Αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη κατά της ΑΑΔΕ έκαναν πέντε σύλλογοι λογιστών - φοροτεχνικών, που καταγγέλλουν ότι λόγω κακοδιοίκησης γίνεται αδύνατη η απρόσκοπτη διεκπεραίωση των επαγγελματικών υποχρεώσεων τους.
Πρόκειται για τους εξής συλλόγους: Τον Λογιστικό Σύλλογο Αθηνών, τον Σύλλογο Οικονομολόγων Λογιστών Ν. Θεσσαλονίκης, τον Σύλλογο Οικονομολόγων Λογιστών Ελεύθερων Επαγγελματιών Ν. Μαγνησίας, τον Σύλλογο Λογιστών Θήρας και την Πανελλήνια Ένωση Φοροτεχνών Επιστημόνων.
Η αναφορά έρχεται σε συνέχεια προηγούμενων ανακοινώσεων των συλλόγων, στις οποίες τόνιζαν ότι δεν μπορούν να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις επιχειρήσεων και πολιτών στα προβλεπόμενα χρονικά όρια και ζητούσαν παράταση των προθεσμιών.
Αναλυτικά η αναφορά:
Αξιότιμοι κύριοι,
λόγω της μη ορθής λειτουργίας του συστήματος της ΑΑΔΕ τα μέλη των Συλλόγων μας και εν γένει ο κλάδος των λογιστών καθημερινά έρχονται αντιμέτωποι με μεγάλες δυσκολίες όσον αφορά τις δηλωτικές υποχρεώσεις των πολιτών/εντολέων τους και ειδικότερα δεν μπορούν να εργαστούν απρόσκοπτα ώστε να τις διεκπεραιώσουν με αποτέλεσμα την απαγορευτική αύξηση των ωρών εργασίας τους μέσα στα ήδη στενά χρονοδιαγράμματα που θέτει η φορολογική διοίκηση.
Παρά τις συνεχείς και επανειλημμένες οχλήσεις του Συλλόγου μας και εν γένει του Κλάδου μας προς τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, δυστυχώς, η Διοίκηση δεν έχει προβεί σε ενέργειες προκειμένου να διευθετηθούν τα προβλήματα καθιστώντας αδύνατη την ορθή και ομαλή εργασία των Λογιστών με αποτέλεσμα εκτός των άλλων να δημιουργούνται και θέματα ψυχικής και σωματικής υγείας τους.
Επιπλέον, η ως άνω μη ορθή λειτουργία των υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, αφενός συνεπάγεται άρνηση εξυπηρέτησης των πολιτών και επιχειρήσεων –εντολέων του επαγγελματία Λογιστή-Φοροτεχνικού, αφετέρου προκαλεί στον εν λόγω επαγγελματία και οικονομική βλάβη, καθώς δεν δύναται να διεκπεραιώσει τις υποχρεώσεις των εντολέων του.
Ως γνωστόν, ο Συνήγορος του Πολίτη ερευνά ατομικές διοικητικές πράξεις ή παραλείψεις ή υλικές ενέργειες οργάνων των δημοσίων υπηρεσιών που παραβιάζουν δικαιώματα ή προσβάλλουν νόμιμα συμφέροντα φυσικών ή νομικών προσώπων. Ιδίως ερευνά τις περιπτώσεις, κατά τις οποίες όργανο δημόσιας υπηρεσίας, ατομικό ή συλλογικό, (άρθρο 3 § 3 του Ν. 3094/2003) : προσβάλλει, με πράξη ή παράλειψη, δικαίωμα ή συμφέρον προστατευόμενο από το Σύνταγμα και τον νόμο, ενεργεί ή παραλείπει νόμιμη οφειλόμενη ενέργεια, κατά παράβαση των αρχών της χρηστής διοίκησης και της διαφάνειας ή κατά κατάχρηση εξουσίας.
Το έργο του ΣτΠ οργανώνεται εκτός των άλλων και στον κύκλο δραστηριότητας (άρθρα 2 § 1 του ΠΔ 273/1999 και 1 § 1 του Ν. 3094/2003) των σχέσεων Κράτους – Πολίτη (πληροφόρηση και επικοινωνία, ποιότητα παρεχομένων υπηρεσιών, κακοδιοίκηση σε ΟΤΑ, ΔΕΚΟ, μεταφορές, επικοινωνίες, εργασία, βιομηχανία, ενέργεια, φορολογία, τελωνεία, δημοσιονομικά θέματα, εμπόριο και κρατικές προμήθειες, γεωργία και αγροτική πολιτική, παιδεία).
Εν προκειμένω ενδεικτικά αναφέρουμε συγκεκριμένες πράξεις και παραλείψεις της διοίκησης της ΑΑΔΕ οι οποίες έρχονται σε πλήρη σύγκρουση με τις αρχές της χρηστής διοίκησης και ειδικότερα κακοδιοίκησης στην ποιότητα των παρεχομένων φορολογικών υπηρεσιών γεγονός που πλήττει τα μέλη του κλάδου μας:
Θέματα που αφορούν στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων φορολογικού έτους 2023:
Τεχνικά προβλήματα και καθυστέρηση εμπλουτισμού δεδομένων στο σύστημα, ανάγκασαν την ουσιαστική δυνατότητα υποβολής κάποιων δηλώσεων από 15/05/2024 και μετά.
Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής φορολογικών δηλώσεων μετατέθηκε στις 26/07, δηλαδή δόθηκε σε λογιστές και φορολογούμενους το χρονικό διάστημα περίπου δύο μηνών για την υποβολή – εκτός των άλλων - 1.500.000 Ε3 και περίπου 7.000.000 Ε1 - η επίτευξη του οποίου καθίσταται ανθρωπίνως αδύνατη!
Στο μεσοδιάστημα εμπλουτίζεται συνεχώς το σύστημα με δεδομένα, γεγονός που δημιουργεί την ανάγκη για υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων.
Αποστέλλεται σε συχνά χρονικά διαστήματα e-mail στους φορολογούμενους, που αφενός επιβεβαιώνει τον ελλιπή εμπλουτισμό του συστήματος, αφετέρου δημιουργεί σύγχυση στους φορολογούμενους και τα λογιστικά γραφεία. Παραθέτουμε ως παράδειγμα e-mail που εστάλη στις… 09/07!!!
Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με την Α. 1064/2024, άρ. 4:
«8. α. Οι τροποποιητικές δηλώσεις που υποβάλλονται εκπρόθεσμα, όχι λόγω υπαιτιότητας του δικαιούχου των εισοδημάτων, αλλά εξαιτίας εκπρόθεσμης αποστολής αρχικού ή τροποποιητικού ηλεκτρονικού αρχείου στην ΑΑΔΕ, μηνιαίου ή ετήσιου, από τον εργοδότη/αρμόδιο φορέα που έχει την υποχρέωση, όπως και σε κάθε περίπτωση εκπρόθεσμης έκδοσης, διόρθωσης και χορήγησης βεβαίωσης από υπόχρεο φορέα, όταν αυτή είναι απαραίτητη για την συμπλήρωση και την υποβολή δήλωσης, θεωρούνται εμπρόθεσμες εφόσον υποβάλλονται εντός του φορολογικού έτους που εκδόθηκαν οι βεβαιώσεις από τον φορέα. Προκειμένου να μην επιβληθούν πρόστιμα και να μην υπολογιστούν τόκοι, οι τροποποιητικές δηλώσεις αυτές υποβάλλονται στην αρμόδια υπηρεσία κατά τα αναφερόμενα στην παρ. 1γ του άρθρου 1 της παρούσας».
Συνεπώς, παράτυπα η ΑΑΔΕ ζητά την υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων έως 26/07, ενώ παράλληλα δημιουργεί πανικό σε φορολογούμενους και χάος στα λογιστικά γραφεία.
Επιπρόσθετα, λόγω της μη ορθής λειτουργίας του συστήματος της ΑΑΔΕ, απαξιώνονται ευάλωτες ομάδες, όπως για παράδειγμα:
- Σε φορολογούμενο ελ. επαγγελματία με τέκνο με αναπηρία, δεν αναγνωρίστηκε η έκπτωση στο τεκμαρτό εισόδημα! Η επίλυση του ανωτέρω πραγματοποιήθηκε από την ΑΑΔΕ… τέλη Ιουνίου!
Υπερήλικες αναγκάστηκαν να προβούν στις τράπεζες προκειμένου να λάβουν τον αριθμό IBAN, ώστε να μπορέσουν να υποβάλλουν τη δήλωσή τους!
- Στις αυτόματα υποβληθείσες προσυμπληρωμένες Φορολογικές Δηλώσεις – οι οποίες σύμφωνα με την ΑΑΔΕ θα διευκόλυναν φορολογούμενους και λογιστές – παρατηρήθηκαν κατά το πλείστον προβλήματα, όπως για παράδειγμα υπερφορολόγηση, μη συμπερίληψη αναπηρίας, υπερηλίκων. Επίσης, περιπτώσεις αγοραπωλησίες ακινήτων, αυτοκινήτων, λανθασμένη καταχώριση τόκων κ.ά. , γεγονός που απαιτεί υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων μέχρι 26/07, καθώς αφορούν σε «διαφωνία» με την αρχικά αυτόματα υποβληθείσα. Επιπλέον φόρτος εργασίας για τα λογιστικά γραφεία στο ήδη στενό χρονικό περιθώριο της καταληκτικής προθεσμίας.
Αφήνουμε δε, σε δική σας κρίση την ενέργεια της αυτόματης υποβολής της φορολογικής δήλωσης των φορολογούμενων από την ΑΑΔΕ!
Θέματα που αφορούν σε μη εξυπηρέτηση των αιτημάτων των φορολογούμενων:
Οι ενσωματώσεις ΔΟΥ σε Κέντρα και η υποστελέχωση των Υπηρεσιών, επιφέρουν αδυναμία άμεσης διεκπεραίωσης των εργασιών εκείνων που απαιτούνται για την ορθή δήλωση στοιχείων των φορολογούμενων, μεταβολές, διορθώσεις δεδομένων, κ.λπ. Υπάρχουν αιτήματα που έχουν «χρονίσει» και δεν έχουν διεκπεραιωθεί.
Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι τα μέλη μας υπό τις παραπάνω συνθήκες κακοδιοίκησης αδυνατούν να διεκπεραιώσουν τις φορολογικές υποχρεώσεις των εντολέων τους γεγονός που τους επιφέρει οικονομική βλάβη καθώς και προβλήματα ψυχικής και σωματικής υγείας.
Αναμένουμε δικές σας ενέργειες και είμαστε πάντα στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία χρειάζεστε προκειμένου να επιλυθεί το ζήτημα.