ΓΔ: 1403.87 -0.96% Τζίρος: 129.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA

Αρανίτης (Intrakat): Kράτος και κατασκευαστικές εταιρείες να ανοίξουν διάλογο

Όπως τόνισε ο Γενικός Διευθυντής του Ομίλου, η δυσκολία στα νέα έργα δεν είναι αμιγώς κατασκευαστική, αλλά άπτεται του σχεδιασμού, της υλοποίησης, της ανθεκτικότητας και της φιλικότητας στο περιβάλλον.

Για την ανάγκη ενός εθνικού διαλόγου με αντικείμενο την ιεράρχηση της κατασκευής των μεγάλων έργων νέας γενιάς και την εξεύρεση βιώσιμων λύσεων σε αυτά, μέσα από μία ολιστική προσέγγιση, με στόχο την ταχύτερη υλοποίηση, στο σωστό κόστος και χωρίς εμπόδια, μίλησε σήμερα ο Γενικός Διευθυντής του Ομίλου Intrakat και της ΑΚΤΩΡ, κ. Αναστάσιος Αρανίτης, συμμετέχοντας σε κύκλο συζήτησης στο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2024.

Όπως σημείωσε, θα πρέπει να προσεγγίσουμε ολιστικά τη σύλληψη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των έργων νέας γενιάς, ώστε να μην γίνονται αλληλεπικαλύψεις των δημοπρατήσεων, όπως φαίνεται ότι θα συμβεί στα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας, η οποία, όπως παρατήρησε, θα μπορούσε να αποτελέσει μοντέλο για την διαχείριση της επόμενης γενιάς των έργων και πρότυπο για όλες τις περιοχές της χώρας.

Για να συμβεί αυτό, συμπλήρωσε, θα πρέπει κράτος και κατασκευαστικές εταιρείες να ανοίξουν έναν διάλογο με στόχο να ιεραρχήσουν σωστά την προτεραιότητα κατασκευής των έργων, καθώς ο επικείμενος όγκος τους θα είναι πολύ μεγάλος, την ώρα που οι πόροι και οι δυνατότητες παραγωγής θα είναι πολύ συγκεκριμένες, με στόχο να υλοποιηθούν εγκαίρως. Όπως σημείωσε ο κ. Αρανίτης, σήμερα πολλά έργα έχουν δημοπρατηθεί ανώριμα, δηλαδή με μελέτες που δεν είχαν συμπεριλάβει στο σύνολό τους όλους τους παράγοντες που απαιτούνται ώστε να προχωρήσουν απρόσκοπτα.

Και όπως τόνισε, η δυσκολία στα νέα έργα δεν είναι αμιγώς κατασκευαστική, αλλά άπτεται του σχεδιασμού, της υλοποίησης, της ανθεκτικότητας και της φιλικότητας στο περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένου και του παράγοντα της κλιματικής αλλαγής, κάτι που κάνει όλο το πλέγμα των έργων να γίνεται πιο δύσκολο. Σύμφωνα με τον κ. Αρανίτη, υπάρχει υστέρηση στις απαλλοτριώσεις, ενώ στο περιβαλλοντικό σκέλος των έργων δεν έχει ληφθεί υπόψη όσο θα έπρεπε το θέμα της ανθεκτικότητας και της κλιματικής αλλαγής, που αποτελούν πλέον κρίσιμους παράγοντες, οι οποίοι επηρεάζουν τον σχεδιασμό των έργων. Και αυτό έχει ως άμεση συνέπεια τόσο τη χρονική καθυστέρηση όσο και τη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής, συμπλήρωσε.

Για παράδειγμα, παρατήρησε, με βάση τη νέα ταξινομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απαιτείται η χρήση μίας νέας γενιάς υλικών, που έχουν ειδικό πιστοποιητικό ανακύκλωσης και είναι φιλικά προς το περιβάλλον, γεγονός που δημιουργεί επιπρόσθετες προκλήσεις στην υλοποίηση των έργων. Παράλληλα, ο κ. Αρανίτης υπογράμμισε ότι υπάρχει αντικειμενικό θέμα αναπροσαρμογής του κόστους των έργων, καθώς οι συνθήκες κατά τις οποίες είχαν δημοπρατηθεί στο πρόσφατο παρελθόν, έχουν αλλάξει ριζικά και το κόστος τους έχει εκτοξευθεί.

Κι έκανε έκκληση να βρεθούν από κοινού λύσεις για να αντιμετωπιστεί εγκαίρως το ζήτημα και να ενσωματωθεί στα έργα το αυξημένο κατασκευαστικό, μελετητικό ή χρηματοδοτικό νέο κόστος, ώστε να μην βρεθούμε προ εκπλήξεως τα επόμενα χρόνια. Οι μεγάλες εταιρίες που έχουν την κεφαλαιακή επάρκεια, τη δύναμη και την ικανότητα να προχωρήσουν τα έργα, πρόσθεσε ο Γενικός Διευθυντής του Ομίλου Intrakat, αντιμετωπίζουν εγγενή προβλήματα υλοποίησης, σε σημείο που καλούνται να επανασχεδιάσουν τα έργα από την αρχή. Και έκανε έκκληση όπως όλοι οι εμπλεκόμενοι – τεχνικός κόσμος, χρηματοδότριες τράπεζες και πολιτεία – να καθίσουν στο τραπέζι και να συνεκτιμήσουν για το πως θα υλοποιηθεί η νέα γενιά των μεγάλων έργων.

Επιπλέον, έκανε αναφορά στο θέμα της προσέλκυσης ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο, όπως σχολίασε, δεν είναι πάντοτε επιλύσιμο, καθώς συχνά οι ανθρώπινοι πόροι δεν αρκούν για όλους. Εντούτοις, σημείωσε ότι θα πρέπει να δοθεί λύση στο ζήτημα, το οποίο δεν αφορά πάντοτε την προσέλκυση προσωπικού, αλλά και θεσμικά θέματα. Για παράδειγμα, όπως σχολίασε, δεν είναι λογικό να χρειάζεται τροποποίηση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) κάθε δύο χρόνια ώστε να εγκατασταθεί ένας οικίσκος σε εργοτάξιο για την διαμονή του εργατικού προσωπικού.

Ο κ. Αρανίτης συμπλήρωσε ότι ο Όμιλος Intrakat προσπαθεί να λύσει το θέμα της έλλειψης του ανθρώπινου δυναμικού, ενισχύοντας το στελεχιακό δυναμικό της εταιρείας με Έλληνες μηχανικούς που είχαν φύγει στο εξωτερικό στην κρίση. Ωστόσο, τόνισε ότι απαιτείται αρωγή της πολιτείας και στο πεδίο αυτό. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΚΤΩΡ: Στην τελική ευθεία η κύρια γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης

«Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει τελειώσει» ανακοίνωσε ο  Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, κ. Εξάρχου και πρόσθεσε ότι πλέον απομένει να ολοκληρωθούν οι δοκιμές και ότι στο τέλος Νοεμβρίου η Θεσσαλονίκη θα έχει Μετρό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεοδωρικάκος: Δίπλα στους ανθρώπους και στις επιχειρήσεις της Θεσσαλίας

«Ως υπουργός Ανάπτυξης έχω την υποχρέωση να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου για να στηριχθεί η περιοχή της Θεσσαλίας που τόσο έχει χτυπηθεί από τις φυσικές καταστροφές» ανέφερε.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σταϊκούρας: Το καλοκαίρι του 2027 η παράδοση του άξονα Μπράλος – Άμφισσα

«Πρόκειται για έναν οδικό άξονα που εξυπηρετεί πλήθος διατοπικών και ευρύτερων μετακινήσεων από την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα προς περιοχές της Δυτικής και Νότιας χώρας» επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Apostolos Tzitzikostas, European Commission, Evropaiki Epitropi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δύο έργα για τις υποδομές στη Θέρμη υπέγραψε ο Απόστολος Τζιτζικώστας

«Στην περιοχή της Θέρμης εγκαθίστανται τα τελευταία χρόνια νέοι κάτοικοι και η ανοικοδόμηση είναι μια από τις μεγαλύτερες στην Κεντρική Μακεδονία» ανέφερε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας.