάστημα. «Δεν μπορείς να κοιτάς μήνα- μήνα τι χάνεις, αλλά πρέπει από το Μάρτιο έως το Δεκέμβριο πχ. να καταγραφεί τι απώλειες είχε ο κλάδος. Αν για παράδειγμα οι απώλειες είναι 70% η στήριξη του εν λόγω κλάδου θα πρέπει να είναι διαφορετική με τον κλάδου που οι απώλειες του είναι 20% ή 25%. Γιατί έτσι τα λιγοστά χρήματα που απομένουν, θα διοχετευθούν σωστά», σημειώνει ο κ. Ρέτσος.
Η γερμανική αγορά αναμένεται να πρωταγωνιστήσει και φέτος
Αναφορικά με τις αγορές τροφοδότες για τον ελληνικό τουρισμό, η γερμανική αγορά αναμένεται να πρωταγωνιστήσει και το 2021. Είναι χαρακτηριστικό, όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διευθύντρια του γραφείου του ΕΟΤ στην Γερμανία, Βίκυ Στρούμπου, ακόμα και πέρυσι, οι Γερμανοί ήταν οι πρώτοι σε αφίξεις στη χώρα μας (στέλνοντας 1.534.153 επισκέπτες, σημειώνοντας πτώση 58,4% σε σχέση με το 2019), παρόλο που μέχρι τα μέσα Ιουνίου 2020 υπήρχαν μεγάλοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί.
«Για το 2021», τονίζει η κυρία Στρούμπου, «οι ελπίδες είναι πως, και λόγω της πορείας των εμβολιασμών, το καλοκαίρι θα μπορέσει να είναι καλύτερο από πέρυσι. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, οι Γερμανοί tour operators ελπίζουν να φτάσουν ένα ποσοστό 50-60% των κρατήσεων του 2019 (σημείωση πως το 2020 ήταν περίπου στο 25%)».
Στα ευρήματα πρόσφατης μελέτης της εταιρίας eDreams Odigeo, που μεταφέρει η κυρία Στρούμπου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, επισημαίνεται πως το 2021 συντριπτικό είναι το ποσοστό των Γερμανών που θέλει να ταξιδέψει (κοντά στο 80%). Το αν θα το κάνουν όμως εξαρτάται από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, τα μέτρα που θα λάβουν οι προορισμοί για την ασφάλεια των επισκεπτών, καθώς και η οικονομική κατάσταση, όπως σημειώνεται.
Σε κάθε περίπτωση το γραφείο του ΕΟΤ στη Γερμανία βρίσκεται σε διαρκή ετοιμότητα και παρά τις υφιστάμενες δυσκολίες (ακυρώσεις εκθέσεων κ.λπ.) πραγματοποίησε διαδικτυακά διαφημιστικό πρόγραμμα, με μεγάλα μέσα μαζικής ενημέρωσης και εξειδικευμένες τουριστικές πλατφόρμες (Die Zeit, Frankfurter Allgemeine, Urlaubsguru, Weg.de) με πολύ καλά αποτελέσματα, σύμφωνα με την κυρία Στρούμπου.