ΓΔ: 2061.69 0.26% Τζίρος: 203.80 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Φώτο: Shutterstock

«Βουτιά» στις πωλήσεις φοβούνται σούπερ μάρκετ και βιομηχανία τροφίμων

Παρά την αύξηση πωλήσεων στη διάρκεια του lockdown, εκφράζονται φόβοι ότι η συμπίεση της κατανάλωσης το επόμενο διάστημα θα πλήξει έντονα και το καλάθι της νοικοκυράς.

«Η επιστροφή σε προ πανδημίας επίπεδα δεν θα έρθει ακόμα στα σούπερ μάρκετ. Δεν θα αργήσει, αλλά δε θα έχει διάρκεια γιατί θα ακολουθήσει μια απότομη βουτιά στις πωλήσεις», εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι μιλώντας στο businessdaily.gr εκφράζουν την αγωνία για το πώς θα είναι η εικόνα της κατανάλωσης από το φθινόπωρο.

Μπορεί τα στοιχεία των εταιριών που παρακολουθούν το κλάδο των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων να δείχνουν ότι οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ διατηρούν διψήφια ποσοστά ανάπτυξης, οι προμηθευτές όμως κάθε άλλο παρά εφησυχασμό εκφράζουν.

«Οι ανατροπές που προκάλεσε η πανδημία έχουν ήδη "γράψει" υψηλό λογαριασμό και το κόστος αυτό θα το πληρώσει όλη η αγορά. Ακόμα και τα τρόφιμα που θεωρούνται ανελαστική δαπάνη και υπέδειξαν σημαντικές αντοχές κατά την περίοδο της ύφεσης, δεν θεωρείται σίγουρο ότι θα παραμείνουν θωρακισμένα», σημειώνουν στελέχη από τη βιομηχανία τροφίμων.

Οι επικείμενες αλλαγές στα εργασιακά και οι προβλέψεις για αυξανόμενο ρυθμό στην ανεργία θα ανατρέψουν εκ βάθρων την καταναλωτική συμπεριφορά. «Το σοκ στο καλάθι στα σούπερ μάρκετ δεν θεωρείται ένα ακραίο σενάριο. Η πίεση που θα δεχθούν τα εγχώρια νοικοκυριά, μετά και την δύσκολη δεκαετία που πέρασε, δεν θα είναι εύκολα διαχειρίσιμη. Παράλληλα η πληγή στο κανάλι της εστίασης και του τουρισμού δεν θα μπορέσει να επουλωθεί γρήγορα», αναφέρουν τα ίδια στελέχη. Η εκτίμηση αυτή προβληματίζει ήδη την αγορά και τόσο τα σούπερ μάρκετ όσο και οι προμηθευτές προσπαθούν να προετοιμαστούν για απότομη προσγείωση στους προσεχείς μήνες.

Τι εκτιμούν οι Ευρωπαίοι καταναλωτές

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας που πραγματοποίησε η Nielsen σε 29 χώρες, οι Ευρωπαίοι είναι διχασμένοι για το πόσο καιρό θα συνεχίσει η πανδημία να έχει αντίκτυπο στην Ευρώπη.

Οι καταναλωτές στην Ελλάδα, τη Ρωσία, τη Γαλλία και την Ισπανία εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι εκτιμώντας ότι τα πράγματα θα εξισορροπηθούν σε λιγότερο από τρεις μήνες, ενώ οι καταναλωτές στη Γερμανία, τις Κάτω Χώρες, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Τουρκία και την Ιρλανδία δεν είναι τόσο σίγουροι. Η πλειονότητα των Ευρωπαίων πιστεύει ότι ο αντίκτυπος της COVID-19 είναι εδώ για να μείνει για τους επόμενους 12 μήνες, σηματοδοτώντας ότι ορισμένες από τις σημαντικές αλλαγές που έχουμε δει στο περιβάλλον καταναλωτών και λιανικής θα διατηρηθούν.

Οι πρόωρες εκλογές

Σε ό,τι αφορά στο ενδεχόμενο προώρων εκλογών, υπάρχει έντονος σκεπτικισμός στο κατά πόσο θα ισχύσει αυτή τη φορά η συνήθης αντίδραση των καταναλωτών, που πριν από τις εκλογικές αναμετρήσεις δαπανούν περισσότερα.

«Εκλογές στον καιρό της πανδημίας θα είναι μια πρωτόγνωρη συνθήκη. Συνήθως πριν από τις εκλογές καταγράφεται μια αισιοδοξία στους πολίτες, που μεταφράζεται σε υψηλότερες δαπάνες. Ωστόσο εάν υπάρξει μια τέτοια εξέλιξη, δηλαδή η προσφυγή στην κάλπη, σε μια περίοδο που δεν έχει απομακρυνθεί η απειλή της πανδημίας τότε κανείς δε μπορεί να προβλέψει το πώς θα κινηθεί η ψυχολογία των καταναλωτών», αναφέρουν αναλυτές της αγοράς.

Πάντως, όπως τονίζουν, «καθοριστικό παράγοντα αποτελεί ο φόβος και η έλλειψη ψυχραιμίας απέναντι στην αβεβαιότητα της διάρκειας της πανδημίας και ειδικά για το ενδεχόμενο να υπάρξει και δεύτερο κύμα καραντίνας και εγκλεισμού».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διάδρομος σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άνοδος εξαγορών στα σούπερ μάρκετ με επενδύσεις 2,2 δισ. το 2020-2025

Η περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ θεωρείται βέβαιη λόγω των αυξημένων κοστών και των νέων ρυθμίσεων. Αναμένεται μείωση των αλυσίδων, ενώ οι εξαγορές θα συνεχιστούν τουλάχιστον έως το 2026.
super-market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ανθεκτικά σούπερ μάρκετ, οι «φοβισμένοι» καταναλωτές, τι ψωνίζει κάθε γενιά

Η αγορά των σούπερ μάρκετ δείχνει εντυπωσιακή ανθεκτικότητα, οι καταναλωτές αν και πιεσμένοι ψυχολογικά αυξάνουν τις αγορές τους με σημαντικές διαφοροποιήσεις αναλόγως τη γενιά που ανήκουν.
Martin-Brandenburger-Lidl
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μ. Μπράντενμπουργκερ (Lidl): Σταθεροί κανόνες όχι νέα εμπόδια στο εμπόριο

Ο CEO και πρόεδρος διοίκησης της Lidl Ελλάς τονίζει ότι η αγορά χρειάζεται προβλεψιμότητα, ευέλικτο κανονιστικό πλαίσιο και επενδύσεις στην τεχνολογία ώστε να στηριχθούν μισθοί και τιμές.
Γυναίκα σε εσωτερικό χώρο
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Κινεζική αντίδραση, τα deals που φέρνουν γκρίνιες και η εξαγορά της Κρητικός

Οι κινέζοι αντιδρούν στις δηλώσεις Γκίλφοιλ, ποιοί γκρινιάζουν για τα deals, οι νταήδες και οι φυλακές. η Dimand φτιάχνει κατοικίες με κοινωνικό χαρακτήρα και οι καθυστερήσεις στο deal Μασούτης - Κρητικός.
Σκλαβενίτης Τhe FoodHall
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σκλαβενίτης: Η επένδυση στο FoodHall και η επιστροφή της «Σπιτικής Κουζίνας»

Η Σκλαβενίτης μεταμορφώνει το πρώην εργοστάσιο Πίτσος σε ένα πρωτοποριακό FoodHall μι επένδυση 150 εκατ. ευρώ και ετοιμάζει την επιστροφή της «Σπιτικής Κουζίνας» με νέο concept και νέα δυναμική.
Διάδρομος σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ελληνική αγορά χωράει 4 με 6 μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ

Σε νέο γύρο συγκέντρωσης οδεύει η αγορά των σούπερ μάρκετ, καθώς το περιθώριο κέρδους έχει μειωθεί στο 1,65%, το λειτουργικό κόστος έχει εκτιναχθεί κυρίως λόγω των ενοικίων, ενώ η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή μειώνεται διαρκώς.