Ζωντανή επαφή με την τηλεκπαίδευση είχε σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, που παρακολούθησε από το Μέγαρο Μαξίμου τη διαδικτυακή διδασκαλία του μαθήματος Ιστορίας σε μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων. Μάλιστα ο πρωθυπουργός είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει μέσω τηλεδιάσκεψης με τους μικρούς μαθητές, να απαντήσει στις ερωτήσεις τους και να μάθει για την προσαρμογή των παιδιών και των εκπαιδευτικών στην τηλεκπαίδευση.
Συγκεκριμένα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε σε ερωτήσεις για την επαναλειτουργία των σχολείων, τις εκδρομές, την άθληση των παιδιών, τις ευκαιρίες να αφιερώνουμε χρόνο στην οικογένειά μας δίχως να προσηλωνόμαστε στην οθόνη ηλεκτρονικών συσκευών, τη στρατηγική εμβολιασμού, αλλά και για τη δυνατότητα να δημιουργηθεί ένα forum επικοινωνίας των Ελλήνων μαθητών με συνομηλίκους τους στο εξωτερικό, οι οποίοι επίσης βιώνουν την πραγματικότητα της πανδημίας. Δεσμεύθηκε μάλιστα ότι θα φέρει την πρόταση της μικρής Κατερίνας για σύνδεση με παιδιά από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι οι τα μικρά παιδιά «έβαλαν δύο φορές τα γυαλιά» στους μεγαλύτερους, καθώς τηρούν πιστά τα μέτρα ασφαλείας, ενώ στην ερώτηση πότε θα ανοίξουν τα σχολεία η απάντηση ήταν «θα ανοίξουμε τα σχολεία όποτε μας το επιτρέψουν οι ειδικοί και οι επιστήμονες, οι οποίοι παρακολουθούν την πορεία της επιδημίας. Και θα μας επιτρέψουν να ανοίξουμε τα σχολεία όποτε αισθάνονται ότι θα είμαστε ασφαλείς να το κάνουμε». Σημείωσε πάντως ότι τα σχολεία θα είναι τα πρώτα που θα ανοίξουν όταν θα αρχίσει η χαλάρωση του lockdown, με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση να ξαναρχίζει πρώτη τη δια ζώσης διδασκαλία. «Λίγη υπομονή θα κάνετε ακόμα και πιστεύω ότι την επόμενη εβδομάδα θα έχουμε καλύτερες ειδήσεις να σας πούμε», ανέφερε.
Η τάξη ως ομάδα
Απαντώντας σε ερωτήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για την τηλεκπαίδευση, ο δάσκαλος της τάξης, Ευάγγελος Παγωνίδης, σημείωσε ότι η εμπειρία της εξ αποστάσεως λειτουργίας «έδεσε» την τάξη και ως ομάδα. Τόνισε ότι η κάλυψη της ύλης προχωρά κι ότι η προσαρμογή στην τηλεκπαίδευση εφαρμόστηκε ομαλά και ταχύτερα απ' ό,τι περίμενε, ειδικά αφού υπήρχε η εμπειρία της προηγούμενης σχολικής χρονιάς.
Ο πρωθυπουργός από την πλευρά του επισήμανε ότι δεν υπάρχει υποκατάστατο για την φυσική παρουσία στην τάξη αλλά, υπό τις συνθήκες που έχει προκαλέσει η πανδημία, η τεχνολογία προσφέρει πολλά εργαλεία για την αντιμετώπιση των δυσκολιών. Κάλεσε επίσης τους μαθητές να αξιοποιήσουν την εμπειρία της τηλεκπαίδευσης και της χρήσης των τεχνολογικών εργαλείων που απαιτούνται. «Στον κόσμο που αλλάζει θα έχουμε όλο και περισσότερες δυνατότητες να μαθαίνουμε πράγματα μέσα από υπολογιστή, επομένως όλη αυτή η διαδικασία είναι κι ένα μάθημα για εσάς, για τη νέα γενιά», είπε.
Στη διαδικτυακή αυτή συνάντηση με τους μαθητές του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων συμμετείχαν επίσης η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως από το Μέγαρο Μαξίμου και η υφυπουργός Σοφία Ζαχαράκη από το υπουργείο Παιδείας. Η υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι την ώρα που βρισκόταν σε εξέλιξη η τηλεδιάσκεψη λειτουργούσαν 54.000 τμήματα, ενώ συνολικά στη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης συμμετέχουν 1,6 εκατ. δάσκαλοι, καθηγητές και μαθητές σε όλη την Ελλάδα.
Στη Σύνοδο Κορυφής η ιδέα που είχε η Κατερίνα
Η Κατερίνα ρώτησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη αν τα παιδιά του δημοτικού, όπως αυτά της έκτης τάξης του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων θα μπορούσαν να κάνουν τηλεμάθημα για 2 ή 3 ώρες με παιδιά από μια άλλη χώρα της Ευρώπης (π.χ. την Αγγλία) που βρίσκονται στην ίδια δύσκολη κατάσταση, λόγω των περιορισμών που συνεπάγεται η πανδημία.
Ο πρωθυπουργός έδωσε την ακόλουθη απάντηση: «Μου αρέσει πάρα πολύ η ιδέα σου Κατερίνα. Θα το επεξεργαστούμε με την υπουργό και την υφυπουργό. Φαντάζομαι ότι δεν είναι δύσκολο να φτιάξουμε μια πλατφόρμα. Αυτό το οποίο μου είπες θα το πω και στο επόμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ως ένα καλό παράδειγμα για το πώς μπορούν παιδιά τα οποία μοιράζονται τις ίδιες εμπειρίες, τα ίδια βιώματα, είναι υποχρεωμένα αυτή την εποχή να μην πηγαίνουν σχολείο, να έρχονται σε επαφή με άλλα παιδιά από άλλες ευρωπαϊκές χώρες για να μπορούν να ανταλλάσσουν ιδέες και εμπειρίες. Μέσω της υπουργού και της υφυπουργού -Σοφία θα επανέλθουμε σε αυτό- θα φροντίσω προσωπικά, μιας και εσύ έκανες την πρόταση, το δικό σας τμήμα να το φέρουμε σε επαφή με ένα σχολείο στην Αγγλία με παιδιά της ίδιας ηλικίας για να κάνετε μια διαδικτυακή συζήτηση και ανταλλαγή προτάσεων και ιδεών. Δεσμεύομαι ότι αυτό θα το κάνουμε άμεσα».
Η επιστροφή στο σχολείο
Στην ερώτηση του Πολύβιου για το τι παραπάνω μπορούν να κάνουν οι μαθητές για να περιορίσουν την εξάπλωση του ιού αλλά και το πότε θα μπορέσουν να επιστρέψουν στο σχολείο ο πρωθυπουργός απάντησε:
«Φαντάζομαι ότι αυτή είναι η ερώτηση που θα ήθελαν να μου κάνουν όλοι οι μαθητές, όλοι οι δάσκαλοι, όλοι οι καθηγητές. Η απάντηση Πολύβιε είναι ότι θα ανοίξουμε τα σχολεία όποτε μας το επιτρέψουν οι ειδικοί και οι επιστήμονες, οι οποίοι παρακολουθούν την πορεία της επιδημίας. Και θα μας επιτρέψουν να ανοίξουμε τα σχολεία όποτε αισθάνονται ότι θα είμαστε ασφαλείς να το κάνουμε. Εσείς ως παιδιά -το ξέρετε- κινδυνεύετε λιγότερο να αρρωστήσετε από τον covid 19. Μπορεί, όμως, να αρρωστήσετε χωρίς καν να το καταλάβετε και να μεταφέρετε άθελά σας τον ιό πίσω στο σπίτι και με αυτόν τον τρόπο να μολύνετε τον μπαμπά σας, τη μαμά σας, τον παππού σας, τη γιαγιά σας. Και γι' αυτό, αυτό το οποίο μπορείτε να κάνετε εσείς κατά τη διάρκεια της πανδημίας είναι πρώτα απ' όλα να τηρείτε όλα τα μέτρα τα οποία τα γνωρίζετε, πια, νομίζω καλά. Όλα τα παιδιά τα γνωρίζουν κ. Παγωνίδη, φαντάζομαι, και στο σχολείο όταν λειτουργούσε πηγαίνατε πάντα με τις μάσκες σας, καθαρίζατε τα χέρια σας, είχατε τα αντισηπτικά σας. Το ίδιο πρέπει να κάνετε και στο σπίτι ή όταν βγαίνετε από το σπίτι.
Και βέβαια, αυτό το οποίο πρέπει να κάνετε πρώτα απ' όλα είναι να μην χάσετε το κέφι σας, το χαμόγελό σας, να δείτε αυτήν την εμπειρία της τηλεκπαίδευσης ως μια διαδικασία προσωρινή. Θα κρατήσει για λίγο, θα επιστρέψετε στο σχολείο σύντομα -θέλω να πιστεύω- αλλά να κοιτάξετε να αξιοποιήσετε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτή τη νέα εμπειρία. Διότι καθώς θα μεγαλώνετε θα διαπιστώσετε ότι δεν υπάρχει υποκατάστατο -το ξέρετε καλά- για την παρουσία στην τάξη. Και το ξέρετε και εσείς, το ξέρουν και οι δάσκαλοί σας. Όμως στον κόσμο που αλλάζει θα έχουμε όλο και περισσότερες δυνατότητες να μαθαίνουμε πράγματα μέσα από υπολογιστή. Επομένως, όλη αυτή η διαδικασία είναι και ένα μάθημα για εσάς, για τη νέα γενιά, για το πώς μπορείτε καθώς θα μεγαλώνετε να παίρνετε γνώσεις -όχι μόνο μέσα από τη φυσική σας παρουσία στην τάξη- αλλά και μέσα από ηλεκτρονικές διαδικασίες, όπως αυτή, καλή ώρα, που έχει δρομολογήσει το υπουργείο».
«Τα μικρά παιδιά μας έβαλαν δύο φορές τα γυαλιά»
Στην ερώτηση της Σίλιας για τον διαφορετικό τρόπο που χειρίζεται κάθε χώρα τον τομέα της εκπαίδευσης υπό τα νέα δεδομένα του κορονοϊού (ακόμη και ως προς το κλείσιμο ή μη των σχολείων), απάντησε ο πρωθυπουργός αλλά και η υπουργός Παιδείας:
Πρωθυπουργός: «Η απάντηση Σίλια μου είναι ότι γίνονται διαφορετικά πράγματα. Υπάρχουν χώρες που κράτησαν τα σχολεία ανοιχτά, υπάρχουν αρκετές χώρες που έκλεισαν τα σχολεία, υπάρχουν χώρες που έκαναν αυτό που κάναμε εμείς στο πρώτο κύμα της πανδημίας, κράτησαν τις μικρές τάξεις ανοιχτές, έκλεισαν τις μεγάλες τάξεις. Άρα, δεν υπάρχει μια απάντηση για το τι έκαναν οι χώρες, στην Αμερική έκλεισαν πάρα πολλά σχολεία. Κατά συνέπεια κάθε χώρα ανάλογα με το πρόβλημα το οποίο αντιμετώπιζε έκανε αυτό το οποίο οι ειδικοί της υποδείκνυαν. Θέλω να τονίσω -και θέλω να σας το εξηγήσω με όσο πιο απλά λόγια γίνεται- ότι ο λόγος που κλείνουμε τα σχολεία δεν είναι γιατί φοβόμαστε τόσο μήπως αρρωστήσεις εσύ. Έχει να κάνει με αυτό το οποίο αποκαλούμε κυκλοφορία του κόσμου. Όταν τα σχολεία είναι ανοιχτά, τα δημοτικά είναι ανοιχτά, κάποιος ίσως σας πάει στο σχολείο -αν δεν πάτε εσείς είστε μεγάλα παιδιά, κάποια μπορεί να πηγαίνετε και μόνα σας- αλλά ειδικά για τις μικρότερες τάξεις κάποιος θα πάει το παιδί στο σχολείο, κάποιος θα το πάρει από το σχολείο, θα κυκλοφορήσουν μαμάδες, ενίοτε και μπαμπάδες, παππούδες, γιαγιάδες, θα κυκλοφορήσει ο πολύς κόσμος. Όσο κυκλοφορεί κόσμος και βγαίνει έξω, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες μετάδοσης του ιού.
Άρα ο λόγος για τον οποίο κλείσαμε τα σχολεία έχει να κάνει με την επιλογή μας να μειώσουμε -όσο γίνεται- την κυκλοφορία του κόσμου. Αλλά επειδή, πιστεύω, ότι τώρα αρχίζουμε να βλέπουμε κάποιες θετικές ενδείξεις, τα μέτρα τα οποία έχουμε πάρει έχουν δουλέψει -στα Χανιά πρέπει να πω ότι είμαστε καλά, είμαστε καλύτερα απ' ό,τι είμαστε σε άλλες περιοχές της χώρας. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι πρέπει να χαλαρώσουμε. Και η παράκλησή μου σε εσάς είναι: Όταν με το καλό ανοίξουν ξανά τα σχολεία -και πιστεύω ότι δεν θα αργήσουμε να τα ανοίξουμε ξανά- να προσέχετε διπλά. Τώρα ξέρουμε καταρχάς ότι θα έχουμε ένα εμβόλιο το οποίο δουλεύει. Τα παιδιά δεν είναι τα πρώτα τα οποία θα εμβολιαστούν. Οι πρώτοι που θα εμβολιαστούν είναι κυρίως οι γιατροί μας και οι παππούδες και οι γιαγιάδες, αυτοί δηλαδή οι οποίοι κινδυνεύουν περισσότερο από τον ιό, αλλά σε κάθε περίπτωση εσείς πρέπει να προσέχετε. Θέλω να πω κάτι κ. Παγωνίδη: ότι τα παιδιά μας έβαλαν τα γυαλιά. Και τα μικρά παιδιά μας έβαλαν δύο φορές τα γυαλιά. Ήμασταν η μόνη χώρα στην Ευρώπη που έβαλε υποχρεωτική μάσκα και στα παιδιά του νηπιαγωγείου και πρέπει να σας πω ότι η ανταπόκριση ήταν άψογη. Και θέλω να σας πω ένα μεγάλο ευχαριστώ, σε όλα τα παιδιά για το τι έχετε κάνει, για το γεγονός ότι τηρείτε τα μέτρα, ότι προσέχετε και για τον τρόπο με τον οποίο συμμετέχετε στη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης. Ξέρετε δεν ήταν μια εύκολη επιχείρηση αυτή. Και παρά το γεγονός ότι υπήρχαν κάποια μικρά τεχνικά προβλήματα τα οποία το Υπουργείο τα έλυσε πιστεύω σχετικά γρήγορα, το γεγονός ότι έχουμε σήμερα, κάθε μέρα, δεκάδες χιλιάδες, πόσα είναι τα τμήματα ακριβώς;
Υπουργός Παιδείας: 55.000 τμήματα δημοτικού και νηπιαγωγείου και περίπου 38.000 και 39.000 τμήματα γυμνασίου και λυκείου. Σύνολο 1,6 εκατομμύρια άνθρωποι, αυτοί είναι όλοι οι μαθητές της χώρας και όλοι οι εκπαιδευτικοί της χώρας, κάνουν τηλεκπαίδευση.
Πρωθυπουργός: Είναι ένα πολύ δύσκολο έργο να το υλοποιήσουμε και όμως τα καταφέρνουμε, διορθώνουμε τις αδυναμίες μας και όπου μπορούμε γινόμαστε καλύτεροι».
Δεν υπάρχει υποκατάστατο για τη φυσική τάξη
Κλείνοντας τη συζήτηση ο πρωθυπουργός σημείωσε: «Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει υποκατάστατο για τη φυσική τάξη. Από την άλλη η τεχνολογία μας δίνει πολύ μεγάλα εργαλεία. Και γι' αυτό και το μέλλον θα είναι ένα μέλλον όπου, προφανώς, η φυσική τάξη θα έχει πάντα τον πρώτο αλλά όχι τον αποκλειστικό ρόλο. Και ισχύει αυτό το οποίο λέτε, ότι μπορούμε να βρισκόμαστε με πολύ μεγαλύτερη ευκολία, δεν χρειάζεται να ταξιδεύουμε. Κι εμείς κάνουμε τηλεδιασκέψεις με ανθρώπους από όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου. Είναι πιο εύκολο. Αλλά η φυσική τάξη, είναι φυσική τάξη. Η ανθρώπινη επαφή δεν μπορεί να αντικατασταθεί αλλά και η τεχνολογία μας δίνει πολύ μεγάλες δυνατότητες να αντιμετωπίσουμε μια πρωτοφανή κρίση και χαίρομαι που το κάνετε με τόσο κέφι και τόσο ενθουσιασμό. Θέλω και πάλι να σας ευχαριστήσω για την ευκαιρία που μου δώσατε να συμμετέχω στην τάξη σας και σας παρακαλώ πολύ με το καλό, εάν καταφέρετε να έρθετε στη Βουλή, η συνεργάτης μου η Κύρα είναι εδώ, θα επικοινωνήσετε με το πρωθυπουργικό Γραφείο και θα αναλάβω εγώ ο ίδιος να σας κάνω την ξενάγηση».
Το 8ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων, το οποίο ιδρύθηκε τη δεκαετία του 1920, έχει 242 μαθητές σε 12 τμήματα, ενώ το εκπαιδευτικό προσωπικό αποτελείται από 25 δασκάλους. Λειτουργεί χωρίς κενά, με ολοήμερο πρόγραμμα και η εξ αποστάσεως διδασκαλία υποστηρίζεται από σύνδεση με οπτική ίνα, ταχύτητας 100mbps. Το σχολείο διαθέτει τάξη υποδοχής για τη στήριξη αλλοδαπών μαθητών που υστερούν στην ελληνομάθεια, στην οποία φοιτούν παιδιά προσφύγων μέσω σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης. Προσφέρει επίσης παράλληλη στήριξη ή ιδιωτική παράλληλη στήριξη, σε συνολικά έξι παιδιά, τα οποία αντιμετωπίζουν ήπιες μαθησιακές δυσκολίες.