ΓΔ: 1390.49 0.56% Τζίρος: 113.37 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
Φώτο: Shutterstock

«Βουτιά» στις πωλήσεις φοβούνται σούπερ μάρκετ και βιομηχανία τροφίμων

Παρά την αύξηση πωλήσεων στη διάρκεια του lockdown, εκφράζονται φόβοι ότι η συμπίεση της κατανάλωσης το επόμενο διάστημα θα πλήξει έντονα και το καλάθι της νοικοκυράς.

«Η επιστροφή σε προ πανδημίας επίπεδα δεν θα έρθει ακόμα στα σούπερ μάρκετ. Δεν θα αργήσει, αλλά δε θα έχει διάρκεια γιατί θα ακολουθήσει μια απότομη βουτιά στις πωλήσεις», εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι μιλώντας στο businessdaily.gr εκφράζουν την αγωνία για το πώς θα είναι η εικόνα της κατανάλωσης από το φθινόπωρο.

Μπορεί τα στοιχεία των εταιριών που παρακολουθούν το κλάδο των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων να δείχνουν ότι οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ διατηρούν διψήφια ποσοστά ανάπτυξης, οι προμηθευτές όμως κάθε άλλο παρά εφησυχασμό εκφράζουν.

«Οι ανατροπές που προκάλεσε η πανδημία έχουν ήδη "γράψει" υψηλό λογαριασμό και το κόστος αυτό θα το πληρώσει όλη η αγορά. Ακόμα και τα τρόφιμα που θεωρούνται ανελαστική δαπάνη και υπέδειξαν σημαντικές αντοχές κατά την περίοδο της ύφεσης, δεν θεωρείται σίγουρο ότι θα παραμείνουν θωρακισμένα», σημειώνουν στελέχη από τη βιομηχανία τροφίμων.

Οι επικείμενες αλλαγές στα εργασιακά και οι προβλέψεις για αυξανόμενο ρυθμό στην ανεργία θα ανατρέψουν εκ βάθρων την καταναλωτική συμπεριφορά. «Το σοκ στο καλάθι στα σούπερ μάρκετ δεν θεωρείται ένα ακραίο σενάριο. Η πίεση που θα δεχθούν τα εγχώρια νοικοκυριά, μετά και την δύσκολη δεκαετία που πέρασε, δεν θα είναι εύκολα διαχειρίσιμη. Παράλληλα η πληγή στο κανάλι της εστίασης και του τουρισμού δεν θα μπορέσει να επουλωθεί γρήγορα», αναφέρουν τα ίδια στελέχη. Η εκτίμηση αυτή προβληματίζει ήδη την αγορά και τόσο τα σούπερ μάρκετ όσο και οι προμηθευτές προσπαθούν να προετοιμαστούν για απότομη προσγείωση στους προσεχείς μήνες.

Τι εκτιμούν οι Ευρωπαίοι καταναλωτές

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας που πραγματοποίησε η Nielsen σε 29 χώρες, οι Ευρωπαίοι είναι διχασμένοι για το πόσο καιρό θα συνεχίσει η πανδημία να έχει αντίκτυπο στην Ευρώπη.

Οι καταναλωτές στην Ελλάδα, τη Ρωσία, τη Γαλλία και την Ισπανία εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι εκτιμώντας ότι τα πράγματα θα εξισορροπηθούν σε λιγότερο από τρεις μήνες, ενώ οι καταναλωτές στη Γερμανία, τις Κάτω Χώρες, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Τουρκία και την Ιρλανδία δεν είναι τόσο σίγουροι. Η πλειονότητα των Ευρωπαίων πιστεύει ότι ο αντίκτυπος της COVID-19 είναι εδώ για να μείνει για τους επόμενους 12 μήνες, σηματοδοτώντας ότι ορισμένες από τις σημαντικές αλλαγές που έχουμε δει στο περιβάλλον καταναλωτών και λιανικής θα διατηρηθούν.

Οι πρόωρες εκλογές

Σε ό,τι αφορά στο ενδεχόμενο προώρων εκλογών, υπάρχει έντονος σκεπτικισμός στο κατά πόσο θα ισχύσει αυτή τη φορά η συνήθης αντίδραση των καταναλωτών, που πριν από τις εκλογικές αναμετρήσεις δαπανούν περισσότερα.

«Εκλογές στον καιρό της πανδημίας θα είναι μια πρωτόγνωρη συνθήκη. Συνήθως πριν από τις εκλογές καταγράφεται μια αισιοδοξία στους πολίτες, που μεταφράζεται σε υψηλότερες δαπάνες. Ωστόσο εάν υπάρξει μια τέτοια εξέλιξη, δηλαδή η προσφυγή στην κάλπη, σε μια περίοδο που δεν έχει απομακρυνθεί η απειλή της πανδημίας τότε κανείς δε μπορεί να προβλέψει το πώς θα κινηθεί η ψυχολογία των καταναλωτών», αναφέρουν αναλυτές της αγοράς.

Πάντως, όπως τονίζουν, «καθοριστικό παράγοντα αποτελεί ο φόβος και η έλλειψη ψυχραιμίας απέναντι στην αβεβαιότητα της διάρκειας της πανδημίας και ειδικά για το ενδεχόμενο να υπάρξει και δεύτερο κύμα καραντίνας και εγκλεισμού».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εβδομάδα... κορονοϊού στα σούπερ μάρκετ με διπλασιασμό του τζίρου

«Έφοδος» των καταναλωτών την εβδομάδα από 9 έως 15 Μαρτίου προκάλεσε αύξηση 95,7%. στον τζίρο των αλυσίδων. Έκτοτε παρατηρείται αισθητή επιβράδυνση στους ρυθμούς, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η πανδημία φέρνει μόνιμες αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών

Κρίση διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών περιμένουν οι καταναλωτές και αλλάζουν τη σύνθεση του καλαθιού της νοικοκυράς, ενώ περιορίζουν τις δαπάνες τους. Ένας στους δύο δηλώνει ότι οι αλλαγές θα είναι μόνιμες.