Επιστροφή σε ανοδική πορεία, μετά τα απογοητευτικά στοιχεία Ιουλίου και Αυγούστου, για τον ελληνικό τουρισμό τον Σεπτέμβριο, με αύξηση τόσο στις αφίξεις όσο και στις εισπράξεις, βάσει και των στοιχείων που έδωσε στη δημοσιότητα η Τράπεζα της Ελλάδος.
Ταυτόχρονα, όμως, το «αγκάθι» του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών παραμένει τόσο για τον Σεπτέμβριο όσο και για το 9μηνο, με σημαντική αύξησή του, καθώς οι εξαγωγές συνεχίζουν να υπολείπονται των εισαγωγών.
Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, η ΤτΕ ανακοίνωσε ότι για τον Σεπτέμβριο οι εισπράξεις αυξήθηκαν 7,9%, ενώ οι αφίξεις εμφάνισαν άνοδο 6,6%. Για το 9μηνο οι εισπράξεις είχαν άνοδο που ξεπέρασε το 4%, ενώ οι αφίξεις ενισχύθηκαν άνω του 9%. Σημειώνεται ότι οι συνολικές εισπράξεις για το 9μηνο έφθασαν στα 18,7 δισ. ευρώ από 18 δισ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα.
Την ίδια ώρα, όμως, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στο 9μηνο διευρύνθηκε στα 7,7 δισ. ευρώ, καθώς οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 2,7% και οι εισαγωγές αυξήθηκαν σε ποσοστό 1,9%.
Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών
Το Σεπτέμβριο του 2024, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αυξήθηκε κατά 56,1 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023 και διαμορφώθηκε σε 316,5 εκατ. ευρώ.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών διευρύνθηκε, λόγω της μείωσης των εξαγωγών και της παράλληλης αύξησης των εισαγωγών. Σε τρέχουσες τιμές, οι εξαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 5,0% (αύξηση 4,1% σε σταθερές τιμές) και οι εισαγωγές αγαθών παρουσίασαν αύξηση κατά 1,7% (6,2% σε σταθερές τιμές). Σε τρέχουσες τιμές, οι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα παρουσίασαν αύξηση κατά 10,0% (8,2% σε σταθερές τιμές) και οι εισαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα αυξήθηκαν κατά 2,4%(1,7% σε σταθερές τιμές).
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου υπηρεσιών αυξήθηκε, λόγω της βελτίωσης του ισοζυγίου ταξιδιωτικών υπηρεσιών, ενώ τα ισοζύγια μεταφορών και λοιπών υπηρεσιών επιδεινώθηκαν. Σε σχέση με το Σεπτέμβριο του 2023, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 6,6% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 7,9%.Το έλλειμμα του ισοζυγίου πρωτογενών εισοδημάτων μειώθηκε σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, αντανακλώντας τη μείωση των καθαρών πληρωμών για τόκους, μερίσματα και κέρδη. Το έλλειμμα του ισοζυγίου δευτερογενών εισοδημάτων κατέγραψε μικρή μείωση σε σχέση με το Σεπτέμβριο του 2023, ως αποτέλεσμα της μείωσης των καθαρών πληρωμών, κυρίως στους λοιπούς, εκτός της γενικής κυβέρνησης, τομείς της οικονομίας.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024,το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αυξήθηκε κατά 1,0 δισεκ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και διαμορφώθηκε σε 7,7 δισεκ. ευρώ.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών αυξήθηκε, λόγω της αύξησης των εισαγωγών και της ταυτόχρονης μείωσης των εξαγωγών. Σε τρέχουσες τιμές, οι εξαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 2,7% (‑3,3% σε σταθερές τιμές) και οι εισαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 1,9% (3,3% σε σταθερές τιμές). Ειδικότερα, σε τρέχουσες τιμές οι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα παρουσίασαν μικρή μείωση κατά 0,6%, ενώ οι αντίστοιχες εισαγωγές κατέγραψαν αύξηση κατά 3,5% (‑3,3% και 3,6% σε σταθερές τιμές αντίστοιχα).
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου υπηρεσιών διευρύνθηκε, λόγω της βελτίωσης του ταξιδιωτικού ισοζυγίου και, σε μικρότερο βαθμό, του ισοζυγίου λοιπών υπηρεσιών, ενώ το πλεόνασμα του ισοζυγίου μεταφορών κατέγραψε μικρή μείωση. Σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 9,3% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 4,1%.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου πρωτογενών εισοδημάτων σημείωσε άνοδο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, κυρίως λόγω της μείωσης των καθαρών εισπράξεων από λοιπά πρωτογενή εισοδήματα,αλλά και της αύξησης των καθαρών πληρωμών για τόκους, μερίσματα και κέρδη. Το πλεόνασμα του ισοζυγίου δευτερογενών εισοδημάτων υπερδιπλασιάστηκε έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2023, λόγω της αύξησης των καθαρών εισπράξεων στους λοιπούς, εκτός της γενικής κυβέρνησης, τομείς της οικονομίας.
Ισοζύγιο Κεφαλαίων
Το Σεπτέμβριο του 2024, το ισοζύγιο κεφαλαίων κατέγραψε έλλειμμα 70,9 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος τον αντίστοιχο μήνα του 2023,αντανακλώντας κυρίως το μηδενισμό των καθαρών εισπράξεων στον τομέα της γενικής κυβέρνησης.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024, το ισοζύγιο κεφαλαίων εμφάνισε έλλειμμα 623,9 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος την αντίστοιχη περίοδο του 2023,κυρίως λόγω της μείωσης των καθαρών εισπράξεων της γενικής κυβέρνησης, καθώς και της καταγραφής καθαρών πληρωμών έναντι καθαρών εισπράξεων στους λοιπούς, εκτός της γενικής κυβέρνησης, τομείς της οικονομίας.
Συνολικό Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών και Κεφαλαίων
Το Σεπτέμβριο του 2024, το έλλειμμα του συνολικού ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών και κεφαλαίων (το οποίο αντιστοιχεί στις ανάγκες της οικονομίας για χρηματοδότηση από το εξωτερικό) αυξήθηκε κατά 175,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023 και διαμορφώθηκε σε 387,4 εκατ. ευρώ.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024, το έλλειμμα του συνολικού ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών και κεφαλαίων διευρύνθηκε κατά 3,7 δισεκ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και διαμορφώθηκε σε 8,3 δισεκ. ευρώ.
Ισοζύγιο Χρηματοοικονομικών Συναλλαγών
Το Σεπτέμβριο του 2024, στην κατηγορία των άμεσων επενδύσεων, οι απαιτήσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού κατέγραψαν καθαρές ροές ύψους 95,6 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού καθαρές ροές ύψους 393,8 εκατ. ευρώ, χωρίς αξιοσημείωτες συναλλαγές.
Στις επενδύσεις χαρτοφυλακίου, η αύξηση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού αντανακλά κυρίως την αύξηση κατά 373,0 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεών τους σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του εξωτερικού και στην άνοδο κατά 192,1 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε μετοχές επιχειρήσεων μη κατοίκων. Η αύξηση των υποχρεώσεών τους οφείλεται κυρίωςστην άνοδο κατά 1,4δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε ελληνικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια.
Στην κατηγορία των λοιπών επενδύσεων καταγράφηκε αύξηση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού,πρωτίστως λόγω της στατιστικής προσαρμογής για την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 638,0 εκατ. ευρώ) και της ανόδου κατά 335,0 εκατ. ευρώ της χορήγησης δανείων σε μη κατοίκους, καθώς και της αύξησης κατά 148,4 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε καταθέσεις και repos στο εξωτερικό. Η αύξηση των υποχρεώσεών τους προέρχεται από τη στατιστική προσαρμογή που συνδέεται με την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 638,0 εκατ. ευρώ) και από την αύξηση κατά 582,4 εκατ. ευρώ των δανειακών υποχρεώσεών τους προς μη κατοίκους,η οποία αντισταθμίστηκε εν μέρει από τη μείωση κατά 950,0 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε καταθέσεις και reposστο εσωτερικό(περιλαμβάνεται και ο λογαριασμός TARGET).
Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024, στην κατηγορία των άμεσων επενδύσεων, οι απαιτήσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού κατέγραψαν καθαρές ροές ύψους 1,5 δισεκ. ευρώ και οι υποχρεώσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού, που αντιστοιχούν σε άμεσες επενδύσεις μη κατοίκων στην Ελλάδα, σημείωσαν καθαρές ροές ύψους 3,1δισεκ. ευρώ.
Στις επενδύσεις χαρτοφυλακίου, η αύξηση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού οφείλεται κυρίως στην άνοδο κατά 4,4 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του εξωτερικού. Η αύξηση των υποχρεώσεών τους αντανακλά πρωτίστως την άνοδο κατά 7,5 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε ελληνικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια,καθώς και την αύξηση κατά 1,7 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε μετοχές εγχώριων επιχειρήσεων.
Στην κατηγορία των λοιπών επενδύσεων, η μείωση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού οφείλεται κυρίως στην υποχώρηση κατά 6,3 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε καταθέσεις και repos στο εξωτερικό,η οποία αντισταθμίστηκε μερικώς από τη στατιστική προσαρμογή για την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 2,5 δισεκ. ευρώ) και από την αύξηση κατά 1,3 δισεκ. ευρώ της χορήγησης δανείων σε μη κατοίκους. Η μείωση των υποχρεώσεών τους συνδέεται με την υποχώρηση κατά 2,9 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε καταθέσεις και repos στην Ελλάδα (περιλαμβάνεται και ο λογαριασμός TARGET) και τη μείωση κατά 1,6 δισεκ. ευρώ των δανειακών υποχρεώσεών τους προς μη κατοίκους,η οποία αντισταθμίστηκε ως ένα βαθμό από τη στατιστική προσαρμογή για την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 2,5 δισεκ. ευρώ).
Στο τέλος Σεπτεμβρίου του 2024, τα συναλλαγματικά διαθέσιμα της χώρας διαμορφώθηκαν σε 13,9 δισεκ. ευρώ, έναντι 11,8 δισεκ. ευρώ στο τέλος Σεπτεμβρίου του 2023.
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΠΛΗΡΩΜΩΝ (εκατ. ευρώ)
Ιανουάριος-Σεπτέμβριος | ||||
2022 | 2023 | 2024 | ||
I | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ( Ι.Α + Ι.Β + Ι.Γ + Ι.Δ ) | -11.897,7 | -6.620,6 | -7.666,2 |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ( I.Α + I.B) | -11.653,3 | -4.842,9 | -6.390,9 | |
Ι.A | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ ( I.Α.1 - I.Α.2) | -28.734,8 | -23.827,5 | -25.990,6 |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ καυσίμων | -9.015,2 | -5.307,0 | -5.721,4 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ χωρίς καύσιμα | -19.719,6 | -18.520,5 | -20.269,2 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ πλοίων | -107,4 | -68,7 | -112,2 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ χωρίς πλοία | -28.627,4 | -23.758,8 | -25.878,4 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ χωρίς καύσιμα και πλοία | -19.612,2 | -18.451,8 | -20.157,0 | |
I.A.1 | Εξαγωγές αγαθών | 39.850,1 | 37.887,0 | 36.870,9 |
Καύσιμα | 13.013,2 | 10.878,9 | 10.034,3 | |
Πλοία (πωλήσεις) | 83,5 | 162,6 | 149,4 | |
Αγαθά χωρίς καύσιμα και πλοία | 26.753,5 | 26.845,6 | 26.687,2 | |
I.A.2 | Εισαγωγές αγαθών | 68.584,9 | 61.714,5 | 62.861,5 |
Καύσιμα | 22.028,4 | 16.185,9 | 15.755,7 | |
Πλοία (αγορές) | 190,8 | 231,3 | 261,6 | |
Αγαθά χωρίς καύσιμα και πλοία | 46.365,7 | 45.297,3 | 46.844,2 | |
Ι.Β | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ( I.Β.1 - I.Β.2) | 17.081,5 | 18.984,6 | 19.599,7 |
I.B.1 | Εισπράξεις | 37.532,4 | 39.067,7 | 40.960,7 |
Ταξιδιωτικό | 15.559,8 | 18.021,4 | 18.758,3 | |
Μεταφορές | 17.266,9 | 15.571,1 | 16.011,2 | |
Λοιπές υπηρεσίες | 4.705,7 | 5.475,2 | 6.191,2 | |
I.B.2 | Πληρωμές | 20.450,9 | 20.083,1 | 21.360,9 |
Ταξιδιωτικό | 1.423,3 | 1.824,2 | 2.035,9 | |
Μεταφορές | 14.084,3 | 13.145,0 | 13.604,9 | |
Λοιπές υπηρεσίες | 4.943,4 | 5.113,9 | 5.720,1 | |
Ι.Γ | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΠΡΩΤΟΓΕΝΩΝ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ (I.Γ.1 - I.Γ.2) | -275,5 | -2.817,8 | -3.515,6 |
I.Γ.1 | Εισπράξεις | 5.888,6 | 7.615,3 | 8.451,3 |
Από εργασία (αμοιβές,μισθοί) | 167,3 | 157,8 | 170,4 | |
Από επενδύσεις (τόκοι,μερίσματα,κέρδη) | 3.013,8 | 4.501,3 | 5.845,7 | |
Λοιπά πρωτογενή εισοδήματα | 2.707,5 | 2.956,2 | 2.435,2 | |
I.Γ.2 | Πληρωμές | 6.164,1 | 10.433,1 | 11.966,8 |
Από εργασία (αμοιβές,μισθοί) | 1.119,5 | 991,6 | 1.020,9 | |
Από επενδύσεις (τόκοι,μερίσματα,κέρδη) | 4.492,9 | 9.041,8 | 10.593,9 | |
Λοιπά πρωτογενή εισοδήματα | 551,7 | 399,7 | 352,1 | |
Ι.Δ | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΩΝ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ (I.Δ.1 - I.Δ.2) | 31,1 | 1.040,1 | 2.240,2 |
I.Δ.1 | Εισπράξεις | 3.677,0 | 4.131,7 | 5.660,4 |
Γενική κυβέρνηση | 2.387,5 | 2.367,4 | 885,0 | |
Λοιποί τομείς | 1.289,5 | 1.764,3 | 4.775,4 | |
I.Δ.2 | Πληρωμές | 3.645,9 | 3.091,6 | 3.420,2 |
Γενική κυβέρνηση | 2.441,8 | 1.723,4 | 1.995,3 | |
Λοιποί τομείς | 1.204,1 | 1.368,2 | 1.424,9 | |
ΙΙ | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ (II.1 - II.2) | 2.518,2 | 2.001,8 | -623,9 |
II.1 | Εισπράξεις | 3.000,9 | 2.395,0 | 273,6 |
Γενική κυβέρνηση | 2.041,1 | 1.878,3 | 89,1 | |
Λοιποί τομείς | 959,8 | 516,6 | 184,5 | |
II.2 | Πληρωμές | 482,7 | 393,1 | 897,4 |
Γενική κυβέρνηση | 5,4 | 5,3 | 5,3 | |
Λοιποί τομείς | 477,3 | 387,8 | 892,1 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ΚΑΙ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ ( Ι + ΙΙ) | -9.379,5 | -4.618,8 | -8.290,1 | |
ΙII | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ( ΙII.Α+III.Β+ΙII.Γ+III.Δ ) | -7.235,8 | -2.301,6 | -6.609,9 |
ΙII.Α | ΑΜΕΣΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ | -4.911,9 | -2.436,4 | -1.628,1 |
Απαιτήσεις | 1.526,6 | 1.228,7 | 1.484,2 | |
Υποχρεώσεις | 6.438,4 | 3.665,1 | 3.112,3 | |
ΙII.Β | ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΟΥ | 10.212,3 | 2.747,1 | -4.119,2 |
Απαιτήσεις | 10.742,9 | 6.723,1 | 5.100,5 | |
Υποχρεώσεις | 530,6 | 3.976,0 | 9.219,7 | |
ΙII.Γ | ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ * | -10.221,5 | -2.826,6 | -613,2 |
Απαιτήσεις | -1.641,4 | -815,8 | -2.654,9 | |
Υποχρεώσεις | 8.580,1 | 2.010,8 | -2.041,7 | |
(Δάνεια γενικής κυβέρνησης) | -2.036,4 | -194,3 | 161,4 | |
III.Δ | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ | -2.314,7 | 214,3 | -249,4 |
IV | ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΤΕΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ( Ι + ΙΙ - III + IV=0) | 2.143,7 | 2.317,1 | 1.680,2 |