Μετά από την μεγάλη επιχείρηση στο λιμάνι του Πειραιά που οδήγησε στη μεγαλύτερη κατάσχεση προϊόντων της ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) στην Αθήνα απήγγειλε κατηγορίες σε έξι άτομα, μεταξύ των οποίων δύο τελωνειακοί υπάλληλοι, για υποτιθέμενη συμμετοχή σε οργανωμένα κυκλώματα που εισάγουν δολίως προϊόντα από την Κίνα στην ΕΕ, αποφεύγοντας την καταβολή τελωνειακών δασμών και ΦΠΑ.
Υπενθυμίζουμε πως στο τέλος Ιουνίου η EPPO είχε κατασχέσει 2.435 κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά που περιείχαν εμπορεύματα αξίας περίπου 250 εκατ. ευρώ, και ήταν κυρίως ηλεκτρικά ποδήλατα, υφάσματα και υποδήματα που θα γέμιζαν τις ευρωπαϊκές αγορές.
Κατά τη διάρκεια της επιχείρησης «Καλυψώ» στο τέλος Ιουνίου 2025 σε τέσσερις χώρες, συνελήφθησαν δέκα ύποπτοι. Μεταξύ αυτών και οι δύο τελωνειακοί υπάλληλοι που κατηγορούνται για επανειλημμένη ψευδή πιστοποίηση, με αποτέλεσμα παράνομα κέρδη και ζημία στον προϋπολογισμό της ΕΕ άνω των 871.000 ευρώ, καθώς και για συνέργεια σε τελωνειακή απάτη.
Επίσης, τέσσερις εκτελωνιστές κατηγορούνται για τελωνειακή απάτη και υποκίνηση ψευδών δηλώσεων, με αντίστοιχα ποσά ζημίας. Ένας εκ των εκτελωνιστών έχει ήδη προφυλακιστεί, ενώ άλλοι τέσσερις παραμένουν υπό κράτηση από τον Ιούνιο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα κυκλώματα, ελεγχόμενα κυρίως από Κινέζους υπηκόους– χρησιμοποιούσαν ψευδείς δηλώσεις και υποτιμολόγηση για να αποφύγουν δασμούς και φόρους. Τα κυκλώματα αυτά φέρεται να συνδέονται με ξέπλυμα χρήματος και αποστολή των κερδών πίσω στην Κίνα.
Μέχρι στιγμής έχουν ελεγχθεί από τις Αρχές ελάχιστα από τα 2.435 κοντέινερ που κατασχέθηκαν, δείχνοντας ωστόσο τον τρόπο που λειτουργούσε η σπείρα. Ψευδείς δηλώσεις καθώς φαίνεται πως δηλώνονταν μόλις το 10-15% της πραγματικής ποσότητας και υποτιμολογήσεις, προκαλώντας ζημία δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε τελωνειακούς δασμούς και ΦΠΑ.
Υπάρχουν υποψίες ότι οι εκτελωνιστές που ερευνώνται δήλωναν τον ίδιο αριθμό κοντέινερ προς εισαγωγή σε μηνιαία βάση, επί σειρά ετών. Η πρακτική αυτή εκτιμάται ότι λειτουργούσε για τουλάχιστον οκτώ χρόνια, με συνολική ζημία που ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ στην ΕΕ.
Τουλάχιστον 500 κοντέινερ είναι γεμάτα με ηλεκτρικά ποδήλατα, εκ των οποίων τα 360 δεν είχαν ακόμη δηλωθεί στο τελωνείο· ωστόσο, βάσει του γνωστού τρόπου δράσης, θεωρείται βέβαιο ότι θα είχαν δηλωθεί ψευδώς και με σημαντικά χαμηλότερη αξία, ώστε να αποφευχθεί η καταβολή δασμών αντιντάμπινγκ που ισχύουν για τις εισαγωγές από την Κίνα. Κατά μέσο όρο, μόνο το 10-15% του πραγματικού αριθμού ηλεκτρικών ποδηλάτων σε ένα κοντέινερ δηλωνόταν. Η ζημία στον προϋπολογισμό της ΕΕ μόνο από αυτά τα ποδήλατα εκτιμάται συντηρητικά σε 25 εκατ. ευρώ σε απλήρωτους τελωνειακούς δασμούς και 12,5 εκατ. ευρώ σε απώλειες ΦΠΑ.
Η Ευρωπαία Γενική Εισαγγελέας, Λάουρα Κοντρούτσα Κόβεσι, δήλωσε: «Άκρως οργανωμένα εγκληματικά δίκτυα έχουν συνηθίσει να προκαλούν τεράστιες ζημίες με σχεδόν μηδενικό ρίσκο. Η επιχείρηση ‘Καλυψώ’ στέλνει σαφές μήνυμα: οι κανόνες έχουν αλλάξει, δεν υπάρχουν πια ασφαλή καταφύγια για εσάς».
Από την πλευρά του, ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, τόνισε: «Η συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία είναι καθοριστική για την προστασία των δημοσιονομικών εσόδων. Ήδη βλέπουμε αύξηση στις δηλωθείσες αξίες εισαγωγών και ενίσχυση της διαφάνειας με την ψηφιοποίηση των ελέγχων».
Ο Αντιστράτηγος της Ελληνικής Αστυνομίας, Δημήτριος Μαλλιός, σημείωσε: «Η Ελληνική Αστυνομία παραμένει σταθερά προσηλωμένη στην προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος. Η επιχείρηση αυτή αποδεικνύει τη σημασία της διασυνοριακής συνεργασίας και της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας στην καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος».
Τα κατασχεμένα κοντέινερ βρίσκονται υπό επιθεώρηση από τις ελληνικές τελωνειακές αρχές, με την ανάλυση του περιεχομένου τους να συνιστά πρωτοφανές έργο τόσο σε όγκο όσο και σε πολυπλοκότητα. Παράλληλα, οι έρευνες συνεχίζονται, με στόχο την πλήρη αποκάλυψη του κυκλώματος και την απόδοση δικαιοσύνης.
Η EPPO υπενθυμίζει ότι όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα τεκμαίρονται αθώα μέχρι την οριστική κρίση των δικαστηρίων.