Ο Ιανουάριος ήταν ένας κακός μήνας για την αγορά των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 5% έναντι του Ιανουαρίου του 2023 –ο οποίος επίσης δεν ήταν ένας καλός μήνας. Ακόμη πιο ανησυχητική εξέλιξη είναι το γεγονός ότι μειώθηκε και η αξία των πωλήσεων, δηλαδή ο τζίρος των σούπερ μάρκετ, κατά 2%.
Είναι προφανές ότι η καταναλωτική «κούρσα» των δύο τελευταίων μηνών του 2023, που έφερε θετικό πρόσημο στον όγκο των πωλήσεων, εξαντλήθηκε στις 31 Δεκεμβρίου. Η καταναλωτική κόπωση είναι πλέον εμφανής, όχι μόνο στα στατιστικά των εταιρειών ερευνών, αλλά πρωτίστως και κυρίως στα ταμεία των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου και των προμηθευτών.
Εν τω μεταξύ, λίγες ημέρες πριν από την πλήρη εφαρμογή των μέτρων για τον περιορισμό της ακρίβειας, η αγορά είναι αντιμέτωπη με διάφορα προβλήματα, που προκύπτουν από αυτό το γεγονός. Επ΄ αυτού, μάλιστα, διάφοροι επιχειρηματίες από την κατηγορία των προμηθευτικών επιχειρήσεων αναζήτησαν επαφή με το Μέγαρο Μαξίμου προκειμένου να ζητήσουν παράταση τουλάχιστον μιας εβδομάδας για την εφαρμογή των μέτρων.
Και τούτο διότι διαπίστωσαν πως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και ιδιαίτερα ο υπουργός κ. Κώστας Σκρέκας και ο γενικός γραμματέας Εμπορίου κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, δεν έχουν τη δυνατότητα για κάτι τέτοιο. Και τούτο διότι η ημερομηνία είναι «κλειδωμένη» από «τα ψηλά» της κυβερνητικής ιεραρχίας.
Μάλιστα απευθύνθηκαν στον υπουργό Επικρατείας κ. Άκη Σκέρτσο, ο οποίος «εποπτεύει» από το Μέγαρο Μαξίμου το υπουργείο Ανάπτυξης – λόγω της προγενέστερης θητείας του στο υπουργείο από την εποχή του κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, αλλά και της θητείας του στην κορυφή της διοικητικής πυραμίδας του ΣΕΒ.
Φαίνεται όμως πως τελικώς προσέκρουσαν σε... «τοίχο», τουλάχιστον έως τώρα. Και τούτο διότι η ημερομηνία της 1ης Μαρτίου είναι περιβεβλημένη με ισχυρό πολιτικό συμβολισμό. Η κυβέρνηση αναζητά διέξοδο από την «ταλαιπωρία» που έχει υποστεί από διάφορα άλλα θέματα. Κι η ακρίβεια παραμένει υψηλά στην κατηγορία των προβλημάτων των πολιτών, ενώ η κυβέρνηση θεωρεί ότι πρέπει να δείξει άμεσα αποτελέσματα.
Το πρόβλημα με τα αποθέματα
Ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι προμηθευτικές επιχειρήσεις αφορά στα αποθέματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Δηλαδή τα προϊόντα -και κυρίως των επτά κατηγοριών που που ανήκουν στα είδη ατομικής υγιεινής και προϊόντα καθαρισμού σπιτιού και για τα οποία έχουν εκδοθεί από την περασμένη Τρίτη τιμοκατάλογοι με μειώσεις τιμών– που έχουν στις αποθήκες τους οι αλυσίδες και είναι αγορασμένα με υψηλότερες τιμές έναντι των νέων τιμοκαταλόγων και των αντίστοιχων νέων συμφωνιών.
Οι άτυποι κανόνες της αγοράς λένε ότι αυτά τα αποθέματα θα πουληθούν με μειωμένες τιμές, όπως προβλέπεται από την 1η Μαρτίου και τη διαφορά οι αλυσίδες θα την ζητήσουν από τους προμηθευτές τους. Δεν είναι σαφές ποιος είναι ο όγκος των αποθεμάτων, δεδομένου ότι ποικίλει από αλυσίδα σε αλυσίδα. Ωστόσο αυτό είναι ένα επιπλέον κόστος, μη προβλεφθέν από τις προμηθευτικές επιχειρήσεις, το οποίο κατ΄ανάγκην θα το επωμιστούν. Δεν κατόρθωσαν να το αποφύγουν, παρά τις καλές σχέσεις ορισμένων εξ αυτών με τον κ. Σκέρτσο.
Ένα άλλο θέμα, στο οποίο έχει αναφερθεί το BD σε ανύποπτο χρόνο, είναι ο φόβος που επικρατεί πως υπάρχουν άλλες 6 – 7 κατηγορίες προϊόντων, επίσης από τους κλάδους των ειδών ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού, που είναι δυνατόν να ενταχθούν στη διάταξη που υποχρεώνει τις προμηθευτικές εταιρείες να μειώσουν κατά 30% τις παροχές τους επί του τιμοκαταλόγου και να εκδώσουν νέους τιμοκαταλόγους με μειωμένες τιμές.