Τη μεγάλη πρόοδο της ελληνικής οικονομίας αναγνωρίζει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, στη νέα έκθεση για την παρακολούθηση της οικονομίας με βάση το άρθρο IV, ενώ ο επικεφαλής της αποστολής του Ταμείου στην Αθήνα, Γιουνγκ Σικ Κανκ προέτρεψε την κυβέρνηση να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις που θα οδηγήσουν σε συγκράτηση της μισθολογικής και συνταξιοδοτικής δαπάνης.
Απαντώντας σε ερώτηση του BD, ο επικεφαλής της αποστολής του Ταμείου τόνισε ότι η δημόσια δαπάνη για μισθούς και συντάξεις παραμένει πολύ υψηλή και θα πρέπει να μειωθεί ώστε να απελευθερωθούν πόροι για δημόσιες επενδύσεις και κοινωνικά προγράμματα. Σχετικά με τη φορολογία, υπογράμμισε ότι υπάρχει πλέον επαρκής δημοσιονομικός χώρος για να μειωθεί η επιβάρυνση των μισθών από φόρου και εισφορές (φορολογική σφήνα), κάτι που ήδη έχει γίνει από την κυβέρνηση αλλά σύμφωνα με το Ταμείο η προσπάθεια αυτή θα πρέπει να ενταθεί.
Σε ερώτηση του BD για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια που παραμένουν σε διαχείριση από servicers, ο επικεφαλής της αποστολής σημείωσε ότι η κληρονομιά των προβληματικών δανείων που έμειναν από την κρίση παραμένει επαχθής για την οικονομία καθώς το ύψος των δανείων είναι πολύ μεγάλο και θα πρέπει να επιταχυνθεί η εκκαθάρισή τους. Αναγνώρισε πάντως ότι με τις τελευταίες αλλαγές στην πτωχευτική νομοθεσία, οι ρυθμοί έχουν επιταχυνθεί.
Στο κείμενο συμπερασμάτων από τη διαβούλευση το ταμείο προβλέπει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης το 2025 και τα επόμενα χρόνια με διατήρηση μεγάλου πρωτογενούς πλεονάσματα. Το 2025 ειδικότερα, προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,1%, με πλεόνασμα που θα ξεπεράσει το 2,5%.
Το ανακοινωθέν του Ταμείου
Οι βραχυπρόθεσμες οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας παραμένουν ευνοϊκές, με το πραγματικό ΑΕΠ να διατηρεί την ισχυρή ανάπτυξή του. Τα δημόσια οικονομικά έχουν βελτιωθεί περαιτέρω, με τον λόγο του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ σε σταθερή πτωτική πορεία, εν μέσω της συνεχιζόμενης δημοσιονομικής εξυγίανσης που υποστηρίζεται από την ισχυρή πρόοδο στη μείωση της φοροδιαφυγής.
Η συνέχιση της μεταρρυθμιστικής δυναμικής θα δημιουργήσει μια σταθερή βάση για την αντιμετώπιση των εναπομεινασών κληρονομιών της κρίσης και των διαρθρωτικών προκλήσεων που απορρέουν από το αυξανόμενο αλλά ακόμη χαμηλό επίπεδο των συνολικών επενδύσεων, τις δυσμενείς δημογραφικές προοπτικές και την υποτονική αύξηση της παραγωγικότητας.
Το σωστό μείγμα πολιτικής που αποσκοπεί στη συνέχιση της δημοσιονομικής εξυγίανσης με τρόπο φιλικό προς την ανάπτυξη, στην εφαρμογή φιλόδοξων μεταρρυθμίσεων για την αντιμετώπιση διαρθρωτικών εμποδίων από την πλευρά της προσφοράς και στην περαιτέρω ενίσχυση της ανθεκτικότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος είναι απαραίτητο για την επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, διασφαλίζοντας παράλληλα τη δημοσιονομική βιωσιμότητα και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Στιβαρή επέκταση με μείωση του χρέους
1.Η οικονομία διατήρησε την εύρωστη ανάπτυξή της το 2024, υποστηριζόμενη από την ισχυρή εγχώρια ζήτηση. Το πραγματικό ΑΕΠ διευρύνθηκε κατά 2,3% (σε ετήσια βάση- y/y) τα τρία πρώτα τρίμηνα, ενισχυμένο από την έντονη ανάκαμψη των επενδυτικών έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΑΓΕ και την εύρωστη ιδιωτική κατανάλωση που υποστηρίζεται από την αύξηση του πραγματικού εισοδήματος.
Το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε στο 9,5% (εποχικά προσαρμοσμένο) το τρίτο τρίμηνο του 2024, σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο από το 2009, και το ποσοστό κενών θέσεων εργασίας αυξήθηκε, αντανακλώντας την έλλειψη εργατικού δυναμικού σε ορισμένους τομείς, ιδίως στις κατασκευές, στις υπηρεσίες που σχετίζονται με τον τουρισμό και στους τομείς υψηλής εξειδίκευσης.
Το ποσοστό συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό έχει επίσης αυξηθεί σταδιακά, αλλά παραμένει μεταξύ των χαμηλότερων στην ΕΕ, ιδίως για τις γυναίκες. Ο αποπληθωρισμός βρίσκεται σε εξέλιξη με σταδιακό ρυθμό, με τον γενικό και τον πυρήνα του πληθωρισμού να διαμορφώνονται σε 2,9% και 3,4% (y/y) στο τέλος του 2024, αντίστοιχα, εν μέσω του επίμονου πληθωρισμού των υπηρεσιών και της αύξησης των μισθών.
Παράλληλα με την ισχυρή οικονομική δραστηριότητα, η αύξηση των πιστώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα έχει επιταχυνθεί σε 9,4% (y/y) το τέταρτο τρίμηνο του 2024, συνοδευόμενη από συνεχή αύξηση των τιμών των κατοικιών. Η υψηλή εγχώρια ζήτηση εισαγωγών, που οφείλεται στις επενδύσεις, συνέβαλε επίσης στη διεύρυνση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών σε εκτιμώμενο 6,9% του ΑΕΠ το 2024.
2.Η συνεχιζόμενη δημοσιονομική εξυγίανση και η διαρκής πρόοδος στις αναγκαίες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις έχουν ενισχύσει τα δημόσια οικονομικά, το αναπτυξιακό δυναμικό και την ενεργειακή ασφάλεια. Μέχρι το τέλος του 2024, ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα έχει μειωθεί κατά περισσότερες από 50 ποσοστιαίες μονάδες από την κορύφωσή του το 2020, υποστηριζόμενος από την ισχυρή ανάπτυξη, τον υψηλό πληθωρισμό και τη σημαντική δημοσιονομική εξυγίανση.
Ενώ η φορολογική σφήνα στην εργασία έχει μειωθεί κατά περίπου 4½ ποσοστιαίες μονάδες από το 2019, τα φορολογικά έσοδα παραμένουν ζωηρά λόγω της μεγάλης προόδου των αρχών στη μείωση της φοροδιαφυγής. Η κατάργηση των σημαντικών συνταξιοδοτικών κυρώσεων για τους συνταξιούχους που επανέρχονται στην αγορά εργασίας αύξησε σημαντικά τον αριθμό των εργαζόμενων συνταξιούχων το 2024. Μετά τη σημαντική επέκταση του ηλιακού και αιολικού δυναμικού τα τελευταία χρόνια, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντιπροσωπεύουν πλέον περίπου το 50% της συνολικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
3. Το τραπεζικό σύστημα ενίσχυσε περαιτέρω την ανθεκτικότητά του με τη βελτίωση της ποιότητας του ενεργητικού και της κεφαλαιακής επάρκειας. Η ποιότητα των στοιχείων ενεργητικού στις συστημικά σημαντικές τράπεζες έχει βελτιωθεί περαιτέρω, με τον δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων να μειώνεται σε περίπου 3% το τρίτο τρίμηνο του 2024, γεγονός που διευκολύνεται από ένα χρηματοδοτούμενο από την κυβέρνηση πλαίσιο τιτλοποίησης.
Οι τράπεζες διατήρησαν υψηλά κέρδη, τα οποία, μαζί με τις εκδόσεις κεφαλαιακών μέσων, έχουν ενισχύσει την κεφαλαιακή επάρκεια, αν και υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω ενίσχυση των προαιρετικών κεφαλαιακών αποθεμάτων ασφαλείας. Η ποιότητα του κεφαλαίου πρέπει να βελτιωθεί περαιτέρω, καθώς η αναβαλλόμενη φορολογική πίστωση (DTC) εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει σημαντικό μερίδιο του εποπτικού κεφαλαίου.
Δεδομένης της αποπληρωμής των στοχευμένων πράξεων πιο μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης (TLTROs) και της επίτευξης των στόχων των ελάχιστων απαιτήσεων για ίδια κεφάλαια και επιλέξιμες υποχρεώσεις (MREL), οι κίνδυνοι ρευστότητας και χρηματοδότησης έχουν μειωθεί αισθητά, με αποθέματα ασφαλείας πολύ υψηλότερα από τις προληπτικές απαιτήσεις και τον μέσο όρο της ΕΕ.
4. Ο ρυθμός αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ αναμένεται να παραμείνει υψηλός, στο 2,1% το 2025, πριν συγκρατηθεί μεσοπρόθεσμα. Οι επενδύσεις θα συνεχίσουν να αποτελούν βασικό μοχλό ανάπτυξης, υποστηριζόμενες από έργα που χρηματοδοτούνται από τo Next Generation EU. Η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης θα παραμείνει σταθερή, υποστηριζόμενη από την ευνοϊκή αύξηση της απασχόλησης και του εισοδήματος.
Με τη σταθεροποίηση των παγκόσμιων τιμών ενέργειας, ο γενικός πληθωρισμός αναμένεται να επαναλάβει την πτωτική του τάση, ενώ ο πυρήνας του πληθωρισμού θα είναι πιο επίμονος λόγω του πληθωρισμού των υπηρεσιών και της αύξησης των μισθών. Με τη λήξη της χρηματοδότησης του Next Generation EU στο πλαίσιο των δημογραφικών αντιξοοτήτων και της υποτονικής αύξησης της παραγωγικότητας, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ αναμένεται να μετριαστεί σε χαμηλότερα επίπεδα γύρω στο 1,25% μεσοπρόθεσμα.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αναμένεται να μειωθεί σταδιακά κάτω από το 4% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα, καθώς οι εισαγωγές αναμένεται να επιβραδυνθούν παράλληλα με την εκκαθάριση των επενδύσεων που χρηματοδοτούνται από το Next Generation EU.
5. Οι κίνδυνοι για τις προοπτικές ανάπτυξης είναι ισορροπημένοι, ενώ οι κίνδυνοι για τον πληθωρισμό είναι ανοδικοί. Οι δυνητικοί αντίξοοι παράγοντες περιλαμβάνουν την επιβράδυνση της ανάπτυξης στις μεγάλες χώρες της ζώνης του ευρώ, την επιδείνωση των περιφερειακών συγκρούσεων και την παγκόσμια αβεβαιότητα πολιτικής.
Η επιτάχυνση των φιλόδοξων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων θα μπορούσε να βελτιώσει περαιτέρω τις προοπτικές ανάπτυξης. Η ισχυρότερη και πιο επίμονη από την αναμενόμενη αύξηση των μισθών θα μπορούσε να τροφοδοτήσει περαιτέρω τον πληθωρισμό των υπηρεσιών, ο οποίος ενδεχομένως να επιδεινωθεί από τις διακυμάνσεις στις παγκόσμιες και περιφερειακές τιμές της ενέργειας.
Φιλική προς την ανάπτυξη δημοσιονομική εξυγίανση
6. Η συνέχιση της δημοσιονομικής εξυγίανσης θα ενισχύσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους.
Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να παραμείνει υψηλό, περίπου στο 2,5% του ΑΕΠ το 2025, καθώς τα μειωμένα έσοδα από την πρόσθετη περικοπή των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης αναμένεται να αντισταθμιστούν σε μεγάλο βαθμό από τα κέρδη από τα έσοδα των μεταρρυθμίσεων που αποσκοπούν στη μείωση της φοροδιαφυγής και την αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης. Με το πρωτογενές πλεόνασμα να παραμένει υψηλό στο 2,3% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα, ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω κατά περίπου 25 ποσοστιαίες μονάδες σε επίπεδα κάτω του 130% έως το 2030.
7. Πρόσθετα μέτρα για τις δαπάνες που αυξάνουν την αποτελεσματικότητα θα ενίσχυαν περαιτέρω τα δημόσια οικονομικά της Ελλάδας.
Απαιτούνται συνεχείς μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση του αποτελεσματικού σχεδιασμού και της διαχείρισης των δημόσιων επενδύσεων, μεταξύ άλλων μέσω της περαιτέρω ενίσχυσης του κεντρικού συντονισμού και των προμηθειών. Είναι σημαντικό να προστατευθούν οι μη συνταξιοδοτικές κοινωνικές δαπάνες, όπως η υγειονομική περίθαλψη και η εκπαίδευση, για την προώθηση της ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς, με παράλληλη ενίσχυση της αποτελεσματικότητας. Οι υπερβολικές αυξήσεις των συντάξεων και των μισθών του δημόσιου τομέα θα πρέπει να αντισταθούν με την εφαρμογή των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων, για παράδειγμα με τη διασφάλιση ότι οι αυξήσεις των συντάξεων θα τηρούν τον καθιερωμένο τύπο αναπροσαρμογής χωρίς ad hoc προσαρμογή.
8. Υπάρχουν περιθώρια για πρόσθετες μεταρρυθμίσεις που θα αυξήσουν τα έσοδα, ώστε να μειωθεί περαιτέρω η φοροδιαφυγή και παράλληλα να ενισχυθεί η προοδευτικότητα του φορολογικού συστήματος. Η νέα μεσοπρόθεσμη στρατηγική της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων αποτελεί μια καλή ευκαιρία για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης και την αύξηση της είσπραξης φόρων, συνεχίζοντας να αξιοποιεί την ψηφιοποίηση, η οποία μειώνει επίσης το βάρος της συμμόρφωσης.
Οι μεταρρυθμίσεις της φορολογικής πολιτικής θα πρέπει να επικεντρωθούν στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και στην αύξηση της προοδευτικότητας του φορολογικού συστήματος. Επιπλέον, οι αναποτελεσματικές φορολογικές δαπάνες, ιδίως οι οπισθοδρομικές απαλλαγές από τον ΦΠΑ σε ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες, θα πρέπει να καταργηθούν σταδιακά.
Οι αρχές θα πρέπει επίσης να εξετάσουν το ενδεχόμενο να αυξήσουν την τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ιδίως στους τομείς των μεταφορών και της βιομηχανίας, η οποία μπορεί να δημιουργήσει έσοδα για τη βελτίωση της κοινωνικής προστασίας και να συμβάλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και της ενεργειακής ασφάλειας με την όξυνση των κινήτρων της αγοράς.
9. Ο δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται από πρόσθετα μέτρα ή καλύτερες από τις αναμενόμενες επιδόσεις θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση του χρέους, καθώς και για κρίσιμες κοινωνικές και κεφαλαιουχικές δαπάνες. Ενώ το δημόσιο χρέος παραμένει υψηλό, υπάρχουν σημαντικές ανάγκες για επενδύσεις σε υποδομές, ιδίως για την ενεργειακή ασφάλεια και για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης.
Οι αρχές θα πρέπει επίσης να εξετάσουν το ενδεχόμενο ενίσχυσης της στήριξης για κρίσιμες κοινωνικές δαπάνες, όπως η υγειονομική περίθαλψη και η εκπαίδευση, με αυξημένη στόχευση στους φτωχούς και ευάλωτους για την προώθηση της ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς.
Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της δυνητικής ανάπτυξης
10. Ολοκληρωμένες μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών εμποδίων από την πλευρά της προσφοράς θα αυξήσουν την παραγωγικότητα και τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.
- Αύξηση της συμμετοχής του εργατικού δυναμικού και εξασφάλιση ενός καλύτερα καταρτισμένου εργατικού δυναμικού. Η αύξηση της διαθεσιμότητας υπηρεσιών φροντίδας παιδιών και ηλικιωμένων μπορεί να επιτρέψει στις γυναίκες να συμμετάσχουν πιο παραγωγικά στην οικονομία. Η μείωση της ακόμη υψηλής φορολογικής σφήνας, σε συνδυασμό με την κατάλληλη αναζήτηση εργασίας και τη σταδιακή κατάργηση ορισμένων χαρακτηριστικών του επιδόματος ανεργίας εντός της περιόδου επιλεξιμότητας, μπορεί να ενισχύσει τα κίνητρα για εργασία. Η αναβάθμιση και κλιμάκωση του συστήματος δια βίου μάθησης με αποτελεσματική συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, ιδίως στις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες, καθώς και στην υγειονομική περίθαλψη, μπορεί να μειώσει τις αναντιστοιχίες δεξιοτήτων και να συμβάλει στην άμβλυνση των δυσχερειών για την απασχόληση των νέων και των γυναικών.
- Επιτάχυνση των ρυθμιστικών μεταρρυθμίσεων. Η περαιτέρω μείωση του ρυθμιστικού φόρτου και των εμποδίων εισόδου για τις επιχειρήσεις, ιδίως στον τομέα των υπηρεσιών, θα ενίσχυε τον ανταγωνισμό, θα αύξανε την παραγωγικότητα και θα προωθούσε τις επενδύσεις. Η προώθηση του επιχειρηματικού δυναμισμού και η προώθηση της δημιουργίας ισχυρών θέσεων εργασίας είναι ουσιώδους σημασίας για την αποτελεσματική ένταξη των νεοεισερχόμενων στο εργατικό δυναμικό, ιδίως των γυναικών, στην απασχόληση. Η ποιότητα των κανονιστικών ρυθμίσεων πρέπει να βελτιωθεί με την αξιοποίηση της ψηφιοποίησης και την ενίσχυση των αξιολογήσεων των κανονιστικών επιπτώσεων. Η περαιτέρω διεύρυνση και εμβάθυνση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν σε κλίμακα και να αυξήσουν την παραγωγικότητα.
- Προώθηση των μεταρρυθμίσεων του δικαστικού συστήματος. Η πρόοδος στην εφαρμογή του νέου πλαισίου αφερεγγυότητας, το οποίο είναι απαραίτητο για την αντιμετώπιση του μεγάλου αποθέματος προβληματικών χρεών από κληρονομιά κρίσεων, παρεμποδίζεται από ανισορροπίες και ακαμψίες στη λειτουργία του αστικού δικαστικού συστήματος. Σύμφωνα με το πρόσφατο πρόγραμμα δικαστικής μεταρρύθμισης, οι προσπάθειες θα πρέπει να επικεντρωθούν στην επιτάχυνση της επίλυσης των δικαστικών υποθέσεων. Τέτοιες μεταρρυθμίσεις όχι μόνο θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα του χρηματοπιστωτικού τομέα αλλά και θα προωθήσουν την παραγωγική ανάπτυξη διευκολύνοντας την ανακατανομή του κεφαλαίου σε πιο παραγωγικές δραστηριότητες και υψηλότερες επενδύσεις.
11. Η συνεχής πρόοδος στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση θα συμβάλει στην επίτευξη ενεργειακής ασφάλειας και στην περαιτέρω ενίσχυση της αύξησης της παραγωγικότητας. Η βελτίωση της συνδεσιμότητας της ηλεκτρικής ενέργειας με απομακρυσμένα νησιά και η ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης στις βιομηχανίες και τις μεταφορές είναι απαραίτητες για την επίτευξη των επικαιροποιημένων κλιματικών στόχων.
Η αξιοποίηση της συνεχιζόμενης αύξησης της ηλιακής και αιολικής ισχύος, η κλιμάκωση των δικτύων δικτύου και οι λύσεις αποθήκευσης θα συμβάλουν στην ενεργειακή ασφάλεια, εξασφαλίζοντας σταθερό εφοδιασμό με ηλεκτρική ενέργεια. Βασικότερα, η ολοκλήρωση της Ενεργειακής Ένωσης σε επίπεδο ΕΕ, με μια πλήρως ολοκληρωμένη και διασυνδεδεμένη αγορά ενέργειας, θα παραμείνει ζωτικής σημασίας. Επιπλέον, με βάση την αξιέπαινη ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης και τη νέα εθνική στρατηγική για την τεχνητή νοημοσύνη, οι αρχές θα πρέπει να δώσουν κίνητρα για την ισχυρότερη υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών από τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να ενισχυθεί η αύξηση της παραγωγικότητας.
Ενίσχυση της ανθεκτικότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος
12. Η παρακολούθηση των πιστωτικών κινδύνων από τις τράπεζες θα πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω, με παράλληλη ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας και της ποιότητάς της. Με την επιτάχυνση της πιστωτικής επέκτασης, οι εποπτικές αρχές θα πρέπει να συνεχίσουν να εξετάζουν εξονυχιστικά τον βαθμό στον οποίο οι τράπεζες εφαρμόζουν επαρκείς και εμπροσθοβαρείς πολιτικές προβλέψεων, υποστηριζόμενες από επαρκείς αποτιμήσεις εξασφαλίσεων.
Οι εποπτικές αρχές θα πρέπει επίσης να παρακολουθούν στενά τον τρόπο με τον οποίο οι τράπεζες προσαρμόζουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα στο μεταβαλλόμενο λειτουργικό περιβάλλον και να ενισχύουν περαιτέρω τα πλαίσια διαχείρισης κινδύνων. Τα επί του παρόντος αυξημένα κέρδη των τραπεζών θα πρέπει να αξιοποιηθούν πρωτίστως για τη δημιουργία κεφαλαιακών αποθεμάτων και τη βελτίωση της ποιότητας του κεφαλαίου. Η πρόσφατα ανακοινωθείσα πρωτοβουλία των τραπεζών να επιταχύνουν την απόσβεση των DTC θα ενισχύσει την ανθεκτικότητα των τραπεζών και θα μειώσει τη σχέση τράπεζας-κράτους.
13. Η εφαρμογή της πρόσφατα εγκριθείσας συνολικής μακροπροληπτικής εργαλειοθήκης θα ενισχύσει περαιτέρω την ανθεκτικότητα του τραπεζικού τομέα.Το προσωπικό εκφράζει την ικανοποίησή του για την ενεργοποίηση των μέτρων με βάση τον δανειολήπτη (BBM) για τα ενυπόθηκα δάνεια και ένα θετικά ουδέτερο αντικυκλικό κεφαλαιακό απόθεμα ασφαλείας (CCyB).
Τα BBMs, με τη μορφή ανώτατων ορίων στους δείκτες δάνειο προς αξία (LTV) και εξυπηρέτηση χρέους προς εισόδημα (DSTI), αναμένεται να συμβάλουν στον περιορισμό της υπερβολικής συσσώρευσης ενυπόθηκης μόχλευσης, περιορίζοντας παράλληλα την έκθεση των τραπεζών στην έκρηξη της αγοράς κατοικίας, αν και απαιτείται στενή παρακολούθηση. Δεδομένων των ακόμη σχετικά χαμηλών συνδυασμένων κεφαλαιακών αποθεμάτων, οι αρχές θα μπορούσαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο αναπροσαρμογής του επιτοκίου CCyB μεσοπρόθεσμα για να ευθυγραμμιστούν με την αυξανόμενη αβεβαιότητα και να ενισχύσουν την ανθεκτικότητα.