Ο τουρισμός παραμένει ο κλάδος που διασώζει το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, καθώς τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, επιβεβαιώνουν ότι το 2024 θα αποδειχθεί ένα ακόμη έτος ρεκόρ τόσο από πλευράς αφίξεων όσο και εισπράξεων.
Τα έσοδα από τον τουρισμό έφθασαν στο 7μηνο σχεδόν στο επίπεδο των 21 δισ. ευρώ, εμφανίζοντας αύξηση 5,6%, ενώ οι αφίξεις ενισχύθηκαν κατά 11,2%. Πάντως αρκετά ανησυχητικά θα πρέπει να θεωρούνται τα στοιχεία για τον Ιούλιο όπου καταγράφηκε αύξηση των αφίξεων κατά 4,1%, αλλά μείωση κατά 4,2% των εισπράξεων, σε ετήσια βάση.
Αντίθετα οι εξαγωγές συνέχισαν να κινούνται με πτωτική τροχιά, με πτώση 1,3%, ενώ όλα δείχνουν ότι η Ελλάδα καταναλώνει εισαγόμενα προϊόντα, με τις εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου 2024 να αυξάνονται 4,1%. Αυτή η πορεία συνέβαλε στη νέα αύξηση του ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, το οποίο στο 7μηνο έφθασε στα 8,6 δισ. ευρώ, εμφανίζοντας αύξηση κατά 1,3 δισ. και συνεχίζοντας να αποτελεί έναν «πονοκέφαλο» για το οικονομικό επιτελείο.
Πιο αναλυτικά η ΤτΕ τονίζει στην ανακοίνωσή της τα ακόλουθα:
- Τον Ιούλιο του 2024, το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών μειώθηκε σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023 λόγω της επιδείνωσης στα ισοζύγια αγαθών, υπηρεσιών και πρωτογενών εισοδημάτων, ενώ το ισοζύγιο δευτερογενών εισοδημάτων παρουσίασε μικρή βελτίωση.
- Την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2024, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αυξήθηκε σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2023, λόγω της επιδείνωσης του ισοζυγίου αγαθών και, σε μικρότερο βαθμό, του ισοζυγίου πρωτογενών εισοδημάτων, η οποία αντισταθμίστηκε μερικώς από τη βελτίωση κυρίως του ισοζυγίου δευτερογενών εισοδημάτων, αλλά και του ισοζυγίου υπηρεσιών.
Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών
Τον Ιούλιο του 2024, το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών μειώθηκε κατά 600,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023 και διαμορφώθηκε σε 246,2 εκατ. ευρώ.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών διευρύνθηκε, λόγω της μεγαλύτερης αύξησης των εισαγωγών σε σχέση με την αύξηση των εξαγωγών. Σε τρέχουσες τιμές, οι εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 8,3% (5,9% σε σταθερές τιμές), ενώ οι εισαγωγές αγαθών παρουσίασαν αύξηση κατά 8,4% (10,6% σε σταθερές τιμές). Ειδικότερα, σε τρέχουσες τιμές οι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα παρουσίασαν αύξηση κατά 7,5% (4,8% σε σταθερές τιμές), ενώ οι εισαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα αυξήθηκαν κατά 13,6% (13,2% σε σταθερές τιμές).
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου υπηρεσιών μειώθηκε λόγω της επιδείνωσης πρωτίστως του ισοζυγίου ταξιδιωτικών υπηρεσιών και δευτερευόντως του ισοζυγίου μεταφορών, ενώ το ισοζύγιο λοιπών υπηρεσιών βελτιώθηκε. Σε σχέση με τον Ιούλιο του 2023, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 4,1%, ενώ οι σχετικές εισπράξεις μειώθηκαν κατά 4,2%.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου πρωτογενών εισοδημάτων αυξήθηκε σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, αντανακλώντας την αύξηση των καθαρών πληρωμών για τόκους, μερίσματα και κέρδη, η οποία αντισταθμίστηκε εν μέρει από την αύξηση των καθαρών εισπράξεων από λοιπά πρωτογενή εισοδήματα. Το έλλειμμα του ισοζυγίου δευτερογενών εισοδημάτων κατέγραψε μικρή υποχώρηση σε σχέση με τον Ιούλιο του 2023, ως αποτέλεσμα της μείωσης των καθαρών πληρωμών σε όλους τους τομείς της οικονομίας.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αυξήθηκε κατά 1,3 δισεκ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και διαμορφώθηκε σε 8,6 δισεκ. ευρώ.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών αυξήθηκε λόγω της ταυτόχρονης μείωσης των εξαγωγών και της αύξησης των εισαγωγών. Σε τρέχουσες τιμές, οι εξαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 1,3% ( 4,3% σε σταθερές τιμές) και οι εισαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 4,1% (4,8% σε σταθερές τιμές). Ειδικότερα, σε τρέχουσες τιμές οι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα παρουσίασαν μείωση κατά 2,7%, ενώ οι αντίστοιχες εισαγωγές κατέγραψαν αύξηση κατά 5,4% ( 5,6% και 5,7% σε σταθερές τιμές αντίστοιχα).
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου υπηρεσιών διευρύνθηκε, λόγω της βελτίωσης πρωτίστως του ισοζυγίου ταξιδιωτικών υπηρεσιών και δευτερευόντως των ισοζυγίων μεταφορών και λοιπών υπηρεσιών. Σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2023, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 11,2% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 5,6%.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου πρωτογενών εισοδημάτων σημείωσε άνοδο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, κυρίως λόγω της μείωσης των καθαρών εισπράξεων από λοιπά πρωτογενή εισοδήματα. Το πλεόνασμα του ισοζυγίου δευτερογενών εισοδημάτων σχεδόν διπλασιάστηκε έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2023, λόγω της αύξησης των καθαρών εισπράξεων στους λοιπούς, εκτός της γενικής κυβέρνησης, τομείς της οικονομίας.
Ισοζύγιο Κεφαλαίων
Τον Ιούλιο του 2024, το ισοζύγιο κεφαλαίων κατέγραψε μικρό πλεόνασμα ύψους 1,2 εκατ. ευρώ, έναντι ελλείμματος τον αντίστοιχο μήνα του 2023, αντανακλώντας την καταγραφή καθαρών εισπράξεων έναντι καθαρών πληρωμών στους λοιπούς, εκτός της γενικής κυβέρνησης, τομείς της οικονομίας.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, το ισοζύγιο κεφαλαίων εμφάνισε έλλειμμα 564,8 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος την αντίστοιχη περίοδο του 2023, λόγω της μείωσης των καθαρών εισπράξεων της γενικής κυβέρνησης, καθώς και της καταγραφής καθαρών πληρωμών έναντι καθαρών εισπράξεων στους λοιπούς, εκτός της γενικής κυβέρνησης, τομείς της οικονομίας.
Συνολικό Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών και Κεφαλαίων
Τον Ιούλιο του 2024, το πλεόνασμα του συνολικού ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών και κεφαλαίων (το οποίο αντιστοιχεί στις ανάγκες της οικονομίας για χρηματοδότηση από το εξωτερικό) μειώθηκε κατά 559,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023 και διαμορφώθηκε σε 247,4 εκατ. ευρώ.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, το έλλειμμα του συνολικού ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών και κεφαλαίων διευρύνθηκε σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και διαμορφώθηκε σε 9,1 δισεκ. ευρώ.
Ισοζύγιο Χρηματοοικονομικών Συναλλαγών
Τον Ιούλιο του 2024, στην κατηγορία των άμεσων επενδύσεων, οι απαιτήσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού κατέγραψαν καθαρές ροές ύψους 92,6 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού καθαρές ροές ύψους 486,3 εκατ. ευρώ, χωρίς αξιοσημείωτες συναλλαγές.
Στις επενδύσεις χαρτοφυλακίου, η μείωση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού αντανακλά κυρίως την υποχώρηση κατά 718,0 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεών τους σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του εξωτερικού. Η αύξηση των υποχρεώσεών τους οφείλεται κυρίως στην άνοδο κατά 228,0 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε μετοχές εγχώριων επιχειρήσεων και στην αύξηση κατά 135,0 εκατ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε ελληνικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια.
Στην κατηγορία των λοιπών επενδύσεων καταγράφηκε μείωση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού, λόγω της υποχώρησης κατά 1,1 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε καταθέσεις και repos στο εξωτερικό, η οποία αντισταθμίστηκε εν μέρει από τη στατιστική προσαρμογή που συνδέεται με την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 745,0 εκατ. ευρώ). Η μείωση των υποχρεώσεών τους προέρχεται από την υποχώρηση κατά 4,3 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε καταθέσεις και repos στο εσωτερικό, η οποία αντισταθμίστηκε εν μέρει από την αύξηση κατά 1,6 δισεκ. ευρώ των δανειακών υποχρεώσεών τους προς μη κατοίκους και, σε μικρότερο βαθμό, από τη στατιστική προσαρμογή που συνδέεται με την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 745,0 εκατ. ευρώ).
Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, στην κατηγορία των άμεσων επενδύσεων, οι απαιτήσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού κατέγραψαν καθαρές ροές ύψους 978,1 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού, που αντιστοιχούν σε άμεσες επενδύσεις μη κατοίκων στην Ελλάδα, σημείωσαν καθαρές ροές ύψους 2,6 δισεκ. ευρώ.
Στις επενδύσεις χαρτοφυλακίου, η αύξηση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού οφείλεται κατά το μεγαλύτερο μέρος της στην άνοδο κατά 3,3 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του εξωτερικού. Η αύξηση των υποχρεώσεών τους αντανακλά κυρίως την άνοδο κατά 6,1 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε ελληνικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια, καθώς και την αύξηση κατά 1,8 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε μετοχές εγχώριων επιχειρήσεων.
Στην κατηγορία των λοιπών επενδύσεων, η μείωση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού οφείλεται κυρίως στην υποχώρηση κατά 6,0 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε καταθέσεις και repos στο εξωτερικό, η οποία αντισταθμίστηκε μερικώς από τη στατιστική προσαρμογή για την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 1,2 δισεκ. ευρώ) και από την αύξηση κατά 1,0 δισεκ. ευρώ της χορήγησης δανείων σε μη κατοίκους. Η μείωση των υποχρεώσεών τους συνδέεται με την υποχώρηση κατά 1,8 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε καταθέσεις και repos στην Ελλάδα (περιλαμβάνεται και ο λογαριασμός TARGET) και κατά 1,5 δισεκ. ευρώ των δανειακών υποχρεώσεών τους προς μη κατοίκους, η οποία αντισταθμίστηκε ως ένα βαθμό από τη στατιστική προσαρμογή για την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 1,2 δισεκ. ευρώ).
Στο τέλος Ιουλίου του 2024, τα συναλλαγματικά διαθέσιμα της χώρας διαμορφώθηκαν σε 13,5 δισεκ. ευρώ, έναντι 12,2 δισεκ. ευρώ στο τέλος Ιουλίου του 2023.
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΠΛΗΡΩΜΩΝ (εκατ. ευρώ)
Ιανουάριος-Ιούλιος | ||||
2022 | 2023 | 2024 | ||
I | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ( Ι.Α + Ι.Β + Ι.Γ + Ι.Δ ) | -11.525,5 | -7.279,2 | -8.573,0 |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ( I.Α + I.B) | -12.173,2 | -6.916,1 | -8.921,5 | |
Ι.A | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ ( I.Α.1 - I.Α.2) | -21.994,4 | -17.961,1 | -20.309,3 |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ καυσίμων | -6.517,7 | -4.145,0 | -4.000,6 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ χωρίς καύσιμα | -15.476,7 | -13.816,1 | -16.308,7 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ πλοίων | -84,5 | -45,7 | -92,7 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ χωρίς πλοία | -21.909,9 | -17.915,4 | -20.216,6 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΓΑΘΩΝ χωρίς καύσιμα και πλοία | -15.392,1 | -13.770,4 | -16.216,0 | |
I.A.1 | Εξαγωγές αγαθών | 30.461,5 | 29.613,0 | 29.214,9 |
Καύσιμα | 9.571,1 | 8.006,4 | 8.199,4 | |
Πλοία (πωλήσεις) | 72,6 | 152,4 | 132,2 | |
Αγαθά χωρίς καύσιμα και πλοία | 20.817,8 | 21.454,2 | 20.883,2 | |
I.A.2 | Εισαγωγές αγαθών | 52.455,9 | 47.574,1 | 49.524,2 |
Καύσιμα | 16.088,8 | 12.151,4 | 12.200,0 | |
Πλοία (αγορές) | 157,1 | 198,1 | 224,9 | |
Αγαθά χωρίς καύσιμα και πλοία | 36.209,9 | 35.224,6 | 37.099,2 | |
Ι.Β | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ( I.Β.1 - I.Β.2) | 9.821,2 | 11.045,0 | 11.387,9 |
I.B.1 | Εισπράξεις | 25.494,9 | 26.537,9 | 28.163,0 |
Ταξιδιωτικό | 8.584,6 | 10.375,2 | 10.952,7 | |
Μεταφορές | 13.340,4 | 11.878,5 | 12.346,6 | |
Λοιπές υπηρεσίες | 3.569,9 | 4.284,2 | 4.863,6 | |
I.B.2 | Πληρωμές | 15.673,7 | 15.492,9 | 16.775,1 |
Ταξιδιωτικό | 1.062,8 | 1.369,7 | 1.644,3 | |
Μεταφορές | 10.851,7 | 10.143,9 | 10.580,9 | |
Λοιπές υπηρεσίες | 3.759,2 | 3.979,2 | 4.550,0 | |
Ι.Γ | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΠΡΩΤΟΓΕΝΩΝ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ (I.Γ.1 - I.Γ.2) | 244,1 | -1.740,4 | -2.299,8 |
I.Γ.1 | Εισπράξεις | 4.357,5 | 6.068,4 | 7.011,0 |
Από εργασία (αμοιβές,μισθοί) | 132,0 | 123,2 | 136,3 | |
Από επενδύσεις (τόκοι,μερίσματα,κέρδη) | 1.903,7 | 3.355,7 | 4.721,0 | |
Λοιπά πρωτογενή εισοδήματα | 2.321,7 | 2.589,4 | 2.153,7 | |
I.Γ.2 | Πληρωμές | 4.113,4 | 7.808,8 | 9.310,8 |
Από εργασία (αμοιβές,μισθοί) | 872,1 | 769,6 | 794,2 | |
Από επενδύσεις (τόκοι,μερίσματα,κέρδη) | 2.769,6 | 6.707,3 | 8.247,1 | |
Λοιπά πρωτογενή εισοδήματα | 471,7 | 331,9 | 269,6 | |
0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Ι.Δ | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΩΝ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ (I.Δ.1 - I.Δ.2) | 403,6 | 1.377,3 | 2.648,3 |
I.Δ.1 | Εισπράξεις | 3.297,9 | 3.761,6 | 5.265,2 |
Γενική κυβέρνηση | 2.258,9 | 2.239,1 | 789,3 | |
Λοιποί τομείς | 1.039,0 | 1.522,5 | 4.475,9 | |
I.Δ.2 | Πληρωμές | 2.894,3 | 2.384,3 | 2.616,9 |
Γενική κυβέρνηση | 1.988,3 | 1.339,1 | 1.527,6 | |
Λοιποί τομείς | 906,0 | 1.045,2 | 1.089,3 | |
ΙΙ | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ (II.1 - II.2) | 1.962,6 | 1.851,7 | -564,8 |
II.1 | Εισπράξεις | 2.422,1 | 2.149,4 | 239,5 |
Γενική κυβέρνηση | 1.897,0 | 1.640,3 | 88,8 | |
Λοιποί τομείς | 525,1 | 509,1 | 150,7 | |
II.2 | Πληρωμές | 459,5 | 297,6 | 804,3 |
Γενική κυβέρνηση | 4,2 | 4,1 | 4,2 | |
Λοιποί τομείς | 455,3 | 293,5 | 800,0 | |
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ΚΑΙ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ ( Ι + ΙΙ) | -9.562,9 | -5.427,4 | -9.137,8 | |
ΙII | ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ( ΙII.Α+III.Β+ΙII.Γ+III.Δ ) | -7.692,2 | -4.075,1 | -7.466,6 |
ΙII.Α | ΑΜΕΣΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ * | -3.687,1 | -2.600,0 | -1.605,6 |
Απαιτήσεις | 1.639,6 | 523,2 | 978,1 | |
Υποχρεώσεις | 5.326,6 | 3.123,2 | 2.583,7 | |
ΙII.Β | ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΟΥ * | 8.305,8 | 47,6 | -3.890,3 |
Απαιτήσεις | 10.472,9 | 5.131,5 | 3.995,1 | |
Υποχρεώσεις | 2.167,1 | 5.083,9 | 7.885,4 | |
ΙII.Γ | ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ * | -9.838,9 | -2.266,7 | -1.783,2 |
Απαιτήσεις | -2.043,8 | -2.371,4 | -3.879,0 | |
Υποχρεώσεις | 7.795,1 | -104,8 | -2.095,8 | |
(Δάνεια γενικής κυβέρνησης) | -1.615,6 | 135,5 | 493,9 | |
III.Δ | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ * * | -2.472,1 | 743,9 | -187,5 |
IV | ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΤΕΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ( Ι + ΙΙ - III + IV=0) | 1.870,7 | 1.352,3 | 1.671,2 |
ΥΨΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ * * * | ||||