Για την ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη ήδη έχουν γραφεί χιλιάδες λέξεις, θα γραφούν χιλιάδες ακόμα και θα μπορούσε να γραφεί όχι μόνο βιβλίο αλλά εγκυκλοπαίδεια για το πως συνέβη ένα τέτοιο αδιανόητο, στην εποχή μας, δυστύχημα. Αν όμως έπρεπε να εξηγήσουμε το τι συνέβη στα Τέμπη με λίγες μόνο λέξεις θα μπορούσαμε απλά να θυμίσουμε το περίφημο περιστατικό του 2009 με τον τότε υπουργό Περιβάλλοντος και Δημοσίων Έργων, Γιώργο Σουφλιά ο οποίος είχε γράψει ιδιοχείρως στο βιογραφικό κάποιου ημέτερου που προσελήφθη στην Αττικό Μετρό: «Δεν κάνει για τίποτα. Βάλτε τον κάπου». Το συμβάν αυτό περιγράφει διαχρονικά, οριζοντίως και καθέτως, το τι συμβαίνει στη χώρα.
-- Μεγάλη προσοχή θέλουν αυτές τις ημέρες οι απόψεις που κυκλοφορούν στη δημόσια σφαίρα για τους σιδηροδρόμους με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη. Όπως λένε όσοι γνωρίζουν και τη σκοτεινή πλευρά των έργων και επενδύσεων στο σιδηροδρομικό δίκτυο και τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας, δεν αρκεί να ξέρεις ποιος και τι λέει, όσο και αν αυτό ακούγεται εντυπωσιακό και διαφωτιστικό, αλλά συχνά χρειάζεται να γνωρίζεις και γιατί το λέει. Στα σιδηροδρομικά έργα εμπλέκονται πολλοί ισχυροί διεθνείς επιχειρηματικοί όμιλοι, που έχουν, στο πέρασμα του χρόνου, αποκτήσει δικούς τους ανθρώπους στην Ελλάδα, οι οποίοι προωθούν με μεγάλο ζήλο -και με το αζημίωτο…- τα συμφέροντά τους. Αυτοί οι άνθρωποι τις σχέσεις διαπλοκής μπορεί κάποτε να προσυπέγραφαν τις προδιαγραφές ενός έργου -τα σχετικά έγγραφα δεν χάνονται…-, αλλά αργότερα να έκαναν ηρωική έξοδο με φοβερές και τρομερές καταγγελίες, που σήμερα μετατρέπονται σε ισχυρά αντιπολιτευτικά όπλα. Οι ίδιοι, μπορεί να έχουν στην κατοχή τους ακίνητα που μόνο στα όνειρα μπορεί να έχει οποιοδήποτε στέλεχος στον τομέα των σιδηροδρόμων και να ζουν πλουσιοπάροχα, με συνεχείς εκδρομές για σκι στις Άλπεις, σε βαθμό που να γίνονται περισσότερο γνωστοί με την ιδιότητα του… σκιέρ, παρά του μηχανικού ή του διοικητικού στελέχους. Και τώρα να εκμεταλλεύονται με τον πιο κυνικό τρόπο μια τραγωδία, για να περάσουν τη γραμμή που υπαγορεύεται από τα επιχειρηματικά συμφέροντα που εξυπηρετούν. Θέλει πολύ διάβασμα πίσω από τις γραμμές για να βγουν συμπεράσματα, λένε αυτοί που ξέρουν, αλλά όταν οι θλίψη και οι οργή ξεχειλίζουν δύσκολα ξεχωρίζει κανείς αυτούς που μιλούν με ειλικρινές ενδιαφέρον για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων από εκείνους που απλώς προωθούν ένα ανταγωνιστικό σύστημα. Και όπως λένε πηγές με γνώση του θέματος όπως θα αποδειχθεί κατά την διαδικασία αυτοί οι ίδιοι που σήμερα καταγγέλουν έχουν τη μεγαλύτερη ευθύνη για τις πολυετείς καθυστερήσεις ...
-- Μια κάποια αμηχανία επικρατεί στην Τράπεζα της Ελλάδος. Ο λόγος είναι τα αποτελέσματα του 2022 τα οποία για άλλη μια χρήση είναι εξαιρετικά θετικά σε πλήρη αντίθεση με την εικόνα των άλλων ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών. Η Τράπεζα της Ελλάδος είναι από τις λίγες κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος που όχι μόνο απέφυγε τις ζημιές το 2022, αλλά εμφάνισε κέρδη λίγο μειωμένα από την προηγούμενη χρήση και θα μοιράσει κάτι παραπάνω από 400 εκατ. στο Δημόσιο, αλλά και μέρισμα ίσο με το περυσινό στους ιδιώτες μετόχους. Τα κέρδη της ΤτΕ ανήλθαν σε 589,4 εκατ. ευρώ χωρίς να υπολογίζουμε τις προβλέψεις, ενώ, αφού κράτησε στην άκρη 132,6 εκατ. ευρώ για κάλυψη μελλοντικών κινδύνων έμειναν καθαρά 456,8 εκατ. ευρώ, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο, όταν ακόμη και η Bundesbank, αλλά και η ίδια η ΕΚΤ, υπέστησαν ζημιές στην προηγούμενη χρήση. Ποιο είναι το μυστικό πίσω από αυτή την κερδοφορία; Δύο λέξεις: ελληνικά ομόλογα. Οι κρατικοί μας τίτλοι, που τόσους πονοκεφάλους δημιουργούσαν στην ΤτΕ όταν η χώρα φλέρταρε με τη χρεοκοπία, τώρα προσφέρουν αποδόσεις πολλαπλάσιες των ασφαλών ομολόγων που κατέχουν οι άλλες κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος, τα οποία υπολογίζεται ότι αποδίδουν μόλις 0,5%, κατά μέσο όρο. Ποιος θα έλεγε πριν από δέκα ή δώδεκα χρόνια, όταν έγινε το PSI, ότι τα ελληνικά ομόλογα θα γίνονταν κάποτε πηγή κερδών σε δύσκολους καιρούς για τις κεντρικές τράπεζες…
-- To 2022 η αξία των εισαγωγών της Ελλάδας από τη Ρωσία ανήλθε στα 9,33 δισ ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 117% σε σχέση με το 2021 όταν είχαν διαμορφωθεί στα 4,3 δισ. ευρώ. Η άνοδος αυτή θα υποθέσει κάποιος -και σωστά- πως είναι αποτέλεσμα της έκρηξης των τιμών του φυσικού αερίου και των πετρελαιοειδών που αγόρασε η Ελλάδα από τη Ρωσία πέρυσι λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Το παράδοξο όμως είναι πως εκτός από την αξία των εισαγωγών σε καύσιμα από τη Ρωσία αυξήθηκε και ο όγκος των παραγγελιών, σε μια περίοδο που κάθε ευρωπαϊκή χώρα προσπαθούσε να περιορίσει την εξάρτησή της από τον Πούτιν. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στα πετρελαιοειδή όπως αργό, λάδια από πετρέλαιο και ασφαλτούχα ορυκτά αγοράσαμε 5,6 δισ. κιλά (έτσι μετρώνται οι ποσότητες διεθνώς) με αξία 4,16 δισ. ευρώ, ενώ το 2021 η αξία ήταν 1,73 δισ. ευρώ και ο όγκος ...3,77 δισ. κιλά. Κατεγράφη δηλαδή αύξηση του όγκου κατά 48%. Στο φυσικό αέριο, η αξία των εισαγωγών εκτινάχθηκε στα 4,11 δισ. ευρώ από 1,13 δισ. ευρώ το 2021, αν και οι ποσότητες κατέγραψαν μικρότερη άνοδο σε σχέση με τα πετρελαιοειδή. Ειδικότερα, το 2021 απορροφήσαμε 2,32 δισ. μετρικές μοναδες, ενώ πέρυσι 2,46 δισ. μετρικές μονάδες (+6%). Αυτή είναι και η εξήγηση που διεθνή μέσα «κάρφωσαν» πρόσφατα την Ελλάδα και άλλες τέσσερις χώρες της Ευρώπης (Ουγγαρία, Σλοβενία, Βουλγαρία και Ισπανία), υποστηρίζοντας πως η αξία των εισαγωγών τους σε καύσιμα από τη Ρωσία αυξήθηκαν το 2022 έως και 250%.
-- Αστραφτερή λιμουζίνα που βγήκε σε χωράφια και κόλλησε θυμίζει η Goldman Sachs, με τις περιπέτειές της στη λιανική τραπεζική. Η τράπεζα που μπορεί να βγάζει τεράστια ποσά από το investment banking με τις κινήσεις της στις αγορές και στα deals δεν έχει καταφέρει να… σταυρώσει ικανοποιητική κερδοφορία με το άνοιγμά της στο retail, που έγινε περισσότερο για λόγους ανάγκης, όταν ξέσπασε η μεγάλη κρίση -τα προγράμματα της Fed για πάσης φύσεως ενισχύσεις στις τράπεζες απευθύνονταν αυστηρά στις τράπεζες που έπαιρναν καταθέσεις από το κοινό, όχι στις επενδυτικές. Τώρα, ο Ντέιβιντ Σόλομον, ο CEO της Goldman που ήταν εξαρχής ισχυρός υποστηρικτής του ανοίγματος στο retail κάνει, για πρώτη φορά, λόγο για την ανάγκη επανεξέτασης της στρατηγικής, αφήνοντας να εννοηθεί ότι ίσως πουληθεί η αντίστοιχη θυγατρική, η Marcus, που πήρε την επωνυμία της από το όνομα του ιδρυτή της Goldman Sachs. Και κάπου εδώ αρχίζουν τα δύσκολα, γιατί όλοι οι αναλυτές συμφωνούν ότι δύσκολα θα βρεθεί αγοραστής, τουλάχιστον έναντι αξιοπρεπούς τιμήματος. Από την άλλη, πηγές της Goldman λένε ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να σταματήσει να δέχεται καταθέσεις -σε αυτή την περίπτωση θα έβγαινε από το club των τραπεζών που υποστηρίζονται από τη Fed. Μπλεγμένο το κουβάρι και να δούμε πώς θα το ξεμπερδέψει ο Ντέιβιντ Σόλομον.
-- Έτοιμη να χρησιμοποιήσει όλα τα «όπλα» στη διάθεσή της εμφανίζεται η ελβετική Landis+Gyr με το σίριαλ του διαγωνισμού του ΔΕΔΔΗΕ για τους έξυπνους μετρητές να συνεχίζεται. Μετά την απόρριψη από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων της προσφυγής της εταιρείας κατά του αποκλεισμού της από τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, η Landis+Gyr απειλεί όχι μόνο με χρήση των διαθέσιμων ένδικων μέσων, αλλά και με «πάγωμα» των επενδύσεων στη χώρα. Χαρακτηριστική η δήλωση του διευθύνοντος σύμβουλου στην Ελλάδα, Αριστείδη Παππά που τόνισε ότι η απόφαση απόρριψης της προσφυγής στον μοναδικό προμηθευτή με εργοστάσιο παραγωγής στη χώρα και επενδύσεις πάνω από 60 εκατ. την τελευταία πενταετία, «έχει προκαλέσει μια σειρά εσωτερικών συζητήσεων, θέτοντας τις δραστηριότητές μας στην Κόρινθο σε κίνδυνο και αναστέλλοντας περαιτέρω επενδύσεις στο πλαίσιο ήδη προγραμματισμένων σχεδίων επέκτασης της παραγωγής μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, αλλά και την προσθήκη μιας υπερσύγχρονης μονάδας παραγωγής φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων». Ιδιαίτερα απογοητευμένος με την απόφαση δήλωσε και ο Werner Lieberherr, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, που δήλωσε ότι η εταιρεία είναι έτοιμη να υπερασπιστεί τη θέση και το μέλλον των ελληνικών δραστηριοτήτων της. Πάντως, άλλα έλεγε λίγους μήνες νωρίτερα: επαινούσε τη χώρα ως υποστηρικτικό επενδυτικό προορισμό, με πολιτική σταθερότητα που αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τους ξένους επενδυτές...
-- Είναι ένα εκλογικό αποτέλεσμα που, αν το βλέπαμε σε εθνικές εκλογές, θα ψάχναμε για ψυχίατρο: στις εκλογές του συλλόγου των μηχανικών της ΔΕΗ, η ΔΑΚΕ ήταν κυρίαρχη, όπως και στη ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ, εκλέγοντας 7 μέλη από τα 11 στο νέο συμβούλιο. Από αυτό το σημείο και κάτω, αρχίζουν οι εκπλήξεις: δεύτερη μετά τη ΔΑΚΕ ήταν η παράταξη της ΑΝΤΑΡΣΥΑ με δύο μέλη, όσα είχαν μαζί και οι παρατάξεις του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ που συνεργάστηκαν και κατέκτησαν μία έδρα λιγότερη, σε σχέση με τις εκλογές του 2019.
-- Σε μια επίδειξη κοινωνικής αναλγησίας, οι εργαζόμενοι στο Μετρό ανακοίνωσαν αργά το βράδυ της Τετάρτης ότι η απεργία που ήταν προγραμματισμένη για την Τετάρτη και ανεστάλη λόγω του δυστυχήματος μετατέθηκε για χθες Πέμπτη, με αποτέλεσμα χιλιάδες κόσμου να ξυπνήσουν το πρωί της Πέμπτης να ξεκινήσουν για τις δουλειές και άλλες υποχρεώσεις τους για να διαπιστώσουν ότι το μετρό δεν λειτουργεί! Μια απεργία της τελευταίας στιγμής, χωρίς ενημέρωση χωρίς την παραμικρή σκέψη για τους πολίτες.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.