Σε τροχιά αποκλιμάκωσης κινήθηκε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο, με τις μεγάλες αυξήσεις, όμως, στα είδη πρώτης ανάγκης να παραμένουν και να φθάνουν στο 9%, ενώ σε επιμέρους προϊόντα παρέμειναν σε διψήφιο ποσοστό.
Ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή υποχώρησε στο 3% για τον προηγούμενο μήνα σε ετήσια βάση από 3,4% που ήταν τον Οκτώβριο.
Με αυτά τα δεδομένα, ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2022 - Νοεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2021 - Νοεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 3,8%, έναντι αύξησης 9,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2021 - Νοεμβρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Δεκεμβρίου 2020 - Νοεμβρίου 2021.
Από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει ότι οι καταναλωτές συνεχίζουν να βρίσκονται αντιμέτωποι με μεγάλες ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα. Πιο αναλυτικά 31,4% ακριβότερα από πέρυσι είναι τα έλαια, 12% τα φρούτα και 10,8% τα λαχανικά. Το μεταλλικό νερό και οι χυμοί κοστίζουν 13,3% υψηλότερα. Παράλληλα, 11,8% υψηλότερα είναι οι τιμές στα φαρμακευτικά προϊόντα, ενώ καταγράφονται ανατιμήσεις 5,1% στα ενοίκια. Στο 0,7% έχει πέσει ο ρυθμός αύξησης τιμών στο ρεύμα, ενώ συνεχίζεται η αποκλιμάκωση των τιμών για το φυσικό αέριο με πτώση 53,3%. Για τα καύσιμα και λιπαντικά η υποχώρηση έφθασε στο 9,3%.
Όπως σημειώνει η στατιστική υπηρεσία και σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2022 καταγράφηκε αύξηση των δεικτών:
- 9,0% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 6,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 1,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 5,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 2,8% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
- 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- 4,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 1,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Μείωση του δείκτη κατά:
- 1,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 2,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Δείτε εδώ την πλήρη ανακοίνωση.