Το έλλειμμα εργατικού δυναμικού που έχει διαπιστωθεί στην τουριστική βιομηχανία στο διάστημα των τελευταίων χρόνων – λείπουν περίπου 80.000 εργαζόμενοι – έχει προκαλέσει έναν ιδιότυπο ανταγωνισμό μεταξύ των τουριστικών επιχειρήσεων και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ!
Αντικείμενο αυτού του ανταγωνισμού είναι οι διαθέσιμοι εργαζόμενοι στις τουριστικές περιοχές. Μιλώντας προς το BD πηγές της αγοράς έλεγαν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προκειμένου να διατηρήσουν τους εργαζομένους τους για περίπου έξι μήνες - όσο δηλαδή διαρκεί η τουριστική περίοδος – στις κρίσιμες περιοχές παρέχουν αμοιβές υψηλότερες από τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας.
Φυσικά πρόκειται για έκτακτες αμοιβές, οι οποίες δεν είναι ενσωματωμένες στο μισθό των εργαζομένων και περικόπτονται όταν τελειώσει η τουριστική περίοδος. Βέβαια, ενώ από την πλευρά του λιανεμπορίου αυξάνονται οι αμοιβές, δεν είναι εξασφαλισμένη η παραμονή των εργαζομένων στα καταστήματα. Και τούτο διότι από την άλλη πλευρά σημαντικό δέλεαρ για τη μετακίνηση ενός εργαζόμενου σε μία τουριστική επιχείρηση είναι και τα φιλοδωρήματα, εφόσον φυσικά πρόκειται για θέση η οποία έχει να κάνει με εξυπηρέτηση πελατών.
Ωστόσο αυτή η ιδιότυπη εργατική κινητικότητα δεν αφορά μόνο – αν και σε μικρότερη ένταση – τις τουριστικές περιοχές. Αφορά στο σύνολο της χώρας. Πηγές από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ έλεγαν χαρακτηριστικά ότι ακόμη και στην Αττική υπάρχουν σούπερ μάρκετ, στα οποία οι εργαζόμενοι μεταφέρονται από άλλες περιοχές. Δεν είναι άσχετο, εξάλλου, το γεγονός ότι εδώ και αρκετά χρόνια οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ καταβάλλουν βασικό μισθό υψηλότερο από τον κατώτατο.
Προφανής στόχος είναι να περιορίσουν την κινητικότητα των εργαζομένων, κάτι το οποίο είχαν εξασφαλίσει στην περίοδο της ύφεσης, αλλά πλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές έχει επανέλθει. Σήμερα ένας στους τέσσερις εργαζόμενους στο λιανεμπόριο αλλάζει εργασία. Δηλαδή περίπου οι 30.000 εργαζόμενοι από τους 120.000 που απασχολεί το οργανωμένο λιανεμπόριο αποχωρούν. Η σταθερή παραμονή όμως των εργαζομένων σε μία λιανεμπορική επιχείρηση – η πιστότητα - είναι ένα κρίσιμο μέγεθος, διότι αναβαθμίζει την λειτουργική της αξιοπιστία. Κι ενισχύει την εύρυθμη λειτουργία της.
Η κατάσταση όμως αυτή σε ορισμένους κύκλου του λιανεμπορίου έχει προκαλέσει ιδιαίτερο προβληματισμό. Όπως εξηγούσαν, επί παραδείγματι, η Αθήνα είναι μία ακριβή πόλη κι ο εργαζόμενος παίρνει την ίδια αμοιβή με έναν εργαζόμενο που βρίσκεται πχ στη Κοζάνη, όπου το κόστος διαβίωσης είναι στο 50% της Αττικής.
Κι επ΄ αυτού έφεραν μάλιστα σαν παράδειγμα τη βρετανική Tesco, η οποία έχει τέσσερις κατηγορίες αμοιβών ανάλογα με την κάθε γεωγραφική περιοχή του Ηνωμένου Βασιλείου. Βέβαια όλοι αυτοί οι προβληματισμοί είναι ακόμη αρκετά πρώιμοι, αλλά φαίνεται πως δεν θα αργήσουν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να αναθεωρήσουν το σύστημα των εργατικών αμοιβών. Όσο βέβαια θα μειώνεται η ανεργία, που είναι ουσιώδης παράγοντας για την αναμόρφωση της πολιτικής των αμοιβών.