ΓΔ: 2049.7 -0.38% Τζίρος: 13.76 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:45:36
Έκδοση διαδικτυακού τιμολογίου
Τι αλλάζει σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες με την ηλεκτρονική τιμολόγηση. Φωτο: Shutterstock

Ξεκινάει σε δύο φάσεις το 2026 η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση

Από 2/2/2026 ξεκινά η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση για όλες τις B2B συναλλαγές, με στόχο τη διαφάνεια, τη μείωση κόστους και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.

Από τις 2 Φεβρουαρίου 2026 ξεκινά η νέα εποχή στην τιμολόγηση των επιχειρήσεων καθώς γίνεται υποχρεωτική η ηλεκτρονική τιμολόγηση για όλες τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (B2B). Η κυβέρνηση, σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ, θέτει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα εφαρμογής και ισχυρά κίνητρα πρόωρης ένταξης, προκειμένου να επιταχύνει τη μετάβαση στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα. 

Οι μεγάλες επιχειρήσεις μπαίνουν πρώτες στο σύστημα, ενώ όλες οι υπόλοιπες ακολουθούν λίγους μήνες αργότερα. Η αλλαγή αναμένεται να περιορίσει τη φοροδιαφυγή, να μειώσει τα κόστη διαχείρισης και να προσφέρει σημαντικά οφέλη σε διαφάνεια και ανταγωνιστικότητα.

Ειδικότερα, από 2/2/2026 ξεκινά η υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικής τιμολόγησης για συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (Β2Β), ενώ, παράλληλα, παρέχονται ισχυρά κίνητρα για την πρόωρη ένταξη των επιχειρήσεων στο νέο σύστημα. 

Οι σχετικές ρυθμίσεις θεσπίζονται με σειρά αποφάσεων του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργου Κώτσηρα και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.

Η υποχρέωση αφορά στην έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων σε κάθε πώληση αγαθών και παροχή υπηρεσιών μεταξύ επιχειρήσεων στην Ελλάδα, καθώς και προς επιχειρήσεις τρίτων χωρών (εκτός ΕΕ). Για τις πωλήσεις σε επιχειρήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων παραμένει προαιρετική. Εφόσον η αλλοδαπή επιχείρηση δεν αποδέχεται το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, αυτό μπορεί να αποσταλεί με εναλλακτικό τρόπο.

Για τις συναλλαγές μεταξύ ημεδαπών επιχειρήσεων, η αποδοχή των ηλεκτρονικών τιμολογίων από τη λήπτρια επιχείρηση είναι υποχρεωτική. Αντίθετα, δεν υπάρχει υποχρέωση αποδοχής ηλεκτρονικού τιμολογίου από την ημεδαπή επιχείρηση στην περίπτωση συναλλαγών με επιχειρήσεις της αλλοδαπής (εντός ΕΕ ή τρίτων χωρών).

Κάθε επιχείρηση μπορεί να εκπληρώσει την υποχρέωση αυτή επιλέγοντας είτε:

  • υπηρεσίες Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων,
  • τη δωρεάν εφαρμογή της ΑΑΔΕ, timologio και τη δωρεάν εφαρμογή για κινητές συσκευές myDATAapp, οι οποίες προσφέρουν ισοδύναμη λύση και καλύπτουν, χωρίς κόστος, και τις περιπτώσεις έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων που αφορούν σε δημόσιες συμβάσεις.

Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής

Η Κοινή Απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργου Κώτσηρα και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή προβλέπει δύο περιόδους υλοποίησης, καθώς και μεταβατικό χρονικό διάστημα, ώστε οι επιχειρήσεις να προσαρμοστούν ομαλά στη νέα διαδικασία:

Α’ Περίοδος - Μεγάλες επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ (1.000.000 €) για το φορολογικό έτος 2023

  • 2/2/2026 : Έναρξη υποχρεωτικής εφαρμογής
  • 2/2 - 31/3/2026: Χρονικό διάστημα σταδιακής εφαρμογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, με παράλληλη χρήση προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό /λογιστικό, ERP) ή της ειδικής φόρμας καταχώρησης. 

Οι υπόχρεες επιχειρήσεις οφείλουν να υποβάλουν Δήλωση Έναρξης Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων ή Δήλωση Χρήσης της Εφαρμογής timologio και να ξεκινήσουν την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων εντός του συγκεκριμένου τριμήνου. 

Β’ Περίοδος - Λοιπές επιχειρήσεις

  • 1/10: Έναρξη υποχρεωτικής εφαρμογής
  • 1/10 - 31/12: Χρονικό διάστημα σταδιακής προσαρμογής.

Κίνητρα πρόωρης ένταξης

Με Απόφαση του Διοικητή ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, όσες επιχειρήσεις επιλέξουν να εφαρμόσουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση δύο μήνες νωρίτερα από την εκάστοτε προθεσμία, (δηλαδή έως 1/12/2025 για την πρώτη περίοδο και έως 3/8/2026 για τη δεύτερη περίοδο εφαρμογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης αντίστοιχα), απολαμβάνουν:

  • πλήρη και προσαυξημένη κατά 100% απόσβεση της δαπάνης για τεχνικό εξοπλισμό και λογισμικό, στο έτος αγοράς,
  • 100% προσαύξηση της δαπάνης για παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για τους πρώτους δώδεκα (12) μήνες έκδοσης.

Η εισαγωγή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης αποτελεί σταθμό στην προσπάθεια ψηφιοποίησης της οικονομίας και αναμένεται να προσφέρει σημαντικά οφέλη, όπως:

  • Μείωση της απώλειας ΦΠΑ και περιορισμό της έκδοσης εικονικών φορολογικών στοιχείων.
  • Σημαντική διευκόλυνση των επιχειρήσεων κατά την εκπλήρωση των δηλωτικών τους υποχρεώσεων, χάρη στην απλοποίηση της διαβίβασης δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA και την προσυμπλήρωση των δηλώσεων ΦΠΑ και του εντύπου Ε3.
  • Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων και μείωση του διαχειριστικού κόστους (κόστος έκδοσης, αποστολής & αποθήκευσης τιμολογίων, μείωση απωλειών τιμολογίων, λάθη χειροκίνητης καταχώρισης, διενέξεις με αντισυμβαλλόμενους).
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ψηφιακή φορολογία Ελλάδα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ψηφιακό πελατολόγιο: Από τα αυτοκίνητα ξεκινάει η εφαρμογή του

Το νέο ψηφιακό εργαλείο κατά της φοροδιαφυγής θα ενεργοποιηθεί αρχικώς στο χώρο των αυτοκινήτων, καταγράφοντας σε πραγματικό χρόνο ό,τι συμβαίνει στα πάρκινγκ, τα πλυντήρια, τα συνεργεία, τις ενοικιάσεις και τις πωλήσεις.
ΑΑΔΕ στην οθόνη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυτόματα οι δηλώσεις του ΦΠΑ με χρήση των στοιχείων από το MyDATA

Ακόμη και μέσα στο 2022 θα μπορούσε να αρχίσει πιλοτικά η προ-συμπλήρωση δεδομένων για τις δηλώσεις ΦΠΑ, τονίζει ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γ. Πιτσιλής. Μείωση κόστους για τις επιχειρήσεις και περιορισμός της φοροδιαφυγής.
ΑΑΔΕ στην οθόνη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλλάζουν οι χρόνοι για τη διαβίβαση δεδομένων στο σύστημα myDATA

Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για τη διαβίβαση στοιχείων για τις χονδρικές πωλήσεις, τα λογιστικά έσοδα και τις συναλλαγές λιανικής. Πώς θα αντιμετωπίζονται οι περιπτώσεις απώλειας της διασύνδεσης.