Ένα στα τρία καινούργια αυτοκίνητα που θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους της χώρας το 2030 θα είναι ηλεκτροκίνητο, σύμφωνα με τους στόχους του υπουργείου Ενέργειας, καθώς το βάρος της ανάπτυξης των πράσινων Ι.Χ. πέφτει στην αύξηση των σημείων φόρτισης.
Η έλλειψη υποδομών αποτελεί κύριο εμπόδιο στην αύξηση των αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων στη χώρα ενώ οι οδηγοί συχνά αναφέρουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό των εγκατεστημένων μονάδων φόρτισης δεν λειτουργούν.
Σύμφωνα με το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) 2025-2030 που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 16 Σεπτεμβρίου, το υπουργείο υιοθετεί δύο σενάρια σχετικά με την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.
Στο πρώτο και βασικό σενάριο, 54.877 αυτοκίνητα από τα 182.923 που εκτιμάται πως θα ταξινομηθούν το 2030, θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV) και plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV), αποτελώντας 30% του συνόλου.
Στο σενάριο Β, που είναι το αισιόδοξο σενάριο, οι συνολικές πωλήσεις των νέων αυτοκινήτων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 216.608 το 2030, από τα οποία 108.304 θα είναι ηλεκτροκίνητα, δηλαδή 50% των καινούργιων Ι.Χ.
Σημειώνεται ότι οι στόχοι στο αισιόδοξο σενάριο μπορεί να επιτευχθούν εφόσον γίνει αλλαγή στην πολιτική της κυβέρνησης και ενισχυθούν τα μέτρα στήριξης σε αυτή την κατεύθυνση.
«Η υιοθέτηση αυξημένων μέτρων πολιτικής (σύμφωνα με το Σενάριο Β) θα οδηγήσει σε ταχύτερο εξηλεκτρισμό του στόλου επιβατικών οχημάτων και ελαφρών φορτηγών (LCVs) στην Ελλάδα, με το στόλο αυτών σε κυκλοφορία να αναμένεται να αυξηθεί από περίπου 30.600 οχήματα σήμερα σε περισσότερα από 460.000 οχήματα το έτος 2030», αναφέρει το έγγραφο.
Στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ λαμβάνεται για πρώτη φορά μέριμνα για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων που είναι απαραίτητο να αναπτυχθούν για την τροφοδοσία των οχημάτων, όπως οι υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και οι υποδομές τροφοδοσίας με υδρογόνο.
Η ταχύρρυθμη και ισόρροπη ανάπτυξη των υποδομών αυτών αποτελεί προαπαιτούμενο για την επίτευξη των στόχων κλιματικής ουδετερότητας στις μεταφορές, μέσω της αύξησης της διείσδυσης ηλεκτρικών οχημάτων και της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων αντίστοιχα, σύμφωνα με το ΕΣΕΚ.
Με στόχο να πληροί η Ελλάδα τους ευρωπαϊκούς στόχους και να πετύχει τις προβλέψεις για τον στόλο νέων ηλεκτρικών οχημάτων (επιβατικά και ελαφρά φορτηγά) που θα ταξινομείται ετησίως στη χώρα, εκτιμάται ότι η συνολικά εγκατεστημένη ισχύς εξόδου σε δημοσίως προσβάσιμες υποδομές φόρτισης θα ξεπερνά τα 550MW έως το έτος 2030.
Συνεπώς, ο αναγκαίος συνολικός αριθμός δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης εκτιμάται σε περίπου 40.000 έως 100.000 σημεία για το έτος 2030, συμπεραίνει το υπουργείο.
Χαμηλή βάση
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα σημεία φόρτισης που προσφέρονται στην Ελλάδα ανά εκατ. κατοίκων, ανέρχονται στα 53,2 έναντι των 287 στην Ευρώπη. Ουσιαστικά δίκτυο υπάρχει μόνο στην Αττική, όπου 132 σημεία φόρτισης αντιστοιχούν σε ένα εκατ. κατοίκους, ενώ στο Νότιο Αιγαίο ο αριθμός μειώνεται στο 5,7 και ακόμα περισσότερα στο 0,4 στο Βόρειο Αιγαίο.
Τα τωρινά στοιχεία των πωλήσεων των νέων αυτοκινήτων της Ελλάδας δείχνουν, επίσης, πόσο δρόμο έχει ακόμα να διανύσει ώστε να κλείσει η ψαλίδα με την Ευρώπη.
Με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ οι ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων τους πρώτους μήνες της χρονιάς δείχνουν ότι το ποσοστό των νέων Ι.Χ. στην Ελλάδα που είναι επαναφορτιζόμενα (BEV-PHEV) αυξήθηκε στο 10,4% από το 8,8% πέρυσι, την στιγμή που στην Ευρώπη ο μέσος όρος ανέρχεται στο 19,4%.