Περίπου 100 εκατ. δολάρια θα χρειαζόταν η Dorian LPG της οικογένειας Χατζηπατέρα, για την αναβάθμιση των μηχανών των 10 πλοίων της τύπου VLGC (Very Large Gas Carriers), προκειμένου να είναι συμβατά με τις νέες περιβαλλοντικές νόρμες που θα ξεκινήσουν να εφαρμόζονται στην παγκόσμια ναυτιλία στο τέλος της δεκαετίας.
Όπως ανέφεραν πριν λίγες εβδομάδες στελέχη της εταιρείας, που αναζητούν λύσεις στο ζήτημα αυτό, η μετατροπή των μηχανών των πλοίων της εταιρείας, προκειμένου να μειωθούν οι εκπεμπόμενοι ρύποι αερίων του θερμοκηπίου, κοστίζει τρεις φορές περισσότερο, σε σχέση με την τοποθέτηση πλυντηρίδων, τα λεγόμενα scrubbers, τα οποία αναλαμβάνουν να «παγιδέψουν» τους ρύπους σε ειδικά δοχεία, πριν αυτοί εκλυθούν στην ατμόσφαιρα.
Το κόστος για τη μετατροπή των μηχανών, ώστε να μπορούν να καίνε φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα, όπως για παράδειγμα LPG (το καύσιμο που ήδη μεταφέρουν δηλαδή τα πλοία ως φορτίο), προσεγγίζει τα 10 εκατ. ευρώ για ένα πλοίο τύπου VLGC, έναντι περίπου 3 εκατ. ευρώ για ένα σύστημα scrubber. Ως εκ τούτου, επί του παρόντος, η Dorian LPG έχει επιλέξει να μην προχωρήσει σε τέτοιες πολυδάπανες μετατροπές, καθώς θεωρεί ότι δεν επιτρέπουν απόσβεση των επενδυμένων κεφαλαίων.
Σήμερα, 10 από τα πλοία της εταιρείας έχουν εξοπλιστεί με πλυντηρίδες, ενώ τους επόμενους μήνες, έχει δρομολογηθεί η τοποθέτηση δύο ακόμα τέτοιων συστημάτων σε πλοία της Dorian, ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα της εταιρείας για το άμεσο μέλλον. Απομένουν επτά πλοία, στα οποία είναι πιθανή η μετατροπή τους, ώστε να μπορούν να καίνε δύο διαφορετικούς τύπους καυσίμων, τα τυπικά πετρέλαια χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και LPG. Ωστόσο, αυτό θα συμβεί μόνο εφόσον αναπτυχθεί κι άλλο η σχετική τεχνολογία και ασφαλώς μειωθεί και το κόστος.
Η Dorian LPG αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους “παίκτες” στην αγορά των πλοίων μεταφοράς LPG (προπάνιο), μαζί με την StealthGas του κ. Χάρη Βαφειά. Ειδοποιός διαφορά των δύο ναυτιλιακών εταιρειών, είναι η στροφή της πρώτης στα μεγαλύτερα πλοία του είδους, εν αντιθέσει με την StealthGas, η οποία αποτελεί τον μεγαλύτερο πλοιοκτήτη στα μικρότερου μεγέθους πλοία μεταφοράς LPG.
Το παραπάνω παράδειγμα είναι χαρακτηριστικό των προκλήσεων, που καλούνται να διαχειριστούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες την τρέχουσα περίοδο, προκειμένου να συμμορφωθούν με τις νέες νόρμες. Σε αντίθεση π.χ. με τους επαγγελματίες άλλων κατηγοριών του κλάδου των μεταφορών, όπως π.χ. τους αυτοκινητιστές, οι πλοιοκτήτες οφείλουν να εντοπίσουν και να εφαρμόσουν οι ίδιοι τις νέες τεχνολογίες, που θα τους επιτρέψουν να συμμορφωθούν με τις νέες νόρμες. Αντιθέτως, οι αυτοκινητιστές απλώς καλούνται να επιλέξουν οι ίδιοι την προτιμότερη λύση από μια πλειάδα διαθέσιμων τεχνολογιών κινητήρων, που έχουν αναπτυχθεί από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και είναι συμβατές με τις τελευταίες περιβαλλοντικές νόρμες.
Προσαρμογή σε νέα δεδομένα ως το 2030
Στην ναυτιλία, η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική. Με βάση τα πρόσφατα ψηφίσματα του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας του ΟΗΕ, από το 2030 και μετά, όλα τα πλοία οφείλουν να είναι εξοπλισμένα με λύσεις, οι οποίες θα μειώνουν τους ρύπους κατά 50% σε σχέση με το επίπεδο του 2008. Το πώς θα επιτευχθεί αυτό είναι αρμοδιότητα του ναυτιλιακού κλάδου. Ως εκ τούτου, εταιρείες παραγωγής κινητήρων, εταιρείες καυσίμων, νηογνώμονες και ασφαλώς οι πλοιοκτήτες καλούνται να συνεργαστούν μεταξύ τους, ώστε να αναπτύξουν τεχνολογίες και λύσεις, για κάθε τύπο πλοίου. Και ασφαλώς, το κόστος θα επιβαρύνει τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες θα πρέπει να αναβαθμίσουν τα πλοία του στόλου τους.
Πάντως, άλλες εταιρείες του εξωτερικού, όπως η BW LPG ένας εκ των ανταγωνιστών της Dorian της οικογένειας Χατζηπατέρα, πειραματίζεται ήδη με τις λύσεις διπλής καύσης. Πριν από λίγες ημέρες, η εταιρεία πραγματοποίησε δοκιμές στο πλοίο της BW Gemini. Είναι το πρώτο πλοίο στον κόσμο, στο οποίο έχει εγκατασταθεί εκ των υστέρων, η τεχνολογία πρόωσης διπλού καυσίμου. Η εγκατάσταση χρειάστηκε δύο μήνες. Η BW LPG σχεδιάζει να τοποθετήσει ανάλογα συστήματα σε 12 πλοία VLGC του στόλου της μέχρι το τέλος του 2021.
Η εταιρεία έχει επενδύσει στον τομέα έρευνας κι ανάπτυξης, προκειμένου να αναπτύξει η ίδια την απαιτούμενη τεχνολογία, καθώς θεωρεί ότι παρά το υψηλό αρχικό κόστος της επένδυσης, τα μακροπρόθεσμα οφέλη είναι σημαντικά, τόσο από οικονομικής πλευράς, όσο και στην προστασία του περιβάλλοντος. Με βάση τα ευρήματα της BW LPG, η χρήση LPG για την πρόωση του πλοίου προσφέρει μειωμένη κατανάλωση κατά 10% σε σχέση με τα υφιστάμενα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Επίσης, οι εκπομπές διοξειδίου του θείου είναι 99% χαμηλότερες, οι εκπομές μικροσωματιδίων μειώνονται κατά 90%, ενώ πτώση 15% και 10% αντίστοιχα καταγράφεται στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και οξειδίου του αζώτου.