Μετά από την «ψυχρολουσία» που υπέστη όχι μόνο η ελληνική αγορά, αλλά το σύνολο των καταναλωτών, από το ράλι των τιμών του ελαιολάδου στη διάρκεια των τελευταίων μηνών, αρχίζουν να εμφανίζονται – ανίσχυρα ωστόσο, προς το παρόν τουλάχιστον – σημάδια εκτόνωσης των ανατιμήσεων.
Η αιτία δεν είναι άλλη από το γεγονός ότι η κατανάλωση τυποποιημένου ελαιολάδου μειώθηκε το τελευταίο διάστημα κατά περίπου 20%! Αυτό βέβαια δεν αφορά το σύνολο της κατανάλωσης του ελαιολάδου, διότι έχει αυξηθεί – δεν είναι σαφές αν πρόκειται για το ίδιο ποσοστό απώλειας του τυποποιημένου - η διακίνηση με τη συσκευασία του 16κιλου τενεκέ.
Όπως είχε γράψει το BD ο πρώτος διαγωνισμός που είχε γίνει σε περιοχή της Λακωνίας διαμόρφωσε τιμή παραγωγού 9,2 ευρώ το λίτρο. Όμως, την περασμένη εβδομάδα, πάλι σε περιοχή της Λακωνίας, ένας άλλος διαγωνισμός για ποσότητα περίπου 23 τόνων, διαμόρφωσε τιμή παραγωγού 7,7 ευρώ το λίτρο, κατά 16% χαμηλότερη.
Η σημαντική διαφορά, αλλά κυρίως το ψυχολογικό «7» στην τιμή, έκανε την αγορά να αρχίσει να ελπίζει σε μία – έστω αργή – αποκλιμάκωση. Πάντως οι τυποιητικές εταιρείες αποφεύγουν να αγοράσουν μεγάλες ποσότητες και να «στοκάρουν», διότι φοβούνται πως μία πιθανή, περαιτέρω αποκλιμάκωση της τιμής του προϊόντος θα τους «φορτώσει» με ζημιές. Πέρυσι, τα συμβόλαια με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ αποδείχθηκαν σε αρκετές περιπτώσεις ζημιογόνα – κι όχι μόνο το ελαιόλαδο ιδιωτικής ετικέτας. Η νέα διαπραγμάτευση όμως θα γίνει με βάση τις νέες τιμές, οι οποίες είναι σαφώς πολύ υψηλότερες από τις περυσινές.
Οι δυσκολίες στις εξαγωγές
Στον εξαγωγικό τομέα τα πράγματα παραμένουν ακόμη αρκετά δύσκολα για τις εταιρείες του κλάδου τυποποίησης ελαιολάδου. Μετά από βασανιστικές διαπραγματεύσεις με τις μεγάλες αλυσίδες του γερμανικού λιανεμπορίου, τελικώς οι Έλληνες τυποποιητές κατόρθωσαν να ενσωματώσουν στις τιμές τις αυξήσεις των τιμών παραγωγού.
Με μία βασική προϋπόθεση, σύμφωνα με την οποία μετά από τον Ιανουάριο οι τιμές εξαγωγής θα επανέλθουν στα προηγούμενα επίπεδα! Πρόκειται για στοίχημα το οποίο δεν είναι βέβαιο ότι θα το κερδίσουν ελληνικές τυποποιητικές εταιρείες. Βέβαια από την πλευρά του Γερμανοί λιανέμποροι έχουν κάποιο ... δίκιο!
Πηγές της αγοράς έλεγαν προς το BD ότι η κατανάλωση του ελαιολάδου έχει παρουσιάσει στη διεθνή αγορά σημαντική πτώση. Στην Ισπανία – που είναι η βασική χώρα παραγωγής της Ευρώπης – μειώθηκε η κατανάλωση κατά 17%! Στη Βόρεια Ευρώπη που το ελαιόλαδο δεν είναι ενταγμένο στην διατροφική τους κουλτούρα, πιθανόν οι μειώσεις να είναι μεγαλύτερες.
Βέβαια όλων τα βλέμματα είναι στραμμένα στη μετά τον Φεβρουάριο περίοδο. Τότε θα γίνουν οι πρώτοι υπολογισμοί για την παραγωγή της Ισπανίας τον επόμενο χρόνο. Αν τελικώς γίνεται εμφανές ότι η ισπανική παραγωγή θα ανακάμψει τότε είναι βέβαιο ότι οι τιμές παραγωγού θα αποκλιμακωθούν και σιγά – σιγά θα επιστρέφει η ομαλότητα στην αγορά. Σε διαφορετική περίπτωση κανένας δεν θέλει να φανταστεί τις συνέπειες....