Τα ηλεκτρονικά είδη μαζί με τα παιχνίδια κινούν τις πωλήσεις μέσω Διαδικτύου την περίοδο αυτή, όσο τα φυσικά καταστήματα παραμένουν κλειστά. Με την εποχικότητα να αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό της περιόδου του Πάσχα, ο εμπορικός κόσμος αναμένει με κομμένη την ανάσα μία πιθανή σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα μέχρι το τέλος του Μαΐου, ενώ οι πιο απαισιόδοξες φωνές εκτιμούν ότι μία σχετική ομαλοποίηση δε θα επέλθει πριν την έλευση του καλοκαιριού.
Η ένδυση και η υπόδηση φαίνεται να έχουν υποστεί την μεγαλύτερη καθίζηση την περίοδο της «καραντίνας» στην χώρα μας, με ανεξάρτητες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για τζίρους που υποχωρούν από 50% έως και 70%, μέχρι τις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας. Βελτίωση της εικόνας αναμένεται ενδεχομένως όσο πλησιάζουμε προς το Πάσχα, με τους εμπόρους να προσδοκούν μικρή έστω τόνωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος για αυτά τα είδη.
Τα στοιχεία αυτά οδήγησαν τον Εμπορικό Σύλλογο Αθήνας να προειδοποιήσει ότι τρεις στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις διατρέχουν άμεσο κίνδυνο να μην ξαναλειτουργήσουν όταν η οικονομία επανέλθει σε κανονική λειτουργία, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για μία ενδεχόμενη στάση πληρωμών στον ιδιωτικό τομέα και την εξέλιξη των ποσοστών ανεργίας.
Ο ΕΣΑ πάντως επικροτεί τα μέτρα που έλαβε το κυβερνητικό επιτελείο για την προστασία των επιχειρήσεων, ειδικά σε ό,τι αφορά την επιδότηση ενοικίου, αλλά προειδοποιεί ότι ενδέχεται να χρειαστούν περαιτέρω διεύρυνση το αμέσως επόμενο διάστημα, με δεδομένο ότι οι έμποροι βρίσκονται αντιμέτωποι με αυξημένα κόστη και - σχεδόν - μηδενικό τζίρο. Τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα σε ό,τι αφορά τις μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις -πολυκαταστήματα κι εμπορικά κέντρα με ενοίκια που υπολογίζονται σε εξαψήφια νούμερα - και οι οποίες όπως όλα δείχνουν θα ανοίξουν τελευταίες…
Πάντως, πέρα από τα ηλεκτρονικά και τα παιχνίδια, που εξυπηρετούν κυρίως τις ανάγκες των παιδιών, σημαντική κινητικότητα παρατηρείται και σε ό,τι αφορά τις αγορές για τα είδη σπιτιού, με τα υφάσματα και τα είδη διακόσμησης να προσελκύουν το ενδιαφέρον των Ελλήνων καταναλωτών, δεδομένων των συνθηκών του εγκλεισμού εντός της οικίας. Τρόφιμα και φάρμακα διατηρούν φυσικά την πρωτοκαθεδρία στις πωλήσεις -online και off line- την περίοδο αυτή.
Στη δύσκολη εξίσωση των επιδόσεων των εμπορικών καταστημάτων για φέτος θα πρέπει τέλος να προστεθεί και η διαρκώς αυξανόμενη τα τελευταία έτη συνεισφορά του τουρισμού, που φέτος δείχνει να περιορίζεται δραματικά.
Υπενθυμίζεται ότι, σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα τις πωλήσεις duty free, το 2019 έκλεισε με αύξηση 18% στις συναλλαγές, 23% στην αξία των αγορών και 4% στην μέση κατανάλωση, σε σχέση με το 2018 για την χώρα μας, με κορυφαίους καταναλωτές τους Κινέζους και τους Αμερικανούς, δύο κατηγορίες τουριστών που φέτος όπως όλα δείχνουν, θα λείψουν από την αγορά. Η εξέλιξη αυτή και μόνο αναμένεται να φέρει σημαντικό πλήγμα ειδικά στην κατηγορία ένδυσης/υπόδησης, αλλά και κοσμήματος/ρολογιού, στις οποίες κατευθυνόταν τα προηγούμενα έτη το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών τους.