ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Shutterstock

Τρίζει η εφοδιαστική αλυσίδα, σε νευρική κρίση οι μεταφορές

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Αγωνιώδης προσπάθεια και... αυτοσχεδιασμοί από τις επιχειρήσεις για να βρουν πρώτες ύλες και να οργανώσουν τη μεταφορά τους ή να προχωρήσουν σε εξαγωγές. Επείγουσα ανάγκη λύσεων ως τα τέλη του Απριλίου.

Πληθαίνουν καθημερινά τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τη λειτουργία των επιχειρήσεων εξαιτίας του lockdown αλλά και των δραστικών περιορισμών στις μετακινήσεις που έχουν επιβληθεί σε πολλά κράτη στο πλαίσιο της προσπάθειας ανάσχεσης της εξάπλωσης της πανδημίας.

Όπως σημειώνουν στο Business Daily στελέχη επιχειρήσεων, η διαταραχή στην οικονομική δραστηριότητα και τις εμπορικές ροές δεν έχει προηγούμενο, με αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις να δίνουν αγώνα καθημερινά για να κρατήσουν ζωντανή την παραγωγική διαδικασία, ενώ πολλές είναι αυτές που υποχρεώνονται σε διακοπή των εργασιών τους εξαιτίας έλλειψης πρώτων υλών ή άλλων συμπληρωματικών και βοηθητικών υλών που είναι απαραίτητες στην παραγωγική διαδικασία.

Στελέχη επιχειρήσεων προειδοποιούν ότι αν η σημερινή κατάσταση στην οικονομία επιμηκυνθεί πέραν του Απριλίου και οι κυβερνήσεις δεν βρουν γρήγορα λύσεις για την αποκατάσταση των εμπορικών ροών, οι επιπτώσεις θα είναι σαρωτικές.

Στα σούπερ μάρκετ ήδη υπάρχουν κάποιες ελλείψεις σε ορισμένα προϊόντα εισαγωγής, ωστόσο είναι περιορισμένες, με τα στελέχη των αλυσίδων να επισημαίνουν ότι υπάρχει επάρκεια αποθεμάτων σε βασικά είδη και δε θα πρέπει να δημιουργείται περαιτέρω ανασφάλεια στους καταναλωτές.

Ωστόσο, ο μεγάλος κίνδυνος αφορά την εγχώρια παραγωγή λόγω ελλείψεων πρώτων υλών και άλλων βοηθητικών υλικών που είναι απαραίτητα για την παραγωγή.

«Πονοκέφαλος» οι οδικές μεταφορές

Στις οδικές μεταφορές παρατηρούνται οι μεγαλύτερες δυσκολίες, καθώς πολλοί οδηγοί αρνούνται να μετακινηθούν σε  περιοχές όπου υπάρχει έξαρση της πανδημίας, όπως Ιταλία ή Ισπανία, δυσχεραίνοντας τόσο τις εισαγωγές, όσο και τις εξαγωγές.

Για παράδειγμα υπάρχουν μεγάλα προβλήματα στις εισαγωγές ζωοτροφών, υγρών πρωτεϊνών και ενζύμων από Βουλγαρία, Ρουμανία, Σλοβενία, καθώς και άλλων υλικών απαραίτητα τόσο για την εγχώρια πτηνοτροφία και κτηνοτροφία.

Λόγω των περιορισμών που έχουν επιβληθεί στα σύνορα, ένα φορτηγό που εισέρχεται σε μια χώρα πρέπει να μείνει σε καραντίνα δύο εβδομάδες για να συνεχίσει το ταξίδι του και να προμηθευτεί το φορτίο του και κατόπιν να επιστρέψει στην Ελλάδα, αντιμετωπίζοντας πιθανότατα και άλλους περιορισμούς. Σε ορισμένες περιπτώσεις παρατηρείται έλλειψη οδηγών, οι οποίοι δεν θέλουν να λείπουν για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα ή και φοβούνται για την υγεία τους. Χωρίς ζωοτροφές οι πτηνοτροφικές μονάδες δεν θα μπορούν να θρέψουν και να διαθέσουν στην αγορά νέα κοτόπουλα.

Η εικόνα αυτή δεν αφορά μόνο τις ζωοτροφές αλλά πολλές άλλες πρώτες και βοηθητικές ύλες σε όλο το φάσμα της εγχώριας παραγωγής.

Σε άλλες περιπτώσεις, ακόμα κι αν βρεθούν πρόθυμοι οδηγοί για την παραλαβή προϊόντων, δεν υπάρχουν εργαζόμενοι στα εργοστάσια, προκειμένου να παραδώσουν το φορτίο, καθώς πολλές μονάδες λειτουργούν μόνο με προσωπικό ασφαλείας. Καθυστερήσεις δημιουργούνται πλέον και στους συνοριακούς ελέγχους, οι οποίοι είναι ιδιαίτερα αυστηροί σε αρκετές χώρες.

Στελέχη επιχειρήσεων υπογραμμίζουν στο Business Daily ότι θα πρέπει να βρεθεί μια λύση για τη γρήγορη μετακίνηση των φορτηγών, με την τήρηση ασφαλώς των κανόνων υγιεινής, με την διενέργεια κατά προτεραιότητα τεστ κορονοϊού στους οδηγούς ώστε να λαμβάνουν γρήγορα άδεια μετακίνησης.

Ανάλογα προβλήματα εντοπίζονται και στις εξαγωγές. Μεγάλες καθετοποιημένες βιομηχανικές μονάδες, με εξασφαλισμένη πρώτη ύλη, οι οποίες εξάγουν σχεδόν το σύνολο των παραγωγής, όπως βιομηχανίες αλουμινίου, αντιμετωπίζουν ανυπέρβλητα προβλήματα στην αποστολή των παραγγελιών τους στο εξωτερικό με αποτέλεσμα να μην μπορούν να τιμολογήσουν. 

Εμπλοκές σε... αέρα και θάλασσα

Μεγάλες δυσκολίες έχουν προκληθεί και στις αερομεταφορές, μέσω των οποίων εκτελούνται κυρίως μεταφορές ιατροφαρμακευτικού υλικού και φρέσκων τροφίμων/αναλώσιμων. Όπως σημειώνουν στελέχη του κλάδου, εκεί που ένα φορτίο απαιτούσε δύο - τρεις ημέρες για να μεταφερθεί στον προορισμό του, πλέον χρειάζεται τον διπλάσιο χρόνο, καθώς πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν καθηλώσει τα αεροπλάνα τους.

Στη θάλασσα, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πλέον η έλλειψη διαθέσιμων εμπορευματοκιβωτίων για την μεταφορά προϊόντων, καθώς οι ελλείψεις υπολογίζονται σε δεκάδες χιλιάδες στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Οι ναυτιλιακές εταιρείες δυσκολεύονται να αποστείλουν τον σχετικό εξοπλισμό για φόρτωση, λόγω των προβλημάτων που προκλήθηκαν νωρίτερα εντός του έτους στην Κίνα, όπου και «εγκλωβίστηκαν» χιλιάδες κοντέινερ επί μήνες.

Επιπλέον ζήτημα έχει δημιουργηθεί και με την έλλειψη πληρωμάτων στα πλοία, καθώς σε πολλές περιπτώσεις που απαιτήθηκαν αλλαγές (λόγω π.χ. συμπλήρωσης του μέγιστου ορίου παραμονής στη θάλασσα), δεν βρέθηκαν οι απαιτούμενοι αντικαταστάτες. 

Πώς οι εταιρείες αντιμετωπίζουν τα προβλήματα

Μέχρι τώρα πολλές εταιρείες αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες αυτοσχεδιάζοντας, εντοπίζοντας εναλλακτικές λύσεις και διαδρομές, επιστρατεύουν «ηρωικούς» συνεργάτες, διατηρούν υψηλά αποθέματα. Όλα αυτά ωστόσο συνεπάγονται τη σημαντική αύξηση του κόστους μεταφοράς, σε μια περίοδο περιορισμένης ρευστότητας.

Επιπλέον, πολλές καλύπτουν τις ανάγκες τους οριακά, κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, με αποτέλεσμα να λειτουργούν υπό μεγάλη αβεβαιότητα αν θα μπορέσουν και την επόμενη φορά να φέρουν έγκαιρα τις απαιτούμενες πρώτες ύλες. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι επόμενες στάσεις μετρό - προαστιακού: Διαγωνισμοί για έργα 500 εκατ.

Προκηρύσσεται η γραμμή 2 του μετρό προς το Ίλιον ως το τέλος του έτους, στο Ταμείο Ανάκαμψης η γραμμή προαστιακού Άνω Λιόσια - Μέγαρα. Στο νέο ΕΣΠΑ μπαίνουν μελέτες για τις επεκτάσεις του μετρό.