ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Shutterstock

Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές κερδίζουν στις νέες συνθήκες της αγοράς

Ο τομέας της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων ευνοείται από τη μεγάλη κούρσα που βρίσκεται σε εξελίξη για την αναπλήρωση αποθεμάτων προϊόντων και πρώτων υλών από εμπορικούς και βιομηχανικούς ομίλους.

Στους μεγάλους κερδισμένους του 2020 αναδεικνύονται οι εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων. Εταιρείες, όπως η Danaos του κ. Γ. Κούστα, η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, η Lomar Shipping του κ. Γ. Λογοθέτη, η Navios Maritime Containers της κας. Αγγ. Φράγκου και η Contships του κ. Ν. Πατέρα, αποτελούν μερικά από τα ηχηρά ονόματα της ελληνόκτητης ναυτιλίας, που επωφελούνται από τις πρωτοφανείς συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Αυτήν την περίοδο διεξάγεται ένας αγώνας δρόμου παγκοσμίως, για την αναπλήρωση των αποθεμάτων, με αποτέλεσμα να γεμίζουν τα πλοία, τα φορτηγά και τα τρένα, ενώ αναζωπυρώθηκε και η ζήτηση πετρελαίου, με τις τιμές να ξεπερνούν ακόμα και τα 50 δολάρια/βαρέλι τις τελευταίες εβδομάδες.

Όπως εξηγούν ειδικοί της ναυτιλίας, όπως ο επικεφαλής δικτύων της Maersk, Λαρς Μίκαελ Γένσεν, του μεγαλύτερου ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς, αιτία της απρόσμενης αυτής εκτίναξης της ζήτησης, είναι η αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών. Αυτό που παρατηρείται είναι η ανακατεύθυνση των δαπανών, από διακοπές/ταξίδια και γεύματα στα εστιατόρια, σε αγορές καταναλωτικών αγαθών. Ως εκ τούτου, μετά το πέρας και του πρώτου κύματος της πανδημίας, τα καταστήματα, οι μεγάλοι εμπορικοί όμιλοι, οι αποθήκες και οι βιομηχανίες, έχουν επιδοθεί σε έναν συνεχή «αγώνα δρόμου», προκειμένου να αναπληρώσουν τα αποθέματά τους σε προϊόντα και πρώτες ύλες.

Αυτό που αναφέρουν στελέχη της ναυτιλίας είναι ότι πρόκειται για την «τέλεια καταιγίδα» και ασφαλώς μια εξέλιξη, που λειτουργεί προς όφελος των ροών εμπορευματοκιβωτίων. Την τρέχουσα εβδομάδα, ο δείκτης World Container Index της Drewry, ο οποίος καταγράφει το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε στα 4.284 δολάρια/κοντέινερ, ποσό που είναι σχεδόν 170% υψηλότερο, συγκριτικά με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019! Μάλιστα, η διαδρομή Κίνα-Ευρώπη κοστίζει ακόμα περισσότερο.

Συγκεκριμένα, οι ναύλοι για ένα ταξίδι από την Σαγκάη στην Τζένοα της Ιταλίας ανέρχονται πλέον σε 6.850 δολάρια/κοντέινερ, ενώ από την Σαγκάη στο Ρότερνταμ, το κόστος για κάθε εμπορευματοκιβώτιο διαμορφώνεται σε 6.549 δολάρια. Πρόκειται για τις υψηλότερες τιμές της τελευταίας δεκαετίας.

Το αποτέλεσμα αυτής της πρωτοφανούς ζήτησης είναι να παρατηρούνται έντονα “μποτιλιαρίσματα” στα λιμάνια σχεδόν όλου του κόσμου. Μάλιστα, η κατάσταση επιδεινώνεται συνεχώς αντί να βελτιώνεται, απόρροια της υψηλής εποχικής ζήτησης της εορταστικής περιόδου και των συνεπειών του Brexit, που ήδη έχει γεννήσει τεράστιες ουρές από πλοία και φορτηγά στα λιμάνια μεταξύ της Μεγ. Βρετανίας και της Ευρώπης. Επιπλέον επιβαρυντικοί παράγοντες για την αποσυμφόρηση, είναι οι νέες μεταφορικές ανάγκες που προκύπτουν αναφορικά με την προμήθεια των εμβολίων για την καταπολέμηση του COVID-19, αλλά και του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-Κίνας και εσχάτως και Κίνας-Αυστραλίας, που έχει ως αποτέλεσμα περίπου 58 φορτηγά πλοία φορτωμένα με γαιάνθρακα, να είναι εγκλωβισμένα έξω από τα κινεζικά λιμάνια, χωρίς να μπορούν να ξεφορτώσουν τα φορτία τους.

Εκτός από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία πλέον δουλεύουν… υπερωρίες για να μπορέσουν να καλύψουν την τεράστια ζήτηση, τεράστιες είναι και οι ανάγκες σε φορτηγά οχήματα κάθε μεγέθους, προκειμένου να καταστεί εφικτή η παράδοση των προϊόντων στον τελικό τους προορισμό. Με το μεγαλύτερο μέρος των χωρών της Ε.Ε. υπό κάποιο καθεστώς lockdown, πολλά προϊόντα δεν φτάνουν ποτέ στις βιτρίνες των καταστημάτων. Αντιθέτως, στοκάρονται στις αποθήκες των αλυσίδων και από εκεί μετακινούνται προς τον αγοραστή/καταναλωτή, είτε απευθείας από την αλυσίδα (εφόσον διαθέτει την σχετική δυνατότητα), είτε από τις εταιρείες ταχυμεταφορών. Ως εκ τούτου, οι εταιρείες προσπαθούν να προμηθευτούν όσο το δυνατόν περισσότερα φορτηγά, προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν.

Με βάση τα σημερινά δεδομένα, η κατάσταση δεν πρόκειται να ομαλοποιηθεί σύντομα. Μόλις πριν από λίγες ημέρες, ο όμιλος Volkswagen ανακοίνωσε ότι θα αναπροσαρμόσει την παραγωγή των αυτοκινήτων του στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Κίνα, λόγω της έλλειψης μικροεπεξεργαστών, που χρησιμοποιούνται κατά κόρον στα σημερινά αυτοκίνητα. Η έλλειψη οφείλεται στην όψιμη στροφή των εταιρειών που παράγουν τους εν λόγω επεξεργαστές (κυρίως στην Κίνα) σε άλλα προϊόντα υψηλής ζήτησης, όπως κινητά τηλέφωνα και ηλεκτρονικούς υπολογιστές, δεδομένου άλλωστε ότι και οι πωλήσεις αυτοκινήτων κινήθηκαν πτωτικά φέτος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πάνω από 148 δισ. έφερε στην Ελλάδα η ναυτιλία μέσα σε μια δεκαετία

Διατηρεί την ηγετική θέση παγκοσμίως η ελληνόκτητη ναυτιλία, προβληματίζει η μείωση των πλοίων υπό ελληνική σημαία κατά 25% σε μια δεκαετία. Η άμεση και η συνολική συνεισφορά στην οικονομία, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.
Russia, Rossia, Sanctions, Kiroseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπλόκο από την ΕΕ στα τάνκερ που σπάνε το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο

Θα αποκλείονται πλήρως από τα ευρωπαϊκά λιμάνια όσα τάνκερ μεταφορτώνουν ρωσικά πετρέλαιο από άλλα πλοία για να σπάσουν το εμπάργκο στην Ευρώπη ή για να το διακινήσουν σε τρίτες χώρες σε τιμή άνω των 60 δολ.. το βαρέλι.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Απ. Βακάκης, η Jumbo και η εκτόξευση στα κόστη μεταφοράς container

Έντονη ανησυχία ακόμη και για αθέμιτες πρακτικές στις θαλάσσιες μεταφορές εκφράζει ο επικεφαλής της Jumbo, καθώς τα κόστη αυξάνονται ακόμη και κατά 800%. Διεθνής προβληματισμός, δυσμενείς προβλέψεις των αναλυτών.