Συνθήκες χάους στις ταχυμεταφορές και το ηλεκτρονικό εμπόριο εκφράζονται φόβοι ότι θα δημιουργηθούν πριν και μετά την Πρωτοχρονιά, δηλαδή σε μια περίοδο εξαιρετικά υψηλής κίνησης, καθώς η μία από τις τρεις μεγάλες εταιρείες ταχυμεταφορών, η ΕΛΤΑ Courier, θυγατρική των ΕΛΤΑ, ενημέρωσε τους πελάτες της ότι διακόπτει τις παραλαβές από τη Δευτέρα, 28 Δεκεμβρίου και μέχρι την Παρασκευή, 8 Ιανουαρίου.
Η απόφαση της διοίκησης της ΕΛΤΑ Courier για τόσο μεγάλης διάρκειας διακοπή των παραλαβών, πρωτοφανής στα χρονικά της κρίσης που έχει προκαλέσει η πανδημία στον κλάδο, θέτει σε συναγερμό το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις άλλες εταιρείες του κλάδου, που ήδη δοκιμάζονται από το μεγάλο φόρτο αποστολών, καθώς ήδη εκκρεμούν περισσότερες από ένα εκατομμύριο αποστολές δεμάτων, ενώ την εορταστική περίοδο γύρω από την Πρωτοχρονιά οι παραγγελίες στο ηλεκτρονικό εμπόριο αναμένεται να αυξηθούν ακόμη περισσότερο.
Καθώς οι εταιρείες του ηλεκτρονικού εμπορίου που συνεργάζονται με την ΕΛΤΑ Courier αναμένεται να αρχίσουν τις επόμενες ημέρες μια αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων για τη διακίνηση δεμάτων που δεν θα παραλαμβάνουν τα ΕΛΤΑ, πιθανό είναι να μεταφερθεί πρόσθετη πίεση στις υπόλοιπες εταιρείες. Σε κάθε περίπτωση, χιλιάδες παραγγελίες στα e-shop θα καθυστερήσουν να διακινηθούν, την ώρα που ήδη παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις.
Στην ενημέρωση που έγινε στους πελάτες της ΕΛΤΑ Courier, η διοίκηση της εταιρείας κάνει λόγο για «εκρηκτική κατάσταση», την οποία επικαλείται για να δικαιολογήσει την αναστολή των παραλαβών. Ειδικότερα, αναφέρει:
- «Όπως ήδη γνωρίζετε, η υπέρμετρη ζήτηση υπηρεσιών ταχυμεταφορών αυτό το διάστημα, έχει δημιουργήσει μια εκρηκτική κατάσταση με δυσκολίες και καθυστερήσεις στις παραδόσεις των προϊόντων, για το σύνολο της αγοράς. Παρά την έγκαιρη προετοιμασία της ΕΛΤΑ Courier (αύξηση των τετραγωνικών μέτρων στα Κέντρα Διαλογής, εκτεταμένες προσλήψεις προσωπικού, αύξηση του στόλου, επέκταση του Δικτύου με νέα σημεία εξυπηρέτησης, τροποποιήσεις στην παραγωγική διαδικασία για εξοικονόμηση χρόνου, νέες προμήθειες, συνεργασίες με άλλες εταιρείες κλπ.), οι πρωτοφανείς συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί επιβαρύνουν ασύμμετρα το δίκτυο.
- Σε αυτή τη συγκυρία και έπειτα από περαιτέρω αύξηση του όγκου διακινηθέντων αντικειμένων λόγω δυσμενών συνθηκών σε όλη την αγορά των ταχυμεταφορών, καλούμαστε να αναζητήσουμε άμεσες λύσεις για την εξομάλυνση των αποστολών που βρίσκονται σε εκκρεμότητα, ώστε να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει.
- Για το λόγο αυτό και προκειμένου να διασφαλιστεί η σταδιακή εξομάλυνση της λειτουργίας του δικτύου και να επιστρέψουμε στα συνήθη χρονικά επίπεδα διακίνησης των αποστολών, προχωρούμε σε διακοπή παραλαβών από τη Δευτέρα 28.12.20 έως και την Παρασκευή 08.01.21. Ζητούμε την κατανόησή σας σε αυτή την προσπάθεια, η οποία είναι επιβεβλημένη εκ των συνθηκών και αναγκαία για τη διασφάλιση της καλύτερης δυνατής εξυπηρέτησής σας».
Ποιοι δικαιούνται αποζημίωση
Εν τω μεταξύ, σύγχυση δημιουργήθηκε τις τελευταίες ημέρες σχετικά με τα δικαιώματα αποζημίωσης των καταναλωτών για καθυστερήσεις στην παράδοση δεμάτων από τις εταιρείες ταχυμεταφορών. Σε οδηγό που έχει δημοσιεύσει από τις 3 Δεκεμβρίου η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, με θέμα χρήσιμες συμβουλές προς τους χρήστες ταχυδρομικών υπηρεσιών, αναφέρεται σχετικά με το δικαίωμα αποζημίωσης ότι:
- «Έχετε δικαίωμα να αιτηθείτε αποζημίωση εντός 6 μηνών για την πλημμελή παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών, σε περίπτωση ολικής ή μερικής απώλειας/κλοπής/καταστροφής του περιεχομένου επιστολής ή δέματος, καθώς και εκπρόθεσμης επίδοσης του ταχυδρομικού αντικειμένου, σύμφωνα με τους όρους που προβλέπονται στην ατομική σύμβαση που υπογράψατε κατά την αποστολή».
Περαιτέρω, σε αναλυτικό οδηγό της ΕΕΤΤ αναφέρεται για το ίδιο θέμα ότι:
- «Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση εκπρόθεσμης επίδοσης αντικειμένου ταχυμεταφορών (σε σχέση με τον χρόνο που αναφέρεται στην ατομική σύμβαση) καταβάλλεται αποζημίωση ύψους 6 ευρώ ανά ημέρα καθυστέρησης. Εάν το χρονικό διάστημα της καθυστέρησης υπερβαίνει το πενταπλάσιο του συμφωνημένου χρόνου επίδοσης, η εταιρία οφείλει να σας επιστρέψει το ταχυδρομικό τέλος που καταβάλατε για τη συγκεκριμένη αποστολή. Επισημαίνεται ότι το συνολικό ποσό της αποζημίωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 100 ευρώ. Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, έχετε δικαίωμα να ζητήσετε από την εταιρία την επιστροφή του ταχυδρομικού τέλους».
Από πολλούς καταναλωτές που έχουν λάβει με καθυστέρηση παραγγελίες διατυπώνονται αξιώσεις αποζημίωσης από τις εταιρείες ταχυμεταφορών. Όμως, το δικαίωμα αποζημίωσης έχει μόνο η εμπορική εταιρεία που έχει συμβατική σχέση με την εταιρεία ταχυμεταφορών και όχι ο τελικός καταναλωτής. Αυτό, όπως σημειώνουν νομικοί, πιθανότατα θα αποτελέσει ζήτημα προστριβών και αντιδικιών ανάμεσα στις εταιρείες ταχυμεταφορών και τις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου την επόμενη ημέρα της κρίσης που έχει δημιουργήσει η πανδημία, καθώς είναι πιθανό να εγερθούν αξιώσεις αποζημιώσεων για τις καθυστερήσεις που έχουν καταγραφεί, ιδιαίτερα στο δεύτερο lockdown.