Δεν έπιασαν τόπο οι πρωθυπουργικές ευχές του Κυριάκου Μητσοτάκη για αποκλιμάκωση των κινητοποιήσεων των αγροτών και την προτροπή του για διάλογο με τους δρόμους ανοιχτούς.
Χθες οι εικόνες όχι μόνο κλιμάκωσης των κινητοποιήσεων αλλά και διολίσθησης στη βία, με τραυματισμούς αστυνομικών στην Κρήτη και την «κατάληψη» του αεροδρομίου του Ηρακλείου, εικόνες που είδε όλη η Ελλάδα δεν αφήνουν πολλές αμφιβολίες: η κυβέρνηση δεν θα ξεμπερδέψει καθόλου εύκολα, ούτε ανώδυνα με το ζήτημα.
Δεν είναι μόνο το -πολύ σοβαρό- θέμα του ΟΠΕΚΕΠΕ και των καθυστερήσεων που προκαλεί στις πληρωμές των αγροτών. Τραγική είναι η εξέλιξη και με την ευλογιά όπου η διαχείριση του θέματος φαίνεται ότι αφέθηκε στην τύχη.
Την ίδια ώρα οι πολίτες ακούν για Φραπέδες και Χασάπηδες, τον χορό εκατομμυρίων των insiders του συστήματος που επιπλέον έχουν και την εύνοια της τύχης κερδίζοντας το ένα λαχείο μετά το άλλο.
Περιττό να σημειώσουμε ότι οι μέρες περνάνε, τα προβλήματα στην αγορά και την κυκλοφορία των αγαθών πολλαπλασιάζονται και ήδη βρισκόμαστε στην κρίσιμη, για το εμπόριο, περίοδο των εορτών.
Χθες η Jumbo προειδοποίησε ότι, εφόσον ενταθούν οι αγροτικές κινητοποιήσεις, μπορεί να δημιουργηθούν «σοβαρές διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, στα τελωνεία, στους οδικούς άξονες και στα λιμάνια».
Νέα παρέμβαση Καραμανλή
Δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη η παρουσία κορυφαίων κυβερνητικών στελεχών στην εκδήλωση για τα 15 χρόνια της εφημερίδας «Δημοκρατία» δεδομένης της σκληρής αντιπολίτευσης που ασκεί ο εκδότης της Γιάννης Φιλιππάκης στην κυβέρνηση και ειδικά στον Κ. Μητσοτάκη.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η παρέμβαση του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή ο οποίος εμφανίστηκε εξαιρετικά επικριτικός για τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης των υποκλοπών. Είπε ακόμη ότι ο Κοινοβούλιο υποβαθμίζεται. Ότι η Δικαιοσύνη επηρεάζεται. Ότι τα ΜΜΕ χειραγωγούνται. Ότι οι κυβερνήσεις δεν ακούνε και δεν καταλαβαίνουν. Ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται ερήμην τους.
Αιχμηρός ήταν, για άλλη μια φορά, και πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς ο οποίος δήλωσε ότι «το σίγουρο είναι ότι αυτοί που βρίσκονται στα μπλόκα δεν κερδίζουν κάθε τόσο το τζόκερ».
Το παρών στην εκδήλωση έδωσαν: Κακλαμάνης, Δένδιας, ο πρώην πρόεδρος της Δημοκρατίας Π. Παυλόπουλος, Θάνου, Πετραλία, Σπανάκης, Μαρκόπουλος, Μπουκώρος, Βλάχος Βαληνάκης, Νικολόπουλος, Μάζης, Σαλμάς, Σπηλιωτόπουλος, Καμμένος και στελέχη από άλλα κόμματα, όπως Λαλιώτης, Ζαχαριάδης, Κασιμάτη και Β. Κόκκαλης αλλά και ο Λάκης Λαζόπουλος
Αίσθηση προκάλεσε και η παρουσία του Ευάγγελου Βενιζέλου, ο οποίος μάλιστα μίλησε στην εκδήλωση.
Παιγνίδι για τρείς κατασκευαστικές το φράγμα του Ενιπέα
Ένα βήμα πιο κοντά έκανε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για ένα έργο που θα βοηθήσει τον θεσσαλικό κάμπο να ανακάμψει από το πλήγμα της κακοκαιρίας Daniel.
Αναφερόμαστε στο φράγμα Ενιπέα Φαρσάλων, και για το οποίο έχουμε λευκό καπνό για τον τεχνικό σύμβουλο, ο οποίος είναι απαραίτητος για να περάσει το έργο στη φάση της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών και στη συνέχεια στη μάχη μεταξύ των μνηστήρων όπου θα οριστεί το τελικό οικονομικό και τεχνικό αντικείμενο του έργου (Στάδιο Β2) μιας και μιλάμε για ΣΔΙΤ.
Να θυμίσουμε πως το έργο αυτό έχει δημοπρατηθεί από τον Αύγουστο του 2022, και όπως ήταν λογικό έχει μαγνητίσει όλους τους μεγάλους Έλληνες κατασκευαστές με τις συμμαχίες που έχουν δημιουργηθεί να προκαλούν ενδιαφέρον, ενώ θα δούμε σίγουρα και αλλαγές σε αυτά καθώς από το 2023 που υπέβαλαν τους φακέλους ενδιαφέροντος έχουν αλλάξει πολλά στα ιδιοκτησιακά καθεστώτα τους.
Και για να γίνουμε πιο σαφείς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ενώσει τις δυνάμεις της με τη Χ. Κωνσταντινίδης που εξειδικεύεται σε έργα περιβάλλοντος, λιμενικά και χερσαίων και υποθαλάσσιων αγωγών.
Προχωράμε τώρα στα άλλα δύο σχήματα είναι η AKTOR του Αλέξανδρου Εξάρχου, και η Μυτιληναίος, που στο μεταξύ έχει αλλάξει όνομα σε METLEN PLC, μετά την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, ενώ για την Ελλάδα διαθέτει για τα κατασκευαστικά την ΜΕΤΚΑ, η οποία εκτιμάται πως θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αθηνών το 2027.
Ακόμη μια μικρή νίκη για το IRIS
Δεν έχουν περάσει ούτε δέκα ημέρα από την 1η Δεκεμβρίου οπότε άρχισε να ισχύει η υποχρεωτικότητα του IRIS ως μέσου πληρωμών σε όλες τις επιχειρήσεις και το σύστημα φαίνεται να «πηγαίνει σφαίρα».
Παράλληλα όμως το IRIS συνεχίζει να κερδίζει έδαφος ως τρόπος πληρωμής σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα, με πιο πρόσφατο παράδειγμα μια πολύ μεγάλη αλυσίδα καφέ, η οποία τοποθέτησε καρτελάκι πάνω στο ταμείο με το ΑΦΜ της επιχείρησης, ώστε να είναι ξεκάθαρο στους πελάτες ότι μπορούν να πληρώσουν με αυτόν τον τρόπο.
Με έως και 25% χαμηλότερη προμήθεια, σε συνδυασμό με την άμεση πίστωση των χρημάτων στον λογαριασμό του εμπόρου, είναι πλέον βέβαιο πως όλο και περισσότερα καταστήματα θα προσπαθήσουν να «μυήσουν» το καταναλωτικό κοινό στις πληρωμές μέσω IRIS, που σε δεύτερο στάδιο θα ενσωματώσει και τεχνολογία NFC.
Ιδανική συγκυρία το 2026 για τη γεώτρηση στο Ιόνιο
Το 2026 αποτελεί το ιδανικό momentum για την πρώτη γεώτρηση στο Ιόνιο, όπως μεταφέρουν στη στήλη πηγές μας, και όχι το 2027, που είναι η ημερομηνία η οποία είχε δοθεί από τον Αντιπρόεδρο Έρευνας και Ανάπτυξης Υδρογονανθράκων της ExxonMobil, Τζον Άρντιλ, στο περιθώριο της Διατλαντικής Συνεργασίας για την Ενέργεια (P-TEC) στο Ζάππειο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η Energean αναμένεται να προχωρήσει σε δύο γεωτρήσεις στο κοίτασμα Κατλάν στο Ισραήλ μέσα στο 2026, τις «Αθηνά» και «Ζευς», οι οποίες είναι γεωτρήσεις ανάπτυξης, δηλαδή θα ξεκινήσουν, ώστε η παραγωγή να αρχίσει το πρώτο εξάμηνο του 2027.
Έτσι, αποτελεί ιδανική συγκυρία να πραγματοποιηθεί και μία optional γεώτρηση στην Ελλάδα το 2026, από τη στιγμή που θα υπάρχει διαθέσιμο το γεωτρύπανο. Ωστόσο, παραμένει το ερώτημα «αν θα προλάβει η Ελλάδα;».
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη υπεράκτια γεώτρηση στην Ελλάδα μετά από 40 χρόνια αναμένεται να πραγματοποιηθεί στο Ιόνιο, κατόπιν της ιστορικής συμφωνίας που υπεγράφη στο περιθώριο της P-TEC μεταξύ ExxonMobil, Energean και HelleniQ Energy.
Ο Αντιπρόεδρος Έρευνας και Ανάπτυξης Υδρογονανθράκων της ExxonMobil, Τζον Άρντιλ, είχε δηλώσει σε δημοσιογράφους ότι η γεώτρηση προβλέπεται να γίνει το πρώτο εξάμηνο του 2027, ενώ η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται εντός του 2026, όταν θα είναι διαθέσιμα τα απαραίτητα γεωλογικά δεδομένα.
Μη φιλική σε επενδύσεις η αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης CO₂ στην Ευρώπη
Η Ευρώπη εξακολουθεί να υστερεί ως ώριμος προορισμός για επενδύσεις στον τομέα δέσμευσης και αποθήκευσης CO₂, σύμφωνα με όσα ανέφερε στέλεχος της ExxonMobil στο περιθώριο του Industrial Carbon Management Forum, που διοργάνωσε η Κομισιόν σε συνεργασία με την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ).
Απευθυνόμενος στους ομιλητές πάνελ στο οποίο συμμετείχε, μεταξύ άλλων, και ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκος Τσάφος, υπογράμμισε πως, παρά τη σημαντική τεχνογνωσία της εταιρείας, η οποία διαθέτει εμπειρία 30 ετών και συμβόλαια 38 εκατ. τόνων CO₂, η Ευρώπη δυσκολεύεται ακόμη να αποτελέσει ξεκάθαρα φιλικό επενδυτικό περιβάλλον.
Το στέλεχος επεσήμανε ότι η επίτευξη του στόχου της Ευρώπης για 15 εκατ. τόνους αποθηκευμένου CO₂ έως το 2030 αποτελεί πρόκληση που ενδέχεται να οδηγήσει σε αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή να αυξήσει το κόστος ή να δημιουργήσει τον κίνδυνο αδρανών υποδομών.
Ο κ. Τσάφος, απαντώντας, αναγνώρισε πως υπάρχουν σημαντικές αβεβαιότητες, τονίζοντας πως η μεταβλητότητα των τιμών στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων και το λειτουργικό κόστος των έργων CCS κάνουν τις επενδυτικές αποφάσεις ιδιαίτερα σύνθετες. Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, απαιτείται η ισορροπημένη συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, ενώ η επιτυχία της ενεργειακής μετάβασης θα κριθεί από το κατά πόσο το τελικό κόστος θα παραμείνει βιώσιμο για πολίτες και επιχειρήσεις.
Μπρος πίσω το SAFE
Πισωγυρίσματα στην πρόταση που έστειλε η Ελλάδα για συμμετοχή στο πρόγραμμα SAFE της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για συμπαραγωγή αμυντικών προγραμμάτων, καθώς στις 5 Δεκεμβρίου η Γενική Διεύθυνση Αμυντικής Βιομηχανίας και Διαστήματος Ομάδα Εργασίας «Security Action for Europe» (SAFE) έστειλε επιστολή στη χώρα μας όπου ζητά να υποβάλει την πρότασή της ώστε να ευθυγραμμίζεται με το ενδεικτικό κατανεμημένο ποσό των 787,669 εκατ. ευρώ και να πληροί τις προϋποθέσεις επιλεξιμότητας του Κανονισμού SAFE.
Όλα αυτά γιατί η Ελλάδα επέλεξε, ενώ η αρχική κατανομή ήταν 787,669 εκατ., να στείλει προγράμματα προς έγκριση 2,98 δις.! Ο λόγος ήταν προφανώς γιατί στην Ελλάδα, παρά τα όσα έχουμε περάσει με μνημόνια και οικονομική κρίση, δεν έχουμε μάθει να παίζουμε με τους «όρους του παιχνιδιού» και επειδή εμείς «ξυπνήσαμε» αργά, να θέλουμε να μας κάνουν τα «χατίρια». Έλα όμως που δεν περνούν παντού τέτοιου είδους τακτικές και ή θα παίξεις όπως πρέπει ή θα μείνεις εκτός παιχνιδιού.
Το ναυτιλιακό στοίχημα της Βρεττού
Με ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο, που ξεπερνά τα 430 εκατ. δολάρια σε εγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις, σίγουρα δεν είναι από τους leaders στην αγορά, παρά ταύτα η CrediaBank διακρίθηκε στα «Shipping Financier of the Year» ως 1η μεταξύ 30 ελληνικών και διεθνών τραπεζών που δραστηριοποιούνται στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας, επιτυγχάνοντας τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση χαρτοφυλακίου στο 173,7%.
Το ορόσημο αυτό επιβεβαιώνει το στοίχημα της τράπεζας και της Ελένης Βρεττού για διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό, αποτελώντας άλλον έναν «άσσο» στο μανίκι του πέμπτου τραπεζικού πυλώνα.
Χτίζοντας σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες που προέρχονται από τον χώρο της ναυτιλίας η CrediaBank φιλοδοξεί να γίνει η «best follower» τράπεζα, με έμφαση στη γρήγορη εξυπηρέτηση του πελάτη.
Τι σημαίνει για την αμυντική βιομηχανία η συμμετοχή Δένδια στο ΕΒΕΑ
Την παρθενική του εμφάνιση σε εκδήλωση για την αμυντική βιομηχανία έκανε ο Υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Δένδιας χθες στο ΕΒΕΑ.
Το περίεργο και το άξιο σχολιασμού είναι ότι μέχρι χθες δεν είχε πάει σε καμία εκδήλωση αμυντικού φορέα όπως ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ) και η Ένωση Ελληνικών Εταιρειών Αεροδιαστημικής Ασφάλειας και Άμυνας (ΕΕΛΕΑΑ) για να μιλήσει ούτε για το αμυντικό δόγμα και αν αυτό έχει αλλάξει, ούτε για την αμυντική βιομηχανία, ούτε για το SAFE.
Αναμφισβήτητα κάποιες εταιρείες μέλη των παραπάνω σχετικών με την άμυνα συνδέσμων να είναι και μέλη του ΕΒΕΑ, αλλά το Επιμελητήριο δεν είναι απολύτως σχετικό με την άμυνα.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.