ΓΔ: 1401.51 0.28% Τζίρος: 82.99 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:07:00 DATA
Φώτο: Shutterstock

Αγωνία στον ελληνικό τουρισμό για την... σεζόν του κοροναϊού

«Πάγωσαν» οι κρατήσεις από την αβεβαιότητα για την επιδημία και υπό τον φόβο της ακύρωσης. Πρωτοφανώς ελαστική πολιτική στις ακυρώσεις προτείνει ο ΣΕΤΕ. Στο 50% οι ακυρώσεις στην κρουαζιέρα.

Μετά την εντυπωσιακή επίδοση του 2019, όπου τα τουριστικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 2 δισ. ευρώ, ο ελληνικός τουριστικός τομέας ετοιμάζεται για την... σεζόν του κοροναϊού και ήδη είναι έκδηλη η αγωνία για το «πάγωμα» των κρατήσεων, την ώρα μάλιστα που ο κορυφαίος tour operator, TUI, ανακοίνωσε επείγοντα μέτρα περικοπής δαπανών, για να αντεπεξέλθει σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία.

Ο τουριστικός τομέας της χώρας καλείται να λειτουργήσει σε περιβάλλον πρωτοφανούς αβεβαιότητας, που έχει «παγώσει» τις κρατήσεις, καθώς η εξάπλωση της επιδημίας του κοροναϊού και στην Ευρώπη μετατρέπει σε πολύ δύσκολη άσκηση τον προγραμματισμό θερινών διακοπών.

Ενδεικτικό της έντονης αβεβαιότητας που επικρατεί είναι το γεγονός ότι η γερμανική TUI, ο tour operator με το μεγαλύτερο ειδικό βάρος στην ελληνική αγορά, μετά και την κατάρρευση της Thomas Cook, ανακοίνωσε ότι λαμβάνει έκτακτα μέτρα μετά την επέκταση της επιδημίας στην Ευρώπη, στα οποία περιλαμβάνονται ο περιορισμός του κόστους, το «πάγωμα» των προσλήψεων και η αναβολή όλων των project που δεν θεωρούνται κρίσιμης σημασίας.

Ο ελληνικός τουριστικός τομέας ήδη πλήττεται από τις ακυρώσεις κρατήσεων από Κινέζους τουρίστες, αλλά το φαινόμενο επεκτείνεται και σε άλλες αγορές, ιδιαίτερα μετά τον εντοπισμό κρουσμάτων κοροναϊού και στη χώρα μας. Το υπουργείο Τουρισμού στόχευε σε μεγάλη αύξηση των Κινέζων επισκεπτών, που είναι και από τους πλέον «γενναιόδωρους» στις δαπάνες, με μέση δαπάνη περίπου 1.000 ευρώ ανά ταξίδι, ώστε να φθάσουν από 150.000 το 2019 σε 500.000 το 2021. Όμως, τουλάχιστον φέτος η κατάσταση είναι δύσκολη και θα ήταν θαύμα αν κρατούσαμε τον περυσινό αριθμό Κινέζων επισκεπτών.

Η διαχείριση των ακυρώσεων

Ο φόβος της ακύρωσης είναι αυτή τη στιγμή ο πιο επικίνδυνος εχθρός του ελληνικού τουρισμού, όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου: όσοι θέλουν να προγραμματίσουν διακοπές στην Ελλάδα φοβούνται ότι η επιδημία του κοροναϊού θα μπορούσε να τους υποχρεώσει να ακυρώσουν την κράτησή τους, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται σε κόστη και ταλαιπωρία, γι’ αυτό και αποφεύγουν να κάνουν προγραμματισμό πριν αρχίσει να καθαρίζει το τοπίο σε σχέση με την επιδημία.

Διαπιστώνοντας αυτό το πρόβλημα ο Σύνδεσμος των Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων προχώρησε χθες σε μια σημαντική παρέμβαση, ζητώντας από τα μέλη του να εφαρμόσουν μια πρωτοφανώς ελαστική πολιτική σχετικά με τις ακυρώσεις, ώστε να πάψει ο φόβος της ακύρωσης να «παγώνει» τις κρατήσεις των ξένων.

Ειδικότερα, ο ΣΕΤΕ προτείνει μια πιο ευέλικτη πολιτική ακυρώσεων από τα τουριστικά καταλύματα, σε συνεργασία και με τα τουριστικά γραφεία, όπου αυτό είναι απαραίτητο.  Για κρατήσεις που αφορούν διαμονές έως 31 Μαΐου 2020, προτείνεται η τροποποίηση της πολιτικής ακυρώσεων τόσο των μεμονωμένων, όσο και των ομαδικών κρατήσεων, ως εξής:

  • Εποχικά τουριστικά καταλύματα / resort: Δικαίωμα δωρεάν ακύρωσης 7 ημέρες πριν την άφιξη. Στην περίπτωση αυτή, θα επιστρέφεται η προκαταβολή που έχει καταβληθεί.
  • Τουριστικά καταλύματα συνεχούς λειτουργίας σε αστικά κέντρα: Δικαίωμα δωρεάν ακύρωσης 24 ώρες πριν την άφιξη. Στην περίπτωση αυτή, θα επιστρέφεται η προκαταβολή που έχει καταβληθεί.
  • Τουριστικά καταλύματα συνεχούς λειτουργίας σε ορεινές και ημιορεινές περιοχές: Δικαίωμα δωρεάν ακύρωσης 48 ώρες πριν την άφιξη. Στην περίπτωση αυτή, θα επιστρέφεται η προκαταβολή που έχει καταβληθεί.

Η εν λόγω πολιτική ακυρώσεων προτείνεται από τον ΣΕΤΕ να εφαρμοστεί και σε κρατήσεις που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και για τις οποίες εξακολουθεί μέχρι σήμερα να υπάρχει η δυνατότητα δωρεάν ακύρωσης.

Ο ΣΕΤΕ  υπογραμμίζει το ρόλο των διεθνών tour operators και σημειώνει ότι είναι σε εξέλιξη προσπάθεια συνάντησης με τους εκπροσώπους των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών εταιρειών του κλάδου, προκειμένου να ζητηθεί και η δική τους συμμετοχή στην προσπάθεια αυτή.

Το πλεονέκτημα της Ελλάδας

Ανησυχίες για την εξέλιξη της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα εκφράζει και η HSBC αναφέροντας σε νέα έκθεσή της ότι η ενδεχόμενη σοβαρή εξάπλωση του κοροναϊου στη χώρα μπορεί να επιφέρει σοβαρό πλήγμα στον ελληνικό τουρισμό, που αποτελεί μια από τις μεγάλες πηγές ανάπτυξης της Ελλάδας.

Τονίζει δε ότι, τα τελευταία χρόνια, ο τουρισμός αναπτύσσεται σχεδόν με διψήφια ποσοστά και μια πτώση του προϊόντος του τουριστικού τομέα κατά 10% θα μπορούσε να επιβαρύνει την ανάπτυξη της οικονομίας τουλάχιστον κατά 1%.

Ωστόσο, δεν παραλείπει να αναφέρει ότι είναι ενθαρρυντικό στοιχείο το γεγονός ότι στην Ελλάδα η τουριστική σεζόν αρχίζει πιο αργά, συγκριτικά με άλλες χώρες, όπως η Ιταλία και η Ισπανία, όπου είναι πολύ σημαντική η περίοδος του Πάσχα, ενώ στην Ελλάδα, το 86-87% των επισκεπτών φθάνουν μεταξύ Ιουνίου και Οκτωβρίου.

Έτσι, αν το ξέσπασμα της επιδημίας στη χώρα δεν έχει μεγάλη χρονική διάρκεια, το πλήγμα στον τουρισμό θα μπορούσε να είναι περιορισμένο, ενώ η Ελλάδα θα μπορούσε να ωφεληθεί από πιθανή μετακίνηση τουριστών από χώρες που αντιμετωπίζουν σοβαρότερα προβλήματα με την επιδημία.

Βαρύ πλήγμα στην κρουαζιέρα

Την ίδια στιγμή, ένας πολλά υποσχόμενος κλάδος του τουρισμού που τελευταία αναπτύσσεται σημαντικά, αυτός της κρουαζιέρας, πλήττεται έντονα, καθώς σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχει μεγάλη αναταραχή και ήδη καταγράφεται η πρώτη πτώχευση στον τομέα λόγω του κοροναϊού. Η ιαπωνικών συμφερόντων εταιρεία Luminous Cruise δηλώνει ότι είναι σε κατάσταση πτώχευσης λόγω κοροναϊού, εξαιτίας των μαζικών ακυρώσεων στις κρουαζιέρες της.

Μετά την περιπέτεια του κρουαζιερόπλοιου Diamond Princess, στο οποίο εντοπίσθηκαν κρούσματα κοροναϊού, ο τομέας της κρουαζιέρας η αξία του οποίου σύμφωνα με εκτιμήσεις άγγιζε τα 46 δις δολάρια, φαίνεται να έχει πληγεί περισσότερο από τους περισσότερους άλλους τομείς της ναυτιλίας, με τους αναλυτές να εμφανίζονται απαισιόδοξοι εξ αιτίας της ταχείας διάδοσης του κοροναϊού σε παγκόσμια κλίμακα και καθώς η Ιταλία να εμφανίζει ακυρώσεις σε κρουαζιέρες της τάξεως του 70%.

Ενδεικτικό του ότι η κρουαζιέρα αποτελεί σημαντικό τομέα ανάπτυξης για τον ελληνικό τουρισμό είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019, μόνο ο Πειραιάς είχε 622 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων με 1.098.091 αφίξεις επιβατών, ενώ σημείωσε και 18,2% αύξηση στο homeporting, που έχει και τα μεγαλύτερα οφέλη για την εθνική οικονομία, δηλαδή πλοία που έχουν βάση τον Πειραιά και δεν κάνουν απλά στάση.

Το 2020, είχαν προγραμματιστεί 729 προσεγγίσεις, σχεδόν 100 παραπάνω από πέρυσι. Ωστόσο μετά τα κρούσματα κοροναϊού που καταγράφηκαν σε κρουαζιερόπλοια ο κλάδος δοκιμάζεται και μαζί με αυτόν και οι ελληνικές επιδόσεις. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, περίπου το 50% των κρατήσεων ακυρώνονται, ενώ η σύνδεση των ελληνικών προορισμών με την Ιταλία που είναι ο «μεγάλος ασθενής» της Ευρώπης δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Olga Kefalogianni, Tourismos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κεφαλογιάννη: Ορόσημο η απευθείας αεροπορική σύνδεση Σαγκάης - Αθήνας

Η υπουργός Τουρισμού τόνισε ότι η έναρξη των απευθείας πτήσεων, σηματοδοτεί μια κομβική στιγμή, που μπορεί να αποτελέσει ισχυρό κίνητρο για την ενίσχυση του ταξιδιωτικού ρεύματος και από τις δύο πλευρές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η... εξαφάνιση των Κινέζων τουριστών και η δυναμική επιστροφή τους

Από το κέντρο της Αθήνας έως την Σαντορίνη, οι Κινέζοι ήταν η πλέον ανερχόμενη δύναμη για τον ελληνικό τουρισμό έως το 2019. Η απότομη πτώση λόγω πανδημίας και οι ελπίδες ισχυρής ανάκαμψης το 2024.
paros-nisia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην αγορά της Κίνας στοχεύει η Πάρος για να αυξήσει την τουριστική της κίνηση

Στην έκθεση του Λονδίνου, οι εκπρόσωποι του Δήμου Πάρου είχαν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν σειρά και άλλων προγραμματισμένων συναντήσεων με κόσμο από τη Μ. Βρετανία, τις ΗΠΑ, τη Γερμανία και την Ινδία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τουρισμός: Αναμένεται δυναμική επιστροφή των κινέζων ταξιδιωτών

Οι τελευταίοι τουρίστες από την Κίνα ήρθαν στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 2020. Έκτοτε η κινέζικη αγορά του τουρισμού «πάγωσε» με τους περιορισμούς που εφαρμόζονταν για την πανδημία να κάνουν τα ταξίδια εκτός Κίνας απαγορευτικά.