Στην πιο κρίσιμη φάση της εισέρχεται η προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, αυτήν κατά την οποία θα ανοίξει η σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν αιτήσεις επιδότησης για αγορά αυτοκινήτων, δικύκλων και ποδηλάτων.
Η πλατφόρμα, που έχει σχεδιαστεί στα πρότυπα του προγράμματος «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον», ανοίγει σύντομα, πιθανόν και εντός εβδομάδας, γεγονός που σημαίνει ότι όσοι, ιδιώτες και νομικά πρόσωπα, καταθέσουν πρώτοι αιτήσεις, αυτές είναι που θα εξεταστούν κατά προτεραιότητα μέχρι να εξαντληθεί ο προϋπολογισμός του προγράμματος. Ένα μοντέλο, ακριβώς ίδιο με όσα είχαν ισχύσει κατά τους μέχρι τώρα κύκλους του «Εξοικονομώ».
Τούτο σημαίνει ότι οι πρώτοι που θα καταθέσουν αιτήματα θα έχουν και προβάδισμα έναντι των υπολοίπων, καθώς τα διαθέσιμα προς το παρόν κεφάλαια είναι περιορισμένα και δεν υπερβαίνουν τα 100 εκατ, ευρώ. Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, εφόσον καταγραφεί το ίδιο ισχυρό ενδιαφέρον με αυτό που είχε διαφανεί στις αρχές Ιουνίου όταν και ανακοινώθηκε το πρόγραμμα, σε πολύ σύντομο διάστημα αυτά τα 100 εκατ. θα έχουν εξαντληθεί.
Στο υποθετικό για παράδειγμα σενάριο που όλο το ενδιαφέρον εστιασθεί αποκλειστικά στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τότε έχει υπολογιστεί ότι αρκούν 16.500 αιτήσεις (που τηρούν τα κριτήρια), προκειμένου να εξαντληθούν και τα 100 εκατ. ευρώ.
Σε ένα τέτοιο σενάριο, τα εμπλεκόμενα υπουργεία (Οικονομικών, Περιβάλλοντος-Ενέργειας, Μεταφορών), εξετάζουν να ενισχύσουν το πρόγραμμα με εθνικούς ή και κοινοτικούς πόρους, προκειμένου να το συντηρήσουν «ζωντανό» τουλάχιστον μέχρι και τα τέλη του 2020.
Το επόμενο πρόγραμμα θα είναι καλύτερο
Κι αυτό, καθώς από τις αρχές του νέου έτους, η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι θα είναι σε θέση να λανσάρει ένα ακόμη πιο γενναίο πρόγραμμα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους από το υφιστάμενο. Έχοντας ως «πυρομαχικά» τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης, του οποίου η προίκα, αλλά και οι άξονες που αυτό θα χρηματοδοτήσει, καλώς εχόντων των πραγμάτων αναμένεται ότι θα έχουν οριστικοποιηθεί έως τον Οκτώβριο, η κυβέρνηση φιλοδοξεί να επιδοτήσει την αγορά πολλών περισσότερων χιλιάδων ηλεκτρικών αυτοκίνητων και σκούτερ.
Η διάρκεια του υφιστάμενου προγράμματος έχει ανακοινωθεί ότι θα είναι για ενάμισι χρόνο, ωστόσο είναι πολύ πιθανό τα κεφάλαια να εξαντληθούν πολύ νωρίτερα, με δεδομένα τα ποσά των επιδοτήσεων τα οποία έχουν ανακοινωθεί.
Πόσο επιδοτείται κάθε όχημα
Σημειωτέων ότι η επιδότηση για αγορά ΙΧ έχει οριστεί με πλαφόν τα 5.500 ευρώ και θα είναι περίπου ίση με το 15% της λιανικής τιμής του αυτοκινήτου προ φόρων. Επιπλέον ενίσχυση 400 ευρώ προβλέπεται για όποιον θέλει να αγοράσει φορτιστή, επομένως αθροιστικά διαμορφώνεται ένα ποσό της τάξης των 6.000 ευρώ.
Στα δίκυκλα, η ενίσχυση φτάνει στο 20% της λιανικής τιμής προ φόρων, με «πλαφόν» στα 800 ευρώ, ενώ ακόμη σημαντικότερη είναι η ενίσχυση για τα ηλεκτρικά ποδήλατα. Η επιδότηση φτάνει το 40%, με «οροφή» πάλι τα 800 ευρώ, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο με δεδομένο ότι ένα ηλεκτρικό ποδήλατο κοστίζει σήμερα γύρω στα 1.700-1.800 ευρώ.
Ταυτόχρονα με τα παραπάνω, έχει ανακοινωθεί μπόνους απόσυρσης 1.000 ευρώ για την απομάκρυνση παλαιών συμβατικών οχημάτων και 400 ευρώ για την απόσυρση αντίστοιχης κατηγορίας δικύκλων. Επομένως εφόσον η αγορά νέου ηλεκτρικού ΙΧ συνδυαστεί με την απόσυρση του παλαιού συμβατικού αυτοκινήτου ή της παλαιάς μοτοσυκλέτας, τότε η ενίσχυση για τον δικαιούχο αυξάνεται, πέραν των πλαφόν των 5.500 και 800 ευρώ αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά τα ταξί καθιερώνονται τριών ειδών κίνητρα και συγκεκριμένα:
- Ενισχύεται με ποσοστό 25% και έως 8.000 € η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος.
- Ενισχύεται με ποσοστό 15% και έως 5.500 € η αγορά υβριδικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης και εκπομπών έως 50grCO2/km.
- Επιβραβεύεται με 2.500€ η υποχρεωτική αντικατάσταση παλαιού οχήματος.