Συγκρατημένα αισιόδοξοι εμφανίζονται παράγοντες της ελληνικής βιομηχανίας για την πορεία της μεταποίησης μετά την κρίση του κορονοϊού, αλλά υπογραμμίζουν πως χρειάζεται να γίνουν κινήσεις σε πολλά πεδία για να ανεβεί το ποσοστό της μεταποίησης στην εθνιή οικονομία και να ενισχυθεί η καινοτομία.
Σε διαδικτυακή συζήτηση που οργάνωσε το ΙΟΒΕ με την συμμετοχή στελεχών της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας για την πορεία και τις ευκαιρίες της ελληνικής μεταποίησης μετά την κρίση του κορονοϊού, υπογραμμίστηκε πως η γεωγραφική θέση της χώρας είναι σήμερα πολύ πιο ευνοϊκή από όσο στο παρελθόν, καθώς έχουν ανοίξει πολλές νέες αγορές, ενώ και το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τους διεθνείς ανταγωνιστές.
Ωστόσο προκαλεί προβληματισμό το γεγονός πως η μεταποίηση έχει πολύ μικρό ποσοστό στο ελληνικό ΑΕΠ με συμμετοχή μόλις 10%, που αποτελεί από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, ενώ και τα ποσά που επενδύονται από τις επιχειρήσεις στην έρευνα και την καινοτομία είναι από τα χαμηλότερα της Ευρώπης.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικοί Λευκόλιθοι, Δημήτρης Πόρτολος, σημείωσε πως «υπάρχει μια αισιοδοξία, αρκεί να το πιστέψουμε και αρκεί να ασχοληθούμε, γιατί ελάχιστοι αυτή την στιγμή ασχολούνται με το τι συμβαίνει στην ελληνική βιομηχανία». Τόνισε πως «πρέπει να βρούμε τις ευκαιρίες και να τις εκμεταλλευτούμε», υπογραμμίζοντας πως «το κράτος πρέπει να βοηθήσει την ελληνική επιχειρηματικότητα με έναν τρόπο εποικοδομητικό».
Από την πλευρά του, ο Θεόδωρος Τρύφων, CO - CEO της Elpen Group, ανέφερε: «είμαι αισιόδοξος γιατί συνειδητοποιούν πλέον όλοι πως πρέπει να ενισχυθεί η βιομηχανία». «Πλέον οι συνθήκες είναι καλύτερες για την ανάπτυξη της μεταποίησης στη χώρα», τονίζει, σημειώνοντας ότι «δημιουργείται καλύτερη συνεργασία με τα πανεπιστήμια και τα χρηματοδοτικά εργαλεία είναι καλύτερα». Επισήμανε επίσης πως «υπάρχει μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό για την Ελλάδα».
Ο Μενέλαος Τασόπουλος Διευθ. Σύμβουλος της Παπουτσάνης, σημείωσε επίσης πως «με βάση την πορεία της ελληνικής βιομηχανίας, η εικόνα θα είναι ακόμα καλύτερη τα επόμενα χρόνια, καθώς συνειδητοποιούμε τα θετικά της βιομηχανίας για την ελληνική οικονομία, πέρα από τον τουρισμό», προσθέτοντας ότι «παντού υπάρχει μια πρόοδος που νομίζω ότι θα συνεχιστεί».
Κίνητρα για την τόνωση της επιχειρηματικότητας
Η βελτίωση των χρηματοδοτικών εργαλείων μπορεί να ενισχύσει τις ελληνικές επιχειρήσεις να κλείσουν το χάσμα με τους διεθνείς ανταγωνιστές τους, ωστόσο τα στελέχη της ελληνικής βιομηχανίας υπογραμμίζουν την ανάγκη να υπάρξουν κίνητρα που θα δώσουν ώθηση στην έρευνα και την καινοτομία και θα οδηγήσουν τις ελληνικές επιχειρήσεις να εκμεταλλευτούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει η ελληνική βιομηχανία.
Παράλληλα τονίζεται ότι θα πρέπει η κυβέρνηση να στηρίξει fast track επενδυτικά σχέδια με απλοποίηση των διαδικασιών. «Το υφιστάμενο πλαίσιο δεν ενισχύει την ανάπτυξη της μεταποίησης», σημειώνει ο κ. Τασόπουλος CEO της Παπουτσάνης.
«Είναι πολύ σημαντικό να υπάρξουν, εκτός από τα οικονομικά κίνητρα και την ελάφρυνση των εισφορών, σημαντικά κίνητρα για την ανάπτυξη των επενδύσεων. Το 200% υπεραπόσβεσης ανακοινώθηκε πρόσφατα και είναι πολύ σημαντικό να υπάρξουν επιπλέον κίνητρα», υπογράμμισε ο κ. Τρύφων της Elpen, προσθέτοντας ότι «τα χρήματα που θα έρθουν από το εξωτερικό θα πρέπει να κατευθυνθούν στοχευμένα σε έρευνα και ανάπτυξη και σε παραγωγή και πάγια, ανεξαρτήτως μεγέθους και γεωγραφικής θέσης της κάθε επιχείρησης».
«Γίνεται μια τεράστια προσπάθεια το ποσοστό της μεταποίησης να φτάσει στο 12% του ΑΕΠ και ελπίζουμε πως θα το καταφέρουμε», αναφέρει ο κ. Πόρτολος και τονίζει ότι πρέπει οι ελληνικές επιχειρήσεις να κοιτάξουν να επενδύσουν και στο εξωτερικό, όπου πολλές κυβερνήσεις είναι υποστηρικτικές και μπορούν να δημιουργήσουν επιπλέον οφέλη για την ελληνική οικονομία.
Προβληματισμός για τα κόστη
Ωστόσο τα υψηλά μεταφορικά και εξαγωγικά κόστη αποτελούν σημεία προβληματισμού για την ελληνική βιομηχανία, που τονίζει την ανάγκη να δημιουργηθούν υποδομές ώστε να γεφυρωθεί το χάσμα με τους διεθνείς ανταγωνιστές.
«Από τα 60 ευρώ τον τόνο που στοιχίζει να μεταφέρουμε ένα κοντέινερ με εμπόρευμα στην Κορέα, τα 25 ευρώ είναι τα μεταφορικά για να πάνε από την Χαλκιδική στη Θεσσαλονίκη. Τι εξαγωγική χώρα είμαστε και πώς μπορούμε να αντιμετώπισουμε κάτι τέτοιο;» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πόρτολος. Ο κ. Τασόπουλος υπογράμμισε τη σημασία της ανάπτυξης του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο θα μπορούσε να τονώσει τις εξαγωγές και να μειώσει τα κόστη για τις επιχειρήσεις.