Σε πόλο έλξης επισκεπτών υψηλής οικονομικής στάθμης καθιερώνεται η Ελλάδα, όπως αυτό φανερώνουν τα στοιχεία για την πληρότητα των πεντάστερων μονάδων την εφετινή τουριστική περίοδο. Μάλιστα εκφράζεται η βεβαιότητα πως φέτος ο τζίρος των εν λόγω «επιχειρήσεων», θα ξεπεράσει κατά πολύ τα 2.818 δισ. ευρώ έσοδα του 2021 ( στοιχεία από το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για το 2021). «Όπως και το 2021 άλλωστε, αλλά και φέτος τα πεντάστερα ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα «τρέχουν» με υψηλές πληρότητες, σημειώνει στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος της ΠΟΞ Γρηγόρης Τάσιος. Αν και είναι η μειοψηφία στο ξενοδοχειακό χαρτοφυλάκιο, καθώς το 60% των 10.000 ξενοδοχείων είναι μικρά ξενοδοχεία και κάτω των 3 αστέρων, αναφέρει ο πρόεδρος της ΠΟΞ, εν τούτοις τα ξενοδοχεία των 5 αστέρων πρωταγωνιστούν και σε πληρότητες και τιμολογιακά το 2022». Μάλιστα, τα πεντάστερα ξενοδοχεία αφήνουν και τα περισσότερα τουριστικά έσοδα στην ελληνική οικονομία, αφού έχουν τις υψηλές τιμές διάθεσης των δωματίων τους, συμπληρώνει ο κ. Τάσιος και υπογραμμίζει ότι αυτές οι μονάδες έχουν και την δυνατότητα να ανταπεξέλθουν καλύτερα στην ενεργειακή κρίση.
Ανέκαθεν η Ελλάδα προσέλκυε πελάτες που αναζητούσαν υψηλής αξίας υπηρεσίες φιλοξενίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πεντάστερες μονάδες φιλοξενίας στην Ελλάδα, το 2019 πέτυχαν τζίρο 3,078 δισ. ευρώ, όντας μόλις το 21% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας. Την ίδια στιγμή ο τζίρος για τα 4 αστέρων ξενοδοχεία ήταν 1,51 δισ. ευρώ το 2021, για τα 3 αστέρων ήταν 697 περίπου εκατ. ευρώ και 377 εκατ. ευρώ για τα ξενοδοχεία των 2 αστέρων το 2021. Τα ξενοδοχεία 1 αστεριού είχαν τζίρο 70 περίπου εκατομμύρια ευρώ το 2021. Ανέκαθεν η Ελλάδα προσέλκυε πελάτες που αναζητούσαν υψηλής αξίας υπηρεσίες φιλοξενίας, αναφέρει στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Τουριστικών Γραφείων Λύσσανδρος Τσιλίδης. Η Ελλάδα διαθέτει εκπληκτικές υπηρεσίες και αυτό θα συνεχίσει να αναγνωρίζεται και στο μέλλον, συμπληρώνει ο κ. Τσιλίδης.
Μέσω των τουριστικών γραφείων έρχονται οι «πεντάστεροι» πελάτες στην Ελλάδα. Μάλιστα σημειώνει τον καταλυτικό ρόλο που διαδραματίζουν τα διεθνή τουριστικά γραφεία σε συνεργασία με τα ελληνικά, καθώς αποτελούν το διαμεσολαβητή για την έλευση τους στην Ελλάδα. «Αυτοί οι πελάτες αναζητάνε την διαφορετικότητα, που δεν την συναντάνε στις μεγάλες πλατφόρμες κρατήσεων. Αυτό γίνεται μέσω της φυσικής παρουσίας του πελάτη με τον διοργανωτή ταξιδίων», αναφέρει ο κ. Τσιλίδης. Αναφορικά με τις πράξεις που διενεργούν τα γραφεία τουρισμού, με τη συγκεκριμένη μερίδα επισκεπτών, αυτές αφορούν κρατήσεις για ιδιωτικές ξεναγήσεις-επισκέψεις σε πολιτιστικούς χώρους, κρατήσεις σε σκάφη αναψυχής για επισκέψεις σε νησιωτικούς παραδείσους της Ελλάδας, αλλά και κρατήσεις σε πολυτελή καταλύματα. «Αd Ηoc» υπηρεσίες απολαμβάνουν οι επισκέπτες των πεντάστερων ξενοδοχείων.
Αλιεύοντας μερικές από τις υπηρεσίες που προσφέρουν σε αυτούς τους πελάτες τα πεντάστερα ξενοδοχεία, ξεχωρίζουν οι προσωποποιημένες υπηρεσίες, για τη διατροφή, την διαμονή, αλλά και τις μετακινήσεις από και προς το ξενοδοχείο. Οι ιδιωτικές πισίνες, τα πλουσιοπάροχα πρωινά αλλά και τα γεύματα με βιολογικά προϊόντα είναι στην βάση των υπηρεσιών που προσφέρουν. Η υπηρεσία ιδιωτικής εστίασης, ο προσωπικός Butler είναι μερικές από τις υπηρεσίας που αναζητούν κάποιοι πελάτες, προκειμένου να απογειώσουν την εμπειρία στη διαμονής τους. Για 1,5 δωμάτιο σε πεντάστερο ξενοδοχείο απαιτούνται 5 εργαζόμενοι. Ενδεικτικό της σημασίας που δίνουν τα πεντάστερα ξενοδοχεία στην ικανοποίηση του επισκέπτη είναι και οι απαιτήσεις στο προσωπικό που χρειάζονται για να προσφέρουν τη μέγιστη δυνατή εμπειρία.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΞΕΕ, για 1,5 δωμάτιο σε πεντάστερο ξενοδοχείο απαιτούνται 5 εργαζόμενοι όταν στο τριάστερο για 3,1 δωμάτια απαιτούνται 3 εργαζόμενοι. Στα ενός αστεριού ξενοδοχεία για κάθε 4,3 δωμάτια απαιτείται μόλις 1 εργαζόμενος. Στο σημείο αυτό ο Ανδρέας Μεταξάς, διευθύνων σύμβουλος του Metaxa Hospitality Group, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εστιάζει στη σημασία του ανθρώπινου δυναμικού των ξενοδοχειακών μονάδων, πάντα σε ό,τι αφορά την εξυπηρέτηση των επισκεπτών. Μάλιστα αναφέρει ότι οι επισκέπτες στα ξενοδοχεία του ομίλου, όταν επιστρέφουν σε αυτά γνωρίζουν με τα μικρά τους ονόματα τους εργαζόμενους, ενδεικτικό της σχέσης που έχουν αναπτύξει και φυσικά αναγνωρίζουν την εξυπηρέτηση που έχουν λάβει από αυτούς.
Ο χάρτης των πεντάστερων μονάδων ανά περιφέρεια στην Ελλάδα σε πρόσφατη έρευνα του Insete:
- Νότιο Αιγαίο: 175 πεντάστερες μονάδες, 23.502 δωμάτια 50.092 κλίνες
- Κρήτη: 107 πεντάστερες μονάδες, 18.685 δωμάτια πεντάστερα και 40.033 κλίνες πεντάστερες
- Ιόνια νησιά: 31 πεντάστερες μονάδες, 18,685 δωμάτια και 40,003 κλίνες
- Κεντρική Μακεδονία: 49 πεντάστερες μονάδες, 8,385 δωμάτια και 18,222 κλίνες
- Αττική: 34 πεντάστερα. 6,415 δωμάτια και 12,191 κλίνες
- Πελοπόνησος: 22 πεντάστερες μονάδες, 2,919 δωμάτια, 6,388 κλίνες
- Θεσαλία: 27 πεντάστερες μονάδες, 1200 δωμάτια 2587 κλίνες
- Στερεά Ελλάδα: 12 πεντάστερες μονάδες, 766 δωμάτια και 1752 κλίνες
- Αν. Μακεδονία & Θράκη: 12 πεντάστερες μονάδες, 1049 δωμάτια και 2134 κλίνες
- Βόρειο Αιγαίο: 6 παντάστερες μονάδες, 782 δωμάτια και 1655 κλίνες
- Δυτική Ελλάδα: 5 πεντάστερες μονάδες, 2070 δωμάτια 4606 κλίνες
- Ηπειρος: 13 πεντάστερες μονάδες, 1042 δωμάτια και 2191 κλίνες
- Δυτική Μακεδονία: 3 πεντάστερες μονάδες, 61 δωμάτια και 137 κλίνες
Σε ό,τι αφορά τους δυο δημοφιλείς προορισμούς της Ελλάδας για διακοπές πολυτελείας, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, η μεν Μύκονος διαθέτει 64 πεντάστερες μονάδες, που σημαίνει 6.857 κλίνες πολυτελείας, η δε Σαντορίνη διαθέτει 129 πεντάστερες μονάδες, κάτι που συνεπάγεται σε 12.672 κλίνες πολυτελείας. Πάντως πρέπει να τονιστεί ότι οι παραδοσιακοί ξενώνες στην Σαντορίνη (όλη η Οια δηλαδή) λογίζονται ως ξενοδοχεία πέντε αστέρων. Γιατί η Μύκονος δεν είναι απλώς μία μόδα αλλά ένα τοπόσημο στο διεθνές τουριστικό στερέωμα. Στην παρέμβαση του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ανδρέας Φιορεντίνος, επικεφαλής θεματικού τομέα Τουρισμού της Ν.Δ και πρώην πρόεδρος των ξενοδόχων στο νησί των ανέμων δίνει το στίγμα του νησιού στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Η Μύκονος, σε αντίθεση με επώνυμους παγκόσμιους προορισμούς που έχουν παρακμάσει, τονίζει ο κ. Φιορεντίνος, παραμένει στην συνείδηση Ελλήνων και ξένων ως ο προορισμός των διάσημων και πλούσιων, των VIPs, των επώνυμων γενικά που επιλέγουν τον καλύτερο προορισμό για τις διακοπές τους.
Εξυπακούεται ότι για να συνθέσει ένας προορισμός αυτή την εξεζητημένη προσφορά και μάλιστα διαχρονικά, κάποιοι επιχειρηματίες έχουν κάνει σοβαρές επενδύσεις με όραμα. Με στόχο να καλύψουν κάθε ανάγκη των επώνυμων που επισκέπτονται το νησί. Και είναι φυσικό επακόλουθο η Μύκονος να είναι ακριβή. Διότι απευθύνεται σε ιδιαίτερο κοινό που επιλέγει υψηλού επιπέδου -και κόστους- υπηρεσίες, σύμφωνα πάντα με τον κ. Φιορεντίνο. Όσοι ασχολούνται με τον Τουρισμό γνωρίζουν ότι εάν ένα προϊόν ή μία υπηρεσία δεν ανταποκρίνονται στην ζήτηση ή είναι υπερ-τιμολογημένα, τότε σύντομα θα βγουν εκτός αγοράς. Γιαυτό η υπεραπλούστευση που θέλει την Μύκονο αδικαιολόγητα ακριβό προορισμό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Γιατί η Μύκονος δεν είναι απλώς μία μόδα αλλά ένα τοπόσημο στο διεθνές τουριστικό στερέωμα, υπογραμμίζει ο κ. Φιορεντίνος.
Στο μεταξύ ο κ. Φιορεντίνος σημειώνει ότι η Μύκονος είναι ένας προορισμός που εδώ και δεκαετίες προσελκύει διάσημη πελατεία η οποία συνήθως επιστρέφει στο νησί (επαναλαμβανόμενη πελατεία). Και αυτό σημαίνει ότι η Μύκονος έχει στιβαρό brand το οποίο αντέχει στον χρόνο, όπως λέει και εξηγεί πως όλο αυτό το δημιούργημα δεν είναι θέμα τύχης ή συγκυρίας αλλά αποτέλεσμα προσεκτικής μελέτης και συνεπούς σχεδιασμού. Ενός σχεδιασμού που επιχειρεί να προβλέπει τις τάσεις και τις επιθυμίες των διάσημων επισκεπτών του. Χωρίς όμως να αποσυνδέεται από τις αξίες και τον μοναδικό χαρακτήρα του νησιού. Τέλος εστιάζει στις μεγάλες προκλήσεις του νησιού για το μέλλον υπογραμμίζοντας ότι η μεγάλη πρόσκληση για την Μύκονο είναι ο συγκερασμός της υψηλής ζήτησης με τους στόχους της βιωσιμότητας του προορισμού και των τουριστικών/φυσικών του πόρων. Είναι μία πρόσκληση με την οποία το νησί θα πρέπει να αναμετρηθεί και να την υπερβεί. Γιατί τότε θα επιτύχει η Μύκονος την ολική αναβάθμιση του brand της μέσα από την αειφόρο τουριστική ανάπτυξη.