ΓΔ: 1401.04 0.24% Τζίρος: 78.01 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:49:30 DATA
Φώτο: Shutterstock

Χάνουν οι «μικροί» από το άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές

Τα καταστήματα της γειτονιάς χάνουν έως και 20% του τζίρου τους τις Κυριακές, όταν ανοίγουν οι «μεγάλοι», καθώς χάνουν το βασικό τους πλεονέκτημα του διευρυμένου ωραρίου λειτουργίας.

Ισχυρό χτύπημα για την «μικρή» λιανική αποτελεί η λειτουργία των καταστημάτων των «μεγάλων» της οργανωμένης λιανικής τις Κυριακές, καθώς η πίεση που δέχεται ο τζίρος της γειτονιάς μεταφράζεται σε απώλεια εσόδων που υπολογίζεται στο 20%.

Η παραπάνω εκτίμηση εκφράστηκε από εκπροσώπους της μικρής λιανικής -στο πλαίσιο του "2ου Convenience Retailing Conference" που διοργάνωσε πρόσφατα η Boussias Communications-  οι οποίοι εξέφρασαν την αγωνία αλλά και τη δυσαρέσκεια τους στο «άνοιγμα» της αγοράς τις Κυριακές.

Όπως ανέφερε ο κ. Γιώργος Φτούλης, συνεργάτης της ΑΒ με κατάστημα Shop & Go, «φυσικά και μας επηρεάζουν τα μεγάλα μαγαζιά αυτές τις επτά Κυριακές του χρόνου που ανοίγουν. Η πτώση του τζίρου που δεχόμαστε σε αυτές τις περιπτώσεις ανέρχεται στο 20%». Ο ίδιος πρόσθεσε, ωστόσο, ότι «μπορεί να επηρεάζουν τον τζίρο μας, ωστόσο δεν μας καταστρέφουν κιόλας».

Λιγότερο αισιόδοξη ήταν η προσέγγιση της κ. Χριστίνας Κτενίδου, που συνεργάζεται με την αλυσίδα Ελληνικά Μάρκετ, η οποία ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «όταν ανοίγουν και τα υπόλοιπα καταστήματα, με αποτέλεσμα η Κυριακή να είναι όπως οι καθημερινές, τότε δεν αξίζει να ανοίγουμε».

Το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας αποτελεί παραδοσιακό «πλεονέκτημα» της μικρής λιανικής, το οποίο φέρεται ότι αποδυναμώνεται.

«Δυστυχώς το νομικό πλαίσιο δεν είναι τόσο ξεκάθαρο για το τι ακριβώς ισχύει για τις Κυριακές. Εγώ δεν βλέπω κανέναν έλεγχο, και ο καθένας κάνει ό,τι θέλει. Επομένως θα μπορούσα να πω ότι ο ανταγωνισμός καθίσταται συχνά έως και αθέμιτος», σχολίασε ο κ. Στρατής Μπακογιάννης, συνεργάτης της ΟΚ! AnytimeMarkets, προσθέτοντας ότι «παρόλ’ αυτά ξέρω ότι εφόσον έχουμε καθιερωθεί στην συνείδηση του κόσμου, προσφέροντας ανταγωνιστικές τιμές, δε νομίζω ότι έχουμε να φοβηθούμε κανέναν άλλον. Αυτό έχει αποδειχτεί και από τους τζίρους που κάνουμε».

Οι τιμές και οι κωδικοί προϊόντων

Το ζήτημα της τιμής, αποτελεί ένα πεδίο στο οποίο ευνοούνται κυρίως οι ισχυροί του κλάδου καθώς έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στο παιχνίδι των προσφορών έναντι των μικρών παραδοσιακών σημείων πώλησης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στο ίδιο συνέδριο ο Εμπορικός Διευθυντής και Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας IRI κ. Παναγιώτης Μπορέτος σε ό,τι αφορά στις τιμές, σε κυλιόμενο δωδεκάμηνο έως το Νοέμβριο 2019, η τιμή ανά λίτρο στα αναψυκτικά διαμορφώθηκε κατά 84% υψηλότερη στα μικρά σημεία σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ. Αντίστοιχα, στα σνακ (ανά κιλό) οι τιμές είναι 56% υψηλότερες στα μικρά σημεία και 63% παραπάνω στα γαλακτοκομικά (ανά λίτρο) σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ.

Την ίδια ώρα όμως, ένα εξίσου σημαντικό σημείο που επισημάνθηκε αφορά στην αναλογία τζίρου και κωδικολογίου που εμφανίζει η μικρή λιανική.  Όπως επισήμανε ο κ. Μπορέτος, «στα 27.500 μικρά σημεία διακινείται μόνο το 15% του κωδικολογίου που διαθέτουν τα περίπου 2.462 καταστήματα σούπερ μάρκετ». Το περιορισμένο κωδικολόγιο ωστόσο εμφανίζει ισχυρές «αποδόσεις» σε επίπεδο τζίρων.

Είναι ενδεικτικό ότι, με βάση σχετική έρευνα της IRI που αφορά σε 25 προϊόντα που ανήκουν στην κατηγορία των ταχυκίνητων, προκύπτει ότι το 40% των πωλήσεών τους πραγματοποιείται σε μικρά σημεία πώλησης. Σημειώνεται ότι η IRI θεωρεί μικρό το κατάστημα που έχει μια ταμειακή μηχανή, είτε αυτό είναι παραδοσιακό μπακάλικο, φούρνος, ψιλικατζίδικο είτε είναι convenience store που ανήκει σε ισχυρή αλυσίδα (υπό καθεστώς franchise ή εταιρικό).

Με βάση τα στοιχεία της IRI, σε κυλιόμενο δωδεκάμηνο έως το Νοέμβριο 2019, οι εξεταζόμενες 25 κατηγορίες κατέγραψαν στα μικρά σημεία, μικρή μείωση εσόδων κατά  0,9% εμφανίζοντας τζίρο 1,062 δις ευρώ.  Σημειώνεται ότι οι 25 αυτές κατηγορίες αντιστοιχούν στο περίπου 30% του συνολικού τζίρου των αλυσίδων, περί το 1,637 δις ευρώ.

Σημαντική παράμετρος  στην εξίσωση είναι και η αναλογία πελατών ανά κατηγορία καταστήματος. Σύμφωνα με την IRI, στην Αθήνα ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ απευθύνεται σε 3800 κατοίκους, ενώ ένα μικρό σημείο σε 360 κατοίκους. Αντίστοιχα, στην Βόρεια Ελλάδα ένα σούπερ μάρκετ απευθύνεται σε 4900 κατοίκους, όταν σε ένα μικρό σημείο αναλογούν 289.

Το γεγονός ότι αυτό το περιορισμένο κωδικολόγιο έχει ισχυρές επιδόσεις στα μικρά σημεία υποδεικνύει την δυναμική των καταστημάτων της γειτονιάς, αποτελώντας ταυτόχρονα πεδίο διεκδίκησης για τις ισχυρές αλυσίδες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σφοδρές αντιδράσεις των σούπερ μάρκετ στην παράταση του πλαφόν στα κέρδη

«Ο νόμος πρακτικά είναι εις βάρος του καταναλωτή, διότι δεν επιτρέπει στις εταιρείες να ανταγωνίζονται», δηλώνει στο BD ο Απ. Πεταλάς, γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.
Agores, Pliromi, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πτώση 2,8% του όγκου πωλήσεων λιανικού εμπορίου τον φετινό Ιούλιο

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο τζίρος σημείωσε διψήφια πτώση σε τρόφιμα, ποτά,καπνό και έπιπλα-ηλεκτρικά είδη και οικιακό εξοπλισμό, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι πωλήσεις μόνο σε σούπερ μάρκετ και φαρμακεία.
Agores, Pliromi, Karta, Cards, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενισχυμένος κατά 6,6% στα 4,25 δισ. ο τζίρος του εμπορίου τον Ιούλιο

Το λιανικό εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων σε ειδικευμένα καταστήματα που ενισχύθηκε κατά 15,6% και το χονδρικό εμπόριο μερών και εξαρτημάτων μηχανοκίνητων οχημάτων με άνοδο 14,5% οδήγησαν την άνοδο του τζίρου.